11.5 C
València
Dimecres, 14 gener, 2026

Desapareix un submarí per a turistes que explorava les restes del Titanic

Un submarí que explorava les restes del Titanic amb turistes a bord va desaparéixer durant una expedició aquest cap de setmana, segons ha confirmat OceanGate Expeditions, la propietària de la nau. Un portaveu dels guardacostes de Boston ha assenyalat que en el submergible viatjaven cinc persones i que ja han iniciat l’operació de cerca en aigües de l’Atlàntic Nord.

De moment, les autoritats de Massachusetts no han confirmat la identitat dels desapareguts en el submergible. També es desconeix la nacionalitat dels turistes de bord. L’empresa, que opera des de St. John, Terranova, al Canadà, va indicar en un comunicat que estan “explorant i mobilitzant totes les seues opcions per a retornar sana i estàlvia a la tripulació“, a més d’explicar que estan enfocats en “els membres de l’expedició i les seues famílies“.

Han agraït a més la col·laboració de les autoritats de “diferents agències governamentals” i companyies especialitzades en aquesta classe d’exploracions “per a restablir contacte amb el submergible”. Els guardacostes canadencs van indicar a la cadena CBS que l’operació de rescat està sent dirigida pel Centre de Coordinació Regional de Boston, ja que aquesta part de l’Atlàntic els correspon per jurisdicció.

En el portal de la companyia, aparentment col·lapsat per la quantitat de visites en les últimes hores, s’ofereixen paquets turístics de set nits fins a les restes del Titanic per 250.000 dòlars.

Les incògnites entorn de la misteriosa desaparició del submergible a 500 quilòmetres de les costes de l’Atlàntic nord ha mobilitzat a la Guàrdia Costanera dels Estats Units i nombrosos experts tracten de llançar un poc de llum a un episodi dramàtic.

Un d’ells, Butch Hendrick, president de Lifeguard Systems, contempla com a possibilitat que la nau s’haja “quedat en algun lloc, adherida a una xarxa de pesca entre els enderrocs i no pot eixir per si sola“. Hendrick va indicar en declaracions a FoxNews que un submergible d’aquest tipus es mou a través de múltiples hèlices: “Si algun dels motors, les xicotetes unitats d’hèlice que integra, es van enganxar o van succionar alguna cosa i es van embullar podria provocar que ara estiga atrapat i que no puga alliberar-se per si mateix”.

Segons Hendrick, el submarí, que només té reserves d’oxigen per a un màxim de 96 hores, podria haver entrat involuntàriament a l’interior del Titanic sense cap mena de suport. Com? L’expert remena com a hipòtesi que el submergible podria haver patit algun contratemps dins de les restes del mític transatlàntic a causa “del mal temps” provocat pels canvis de velocitat dels corrents marins, la qual cosa li hauria espentat cap a l’interior del Titanic impedint que isca per si sol.

Cal recordar que les restes del Titanic, que es troben a uns 3.800 metres de profunditat en el fons de l’oceà, estan envoltats d’enderrocs provocats per l’enfonsament en 1912. És una zona perillosa, ha dit Frank Owen, oficial de la Marina Real Australiana i director del projecte de rescat.

L’expedició va eixir el diumenge passat de Saint John, a Terranova, i era el tercer viatge anual de l’empresa OceanGate per a documentar la deterioració de l’icònic transatlàntic que va xocar contra un iceberg i es va afonar en 1912, en un tràgic episodi en el qual van morir quasi 1.500 dels aproximadament 2200 passatgers i tripulants.

Des del descobriment de les restes en 1985, ha estat sucumbint lentament als bacteris que mengen metalls, i alguns han predit que la nau podria desaparéixer en qüestió de dècades a mesura que s’obrin forats en el casc i les seccions es desintegren.

Les dificultats per a localitzar al submarí s’acreixen per diversos motius. En primer lloc per la llunyania de l’incident, una zona remota a més de 500 quilòmetres de la costa però també per les condicions meteorològiques i la profunditat del llit marí en aquesta zona.

El Titanic es troba a més de 3.800 metres sota la mar, i molt a prop, qui sap, podria estar atrapat el submarí OceanGate.

Dissabte passat, el multimilionari Harding, va publicar en el seu compte de Facebook: “Estic orgullós d’anunciar finalment que m’he unit a OceanGate Expeditions per a la seua missió al RMS Titanic com a especialista de missió en el submergible que descendeix al Titanic”.

En les últimes hores, avions C-130 del Canadà i els EUA buscaven en la superfície i dos avions P-8 que usen sonar per a trobar submarins han participat en les labors de cerca al costat de diversos vaixells comercials.

Últimes notícies

Betis i Elx arriben al descans 0-0 en un dol igualat

Betis i Elx empaten 0-0 al descans en La Cartoixa, en els octaus de la Copa del Rei a partit únic. Primera mitat parella i sense ocasions clares.

Jutgessa decreta el sobreseïment provisional de la causa contra un comandament de la Policia Local d’Alacant per violència de gènere

La jutgessa de la Secció de Violència sobre la Dona en funcions de guàrdia ha acordat el sobreseïment provisional de la causa contra un intendent de la Policia Local d'Alacant. El comandament ha quedat en llibertat sense mesures cautelars i la mesura sol·licitada per la denunciant ha sigut denegada al no apreciar-se indicis suficients.

Detonen un artefacte trobat a 500 metres de la costa de Dénia

L'Armada ha detonat un artefacte localitzat a uns 500 metres de la costa de Dénia, entre les platges del Raset i Els Albarenes. La zona s'ha reobert sobre les 15.30 després de l'operatiu.

Els reis elogien la recuperació de fotos familiars danyades per la dana en la UPV

Els reis han visitat la UPV per a conéixer el projecte que rescata i restituïx milers de fotos familiars danyades per la dana. Han destacat el seu valor científic i emocional.

Quelone, la tortuga babaua, ha sigut alliberada a Santa Pola després de dos mesos de recuperació

Quelone, una tortuga babaua (Caretta caretta), ha sigut retornada a la mar a la platja del Varadero després de dos mesos de cures en el Aquarium del Museu de la Mar. La solta ha reunit tècnics i escolars i ha servit per a reforçar l'educació ambiental.

La Generalitat denuncia una convocatòria falsa d’ajudes per la dana

La Generalitat ha alertat d'un document amb capçalera oficial que circula per WhatsApp i promet ajudes per la dana. Ha anunciat investigació i accions judicials.

El secretari de Presidència va avisar a Mazón a les 19.25: ‘Hi haurà un ou d’afectats’

Cayetano García va informar a Carlos Mazón a les 19.25 de la DANA que hi hauria 'un ou d'afectats' i que ja tenia llest un decret d'ajudes. Els missatges consten en una acta notarial remesa a la jutgessa que investiga la gestió de la catàstrofe del 29 d'octubre de 2024.

Els familiars de la jove assassinada de 18 punyalades demanen la màxima pena per a fer justícia

La família de la víctima d'Alcoi s'ha concentrat davant l'Audiència Provincial durant la tercera sessió del juí per a reclamar la pena màxima. Consideren clau la declaració d'una amiga que va traslladar missatges enviats mentres la jove era agredida.