31.5 C
València
Divendres, 11 juliol, 2025

Descobrixen un dels complexos termals romans més monumentals a Elx

La Universitat d’Alacant ha conclòs una extensa campanya d’excavacions en les Termes Orientals del jaciment La Alcudia, situat a Elx, Alacant. Este projecte arqueològic, desenrotllat durant huit anys, ha descobert un dels complexos termals més grans i monumentals de l’antiga Hispània romana.

Sota la direcció del catedràtic d’Història Antiga Jaime Molina Vidal, el treball ha format part del projecte Patrimoni Virtual-ASTERO, en el qual a més van participar investigadors destacats de la universitat. Des del seu inici en 2017, el projecte va permetre documentar detalladament el complex termal i va aportar valuosos avanços sobre l’urbanisme i l’ocupació pre-romana en la zona.

- Advertisement -Telegram València Diari

La ciutat romana Ilici

El jaciment alberga les vestigis de l’antiga ciutat romana Ilici, coneguda formalment com Iulia Ilici Augusta. Esta colònia, de gran importància en el sud-est peninsular, va ser fundada en dos etapes durant el segle I a. C.; primer per Juli Cèsar i posteriorment per l’emperador Augusto, qui va assignar terres a veterans de les guerres càntabres.

El complex de les Termes Orientals

El complex de les Termes Orientals es destaca per la seua extensió de 1.300 metres quadrats, reflectint un auge econòmic i demogràfic a la ciutat romana. Compta amb estades especialitzades com frigidarium (àrea freda), natatio, que és una de les piscines més grans conservades a Hispània, tepidarium (temperada), caldarium (calenta), laconicum (sauna) i els apodyteria (vestuaris).

Elements artístics i mosaics

Entre els seus elements artístics sobreïxen dos mosaics impressionants, un que simula plaques de marbre i un altre decorat amb motius vegetals que inclouen fulles d’acant i flors, la qual cosa evidencia l’alt nivell de luxe i sofisticació de la ciutat en el segle II d. C.

Deteriorament i restauracions

No obstant això, entre els segles III i IV, les termes van començar a deteriorar-se a causa de problemes econòmics i demogràfics. Malgrat això, es van realitzar restauracions parcials, encara que van reduir la seua grandària i funcionalitat fins al seu abandó definitiu entre els segles V i VI.

Descobriments addicionals

A més de la zona termal, les excavacions van permetre descobrir un tram de carrer de 55 metres amb clavegueram, accessos i pavimentació, mostrant l’evolució de la xarxa viària des d’època ibera a visigoda. Entre les troballes més destacades està un barri iber del segle III a. C. situat sota les capes romanes, revelant la magnitud de l’assentament previ a la colònia.

Finançament i futur del projecte

La campanya d’excavacions conclou un cicle finançat per la Universitat d’Alacant i secundat per l’Ajuntament d’Elx. El futur del projecte dependrà de noves autoritzacions i el compromís de les institucions per a protegir i valorar este important patrimoni històric.

Últimes notícies

El Govern impulsa la rehabilitació de l’històric Pont Vell de Riba-roja amb una inversió de 1,5 milions d’euros

El Govern d'Espanya destina 1,5 milions per a rehabilitar el Pont Vell de Riba-roja (València), danyat per la dana, millorant connexions i preservant el seu patrimoni històric.

La Diputació de València impulsa un pla de huit milions per a modernitzar els ‘trinquets’ i revitalitzar la pilota valenciana

La Diputació de València ha llançat un ambiciós pla amb una inversió de huit milions d'euros per a modernitzar els 'trinquets' i assegurar el futur de la pilota valenciana, amb 11 actuacions previstes en diversos municipis.

La Diputació de València impulsarà un itinerari ciclopedestre segur entre Tavernes i Xeraco

La Diputació de València presenta un projecte per a transformar la via pecuària entre Tavernes i Xeraco en una carretera segura amb carril ciclopedestre, millorant la connexió entre Cullera i Gandia.

Carlos Mazón destaca inversió històrica en Bombers Forestals per a reforçar la lluita contra incendis en la Comunitat Valenciana

El president Carlos Mazón anuncia la major inversió pressupostària i dotacional en Bombers Forestals de la Comunitat Valenciana per a la temporada d'incendis amb ampliació de plantilla i modernització de recursos.

La Diputació de València modernitza l’itinerari ciclopedestre entre Tavernes i Xeraco per a augmentar la seguretat viària

La Diputació de València presenta un projecte per a transformar la via pecuària entre Tavernes i Xeraco en una carretera segura amb carril ciclopedestre, millorant la connexió i la seguretat de més de 1.800 vehicles diaris.

Obertura simbòlica de l’IES Azorín a Petrer després d’anys d’abandó i demora

L'IES Azorín de Petrer obri les seues portes després d'una inversió de 13,3 milions i anys de paralització en la seua construcció, amb capacitat per a mil alumnes.

La DOP Xufa de València enfortix el seu compromís amb el cultiu tradicional i presenta la seua nova imatge corporativa

La Denominació d'Origen Protegida Xufa de València renova l'Acord de Vera i presenta una nova imatge que reforça la tradició, qualitat i innovació de la xufa valenciana.

Tràgic accident en obra privada d’Ontinyent: mor un treballador i un altre resulta ferit

Un treballador de 42 anys va perdre la vida i un altre va resultar ferit després del col·lapse d'una obra privada a Ontinyent, València. S'investiguen les causes de l'accident.