Pobles de la Ribera comencen a quantificar els danys de les fortes tronades

Localitats de l’interior i la costa de València han començat este divendres a quantificar els danys que han deixat les fortes tronades de vent, pluja i granís registrades la vesprada de dijous, episodis molt violents però de curta duració que han provocat nombrosos desperfectes materials i un llamp ha originat l’incendi forestal de Segorbe.

Alzira ha iniciat ja el balanç de danys després del ‘diluvi d’aigua i vent’ que ha caigut en poc més de quinze minuts. Les ratxes de vent han arribat fins als 146 quilòmetres per hora i han causat danys en arbrat, empreses, vivendes i en la parròquia de Santa Catalina.

L’alcalde en funcions, Enrique Montalvá, ha explicat que este dijous es va reunir el Cecopal per les instruccions del centre meteorològic que advertia de tronades. La tempesta, però, s’ha avançat, perquè s’esperava sobre les quatre i la tromba d’aigua ha arribat cap a la una del migdia.

Segons ha detallat, ha sigut ‘un diluvi d’aigua i vent’ i ha remarcat que s’ha produït d’una manera que ‘ací no hem conegut’. Les autoritats locals han començat a revisar infraestructures i serveis afectats per garantir la seguretat.

A la ciutat s’han trencat arbres ‘en tota la ciutat’ i alguns sostres de naus han volat per la força del vent. En l’església de Santa Catalina ha caigut tot el sostre cap a un carrer colindant i una part ha impactat sobre una vivenda.

El rector de la parròquia de Santa Catalina d’Alzira, Enrique Masià, ha recordat que feia uns dies ja es va produir un ‘reventón térmico’ a la localitat que va tirar molts arbres. No obstant això, ha afirmat que ‘això ha sigut espectacular’ perquè ‘ha afectat un edifici emblemàtic de la ciutat’ com és esta església, un immoble del segle XIII que va evolucionar als segles XVI i XVIII.

Testimonis i veïnat afectat

Amparo, veïna de la casa situada just al costat de la zona on ha caigut part de l’església, ha relatat que estava fent el dinar quan va sentir un estrèpit ‘molt fort’. En aquell moment hi havia ‘pluja i vent molt forts: s’acabava el món’, ha contat.

La caiguda de runa ha arrasat tot el cablejat del carrer i ha deixat sense llum la seua vivenda des de este dijous. El veïnat de la zona també ha patit incidències en façanes, finestres i vehicles, encara que fins ara només consten danys materials.

A Cullera, l’alcalde, Jordi Mayor, ha informat que els servicis municipals treballen intensament per tornar a la normalitat després de la forta tronada de pluja i vent. Segons ha apuntat, l’episodi ha sigut més intens del que marcaven les previsions oficials.

Per seguretat, romandran tancats els parcs i les zones verdes fins comprovar que no hi ha risc de caiguda de rames. Els tècnics revisen arbres i estructures per evitar incidents en carrers i espais molt transitats.

Mayor ha assenyalat en un vídeo publicat a les seues xarxes socials alguns dels danys principals. La localitat turística ha patit un episodi de pluges ‘molt fortes’ i vent ‘intens’ i ‘huracanat’, amb ratxes que han superat els 132 quilòmetres per hora.

La intensa tromba d’aigua també ha sorprès conductors que circulaven per diverses carreteres de la zona. A l’autovia de Cullera a Sueca la visibilitat era molt baixa i, als vials urbans, la circulació s’ha complicat molt per l’acumulació d’aigua als carrers.

La tronada ha arribat acompanyada per un descens brusc i generalitzat de les temperatures. A Cullera els termòmetres han baixat fins als 19,3 graus, quan només 24 hores abans marcaven 36 graus, una davallada de quasi disset graus en un dia.

Danys concentrats a la Ribera

El president de la Diputació de València, Vicente Mompó, ha indicat que la major part de les actuacions del Consorci Provincial de Bombers s’ha concentrat a la comarca de la Ribera. Especialment s’han registrat incidències en municipis com Alzira, Carcaixent o Guadassuar.

En estos pobles, els efectius han intervingut per retirar arbres caiguts i altres elements afectats per les ratxes. També han sanejat les zones més perjudicades per reduir riscos i permetre el restabliment progressiu de la mobilitat i els servicis.

Pel que fa al camp valencià, i mentre s’espera una valoració de danys més detallada, s’ha fet una primera estimació urgent dels efectes negatius d’estes tronades violentes. El sector agrari alerta que alguns cultius han quedat especialment afectats.

La Unió de Llauradors i Ramaders ha assenyalat que les tronades han provocat danys en diverses plantacions, sobretot en el cultiu del caqui. El seu secretari general, Carles Peris, ha explicat que l’organització agrària necessita encara uns dies per realitzar un balanç complet.

Peris ha avançat, però, que ‘hi ha una extensió important d’afecció a la comarca de la Ribera, especialment pels vents intensos’. Les pròximes jornades serviran per arreplegar dades detallades de parcel·les i explotacions, i per valorar possibles ajudes o assegurances agràries implicades.

Últimes notícies

Aemet activa avís groc per pluges i tronades al litoral de Castelló dissabte

Aemet ha activat per a dissabte l’avís groc al litoral de Castelló per pluges intenses de fins a 30 l/m2 en una hora i tronades amb possible granís i ratxes molt fortes de vent.

Rescatats amb helicòpter dos joves senderistes deshidratats a la serra d’Orihuela

Dos joves senderistes amb símptomes d’esgotament i deshidratació han sigut rescatats amb helicòpter a la serra d’Orihuela, a Alacant. L’operatiu del Consorci Provincial de Bombers els ha evacuat fins al parc de San Vicente.

El vent de més de 140 km/h i la pedra castiguen el caqui a la Ribera

Les fortes ratxes de vent i la pedra de les últimes tempestes han danyat especialment el caqui a la Ribera, segons La Unió de Llauradors i Ramaders, que encara avalua l’abast de les pèrdues.

Confinament a Gàtova pel fum de l’incendi forestal de Sogorb

Emergències ha ordenat el confinament de Gàtova per l’avanç del fum de l’incendi forestal de Sogorb, que ha cremat 133 hectàrees i continua actiu amb diversos fronts.

La UME s’incorpora a l’extinció de l’incendi de Segorbe i s’eleva l’alerta a nivell 2

Emergències ha activat la situació 2 del Pla Especial d’Incendis Forestals per l’incendi de Segorbe i ha demanat reforços a la UME davant el risc per a població i entorn natural.

Les obres al voltant del Martínez Valero avancen amb l’objectiu d’acabar abans de final d’any

Les obres de reurbanització de l’entorn del Martínez Valero, amb 3,2 milions d’inversió, avancen a bon ritme i l’ajuntament preveu finalitzar-les abans de final d’any.

Corberán es marca com a repte portar el València a Europa sense perdre de vista els objectius

Carlos Corberán ha aclarit abans del debut a Mestalla que l’objectiu marcat és millorar la temporada passada, encara que admet que somia amb classificar el València CF per a competició europea. El tècnic ha destacat que el vestidor té la il·lusió posada en Europa, però ha remarcat que el que compta són els fets.

Mestalla enceta l’última temporada amb l’estrena de LaLiga entre València i Celta

València i Celta de Vigo debuten este dissabte en LaLiga a Mestalla, en el primer partit de l’última temporada del vell estadi abans del trasllat al Nou Mestalla en 2027. Tots dos equips arriben amb dubtes i novetats en la plantilla després d’una pretemporada irregular.