Les despeses per comprar un habitatge a la Comunitat es disparen en els últims 4 anys

Les despeses associades a la compra d’un habitatge amb finançament (exclosos aquells de què es fa càrrec l’entitat financera) s’han incrementat amb força des del mes de maig del 2019, segons un estudi publicat per idealista.

L’increment en el preu de l’habitatge i la negativa dels bancs a finançar més del 80% del valor de taxació, juntament amb altres despeses associades com els impostos i altres despeses inherents a l’operació, han provocat que la quantitat d’estalvis que cal aportar per a convertir-se en propietari d’un habitatge haja crescut un 21% els últims quatre anys. L’import mitjà d’una entrada per a un habitatge de 2 dormitoris a Espanya era de 34.906 euros al maig del 2019, mentre que el maig del 2023 se situa en 42.293 euros.

Tant l’entrada com l’import a finançar han crescut, i s’hi suma l’ascens del cost de finançament. Amb una hipoteca a 30 anys a la taxa mitjana registrada el maig del 2019 (2,15%), les quotes del primer any se situaven en 352 euros per a un habitatge de 2 dormitoris a Espanya, mentre que el maig del 2023 (amb un tipus d’interés  d’abril segons el Banc d’Espanya del 3,61%) arriba fins als 513 euros, un 46% més.

Més estalvis necessaris

Conca i Santa Cruz de Tenerife són les capitals on més han crescut els estalvis que els compradors han d’aportar, amb un 42% i un 41% respectivament. Els segueixen els creixements de Palma (39%), València (34%), Alacant (33%), Pontevedra (32%) i Sant Sebastià (28%). A Madrid l’increment va ser només del 7%, mentre que a Barcelona encara va ser menor: l’1%.

Pujades a la quota hipotecària del primer any

Les quotes que paga el comprador el primer any també s’han disparat en relació a fa 4 anys. La diferència més gran s’ha notat a Conca, on s’ha passat d’una quota mensual de 242 euros a l’actual de 413 per a un habitatge de dos dormitoris. Un 71% més.

Els segueixen les pujades de Santa Creu de Tenerife (69%), Palma (67%), Saragossa (62%), València (61%) i Alacant (60%). La llista de les capitals amb increments igual o superiors al 50% a les quotes es completa amb Pontevedra (58%), Sant Sebastià (53%), Badajoz (53%), Almeria (52%), Vitòria (51%), Àvila (50%) i Sòria (50%). A Madrid la quota s’ha encarit un 29%, mentre que a Barcelona s’ha quedat al 22%.

Actualment, la quota mensual més gran per a la compra d’un habitatge de dos habitacions es paga a Sant Sebastià, ja que arriba als 1.347 euros. Tot seguit, se situen Palma (1.283 euros) i Barcelona (1.092 euros), les tres úniques capitals amb quotes per sobre dels 1.000 euros. Amb xifres inferiors hi ha Madrid (953 euros), Pamplona (756 euros), Bilbao (725 euros), Màlaga (721 euros), Girona (681 euros) i València (668 euros).

Per a Francisco Iñareta, portaveu d’idealista, “la situació per als potencials compradors no para de complicar-se. D’una banda, les pujades de tipus estan impactant de forma directa al mercat hipotecari encarint els crèdits. Mentrestant, els preus continuen creixent i exigint un volum més gran d’estalvis i quotes encara més elevades per als nous hipotecats. Estos dos fenòmens conviuen per a l’existència d’una demanda solvent que encara és suficient per sostindre el mercat, encara que esta tendència es podria frenar després dels últims increments de tipus del BCE d’ahir dijous”.

Últimes notícies

Sis cetacis rescatats de Canadà arriben a l’Oceanogràfic de València per a evitar la seua eutanasia

Dos belugues i quatre dofins rescatats del parc Marineland de Canadà han arribat esta matinada a l’Oceanogràfic de València després d’un trasllat internacional complex pensat per a garantir el seu benestar i evitar la seua eutanasia.

Aemet activa avís groc al litoral de València per màximes de fins a 36 graus

Aemet ha activat l’avís groc per calor en tot el litoral de la província de València este dijous, amb màximes que poden arribar als 36 graus per l’entrada de vent de ponent.

Nit fresca i calor intensa al prelitoral de València este dijous

Este dijous el cel estarà poc nuvolós a la Comunitat Valenciana, amb nits una mica més fresques i màximes molt altes al prelitoral de València. Divendres arribaran ruixats dèbils al litoral d’Alacant i un descens generalitzat de les màximes, sobretot a l’interior.

Roben de matinada el valuós Tresor de Villena del museu Muvi

El Tresor de Villena, un dels conjunts d’orfebreria de l’edat de Bronze més importants d’Europa, ha sigut robat esta matinada del museu Muvi de Villena. La Guàrdia Civil i la Policia Judicial han obert una investigació després que l’alarma sonara a les 5.16 hores.

Avís groc per calor al litoral de València amb màximes de fins a 36 graus

Aemet ha activat per a este dijous l’avís groc per altes temperatures a tot el litoral de la província de València, on es poden aplegar als 36 graus per l’efecte del vent de ponent.

Crida per a trobar familiars de represaliats soterrats a Bétera i Sant Pere de Ribes

La Diputació de València demana col·laboració ciutadana per localitzar familiars d’onze víctimes de la Guerra Civil soterrades a Bétera i Sant Pere de Ribes i poder així identificar-ne els restes.

Els rodatges deixen més de 4.000 pernoctacions en hotels d’Alacant en mig any

Els rodatges de pel·lícules, sèries, documentals i anuncis han generat 4.107 pernoctacions en hotels de quatre i cinc estrelles d’Alacant entre gener i juny de 2026, impulsats per grans produccions internacionals com ‘Enredados’ i ‘People of the book’. Alicante Film Office veu perspectives “prometedores” per al que resta d’any i destaca també l’impacte en promoció turística i formació de talent local.

L’aigua de Gàtova torna a ser apta per a beure després de l’incendi de Sogorb

El Centre de Salut Pública de València ha confirmat que l’aigua de l’aixeta de Gàtova torna a ser apta per al consum, després de diversos dies de restriccions arran de l’incendi forestal de Sogorb.