Desapareix un submarí per a turistes que explorava les restes del Titanic

Un submarí que explorava les restes del Titanic amb turistes a bord va desaparéixer durant una expedició aquest cap de setmana, segons ha confirmat OceanGate Expeditions, la propietària de la nau. Un portaveu dels guardacostes de Boston ha assenyalat que en el submergible viatjaven cinc persones i que ja han iniciat l’operació de cerca en aigües de l’Atlàntic Nord.

De moment, les autoritats de Massachusetts no han confirmat la identitat dels desapareguts en el submergible. També es desconeix la nacionalitat dels turistes de bord. L’empresa, que opera des de St. John, Terranova, al Canadà, va indicar en un comunicat que estan «explorant i mobilitzant totes les seues opcions per a retornar sana i estàlvia a la tripulació«, a més d’explicar que estan enfocats en «els membres de l’expedició i les seues famílies«.

Han agraït a més la col·laboració de les autoritats de «diferents agències governamentals» i companyies especialitzades en aquesta classe d’exploracions «per a restablir contacte amb el submergible». Els guardacostes canadencs van indicar a la cadena CBS que l’operació de rescat està sent dirigida pel Centre de Coordinació Regional de Boston, ja que aquesta part de l’Atlàntic els correspon per jurisdicció.

En el portal de la companyia, aparentment col·lapsat per la quantitat de visites en les últimes hores, s’ofereixen paquets turístics de set nits fins a les restes del Titanic per 250.000 dòlars.

Les incògnites entorn de la misteriosa desaparició del submergible a 500 quilòmetres de les costes de l’Atlàntic nord ha mobilitzat a la Guàrdia Costanera dels Estats Units i nombrosos experts tracten de llançar un poc de llum a un episodi dramàtic.

Un d’ells, Butch Hendrick, president de Lifeguard Systems, contempla com a possibilitat que la nau s’haja «quedat en algun lloc, adherida a una xarxa de pesca entre els enderrocs i no pot eixir per si sola«. Hendrick va indicar en declaracions a FoxNews que un submergible d’aquest tipus es mou a través de múltiples hèlices: «Si algun dels motors, les xicotetes unitats d’hèlice que integra, es van enganxar o van succionar alguna cosa i es van embullar podria provocar que ara estiga atrapat i que no puga alliberar-se per si mateix».

Segons Hendrick, el submarí, que només té reserves d’oxigen per a un màxim de 96 hores, podria haver entrat involuntàriament a l’interior del Titanic sense cap mena de suport. Com? L’expert remena com a hipòtesi que el submergible podria haver patit algun contratemps dins de les restes del mític transatlàntic a causa «del mal temps» provocat pels canvis de velocitat dels corrents marins, la qual cosa li hauria espentat cap a l’interior del Titanic impedint que isca per si sol.

Cal recordar que les restes del Titanic, que es troben a uns 3.800 metres de profunditat en el fons de l’oceà, estan envoltats d’enderrocs provocats per l’enfonsament en 1912. És una zona perillosa, ha dit Frank Owen, oficial de la Marina Real Australiana i director del projecte de rescat.

L’expedició va eixir el diumenge passat de Saint John, a Terranova, i era el tercer viatge anual de l’empresa OceanGate per a documentar la deterioració de l’icònic transatlàntic que va xocar contra un iceberg i es va afonar en 1912, en un tràgic episodi en el qual van morir quasi 1.500 dels aproximadament 2200 passatgers i tripulants.

Des del descobriment de les restes en 1985, ha estat sucumbint lentament als bacteris que mengen metalls, i alguns han predit que la nau podria desaparéixer en qüestió de dècades a mesura que s’obrin forats en el casc i les seccions es desintegren.

Les dificultats per a localitzar al submarí s’acreixen per diversos motius. En primer lloc per la llunyania de l’incident, una zona remota a més de 500 quilòmetres de la costa però també per les condicions meteorològiques i la profunditat del llit marí en aquesta zona.

El Titanic es troba a més de 3.800 metres sota la mar, i molt a prop, qui sap, podria estar atrapat el submarí OceanGate.

Dissabte passat, el multimilionari Harding, va publicar en el seu compte de Facebook: “Estic orgullós d’anunciar finalment que m’he unit a OceanGate Expeditions per a la seua missió al RMS Titanic com a especialista de missió en el submergible que descendeix al Titanic”.

En les últimes hores, avions C-130 del Canadà i els EUA buscaven en la superfície i dos avions P-8 que usen sonar per a trobar submarins han participat en les labors de cerca al costat de diversos vaixells comercials.

Últimes notícies

Nit sufocant al litoral i prelitoral valencià amb fins a 35 graus

La pròxima matinada es preveu extremadament calorosa a bona part del litoral i el prelitoral valencià, amb vent de ponent i mínimes entre 30 i 35 graus. Avamet advertix que moltes poblacions podrien no baixar dels 30 graus tot i les tronades vespertines.

Vaga dels vigilants de prevenció d’incendis en Vaersa el 30 i 31 d’agost

STAS-Intersindical, UGT i CCOO han convocat vaga del personal vigilant-operari de prevenció d'incendis forestals en Vaersa els dies 30 i 31 d'agost i mantindran demà una nova protesta davant el Palau de la Generalitat per exigir millores laborals i de servei.

Xàtiva, Alzira i Guadasséquies baten rècords de calor amb més de 44 graus

Xàtiva ha marcat este dimecres 44,1 graus i s’ha situat com la temperatura més alta d’Espanya, mentre que Alzira ha arribat als 44,7 graus i Guadasséquies als 44,2, segons Aemet i Avamet.

Cinc municipis valencians ja superen els 42 graus, les temperatures més altes d’Espanya

Carcaixent, Xàtiva, l’aeroport de València, Polinyà del Xúquer i València ciutat encapçalen hui les màximes d’Espanya, superant totes els 42 graus, amb avís roig activat al litoral valencià.

Incendi al barranc del Carraixet en un dia roig per calor extrema

Diversos equips terrestres i quatre mitjans aeris treballen en l’extinció d’un incendi de vegetació al barranc del Carraixet, en Bonrepòs i Mirambell, en una jornada de risc extrem per calor a la província de València.

Detingut a València per un tiroteig a l’accés sud de la ciutat

La Policia Nacional ha detingut un jove de 22 anys a València com a presumpte autor d’un tiroteig al principal accés sud de la ciutat, a la zona de la rotonda dels Anzuelos. No s’han registrat ferits, encara que la investigació continua oberta.

Bioparc adapta la dieta i crea pluja artificial per a cuidar els animals davant l’onada de calor

Bioparc València ha reforçat el seu protocol d’estiu per l’alerta roja per calor amb gelats especials, sistemes de pluja artificial i seguiment dels animals més vulnerables.

Reforma integral a Pont de Fusta per a modernitzar la Policia de la Generalitat

La Conselleria d’Emergències i Interior està reformant íntegrament la comissaria de Pont de Fusta, seu central de la Policia de la Generalitat, amb una inversió de 2,13 milions i un termini de 16 mesos, per a millorar ús, seguretat, accessibilitat i eficiència energètica d’un edifici històric protegit.