La Diputació i l’AVL presenten dos còmics per a fomentar el patrimoni cultural i lingüístic valencià

La Diputació de València i l’AVL han presentat dos còmics per a fomentar el patrimoni cultural i lingüístic valencià. Els dos exemplars formen part d’una sèrie de còmics que les dos institucions han editat conjuntament per a difondre les festes i tradicions valencianes.

Els dos còmics, ‘Maig a Xulilla. La Enramá’ i ‘El tresor d’Al-Buferet.Una travessia en vela llatina’ es repartiran als col·legis i ajuntaments de la província de València com s’ha fet amb les sis publicacions anteriors.

El president de la Diputació de València, Vicent Mompó, ha assegurat que la corporació provincial “continuarà impulsant iniciatives que permeten la difusió de la nostra llengua”. “Volem que la Diputació siga un estendard de ‘valenciania’, ací es treballa i es treballarà per la nostra llengua, per a garantir que el valencià seguisca present als nostres carrers, als nostres pobles i en tot el
territori”, ha asseverat.

Igualment, ha defensat Mompó, “som afortunats de tindre una llengua pròpia; és la llengua de totes i de tots, dels quals la parlem tots els dies, dels quals ho han aprés a les aules o a través dels nostres pares o iaios”. Per això, ha remarcat, “la Diputació sempre estarà per a parlar-la, difondre-la i voler-la”.

Per part seua, la presidenta de L’Acadèmia Valenciana de la Llengua, Verònica Cantó, ha agraït la col·laboració amb la institució provincial, que ha qualificat de “molt valuosa”.

A més, ha explicat que “esta col·lecció temàtica posa l’accent en conéixer i descobrir fets i personatges valencians que formen part del nostre patrimoni cultural i lingüístic, amb l’atractiu de narrar històries que van acompanyades de la força gràfica de la il·lustració”. “Estan dirigides a un públic ampli i contades de manera amena amb una intenció divulgativa i didàctica, perquè el dibuix és un recurs comunicatiu universal i inclusiu”, ha concretat Cantó.

Maig a Xulilla. La Enramá

Amb guió de Vicent Sebastián-Fabuel i il·lustracions de Nuria Tamarit, es planteja com un instrument per a valorar la parla xurra. Així, ha explicat la responsable de la Unitat de Normalització Lingüística de la Diputació, Imma Cerdà, “esta parla es distingix, per la interrelació entre llengües, com a frontera o transició, com a espai de trobada i enriquiment recíproc”.

De la mateixa manera, ha detallat Sebastián-Fabuel, “la parla xurra s’ha relacionat moltes vegades amb la falsa idea de parlar malament, i per això hui dia forma part sobretot del patrimoni de les persones majors, encara que continua present per a nomenar objectes, eines o accions relacionades amb les activitats tradicionals”.

El còmic narra la visita d’uns j a Xulilla per a disfrutar de la tradicional festa de La Enramà i els Mayos. Els protagonistes de la història disfruten d’estos ritus que combinen motius vegetals, amorosos i passos de joventut fonamentats en la celebració dels elements de la naturalesa que marquen el trànsit d’una etapa a una altra de manera cíclica. Es tracta d’una festa immemorial que, després del parèntesi de la guerra civil, es va recuperar en 1943 amb la celebració de La Enramá. El cas dels Mayos no es va restablir fins al 1949.

El tresor d’Al-Buferet. Una travessia en vela llatina.

Àlex Martínez i Andrea CL són els encarregats de contar i il·lustrar l’aventura del segon còmic. Una travessia en vela llatina que narra la història de Mireia i Quico, dos germans de Catarroja que troben un mapa molt vell soterrat al pati de la seua casa.

El pergamí, escrit en àrab, detalla la ubicació d’un tresor propietat d’Al-Buferet, un antic habitant de la marjal. Serà precisament el fantasma del mateix Al-Buferet, invocat pel xicotet dels germans, els qui guiarà els dos joves a través de les aigües de l’Albufera, a la recerca del seu tresor. Una aventura que els tres recorreran a bord de la barqueta del iaio, ‘Samaruc’, abraçant-se al vent amb l’ajuda d’una majestuosa vela llatina.

Durant la travessia, els xiquets coneixeran la història de la vela llatina, els aparells de la barca, les formes de navegació i alguns llocs de la llacuna. En opinió del guionista, el còmic “pot ser l’espurna que encenga la curiositat d’alguns xiquets i els motive a aprendre els secrets de la vela llatina. Crec que és un tresor que no podem permetre que caiga en l’oblit, i la memòria no té continuïtat sense un relleu generacional”. Així mateix, Martínez destaca l’elecció dels colors que ha fet Andrea CL per a il·lustrar l’aventura.

Hi ha una intenció clara, que és la d’allunyar-se dels colors habituals que associaríem a un còmic ambientat en l’Albufera. Volíem sorprendre, que impactara i que tinguera una aparença més contemporània”, ha esgrimit.

Últimes notícies

Un bebé de cinc mesos, greu després de ser mossegat al cap per un gos a Abanilla

Un bebé de cinc mesos roman ingressat en l'UCI de l'Hospital Doctor Balmis d'Alacant després de patir una mossegada en el crani per part d'un gos de raça potencialment perillosa en un paratge rural d'Abanilla.

Compromís acusa a Camps de gastar 15.000 euros en gasolina del seu cotxe oficial en 2025

Compromís acusa a Francisco Camps d'usar 15.000 euros públics en combustible del seu cotxe oficial per a la seua campanya interna en el PP, xifra que l'entorn del expresident nega i tatxa d'errònia.

S’entrega l’home atrinxerat en la seua vivenda després de ser acusat de violència masclista a Teulada

Un home de 45 anys acusat de violència masclista s'entrega després de romandre prop d'una hora atrinxerat en la seua vivenda de Teulada. La Guàrdia Civil aconseguix la seua detenció sense ferits i amb la zona acordonada.

Alerta groga per ratxes de fins a 80 km/h a l’interior i litoral nord de Castelló

La Aemet manté actiu l'avís groc per vent del nord-oest en diverses zones de l'interior i litoral de Castelló, amb ratxes màximes d'entre 70 i 80 km/h i fenòmens costaners associats.

Detingut a València després de ser localitzat per la geolocalització d’uns auriculars robats

La Policia Local de València va detindre a un home acusat de robar l'equipatge complet d'uns turistes gràcies a la geolocalització activa d'uns auriculars sense fils sostrets de l'interior del vehicle.

Les màximes es recuperen en la Comunitat Valenciana i Llíria aconseguix 22,3 graus

Les temperatures màximes han repuntat este dilluns en la Comunitat Valenciana després d'un diumenge més fresc, amb pujades de fins a 7 graus i un màxim de 22,3 a Llíria.

Dos nous projectes empresarials opten a instal·lar-se en Parc Sagunt II

La Generalitat ha tancat el termini del concurs per a la compra de parcel·les en Parc Sagunt II amb dos noves propostes empresarials i obri ara la fase de valoració dels projectes presentats.

La Generalitat incorpora de manera immediata a 108 nous agricultors amb una ajuda de 4,4 milions

La Generalitat activa una ajuda directa de 4,4 milions d'euros que permet la incorporació immediata de 108 nous agricultors en la Comunitat Valenciana, amb majoria de dones i prioritat per a jóvens.