Excursionisme i toponímia del Comtat i de l’Alcoià, les propostes de la XV Jornada d’Onomàstica de l’AVL 

L’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) celebra la XV Jornada d’Onomàstica els dies 18 i 19 de novembre, a Alcoi. En esta ocasió, l’excursionisme i la toponímia de les comarques de l’Alcoià i del Comtat seran els temes centrals de les ponències que es pronunciaran en esta jornada i que serviran de punt de trobada per als especialistes en la matèria de tot el territori. 

L’objectiu de la jornada és reflexionar sobre els principals perills que amenacen la pervivència dels topònims tradicionals, establir els recursos per a revertir la situació i aprofitar els avantatges que les noves tecnologies ens oferixen amb mapes interactius i la realitat augmentada.

L’Acadèmia celebra la quinzena jornada d’onomàstica dedicada en esta ocasió a l’excursionisme: la toponímia lligada als paratges naturals, sendes, fonts i miradors. La intervenció humana sobre el territori desplaça els topònims tradicionals que cauen fàcilment en l’oblit en desaparéixer les persones lligades al món rural: pastors, llauradors i també els oficis que explotaven els recursos naturals com els calciners o nevaters”, reflexiona la secretària de la institució, Immaculada Cerdà. 

L’acadèmic Jordi Colomina serà l’encarregat d’inaugurar la jornada amb la ponència “Canvi i continuïtat en la toponímia i l’antroponímia alcoiana”. Seguidament, es presentaran els fullets de toponímia municipal de l’Alcoià i del Comtat: Beniarrés, elaborat per Aura Calbo, Vicent Cabanes Fitor i Anna Maria Crespo Moncho; Famorca, Quatredodeta, Castalla i Fageca, redactats per Jaume Climent de Benito, i Alcosser, a càrrec de Vicent Cabanes i Sergi Silvestre Pérez. Així mateix, Immaculada Cerdà i la tècnica de la Unitat de Recursos Lingüisticotècnics, Maite Mollà, presentaran les Actes de la XIV Jornada d’Onomàstica – 48é Col·loqui de la Societat d’Onomàstica

Abans del descans, Mar Batlle, membre de la Societat d’Onomàstica, presentarà Manual per a l’elaboració de reculls onomàstics. A continuació, Jaume Bru oferirà la ponència “Espeleologia i toponímia a Alacant”. En la part final de la jornada de divendres, César Mateu parlarà sobre “El cas del CIM Penyagolosa Xodos: la toponímia tradicional posada en valor des dels clubs esportius de muntanya” i impartirà el taller “Aplicacions de l’Open Street Maps”.  

Passejada per la Font Roja 

La jornada de dissabte començarà amb la comunicació de Francesc Ferre Domínguez “Toponímia i antroponímia de la vall de Perpuxent a principis del segle xvii”. Seguidament, Jesús Bernat de la Societat d’Onomàstica presentarà la comunicació “De retolació excursionista i toponímia”. També hi haurà temps per a aprendre més sobre toponímia amb el taller “Territori, una app per a Android”, impartit per Esteve Ribera. El professor de la Universitat d’Alacant, Vicent Brotons, tancarà la sessió de ponències amb “El laberint orogràfic meridional d’Enric Valor en bicicleta tot terreny”.  

La jornada finalitzarà amb una passejada molt especial en què els assistents descobriran la història i la toponímia de la Font Roja. L’historiador Gabriel Guillem i Jordi Baños, economista i expert en senderisme de la zona d’Alcoi, s’han encarregat del disseny de l’itinerari i faran de guies en este passeig toponímic. 

L’Acadèmia organitza cada any una jornada dedicada a estudiar un àmbit de la toponímia en unes jornades que han anat desplaçant-se per tot el territori valencià. Inclús en el temps de pandèmia dels últims anys, l’AVL ha estudiat la toponímia urbana (Castelló de la Plana, 2020) i la talassonímia, noms dels llocs marins (Alacant, 2021), i ara ja està preparant, per a la tardor de 2023, la pròxima jornada. 

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Pérez Llorca enaltix el talent de Generació Espontània en la UPV com a motor del futur tecnològic

Cotxes de Fórmula 1, coets i càpsules d'alta velocitat són alguns dels projectes de Generació Espontània de la UPV, que Pérez Llorca ha posat com a model de talent, formació pràctica i connexió amb el teixit empresarial.

Alacant aprova una ajuda de 300 euros per naixement o adopció des de 2026

L'Ajuntament d'Alacant aprova una ajuda de 300 euros per cada fill nascut o adoptat en 2026, duplicant el pressupost total i donant prioritat a les sol·licituds pendents de 2025.

Les víctimes de la DANA confien que Mazón diga la veritat davant la jutgessa

Les víctimes mortals de la DANA del 29 d'octubre confien que Carlos Mazón, citat com a testimoni per la jutgessa de Catarroja, diga tota la veritat i aporte llum sobre la gestió de la tragèdia.

Un home ferit d’un tret en el coll després d’una discussió en un barri d’Alacant

La Policia Nacional investiga un tiroteig en el barri Verge del Carmen d'Alacant en el qual un home resulta ferit en el coll durant una discussió, possiblement d'origen familiar.

Dos guàrdies civils reanimen a un veí amb RCP i un desfibril·lador a Alfafar

Dos guàrdies civils de la caserna d'Alfafar reanimen a un veí que va patir un infart a l'eixida del poliesportiu gràcies a les maniobres de RCP i a l'ús d'un desfibril·lador.

Alvise defén davant el Parlament Europeu mantindre la seua immunitat enfront de la causa del Suprem

La comissió d'Assumptes Jurídics del Parlament Europeu ha escoltat a Luis 'Alvise' Pérez abans de decidir si demana retirar la seua immunitat per una investigació del Tribunal Suprem per assetjament a una fiscal de delictes d'odi.

Alemanya vincula a un detingut a Elda i a una dona en Rheine amb un suposat espionatge per a Rússia

La Fiscalia alemanya atribuïx a un ucraïnés detingut a Elda i a una romanesa arrestada en Rheine labors de seguiment contra una persona vinculada a l'enviament de drons a Ucraïna.

El sector aeroespacial valencià es reforça amb un pla estratègic fins a 2030

El sector aeroespacial valencià, amb un creixement pròxim al 50% en el numere d'empreses i una facturacion anual de 735 milions, es recolza en un pla estrategico fins a 2030 per a guanyar posicion internacional. El full de ruta es basara en innovacion, sostenibilitat i colaboracion publique-privada, encara que fins i tot no té pressupost ni terminis tancats.