Excursionisme i toponímia del Comtat i de l’Alcoià, les propostes de la XV Jornada d’Onomàstica de l’AVL 

L’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) celebra la XV Jornada d’Onomàstica els dies 18 i 19 de novembre, a Alcoi. En esta ocasió, l’excursionisme i la toponímia de les comarques de l’Alcoià i del Comtat seran els temes centrals de les ponències que es pronunciaran en esta jornada i que serviran de punt de trobada per als especialistes en la matèria de tot el territori. 

L’objectiu de la jornada és reflexionar sobre els principals perills que amenacen la pervivència dels topònims tradicionals, establir els recursos per a revertir la situació i aprofitar els avantatges que les noves tecnologies ens oferixen amb mapes interactius i la realitat augmentada.

L’Acadèmia celebra la quinzena jornada d’onomàstica dedicada en esta ocasió a l’excursionisme: la toponímia lligada als paratges naturals, sendes, fonts i miradors. La intervenció humana sobre el territori desplaça els topònims tradicionals que cauen fàcilment en l’oblit en desaparéixer les persones lligades al món rural: pastors, llauradors i també els oficis que explotaven els recursos naturals com els calciners o nevaters”, reflexiona la secretària de la institució, Immaculada Cerdà. 

L’acadèmic Jordi Colomina serà l’encarregat d’inaugurar la jornada amb la ponència “Canvi i continuïtat en la toponímia i l’antroponímia alcoiana”. Seguidament, es presentaran els fullets de toponímia municipal de l’Alcoià i del Comtat: Beniarrés, elaborat per Aura Calbo, Vicent Cabanes Fitor i Anna Maria Crespo Moncho; Famorca, Quatredodeta, Castalla i Fageca, redactats per Jaume Climent de Benito, i Alcosser, a càrrec de Vicent Cabanes i Sergi Silvestre Pérez. Així mateix, Immaculada Cerdà i la tècnica de la Unitat de Recursos Lingüisticotècnics, Maite Mollà, presentaran les Actes de la XIV Jornada d’Onomàstica – 48é Col·loqui de la Societat d’Onomàstica

Abans del descans, Mar Batlle, membre de la Societat d’Onomàstica, presentarà Manual per a l’elaboració de reculls onomàstics. A continuació, Jaume Bru oferirà la ponència “Espeleologia i toponímia a Alacant”. En la part final de la jornada de divendres, César Mateu parlarà sobre “El cas del CIM Penyagolosa Xodos: la toponímia tradicional posada en valor des dels clubs esportius de muntanya” i impartirà el taller “Aplicacions de l’Open Street Maps”.  

Passejada per la Font Roja 

La jornada de dissabte començarà amb la comunicació de Francesc Ferre Domínguez “Toponímia i antroponímia de la vall de Perpuxent a principis del segle xvii”. Seguidament, Jesús Bernat de la Societat d’Onomàstica presentarà la comunicació “De retolació excursionista i toponímia”. També hi haurà temps per a aprendre més sobre toponímia amb el taller “Territori, una app per a Android”, impartit per Esteve Ribera. El professor de la Universitat d’Alacant, Vicent Brotons, tancarà la sessió de ponències amb “El laberint orogràfic meridional d’Enric Valor en bicicleta tot terreny”.  

La jornada finalitzarà amb una passejada molt especial en què els assistents descobriran la història i la toponímia de la Font Roja. L’historiador Gabriel Guillem i Jordi Baños, economista i expert en senderisme de la zona d’Alcoi, s’han encarregat del disseny de l’itinerari i faran de guies en este passeig toponímic. 

L’Acadèmia organitza cada any una jornada dedicada a estudiar un àmbit de la toponímia en unes jornades que han anat desplaçant-se per tot el territori valencià. Inclús en el temps de pandèmia dels últims anys, l’AVL ha estudiat la toponímia urbana (Castelló de la Plana, 2020) i la talassonímia, noms dels llocs marins (Alacant, 2021), i ara ja està preparant, per a la tardor de 2023, la pròxima jornada. 

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Ferit un acompanyant per un tret dissuasiu durant una persecució a Alzira

Un acompanyant ha resultat ferit a la cama per un tret dissuasiu durant una persecució policial a Alzira. Els dos ocupants del cotxe han sigut detinguts.

El Museu de Belles Arts de València exhibix el seu art contemporani dels 40 als 70

El MuBAV reunix 48 obres de 32 artistes en Temps Moderns, un recorregut per la modernització artística entre els 40 i els 70. La mostra es visita fins al 31 de maig.

El MACA incorpora serigrafies de Soledad Sevilla i documents sobre Eusebio Sempere

L'Ajuntament d'Alacant ha acceptat per al MACA dos sèries de serigrafies de Soledad Sevilla i documentació sobre Eusebio Sempere, que reforcen la seua col·lecció i arxiu.

Juan Roig assegura que gestionar el València Basket li costa més que Mercadona i es descarta per al València CF

El president de Mercadona ha afirmat que el València Basket li exigix més que la seua pròpia empresa i ha rebutjat involucrar-se al València CF, fins i tot si hi haguera un canvi accionarial.

Elx registra quasi 70 l/m² en tres hores i suspén classes en tres centres per les pluges

Les intenses precipitacions d'este dimarts han deixat fins a 69,8 l/m² a l'entorn del Martínez Valero i múltiples incidències a la ciutat. Tres centres educatius han suspés classes, s'han registrat talls de llum i problemes de trànsit per semàfors inactius.

Elx registra quasi 70 litres en tres hores i suspén classes en tres centres per les pluges

Les pluges d'este dimarts han deixat fins a 69,8 l/m² a Elx i han obligat a suspendre classes en tres centres. També s'han registrat talls elèctrics i problemes de trànsit.

Evacuen en helicòpter a un conductor després de caure la seua furgoneta per un barranc de 15 metres a Sot de Chera

Un home de 29 anys ha sigut rescatat i traslladat en helicòpter a l'Hospital La Fe després de caure la seua furgoneta per un barranc d'uns 15 metres en el Camí del Pla. Bombers del Consorci i el GERA el van excarcerar i el CICU va informar de politraumatisme.

La pluja impedix disparar tot el material en la mascletà d’este dimarts a València

La pluja va danyar el sistema elèctric i va obligar a un tret manual parcial en la dècima mascletà del cicle faller. La plaça va reobrir sobre les 15.30 després de retirar el material.