La Diputació i l’AVL presenten dos còmics per a fomentar el patrimoni cultural i lingüístic valencià

La Diputació de València i l’AVL han presentat dos còmics per a fomentar el patrimoni cultural i lingüístic valencià. Els dos exemplars formen part d’una sèrie de còmics que les dos institucions han editat conjuntament per a difondre les festes i tradicions valencianes.

Els dos còmics, ‘Maig a Xulilla. La Enramá’ i ‘El tresor d’Al-Buferet.Una travessia en vela llatina’ es repartiran als col·legis i ajuntaments de la província de València com s’ha fet amb les sis publicacions anteriors.

El president de la Diputació de València, Vicent Mompó, ha assegurat que la corporació provincial “continuarà impulsant iniciatives que permeten la difusió de la nostra llengua”. “Volem que la Diputació siga un estendard de ‘valenciania’, ací es treballa i es treballarà per la nostra llengua, per a garantir que el valencià seguisca present als nostres carrers, als nostres pobles i en tot el
territori”, ha asseverat.

Igualment, ha defensat Mompó, “som afortunats de tindre una llengua pròpia; és la llengua de totes i de tots, dels quals la parlem tots els dies, dels quals ho han aprés a les aules o a través dels nostres pares o iaios”. Per això, ha remarcat, “la Diputació sempre estarà per a parlar-la, difondre-la i voler-la”.

Per part seua, la presidenta de L’Acadèmia Valenciana de la Llengua, Verònica Cantó, ha agraït la col·laboració amb la institució provincial, que ha qualificat de “molt valuosa”.

A més, ha explicat que “esta col·lecció temàtica posa l’accent en conéixer i descobrir fets i personatges valencians que formen part del nostre patrimoni cultural i lingüístic, amb l’atractiu de narrar històries que van acompanyades de la força gràfica de la il·lustració”. “Estan dirigides a un públic ampli i contades de manera amena amb una intenció divulgativa i didàctica, perquè el dibuix és un recurs comunicatiu universal i inclusiu”, ha concretat Cantó.

Maig a Xulilla. La Enramá

Amb guió de Vicent Sebastián-Fabuel i il·lustracions de Nuria Tamarit, es planteja com un instrument per a valorar la parla xurra. Així, ha explicat la responsable de la Unitat de Normalització Lingüística de la Diputació, Imma Cerdà, “esta parla es distingix, per la interrelació entre llengües, com a frontera o transició, com a espai de trobada i enriquiment recíproc”.

De la mateixa manera, ha detallat Sebastián-Fabuel, “la parla xurra s’ha relacionat moltes vegades amb la falsa idea de parlar malament, i per això hui dia forma part sobretot del patrimoni de les persones majors, encara que continua present per a nomenar objectes, eines o accions relacionades amb les activitats tradicionals”.

El còmic narra la visita d’uns j a Xulilla per a disfrutar de la tradicional festa de La Enramà i els Mayos. Els protagonistes de la història disfruten d’estos ritus que combinen motius vegetals, amorosos i passos de joventut fonamentats en la celebració dels elements de la naturalesa que marquen el trànsit d’una etapa a una altra de manera cíclica. Es tracta d’una festa immemorial que, després del parèntesi de la guerra civil, es va recuperar en 1943 amb la celebració de La Enramá. El cas dels Mayos no es va restablir fins al 1949.

El tresor d’Al-Buferet. Una travessia en vela llatina.

Àlex Martínez i Andrea CL són els encarregats de contar i il·lustrar l’aventura del segon còmic. Una travessia en vela llatina que narra la història de Mireia i Quico, dos germans de Catarroja que troben un mapa molt vell soterrat al pati de la seua casa.

El pergamí, escrit en àrab, detalla la ubicació d’un tresor propietat d’Al-Buferet, un antic habitant de la marjal. Serà precisament el fantasma del mateix Al-Buferet, invocat pel xicotet dels germans, els qui guiarà els dos joves a través de les aigües de l’Albufera, a la recerca del seu tresor. Una aventura que els tres recorreran a bord de la barqueta del iaio, ‘Samaruc’, abraçant-se al vent amb l’ajuda d’una majestuosa vela llatina.

Durant la travessia, els xiquets coneixeran la història de la vela llatina, els aparells de la barca, les formes de navegació i alguns llocs de la llacuna. En opinió del guionista, el còmic “pot ser l’espurna que encenga la curiositat d’alguns xiquets i els motive a aprendre els secrets de la vela llatina. Crec que és un tresor que no podem permetre que caiga en l’oblit, i la memòria no té continuïtat sense un relleu generacional”. Així mateix, Martínez destaca l’elecció dels colors que ha fet Andrea CL per a il·lustrar l’aventura.

Hi ha una intenció clara, que és la d’allunyar-se dels colors habituals que associaríem a un còmic ambientat en l’Albufera. Volíem sorprendre, que impactara i que tinguera una aparença més contemporània”, ha esgrimit.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

L’AIReF preveu que la Comunitat Valenciana incomplisca la regla de gasto en 2025 i 2026

L'AIReF calcula que el gasto computable de la Comunitat Valenciana superarà els límits nacionals en 2025 i 2026 i avisa d'un dèficit del 1,9% del PIB en 2026.

El Govern ordena retirar l’escut feixista croat del panteó de Luburić a Carcaixent

El Govern inclou el panteó de Vjekoslav Luburić a Carcaixent en el catàleg de símbols contraris a la Memòria Democràtica i ordena retirar l'escut Ustaša i afegir panells explicatius sobre els seus crims.

Dansa València porta la dansa contemporània a L’Albufera i estrena una versió de Les filles de Bernarda Alba

Dansa València trau la creació contemporània al parc natural de L'Albufera amb peces site-specific i estrena una lectura actual de Les filles de Bernarda Alba, a més de noves propostes en La Mutant i el TEM.

La jutgessa que investiga la DANA de València cita com a testimoni a l’excap d’informatius d’À Punt

La magistrada que investiga la gestió de la DANA a València del 29 d'octubre de 2024 crida a declarar com a testimoni al llavors cap d'informatius d'À Punt i incorpora nous vídeos a la causa.

Les víctimes de la dana demanen a Bolaños més mitjans judicials i revisar els aforaments

Tres associacions de víctimes de la dana reclamen a Félix Bolaños més recursos per al jutjat de Catarroja, una justícia sense interferències polítiques i revisar l'ús dels aforaments.

El Consell retorna al seu lloc al tècnic que va visar les VPP d’Alacant però li canvia les funcions

El tècnic que va tramitar les vivendes públiques investigades a la Platja de Sant Joan torna al seu lloc per dret administratiu, però amb funcions distintes a les que van motivar la seua suspensió.

El Consell declara la Romeria de la Santa Faç Bé d’Interés Cultural immaterial

El Consell ha aprovat el decret que reconeix la Romeria de la Santa Faç d'Alacant com a Bé d'Interés Cultural immaterial, destacant el seu valor històric, religiós i festiu.

El Consell recorrerà la regularització d’immigrants en alertar de tensió en els servicis públics

El Consell anuncia que recorrerà la regularització d'immigrants impulsada pel Govern en considerar que generarà un efecte anomenada, una pressió afegida sobre la sanitat, l'educació i la vivenda, i que no arriba amb finançament extra.