La Diputació i l’AVL presenten dos còmics per a fomentar el patrimoni cultural i lingüístic valencià

La Diputació de València i l’AVL han presentat dos còmics per a fomentar el patrimoni cultural i lingüístic valencià. Els dos exemplars formen part d’una sèrie de còmics que les dos institucions han editat conjuntament per a difondre les festes i tradicions valencianes.

Els dos còmics, ‘Maig a Xulilla. La Enramá’ i ‘El tresor d’Al-Buferet.Una travessia en vela llatina’ es repartiran als col·legis i ajuntaments de la província de València com s’ha fet amb les sis publicacions anteriors.

El president de la Diputació de València, Vicent Mompó, ha assegurat que la corporació provincial “continuarà impulsant iniciatives que permeten la difusió de la nostra llengua”. “Volem que la Diputació siga un estendard de ‘valenciania’, ací es treballa i es treballarà per la nostra llengua, per a garantir que el valencià seguisca present als nostres carrers, als nostres pobles i en tot el
territori”, ha asseverat.

Igualment, ha defensat Mompó, “som afortunats de tindre una llengua pròpia; és la llengua de totes i de tots, dels quals la parlem tots els dies, dels quals ho han aprés a les aules o a través dels nostres pares o iaios”. Per això, ha remarcat, “la Diputació sempre estarà per a parlar-la, difondre-la i voler-la”.

Per part seua, la presidenta de L’Acadèmia Valenciana de la Llengua, Verònica Cantó, ha agraït la col·laboració amb la institució provincial, que ha qualificat de “molt valuosa”.

A més, ha explicat que “esta col·lecció temàtica posa l’accent en conéixer i descobrir fets i personatges valencians que formen part del nostre patrimoni cultural i lingüístic, amb l’atractiu de narrar històries que van acompanyades de la força gràfica de la il·lustració”. “Estan dirigides a un públic ampli i contades de manera amena amb una intenció divulgativa i didàctica, perquè el dibuix és un recurs comunicatiu universal i inclusiu”, ha concretat Cantó.

Maig a Xulilla. La Enramá

Amb guió de Vicent Sebastián-Fabuel i il·lustracions de Nuria Tamarit, es planteja com un instrument per a valorar la parla xurra. Així, ha explicat la responsable de la Unitat de Normalització Lingüística de la Diputació, Imma Cerdà, “esta parla es distingix, per la interrelació entre llengües, com a frontera o transició, com a espai de trobada i enriquiment recíproc”.

De la mateixa manera, ha detallat Sebastián-Fabuel, “la parla xurra s’ha relacionat moltes vegades amb la falsa idea de parlar malament, i per això hui dia forma part sobretot del patrimoni de les persones majors, encara que continua present per a nomenar objectes, eines o accions relacionades amb les activitats tradicionals”.

El còmic narra la visita d’uns j a Xulilla per a disfrutar de la tradicional festa de La Enramà i els Mayos. Els protagonistes de la història disfruten d’estos ritus que combinen motius vegetals, amorosos i passos de joventut fonamentats en la celebració dels elements de la naturalesa que marquen el trànsit d’una etapa a una altra de manera cíclica. Es tracta d’una festa immemorial que, després del parèntesi de la guerra civil, es va recuperar en 1943 amb la celebració de La Enramá. El cas dels Mayos no es va restablir fins al 1949.

El tresor d’Al-Buferet. Una travessia en vela llatina.

Àlex Martínez i Andrea CL són els encarregats de contar i il·lustrar l’aventura del segon còmic. Una travessia en vela llatina que narra la història de Mireia i Quico, dos germans de Catarroja que troben un mapa molt vell soterrat al pati de la seua casa.

El pergamí, escrit en àrab, detalla la ubicació d’un tresor propietat d’Al-Buferet, un antic habitant de la marjal. Serà precisament el fantasma del mateix Al-Buferet, invocat pel xicotet dels germans, els qui guiarà els dos joves a través de les aigües de l’Albufera, a la recerca del seu tresor. Una aventura que els tres recorreran a bord de la barqueta del iaio, ‘Samaruc’, abraçant-se al vent amb l’ajuda d’una majestuosa vela llatina.

