12.6 C
València
Dijous, 22 gener, 2026

Les despeses per comprar un habitatge a la Comunitat es disparen en els últims 4 anys

Les despeses associades a la compra d’un habitatge amb finançament (exclosos aquells de què es fa càrrec l’entitat financera) s’han incrementat amb força des del mes de maig del 2019, segons un estudi publicat per idealista.

L’increment en el preu de l’habitatge i la negativa dels bancs a finançar més del 80% del valor de taxació, juntament amb altres despeses associades com els impostos i altres despeses inherents a l’operació, han provocat que la quantitat d’estalvis que cal aportar per a convertir-se en propietari d’un habitatge haja crescut un 21% els últims quatre anys. L’import mitjà d’una entrada per a un habitatge de 2 dormitoris a Espanya era de 34.906 euros al maig del 2019, mentre que el maig del 2023 se situa en 42.293 euros.

Tant l’entrada com l’import a finançar han crescut, i s’hi suma l’ascens del cost de finançament. Amb una hipoteca a 30 anys a la taxa mitjana registrada el maig del 2019 (2,15%), les quotes del primer any se situaven en 352 euros per a un habitatge de 2 dormitoris a Espanya, mentre que el maig del 2023 (amb un tipus d’interés  d’abril segons el Banc d’Espanya del 3,61%) arriba fins als 513 euros, un 46% més.

Més estalvis necessaris

Conca i Santa Cruz de Tenerife són les capitals on més han crescut els estalvis que els compradors han d’aportar, amb un 42% i un 41% respectivament. Els segueixen els creixements de Palma (39%), València (34%), Alacant (33%), Pontevedra (32%) i Sant Sebastià (28%). A Madrid l’increment va ser només del 7%, mentre que a Barcelona encara va ser menor: l’1%.

Pujades a la quota hipotecària del primer any

Les quotes que paga el comprador el primer any també s’han disparat en relació a fa 4 anys. La diferència més gran s’ha notat a Conca, on s’ha passat d’una quota mensual de 242 euros a l’actual de 413 per a un habitatge de dos dormitoris. Un 71% més.

Els segueixen les pujades de Santa Creu de Tenerife (69%), Palma (67%), Saragossa (62%), València (61%) i Alacant (60%). La llista de les capitals amb increments igual o superiors al 50% a les quotes es completa amb Pontevedra (58%), Sant Sebastià (53%), Badajoz (53%), Almeria (52%), Vitòria (51%), Àvila (50%) i Sòria (50%). A Madrid la quota s’ha encarit un 29%, mentre que a Barcelona s’ha quedat al 22%.

Actualment, la quota mensual més gran per a la compra d’un habitatge de dos habitacions es paga a Sant Sebastià, ja que arriba als 1.347 euros. Tot seguit, se situen Palma (1.283 euros) i Barcelona (1.092 euros), les tres úniques capitals amb quotes per sobre dels 1.000 euros. Amb xifres inferiors hi ha Madrid (953 euros), Pamplona (756 euros), Bilbao (725 euros), Màlaga (721 euros), Girona (681 euros) i València (668 euros).

Per a Francisco Iñareta, portaveu d’idealista, “la situació per als potencials compradors no para de complicar-se. D’una banda, les pujades de tipus estan impactant de forma directa al mercat hipotecari encarint els crèdits. Mentrestant, els preus continuen creixent i exigint un volum més gran d’estalvis i quotes encara més elevades per als nous hipotecats. Estos dos fenòmens conviuen per a l’existència d’una demanda solvent que encara és suficient per sostindre el mercat, encara que esta tendència es podria frenar després dels últims increments de tipus del BCE d’ahir dijous”.

Últimes notícies

Es desactiva l’alerta groga per vent en la Comunitat Valenciana

Emergències ha donat per finalitzada l'alerta groga per vent i no queden avisos actius en la Comunitat Valenciana. Els últims avisos a Castelló, València i Alacant també han cessat.

Els sindicats mèdics convoquen una setmana de vaga al mes des del 16 de febrer

El Comité de Vaga anuncia un atur indefinit articulat en setmanes mensuals des del 16 de febrer. Protesten per l'estatut marc i exigixen una regulació específica.

CGT convoca tres dies de vaga ferroviària i reclama un canvi immediat

CGT convoca una vaga del 9 a l'11 de febrer i se suma a l'atur dels maquinistes de Semaf per a prioritzar la seguretat després dels accidents. Transports considera que l'atur no és necessari i obri la via del diàleg.

Presó per a dos detinguts per la mort d’un home a Benifaió

El Jutjat d'Instrucció 2 de Carlet ordena presó provisional per a dos implicats en la mort d'un veí de Benifaió i l'incendi de la seua vivenda. La investigació apunta a l'entorn pròxim i manté a altres dos investigats amb mesures cautelars.

Ingrid deixarà un temporal atlàntic amb vent molt fort, pluges i nevades

Els fronts de la borrasca Ingrid deixaran este dijous un temporal atlàntic amb pluges generalitzades, ratxes molt fortes i neu en cotes mitjanes. Galícia mantindrà l'avís roig per fenòmens costaners i hi haurà avís taronja a Astúries, Cantàbria, País Basc i Andalusia.

Tres detinguts per la mort d’un home a Benifaió i l’incendi simulat de la seua vivenda

Tres jóvens han sigut detinguts per l'homicidi d'un veí de Benifaió i per l'incendi posterior en la vivenda. La investigació atribuïx el foc al fill de la víctima i el crim a dos afins.

Paterna ensenya als seus veïns a reconéixer les sirenes d’emergència i reaccionar a temps

L'Ajuntament ha iniciat formacions amb sons reals, pautes de confinament i evacuació i material pràctic per a actuar davant diferents riscos.

Castro apel·la a la marató i demana màxim lliurament abans del Llevant-Elx

El tècnic del Llevant va insistir que la Lliga és una marató i que cada jornada s'afrontarà com una final. Abans de rebre a l'Elx, va reclamar suport i paciència amb els reforços.