Les despeses per comprar un habitatge a la Comunitat es disparen en els últims 4 anys

Les despeses associades a la compra d’un habitatge amb finançament (exclosos aquells de què es fa càrrec l’entitat financera) s’han incrementat amb força des del mes de maig del 2019, segons un estudi publicat per idealista.

L’increment en el preu de l’habitatge i la negativa dels bancs a finançar més del 80% del valor de taxació, juntament amb altres despeses associades com els impostos i altres despeses inherents a l’operació, han provocat que la quantitat d’estalvis que cal aportar per a convertir-se en propietari d’un habitatge haja crescut un 21% els últims quatre anys. L’import mitjà d’una entrada per a un habitatge de 2 dormitoris a Espanya era de 34.906 euros al maig del 2019, mentre que el maig del 2023 se situa en 42.293 euros.

Tant l’entrada com l’import a finançar han crescut, i s’hi suma l’ascens del cost de finançament. Amb una hipoteca a 30 anys a la taxa mitjana registrada el maig del 2019 (2,15%), les quotes del primer any se situaven en 352 euros per a un habitatge de 2 dormitoris a Espanya, mentre que el maig del 2023 (amb un tipus d’interés  d’abril segons el Banc d’Espanya del 3,61%) arriba fins als 513 euros, un 46% més.

Més estalvis necessaris

Conca i Santa Cruz de Tenerife són les capitals on més han crescut els estalvis que els compradors han d’aportar, amb un 42% i un 41% respectivament. Els segueixen els creixements de Palma (39%), València (34%), Alacant (33%), Pontevedra (32%) i Sant Sebastià (28%). A Madrid l’increment va ser només del 7%, mentre que a Barcelona encara va ser menor: l’1%.

Pujades a la quota hipotecària del primer any

Les quotes que paga el comprador el primer any també s’han disparat en relació a fa 4 anys. La diferència més gran s’ha notat a Conca, on s’ha passat d’una quota mensual de 242 euros a l’actual de 413 per a un habitatge de dos dormitoris. Un 71% més.

Els segueixen les pujades de Santa Creu de Tenerife (69%), Palma (67%), Saragossa (62%), València (61%) i Alacant (60%). La llista de les capitals amb increments igual o superiors al 50% a les quotes es completa amb Pontevedra (58%), Sant Sebastià (53%), Badajoz (53%), Almeria (52%), Vitòria (51%), Àvila (50%) i Sòria (50%). A Madrid la quota s’ha encarit un 29%, mentre que a Barcelona s’ha quedat al 22%.

Actualment, la quota mensual més gran per a la compra d’un habitatge de dos habitacions es paga a Sant Sebastià, ja que arriba als 1.347 euros. Tot seguit, se situen Palma (1.283 euros) i Barcelona (1.092 euros), les tres úniques capitals amb quotes per sobre dels 1.000 euros. Amb xifres inferiors hi ha Madrid (953 euros), Pamplona (756 euros), Bilbao (725 euros), Màlaga (721 euros), Girona (681 euros) i València (668 euros).

Per a Francisco Iñareta, portaveu d’idealista, “la situació per als potencials compradors no para de complicar-se. D’una banda, les pujades de tipus estan impactant de forma directa al mercat hipotecari encarint els crèdits. Mentrestant, els preus continuen creixent i exigint un volum més gran d’estalvis i quotes encara més elevades per als nous hipotecats. Estos dos fenòmens conviuen per a l’existència d’una demanda solvent que encara és suficient per sostindre el mercat, encara que esta tendència es podria frenar després dels últims increments de tipus del BCE d’ahir dijous”.

Últimes notícies

Metrovalencia ampliarà el servici nocturn de Dijous Sant a Diumenge de Resurrecció

Metrovalencia reforça el seu servici nocturn entre el 2 i el 5 d'abril amb trens i tramvies addicionals i freqüències específiques per línies, i manté el servici ordinari per Pasqua.

El Govern porta a la Fiscalia la negativa de la Confraria de Sagunt a admetre dones

El Govern ha remés a la Fiscalia General de l'Estat un informe sobre la negativa reiterada de la Confraria de Sagunt a admetre dones, amb l'objectiu que s'investigue si existix discriminació per raó de sexe.

Liberum es retira de la causa judicial per la gestió de la DANA a València

L'associació Liberum, que actuava com a acusació popular en la causa penal per la gestió de la DANA, renúncia a seguir en el procediment i recuperarà la fiança de 6.000 euros.

Un regidor del PSPV denuncia a un edil del PP per amenaces després d’un ple a Redován

Un regidor del PSPV a Redován ha denunciat a un edil del PP per suposades amenaces i intent d'agressió després del ple del 26 de març, fets que ja investiga la Guàrdia Civil.

La sinistralitat viària cau en la Comunitat Valenciana amb 19 morts en el primer trimestre

La Comunitat Valenciana registra 19 morts en carretera en el primer trimestre, 13 menys que un any abans, en un context de rècord de seguretat viària a Espanya.

Desarticulada a Elx una xarxa que ocultava droga en cotxes amb doble fons: nou detinguts

La Policia Nacional i l'Agència Tributària detenen a Elx a nou persones acusades de transportar droga en vehicles amb dobles fons i de blanquejar beneficis mitjançant béns i efectiu.

La Comunitat Valenciana encapçala l’augment de turistes estrangers amb un 10,4% més al febrer

La Comunitat Valenciana lidera al febrer el creixement del turisme estranger a Espanya, amb un augment interanual del 10,4% i 740.365 visitants que van gastar 920 milions d'euros. La regió consolida estades més llargues i un gasto mitjà per turista de 1.243 euros.

Catalá qüestiona que es mantinga la titlla oberta en el topònim de València

L'alcaldessa de València defén que el topònim oficial reflectisca la pronunciació tancada de la e, que és la forma recomanada per l'Acadèmia Valenciana de la Llengua en el seu dictamen.