Desapareix un submarí per a turistes que explorava les restes del Titanic

Un submarí que explorava les restes del Titanic amb turistes a bord va desaparéixer durant una expedició aquest cap de setmana, segons ha confirmat OceanGate Expeditions, la propietària de la nau. Un portaveu dels guardacostes de Boston ha assenyalat que en el submergible viatjaven cinc persones i que ja han iniciat l’operació de cerca en aigües de l’Atlàntic Nord.

De moment, les autoritats de Massachusetts no han confirmat la identitat dels desapareguts en el submergible. També es desconeix la nacionalitat dels turistes de bord. L’empresa, que opera des de St. John, Terranova, al Canadà, va indicar en un comunicat que estan «explorant i mobilitzant totes les seues opcions per a retornar sana i estàlvia a la tripulació«, a més d’explicar que estan enfocats en «els membres de l’expedició i les seues famílies«.

Han agraït a més la col·laboració de les autoritats de «diferents agències governamentals» i companyies especialitzades en aquesta classe d’exploracions «per a restablir contacte amb el submergible». Els guardacostes canadencs van indicar a la cadena CBS que l’operació de rescat està sent dirigida pel Centre de Coordinació Regional de Boston, ja que aquesta part de l’Atlàntic els correspon per jurisdicció.

En el portal de la companyia, aparentment col·lapsat per la quantitat de visites en les últimes hores, s’ofereixen paquets turístics de set nits fins a les restes del Titanic per 250.000 dòlars.

Les incògnites entorn de la misteriosa desaparició del submergible a 500 quilòmetres de les costes de l’Atlàntic nord ha mobilitzat a la Guàrdia Costanera dels Estats Units i nombrosos experts tracten de llançar un poc de llum a un episodi dramàtic.

Un d’ells, Butch Hendrick, president de Lifeguard Systems, contempla com a possibilitat que la nau s’haja «quedat en algun lloc, adherida a una xarxa de pesca entre els enderrocs i no pot eixir per si sola«. Hendrick va indicar en declaracions a FoxNews que un submergible d’aquest tipus es mou a través de múltiples hèlices: «Si algun dels motors, les xicotetes unitats d’hèlice que integra, es van enganxar o van succionar alguna cosa i es van embullar podria provocar que ara estiga atrapat i que no puga alliberar-se per si mateix».

Segons Hendrick, el submarí, que només té reserves d’oxigen per a un màxim de 96 hores, podria haver entrat involuntàriament a l’interior del Titanic sense cap mena de suport. Com? L’expert remena com a hipòtesi que el submergible podria haver patit algun contratemps dins de les restes del mític transatlàntic a causa «del mal temps» provocat pels canvis de velocitat dels corrents marins, la qual cosa li hauria espentat cap a l’interior del Titanic impedint que isca per si sol.

Cal recordar que les restes del Titanic, que es troben a uns 3.800 metres de profunditat en el fons de l’oceà, estan envoltats d’enderrocs provocats per l’enfonsament en 1912. És una zona perillosa, ha dit Frank Owen, oficial de la Marina Real Australiana i director del projecte de rescat.

L’expedició va eixir el diumenge passat de Saint John, a Terranova, i era el tercer viatge anual de l’empresa OceanGate per a documentar la deterioració de l’icònic transatlàntic que va xocar contra un iceberg i es va afonar en 1912, en un tràgic episodi en el qual van morir quasi 1.500 dels aproximadament 2200 passatgers i tripulants.

Des del descobriment de les restes en 1985, ha estat sucumbint lentament als bacteris que mengen metalls, i alguns han predit que la nau podria desaparéixer en qüestió de dècades a mesura que s’obrin forats en el casc i les seccions es desintegren.

Les dificultats per a localitzar al submarí s’acreixen per diversos motius. En primer lloc per la llunyania de l’incident, una zona remota a més de 500 quilòmetres de la costa però també per les condicions meteorològiques i la profunditat del llit marí en aquesta zona.

El Titanic es troba a més de 3.800 metres sota la mar, i molt a prop, qui sap, podria estar atrapat el submarí OceanGate.

Dissabte passat, el multimilionari Harding, va publicar en el seu compte de Facebook: “Estic orgullós d’anunciar finalment que m’he unit a OceanGate Expeditions per a la seua missió al RMS Titanic com a especialista de missió en el submergible que descendeix al Titanic”.

En les últimes hores, avions C-130 del Canadà i els EUA buscaven en la superfície i dos avions P-8 que usen sonar per a trobar submarins han participat en les labors de cerca al costat de diversos vaixells comercials.

Últimes notícies

Fortes tempestes al nord d’Alacant i pluja feble a la zona de l’incendi de Tírig

Les pluges de la vesprada han deixat més de 50 litres per metre quadrat en punts d’Alacant i tempestes ara al nord de Castelló, amb pluja feble sobre la zona de l’incendi forestal de Tírig, ja estabilitzat.

Controlat l’incendi de Jalance i estabilitzat el d’Enguera després d’una evolució favorable

L’incendi forestal declarat a Jalance ja està controlat i el d’Enguera es troba estabilitzat, després d’unes hores de treball intens dels bombers i amb el suport de mitjans aeris.

El fort temporal causa danys materials a l’Alcoià i altres comarques d’Alacant

Els bombers del Consorci Provincial d’Alacant han fet 37 intervencions per forts vents i tempestes, amb Alcoy com a municipi més afectat. El temporal ha causat danys materials en tendals, teulades, cablejats i arbrat, així com problemes de circulació.

Tempestes molt intenses amb pedra i ratxes violentes en l’interior d’Alacant i València

L’interior nord d’Alacant i el sud de València han registrat esta vesprada tempestes molt breus però intenses, amb pedra i ratxes de vent que han arribat als 116 km/h a Villena.

El foc de Tírig queda estabilitzat després de cremar 810 hectàrees

L’incendi forestal declarat divendres a Tírig ha quedat estabilitzat este dilluns de vesprada, després d’afectar 810 hectàrees entre Tírig i Catí. Les persones desallotjades ja poden tornar a casa i la UME comença el repliegue cap a Bétera.

El València CF afegix un amistós contra el Teruel per l’ajornament de LaLiga

El València CF ha programat un nou amistós davant el Teruel este dimecres 12 d’agost a Paterna, després que s’haja retardat una setmana el seu debut en LaLiga davant el Betis. L’equip de Carlos Corberán aprofitarà així per sumar minuts i arribar amb més ritme a l’estrena oficial contra el Celta a Mestalla.

Condemna per l’agressió homòfoba a Benialí i suport a les menors atacades

La vicepresidenta Susana Camarero ha condemnat l’agressió homòfoba patida per diverses menors a Benialí, a la Vall de Gallinera, i ha oferit suport institucional, atenció especialitzada i acompanyament a les joves i a les seues famílies.

Els veïns de Catí desallotjats per l’incendi ja poden tornar a casa

Els veïns de Catí evacuats per l’incendi forestal han pogut tornar hui a les seues vivendes després de la bona evolució de l’extinció. La Generalitat recomana el retorn abans de les 17.00 hores per l’arribada de tempestes fortes a l’interior de Castelló i València.