12.2 C
València
Dimarts, 20 gener, 2026

Les despeses per comprar un habitatge a la Comunitat es disparen en els últims 4 anys

Les despeses associades a la compra d’un habitatge amb finançament (exclosos aquells de què es fa càrrec l’entitat financera) s’han incrementat amb força des del mes de maig del 2019, segons un estudi publicat per idealista.

L’increment en el preu de l’habitatge i la negativa dels bancs a finançar més del 80% del valor de taxació, juntament amb altres despeses associades com els impostos i altres despeses inherents a l’operació, han provocat que la quantitat d’estalvis que cal aportar per a convertir-se en propietari d’un habitatge haja crescut un 21% els últims quatre anys. L’import mitjà d’una entrada per a un habitatge de 2 dormitoris a Espanya era de 34.906 euros al maig del 2019, mentre que el maig del 2023 se situa en 42.293 euros.

Tant l’entrada com l’import a finançar han crescut, i s’hi suma l’ascens del cost de finançament. Amb una hipoteca a 30 anys a la taxa mitjana registrada el maig del 2019 (2,15%), les quotes del primer any se situaven en 352 euros per a un habitatge de 2 dormitoris a Espanya, mentre que el maig del 2023 (amb un tipus d’interés  d’abril segons el Banc d’Espanya del 3,61%) arriba fins als 513 euros, un 46% més.

Més estalvis necessaris

Conca i Santa Cruz de Tenerife són les capitals on més han crescut els estalvis que els compradors han d’aportar, amb un 42% i un 41% respectivament. Els segueixen els creixements de Palma (39%), València (34%), Alacant (33%), Pontevedra (32%) i Sant Sebastià (28%). A Madrid l’increment va ser només del 7%, mentre que a Barcelona encara va ser menor: l’1%.

Pujades a la quota hipotecària del primer any

Les quotes que paga el comprador el primer any també s’han disparat en relació a fa 4 anys. La diferència més gran s’ha notat a Conca, on s’ha passat d’una quota mensual de 242 euros a l’actual de 413 per a un habitatge de dos dormitoris. Un 71% més.

Els segueixen les pujades de Santa Creu de Tenerife (69%), Palma (67%), Saragossa (62%), València (61%) i Alacant (60%). La llista de les capitals amb increments igual o superiors al 50% a les quotes es completa amb Pontevedra (58%), Sant Sebastià (53%), Badajoz (53%), Almeria (52%), Vitòria (51%), Àvila (50%) i Sòria (50%). A Madrid la quota s’ha encarit un 29%, mentre que a Barcelona s’ha quedat al 22%.

Actualment, la quota mensual més gran per a la compra d’un habitatge de dos habitacions es paga a Sant Sebastià, ja que arriba als 1.347 euros. Tot seguit, se situen Palma (1.283 euros) i Barcelona (1.092 euros), les tres úniques capitals amb quotes per sobre dels 1.000 euros. Amb xifres inferiors hi ha Madrid (953 euros), Pamplona (756 euros), Bilbao (725 euros), Màlaga (721 euros), Girona (681 euros) i València (668 euros).

Per a Francisco Iñareta, portaveu d’idealista, “la situació per als potencials compradors no para de complicar-se. D’una banda, les pujades de tipus estan impactant de forma directa al mercat hipotecari encarint els crèdits. Mentrestant, els preus continuen creixent i exigint un volum més gran d’estalvis i quotes encara més elevades per als nous hipotecats. Estos dos fenòmens conviuen per a l’existència d’una demanda solvent que encara és suficient per sostindre el mercat, encara que esta tendència es podria frenar després dels últims increments de tipus del BCE d’ahir dijous”.

Últimes notícies

2-2: Akor Adams rescata al Sevilla amb un doblet i castiga la relaxació de l’Elx

El Sevilla va empatar en el Martínez Valero amb dos gols de Akor Adams, l'últim de penal en el 92. L'Elx va malgastar un 2-0 i va pagar els seus dubtes.

2-2: Akor Adams evita la derrota del Sevilla i castiga els dubtes de l’Elx

Akor Adams va firmar un doblet i va rescatar al Sevilla amb un penal en el descompte per a empatar 2-2 en el Martínez Valero. L'Elx va malmetre una renda de 2-0 i va mostrar dubtes en la gestió del resultat.

2-2: Akor Adams rescata al Sevilla en el descompte i castiga els dubtes de l’Elx

Akor Adams va firmar un doblet, el segon de penal en el 92, per a evitar la derrota d'un Sevilla que va arribar a anar 2-0 a baix. L'Elx es va relaxar amb la renda i ho va pagar car.

Podem felicitar les festes i Nadal. A triar

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana denuncia la polarització política actual, on qualsevol detall —fins i tot una paraula en una felicitació— és utilitzat per desqualificar l’adversari, exagerant-ne el significat i carregant-lo d’intencions que no tenen base real

El greu accident ferroviari d’Adamuz deixa 40 víctimes mortals i obliga a decretar tres dies de dol oficial

Hi ha 41 persones hospitalitzades, 12 d’elles a l’UCI, mentre continuen les tasques d’identificació i la investigació sobre les causes del sinistre

L’excés de fred deixa 125 morts en la Comunitat Valenciana des del 20 de novembre

MoMo estima 125 morts per excés de fred en la Comunitat Valenciana des del 20 de novembre, un 7,2% menys que un any abans. La majoria s'han concentrat al gener.

Jutjat de Llíria cita al subdirector d’Emergències per la filtració de l’àudio del 112

El Jutjat d'Instrucció 6 de Llíria ha citat a Jorge Suárez com a testimoni per la filtració a la premsa d'un fragment de l'àudio entre Aemet i el 112 durant la DANA. La Guàrdia Civil assenyala que dos ex alts càrrecs van copiar la crida en una memòria portàtil.

Port subratlla el plus de jugar a casa abans del València Basket-París en Eurolliga

El capità Josep Puerto va cridar a la calma després de dos derrotes i va destacar que jugar en el Roig Arena pot aportar l'energia necessària davant París Basketball.