Excursionisme i toponímia del Comtat i de l’Alcoià, les propostes de la XV Jornada d’Onomàstica de l’AVL 

Ejemplo de shortcode con estilo
L’objectiu és reflexionar sobre els principals perills que amenacen la pervivència dels topònims tradicionals valencians, establir recursos per a revertir la situació i aprofitar els avantatges de les noves tecnologies

L’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) celebra la XV Jornada d’Onomàstica els dies 18 i 19 de novembre, a Alcoi. En esta ocasió, l’excursionisme i la toponímia de les comarques de l’Alcoià i del Comtat seran els temes centrals de les ponències que es pronunciaran en esta jornada i que serviran de punt de trobada per als especialistes en la matèria de tot el territori. 

L’objectiu de la jornada és reflexionar sobre els principals perills que amenacen la pervivència dels topònims tradicionals, establir els recursos per a revertir la situació i aprofitar els avantatges que les noves tecnologies ens oferixen amb mapes interactius i la realitat augmentada.

“L’Acadèmia celebra la quinzena jornada d’onomàstica dedicada en esta ocasió a l’excursionisme: la toponímia lligada als paratges naturals, sendes, fonts i miradors. La intervenció humana sobre el territori desplaça els topònims tradicionals que cauen fàcilment en l’oblit en desaparéixer les persones lligades al món rural: pastors, llauradors i també els oficis que explotaven els recursos naturals com els calciners o nevaters”, reflexiona la secretària de la institució, Immaculada Cerdà. 

L’acadèmic Jordi Colomina serà l’encarregat d’inaugurar la jornada amb la ponència “Canvi i continuïtat en la toponímia i l’antroponímia alcoiana”. Seguidament, es presentaran els fullets de toponímia municipal de l’Alcoià i del Comtat: Beniarrés, elaborat per Aura Calbo, Vicent Cabanes Fitor i Anna Maria Crespo Moncho; Famorca, Quatredodeta, Castalla i Fageca, redactats per Jaume Climent de Benito, i Alcosser, a càrrec de Vicent Cabanes i Sergi Silvestre Pérez. Així mateix, Immaculada Cerdà i la tècnica de la Unitat de Recursos Lingüisticotècnics, Maite Mollà, presentaran les Actes de la XIV Jornada d’Onomàstica – 48é Col·loqui de la Societat d’Onomàstica. 

Abans del descans, Mar Batlle, membre de la Societat d’Onomàstica, presentarà Manual per a l’elaboració de reculls onomàstics. A continuació, Jaume Bru oferirà la ponència “Espeleologia i toponímia a Alacant”. En la part final de la jornada de divendres, César Mateu parlarà sobre “El cas del CIM Penyagolosa Xodos: la toponímia tradicional posada en valor des dels clubs esportius de muntanya” i impartirà el taller “Aplicacions de l’Open Street Maps”.  

Passejada per la Font Roja 

La jornada de dissabte començarà amb la comunicació de Francesc Ferre Domínguez “Toponímia i antroponímia de la vall de Perpuxent a principis del segle xvii”. Seguidament, Jesús Bernat de la Societat d’Onomàstica presentarà la comunicació “De retolació excursionista i toponímia”. També hi haurà temps per a aprendre més sobre toponímia amb el taller “Territori, una app per a Android”, impartit per Esteve Ribera. El professor de la Universitat d’Alacant, Vicent Brotons, tancarà la sessió de ponències amb “El laberint orogràfic meridional d’Enric Valor en bicicleta tot terreny”.  

La jornada finalitzarà amb una passejada molt especial en què els assistents descobriran la història i la toponímia de la Font Roja. L’historiador Gabriel Guillem i Jordi Baños, economista i expert en senderisme de la zona d’Alcoi, s’han encarregat del disseny de l’itinerari i faran de guies en este passeig toponímic. 

L’Acadèmia organitza cada any una jornada dedicada a estudiar un àmbit de la toponímia en unes jornades que han anat desplaçant-se per tot el territori valencià. Inclús en el temps de pandèmia dels últims anys, l’AVL ha estudiat la toponímia urbana (Castelló de la Plana, 2020) i la talassonímia, noms dels llocs marins (Alacant, 2021), i ara ja està preparant, per a la tardor de 2023, la pròxima jornada. 

Últimes notícies

Comesaña admet que l’empat del Liverpool abans del descans va ser clau

Santi Comesaña ha reconegut que l’empat del Liverpool en l’última jugada abans del descans i el tercer gol a l’inici de la represa han sigut decisius en la derrota 4-3 del Villarreal en Champions.

El Villarreal acaricia l’empat però cau 4-3 davant el Liverpool a la Champions

El Villarreal ha encadenat la segona derrota en la Lliga de Campions després de deixar escapar un 0-2 a Anfield i perdre 4-3 contra el Liverpool.

Ajuda inicial de 23,5 milions per a les víctimes de la dana Adam

La Generalitat ha aprovat un primer paquet d’ajudes directes de 23,5 milions d’euros per a reparar vivendes, reposar estris i facilitar el reallotjament de les persones que han perdut la seua casa per la dana Adam.

Set canvis de Iñigo Pérez en el Villarreal per a visitar el Liverpool amb Araújo de titular

Iñigo Pérez ha renovat l’onze del Villarreal amb set canvis respecte a la Lliga per a enfrontar-se al Liverpool, que ix amb Ronald Araújo en la defensa.

Argentina i Suècia, grans favorites en la Nacra Cup València de Nacra 17

La Nacra Cup València reunirà del 21 al 24 d’octubre 24 tripulacions de 17 països, amb Argentina i Suècia com a grans favorites en la classe olímpica Nacra 17.

El Rally Ciutat de València arriba amb Fuster buscant el seu seté títol d’Espanya

El Rally Ciutat de València-Memorial Javi Sanz afronta la seua 26a edició el pròxim cap de setmana, amb Miguel Fuster jugant-se el seu seté títol nacional. La prova compta amb un fort suport institucional i un programa que combina projecció estatal i arrelament als municipis valencians.

Chloe Bibby apuntala el joc interior del Valencia Basket amb un contracte de dos mesos

El Valencia Basket ha tancat la incorporació temporal de l’ala-pívot australiana Chloe Bibby per dos mesos, pendent de la revisió mèdica. La jugadora arriba després de brillar amb el Spar Girona i de passar per la WNBA amb Minnesota Lynx.

Empat sense gols entre Liverpool i Villarreal en la Lliga de Campions juvenil

Liverpool i Villarreal han empatat 0-0 en la tercera jornada de la Lliga de Campions juvenil, en un partit molt igualat que manté el conjunt groguet líder del seu grup amb set punts.