La Diputació se suma a estudiar la viabilitat de les propostes de ‘bous al carrer’ que plantegen asseguradores i aficionats

La Diputació de València proposa treballar conjuntament amb la Secretaria de Seguretat i Emergències de la Generalitat per a coordinar i considerar la viabilitat de les propostes plantejades per ajuntaments, penyes i asseguradores sobre l’organització de festejos taurins en els municipis valencians.

Així ho han acordat tots els grups amb representació en la cambra provincial, excepte Compromís (en contra) i La Vall ens Uneix (abstenció), després de recolzar en el ple d’octubre una moció que busca dotar de major seguretat l’organització d’aquests festejos.

L’objectiu de la moció acordada entre populars i socialistes, amb el suport de Ciutadans i Vox, és “avançar en solucions reals” al costat del Consell i la resta d’actors implicats per a aconseguir el màxim nivell de seguretat possible en cada festeig taurí que s’organitze en municipis de la província, més de 8.500 cada any i amb un impacte econòmic de desenes de milions d’euros a nivell autonòmic, segons la memòria de ‘bous al carrer’ de 2019 elaborada per la Generalitat.

Els acords aprovats en la sessió plenària d’aquest dimarts, que seran traslladats als ajuntaments que organitzen aquest tipus de festejos, la Federació Valenciana de Municipis i Províncies (FVMP), Les Corts i Presidència de la Generalitat, contemplen en primer lloc la consideració de les diferents propostes exposades en les reunions entre Emergències, la FVMP, els consistoris i representants de penyes i asseguradores. En aquest punt, la Diputació demana formar part de futures trobades per a conéixer de primera mà les necessitats dels organitzadors i poder contribuir a la viabilitat dels festejos taurins.

Al mateix temps, els responsables provincials traslladaran al Consell la preocupació mostrada per ajuntaments i penyes davant la impossibilitat d’assegurar el cent per cent de l’import dels accidents durant cada festeig, i que siga la sanitat pública la que oferisca cobertura allí on no arribe l’assegurança.

La Diputació demana estar en les reunions

En el debat de la moció sobre els festejos taurins, tant socialistes com populars han coincidit en la necessitat d’ajudar als organitzadors perquè disposen de seguretat jurídica en els festejos, “una tradició històrica valenciana de la qual tenim constància des de 1373 i que continua celebrant-se en la meitat dels municipis”, segons ha exposat el diputat del PP, Modest Martínez, qui ha advocat per “evitar la confrontació política i defensar la figura dels alcaldes i alcaldesses que treballen per a continuar organitzant aquests festejos amb la màxima responsabilitat”.

En la mateixa línia s’ha expressat la portaveu del PSPV, Pilar Sarrión, qui s’ha mostrat favorable a “defensar les tradicions protegint la responsabilitat d’aquests alcaldes i alcaldesses com a prenedors de les assegurances”. 

Sarrión ha valorat “la creixent conscienciació dels organitzadors amb el respecte pel benestar animal i la seguretat a tots els nivells”, la qual cosa sumat al nombre de participants, una mitjana de més de 2.000 persones en cada festeig, “ens obliga a fer un treball de col·laboració institucional que analitze tots els detalls i oferisca les majors garanties possibles, principalment de seguretat, en l’organització de cada esdeveniment”.

L’únic vot en contra que ha rebut la moció acordada entre el grup popular i el socialista ha sigut el de Compromís. El seu portaveu, Xavier Rius, ha argumentat la seua postura emparant-se en uns valors que “no toleren el maltractament animal i posar en risc la vida de les persones”.

Rius ha admés que el paper de la ramaderia en la prevenció d’incendis és l’únic element de l’exposició de motius en el que podria estar d’acord, si bé ha qüestionat l’impacte econòmic del qual parla la moció i la “dubtosa legalitat de la proposta de mutualitat que podria portar a la Diputació a assegurar a tercers, alguna cosa que no fa amb altres col·lectius com a pirotècnics, fallers o organitzadors d’esdeveniments esportius”.

En aquest sentit, la portaveu socialista, Pilar Sarrión, ha matisat que la moció aprovada no estableix cap mena de mutualitat per part de la Diputació i que “l’única cosa que demanem és tindre veu en les reunions que s’estan produint sobre la seguretat dels festejos taurins i col·laborar en la cerca de solucions conjuntes per a millorar la celebració d’aquests; un treball que no s’ha traduït encara en mesures concretes que aniran arribant amb el temps”.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Emergències activa el nivell groc per pluges intenses a l’interior sud de València

El Centre de Coordinació d'Emergències manté el nivell groc per pluges fortes a l'interior sud de València i en el sud d'Alacant, a més de ratxes de vent de fins a 80 km/h a Castelló.

Awa Fam lidera el draft WNBA 2026 amb Marta Suárez i Iyana Martín en el punt de mira

La pivot del València Basket part entre les grans favorites del draft WNBA 2026, mentres les asturianes Marta Suárez i Iyana Martín també aspiren a ser triades en primera ronda en una nit històrica per al bàsquet espanyol.

Enercoop impulsa microplantes solars per a transformar el seu model energètic a Crevillent

Enercoop, la cooperativa energètica més antiga d'Espanya, reforça la seua aposta per l'energia solar fotovoltaica amb microplantes pròximes als nuclis urbans i un model de comunitat energètica a Crevillent.

El juí a Ábalos entra en la fase dels contractes de màscares amb una setmana clau de testimonis

La segona setmana del juí a José Luis Ábalos se centra en el presumpte tripijoc de contractes de màscares i en una ronda de testimonis clau, entre ells alts càrrecs de Transports i l'exparella de la seua exasesor Koldo García.

Brusc enfonsament tèrmic este diumenge abans d’una ràpida volta a l’ambient càlid

El pas d'aire polar provoca este diumenge un enfonsament de fins a 14 graus, amb pluja, neu i temporal marítim, abans d'una setmana de temps més estable i temperat.

Jean Montero guia al València Basket a un triomf de pes en el Martín Carpena

El València Basket s'imposa a l'Unicaja per 89-96 en el Martín Carpena, liderat per un brillant Jean Montero, i consolida la segona plaça de la Lliga Endesa.

Pluges febles i fang en els cotxes durant el matí del diumenge

Les pluges molt febles i intermitents del matí del diumenge deixen una fina capa de fang en cotxes i superfícies per la presència de pols en suspensió.

Llevant s’agarra a la permanència davant un Getafe llançat cap a Europa

Llevant i Getafe tanquen la jornada 31 en el Ciutat de València en un dol que enfronta la necessitat extrema dels granotas amb l'ambició europea de l'equip de Bordalás.