Durant la travessia, els xiquets coneixeran la història de la vela llatina, els aparells de la barca, les formes de navegació i alguns llocs de la llacuna. En opinió del guionista, el còmic “pot ser l’espurna que encenga la curiositat d’alguns xiquets i els motive a aprendre els secrets de la vela llatina. Crec que és un tresor que no podem permetre que caiga en l’oblit, i la memòria no té continuïtat sense un relleu generacional”. Així mateix, Martínez destaca l’elecció dels colors que ha fet Andrea CL per a il·lustrar l’aventura.

Hi ha una intenció clara, que és la d’allunyar-se dels colors habituals que associaríem a un còmic ambientat en l’Albufera. Volíem sorprendre, que impactara i que tinguera una aparença més contemporània”, ha esgrimit.

Últimes notícies

Villar defensa que l’Ajuntament d’Alacant ha sigut transparent en el cas de les vivendes de Les Naus

El vicealcalde d’Alacant, Manuel Villar, assegura que el govern del PP ha aportat tota la informació sobre les vivendes públiques de Les Naus i critica la gestió del PSOE a Alcoi en un cas d’irregularitats administratives.

Villar defensa que a Alacant hi ha transparència en el cas de les vivendes de Les Naus

El vicealcalde d'Alacant, Manuel Villar, ha defensat que el govern local del PP està col·laborant amb transparència en la comissió que investiga possibles irregularitats en l'adjudicació de vivendes públiques de la promoció de Les Naus a la Platja de Sant Joan, i ha comparat esta actitud amb la del cas d'Alcoi.

Villar defensa que el govern del PP ha sigut transparent en el cas de les vivendes de Les Naus

El vicealcalde dAlacant, Manuel Villar, assegura que el govern del PP ha facilitat tota la informació sobre el cas de les vivendes públiques de Les Naus i assenyala el PSOE dAlcoi per la gestió dun expedient disciplinari. El cas ha obert un enfrontament polític entre PP i esquerra al voltant de la transparència en ladministració local.

Villar defensa la transparència del govern del PP en la comissió sobre Les Naus

El vicealcalde d'Alacant, Manuel Villar, ha defensat que el govern local del PP ha actuat amb transparència i col·laboració en la comissió municipal que investiga la promoció de vivendes públiques de Les Naus a la Platja de San Juan, i ha comparat esta actitud amb el cas d'Alcoi.

Villar defensa la transparència del govern del PP en la comissió sobre Les Naus

El vicealcalde d'Alacant Manuel Villar defensa que el govern del PP està aportant tota la informació en la comissió que investiga possibles irregularitats en l'adjudicació de vivendes públiques de la promoció Les Naus a la platja de San Juan, i compara esta actitud amb el cas d'Alcoi.

Villar defensa la transparència del govern del PP en la investigació de Les Naus

El vicealcalde d’Alacant, Manuel Villar, assegura que el govern del PP ha complit amb la transparència i la col·laboració en la comissió que investiga possibles irregularitats en l’adjudicació de vivendes públiques de la promoció de Les Naus a la Platja de San Juan, i compara esta actuació amb el cas obert a l’Ajuntament d’Alcoi.

Villar defensa que el govern del PP a Alacant ha sigut transparent en el cas de Les Naus

El vicealcalde d'Alacant, Manuel Villar, assegura que el govern del PP ha facilitat tota la informació sobre Les Naus i critica el PSPV-PSOE per l'expedient a una tècnica a Alcoy.

Villar defensa que el govern del PP a Alacant ha sigut transparent amb el cas de Les Naus

El vicealcalde d’Alacant, Manuel Villar, assegura que el govern del PP ha facilitat tota la documentació sobre la promoció de Les Naus i rebutja les crítiques de falta de transparència, comparant la gestió amb el cas obert a l’Ajuntament d’Alcoi.