19.4 C
València
Dissabte, 15 novembre, 2025

La Diputació se suma a estudiar la viabilitat de les propostes de ‘bous al carrer’ que plantegen asseguradores i aficionats

La Diputació de València proposa treballar conjuntament amb la Secretaria de Seguretat i Emergències de la Generalitat per a coordinar i considerar la viabilitat de les propostes plantejades per ajuntaments, penyes i asseguradores sobre l’organització de festejos taurins en els municipis valencians.

Així ho han acordat tots els grups amb representació en la cambra provincial, excepte Compromís (en contra) i La Vall ens Uneix (abstenció), després de recolzar en el ple d’octubre una moció que busca dotar de major seguretat l’organització d’aquests festejos.

L’objectiu de la moció acordada entre populars i socialistes, amb el suport de Ciutadans i Vox, és “avançar en solucions reals” al costat del Consell i la resta d’actors implicats per a aconseguir el màxim nivell de seguretat possible en cada festeig taurí que s’organitze en municipis de la província, més de 8.500 cada any i amb un impacte econòmic de desenes de milions d’euros a nivell autonòmic, segons la memòria de ‘bous al carrer’ de 2019 elaborada per la Generalitat.

Els acords aprovats en la sessió plenària d’aquest dimarts, que seran traslladats als ajuntaments que organitzen aquest tipus de festejos, la Federació Valenciana de Municipis i Províncies (FVMP), Les Corts i Presidència de la Generalitat, contemplen en primer lloc la consideració de les diferents propostes exposades en les reunions entre Emergències, la FVMP, els consistoris i representants de penyes i asseguradores. En aquest punt, la Diputació demana formar part de futures trobades per a conéixer de primera mà les necessitats dels organitzadors i poder contribuir a la viabilitat dels festejos taurins.

Al mateix temps, els responsables provincials traslladaran al Consell la preocupació mostrada per ajuntaments i penyes davant la impossibilitat d’assegurar el cent per cent de l’import dels accidents durant cada festeig, i que siga la sanitat pública la que oferisca cobertura allí on no arribe l’assegurança.

La Diputació demana estar en les reunions

En el debat de la moció sobre els festejos taurins, tant socialistes com populars han coincidit en la necessitat d’ajudar als organitzadors perquè disposen de seguretat jurídica en els festejos, “una tradició històrica valenciana de la qual tenim constància des de 1373 i que continua celebrant-se en la meitat dels municipis”, segons ha exposat el diputat del PP, Modest Martínez, qui ha advocat per “evitar la confrontació política i defensar la figura dels alcaldes i alcaldesses que treballen per a continuar organitzant aquests festejos amb la màxima responsabilitat”.

En la mateixa línia s’ha expressat la portaveu del PSPV, Pilar Sarrión, qui s’ha mostrat favorable a “defensar les tradicions protegint la responsabilitat d’aquests alcaldes i alcaldesses com a prenedors de les assegurances”. 

Sarrión ha valorat “la creixent conscienciació dels organitzadors amb el respecte pel benestar animal i la seguretat a tots els nivells”, la qual cosa sumat al nombre de participants, una mitjana de més de 2.000 persones en cada festeig, “ens obliga a fer un treball de col·laboració institucional que analitze tots els detalls i oferisca les majors garanties possibles, principalment de seguretat, en l’organització de cada esdeveniment”.

L’únic vot en contra que ha rebut la moció acordada entre el grup popular i el socialista ha sigut el de Compromís. El seu portaveu, Xavier Rius, ha argumentat la seua postura emparant-se en uns valors que “no toleren el maltractament animal i posar en risc la vida de les persones”.

Rius ha admés que el paper de la ramaderia en la prevenció d’incendis és l’únic element de l’exposició de motius en el que podria estar d’acord, si bé ha qüestionat l’impacte econòmic del qual parla la moció i la “dubtosa legalitat de la proposta de mutualitat que podria portar a la Diputació a assegurar a tercers, alguna cosa que no fa amb altres col·lectius com a pirotècnics, fallers o organitzadors d’esdeveniments esportius”.

En aquest sentit, la portaveu socialista, Pilar Sarrión, ha matisat que la moció aprovada no estableix cap mena de mutualitat per part de la Diputació i que “l’única cosa que demanem és tindre veu en les reunions que s’estan produint sobre la seguretat dels festejos taurins i col·laborar en la cerca de solucions conjuntes per a millorar la celebració d’aquests; un treball que no s’ha traduït encara en mesures concretes que aniran arribant amb el temps”.

Últimes notícies

De Florència a Mestalla: Beltrán i Matías Moreno passen d’amics a rivals en el derbi

El derbi del divendres a Mestalla reunirà els cordovesos Lucas Beltrán i Matías Moreno, excompanys en la Fiorentina i hui cedits a València i Llevant. Els dos arriben assentats en l'onze i serà el seu primer cara a cara.

Un incendi en un desballestament de motos a Alboraia genera una gran columna de fum

Un incendi en un desballestament de motocicletes a Alboraia està generant una gran columna de fum sense causar ferits. Diverses dotacions de bombers treballen en la zona i el foc no revist gravetat, segons l'alcalde.

Naix l’associació cívica Trellat per reforçar la identitat i la concòrdia valenciana

L’associació cívica Trellat s’ha presentat a la Facultat de Filologia amb el suport d’entitats acadèmiques i culturals per impulsar la investigació i la cohesió valenciana.

Detingut un home de 77 anys a València per vendre cocaïna des del seu cotxe

La Policia ha detingut en Malilla a un home de 77 anys per vendre cocaïna des del seu cotxe. En registres es van trobar 15 grams preparats per a la venda i 84.900 euros.

Suor que carrega biopilas i ceràmica freda per a edificis: nous passos en energies netes

Centres tecnològics de la Comunitat Valenciana impulsen biopilas que s'alimenten de la suor, ceràmica que refresca edificis i una ferramenta per a preveure el comportament de materials davant el foc, amb suport de Ivace+i i fons FEDER.

València podria encadenar estius quasi permanents a la fi de segle pel canvi climàtic

Un estudi de la UPV projecta onades de calor més freqüents, intenses i llargues a València, amb riscos sanitaris a l'alça i fins a 300 dies de calor extrema si no baixen les emissions.

Mor un conductor de 22 anys en caure-li una palmera en la CV-905 de Torrevieja

Un jove de 22 anys ha mort en la CV-905 en desplomar-se una palmera de la mitjana sobre el seu cotxe, en un tram pròxim a un centre comercial a Torrevieja.

Pérez Llorca parla de bona sintonia amb Vox després de reunir-se per al pacte d’investidura

Pérez Llorca ha mantingut una reunió amb la direcció de Vox per a buscar un pacte d'investidura i parla de 'bona sintonia'. El PP requerix els vots de Vox i el termini per a registrar la candidatura venç el 19 de novembre.