Les despeses per comprar un habitatge a la Comunitat es disparen en els últims 4 anys

Les despeses associades a la compra d’un habitatge amb finançament (exclosos aquells de què es fa càrrec l’entitat financera) s’han incrementat amb força des del mes de maig del 2019, segons un estudi publicat per idealista.

L’increment en el preu de l’habitatge i la negativa dels bancs a finançar més del 80% del valor de taxació, juntament amb altres despeses associades com els impostos i altres despeses inherents a l’operació, han provocat que la quantitat d’estalvis que cal aportar per a convertir-se en propietari d’un habitatge haja crescut un 21% els últims quatre anys. L’import mitjà d’una entrada per a un habitatge de 2 dormitoris a Espanya era de 34.906 euros al maig del 2019, mentre que el maig del 2023 se situa en 42.293 euros.

Tant l’entrada com l’import a finançar han crescut, i s’hi suma l’ascens del cost de finançament. Amb una hipoteca a 30 anys a la taxa mitjana registrada el maig del 2019 (2,15%), les quotes del primer any se situaven en 352 euros per a un habitatge de 2 dormitoris a Espanya, mentre que el maig del 2023 (amb un tipus d’interés  d’abril segons el Banc d’Espanya del 3,61%) arriba fins als 513 euros, un 46% més.

Més estalvis necessaris

Conca i Santa Cruz de Tenerife són les capitals on més han crescut els estalvis que els compradors han d’aportar, amb un 42% i un 41% respectivament. Els segueixen els creixements de Palma (39%), València (34%), Alacant (33%), Pontevedra (32%) i Sant Sebastià (28%). A Madrid l’increment va ser només del 7%, mentre que a Barcelona encara va ser menor: l’1%.

Pujades a la quota hipotecària del primer any

Les quotes que paga el comprador el primer any també s’han disparat en relació a fa 4 anys. La diferència més gran s’ha notat a Conca, on s’ha passat d’una quota mensual de 242 euros a l’actual de 413 per a un habitatge de dos dormitoris. Un 71% més.

Els segueixen les pujades de Santa Creu de Tenerife (69%), Palma (67%), Saragossa (62%), València (61%) i Alacant (60%). La llista de les capitals amb increments igual o superiors al 50% a les quotes es completa amb Pontevedra (58%), Sant Sebastià (53%), Badajoz (53%), Almeria (52%), Vitòria (51%), Àvila (50%) i Sòria (50%). A Madrid la quota s’ha encarit un 29%, mentre que a Barcelona s’ha quedat al 22%.

Actualment, la quota mensual més gran per a la compra d’un habitatge de dos habitacions es paga a Sant Sebastià, ja que arriba als 1.347 euros. Tot seguit, se situen Palma (1.283 euros) i Barcelona (1.092 euros), les tres úniques capitals amb quotes per sobre dels 1.000 euros. Amb xifres inferiors hi ha Madrid (953 euros), Pamplona (756 euros), Bilbao (725 euros), Màlaga (721 euros), Girona (681 euros) i València (668 euros).

Per a Francisco Iñareta, portaveu d’idealista, “la situació per als potencials compradors no para de complicar-se. D’una banda, les pujades de tipus estan impactant de forma directa al mercat hipotecari encarint els crèdits. Mentrestant, els preus continuen creixent i exigint un volum més gran d’estalvis i quotes encara més elevades per als nous hipotecats. Estos dos fenòmens conviuen per a l’existència d’una demanda solvent que encara és suficient per sostindre el mercat, encara que esta tendència es podria frenar després dels últims increments de tipus del BCE d’ahir dijous”.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

La sentència del cas Vinícius fixa un punt d’inflexió contra el racisme en l’esport

La fiscal delegada de delictes d'odi a València destaca que la sentència del cas Vinícius suposa un abans i un després en la resposta penal al racisme, en un context de infradenuncia i auge de la violència en l'esport.

Pérez Llorca descarta pensar en la seua reelecció i reivindica que només treballa per la Comunitat

Juanfran Pérez Llorca insistix que no dedica temps a la seua possible reelecció com president de la Generalitat i que centra tot el seu esforç en la recuperació i en les necessitats dels valencians.

Xoc en Les Corts per la derogació del decret de lloguers i el vot del PP

La derogació en el Congrés del decret que prorrogava contractes de lloguer i limitava pujades enfronta a PP, PSPV, Compromís i Vox en Les Corts.

El PP defén a Susana Camarero davant la seua citació per la dana i el PSPV reclama que diga la veritat

El PP es mostra confiat davant la citació judicial de Susana Camarero per la gestió de la dana, mentres el PSPV insistix que haurà de dir la veritat i Compromís planteja canvis en emergències.

Tania Candiani convertix l’IVAM en un ecosistema especulatiu amb arrels imaginades

L'exposició Radix de Tania Candiani transforma una sala de l'IVAM en un ecosistema immersiu on es creuen art, ciència i pensament ecològic per a explorar l'invisible que sosté la vida.

El jutjat eximix al tècnic municipal en la causa del castell unflable de Mislata

El Jutjat d'Instrucció número 4 de Mislata ha exonerat a l'enginyer tècnic municipal per l'accident del castell unflable en el qual van morir dos xiquetes en 2022 i manté l'acusació contra el propietari i responsables de la atraccion.

El porter del Llevant Álex Primo passarà per quiròfan per una lesió en el muscle dret

Álex Primo, tercer porter del Llevant de 21 anys, serà operat en les pròximes setmanes d'una luxació en el muscle dret amb lesió de labrum després de lesionar-se en un entrenament.

El València Basket busca reacció davant el Panathinaikos per a viatjar amb avantatge a Atenes

El València Basket rep de nou al Panathinaikos amb l'obligació de reaccionar en el Roig Arena després de perdre el primer partit i sense marge per a fallar abans de viatjar a Atenes.