La Diputació se suma a estudiar la viabilitat de les propostes de ‘bous al carrer’ que plantegen asseguradores i aficionats

La Diputació de València proposa treballar conjuntament amb la Secretaria de Seguretat i Emergències de la Generalitat per a coordinar i considerar la viabilitat de les propostes plantejades per ajuntaments, penyes i asseguradores sobre l’organització de festejos taurins en els municipis valencians.

Així ho han acordat tots els grups amb representació en la cambra provincial, excepte Compromís (en contra) i La Vall ens Uneix (abstenció), després de recolzar en el ple d’octubre una moció que busca dotar de major seguretat l’organització d’aquests festejos.

L’objectiu de la moció acordada entre populars i socialistes, amb el suport de Ciutadans i Vox, és “avançar en solucions reals” al costat del Consell i la resta d’actors implicats per a aconseguir el màxim nivell de seguretat possible en cada festeig taurí que s’organitze en municipis de la província, més de 8.500 cada any i amb un impacte econòmic de desenes de milions d’euros a nivell autonòmic, segons la memòria de ‘bous al carrer’ de 2019 elaborada per la Generalitat.

Els acords aprovats en la sessió plenària d’aquest dimarts, que seran traslladats als ajuntaments que organitzen aquest tipus de festejos, la Federació Valenciana de Municipis i Províncies (FVMP), Les Corts i Presidència de la Generalitat, contemplen en primer lloc la consideració de les diferents propostes exposades en les reunions entre Emergències, la FVMP, els consistoris i representants de penyes i asseguradores. En aquest punt, la Diputació demana formar part de futures trobades per a conéixer de primera mà les necessitats dels organitzadors i poder contribuir a la viabilitat dels festejos taurins.

Al mateix temps, els responsables provincials traslladaran al Consell la preocupació mostrada per ajuntaments i penyes davant la impossibilitat d’assegurar el cent per cent de l’import dels accidents durant cada festeig, i que siga la sanitat pública la que oferisca cobertura allí on no arribe l’assegurança.

La Diputació demana estar en les reunions

En el debat de la moció sobre els festejos taurins, tant socialistes com populars han coincidit en la necessitat d’ajudar als organitzadors perquè disposen de seguretat jurídica en els festejos, “una tradició històrica valenciana de la qual tenim constància des de 1373 i que continua celebrant-se en la meitat dels municipis”, segons ha exposat el diputat del PP, Modest Martínez, qui ha advocat per “evitar la confrontació política i defensar la figura dels alcaldes i alcaldesses que treballen per a continuar organitzant aquests festejos amb la màxima responsabilitat”.

En la mateixa línia s’ha expressat la portaveu del PSPV, Pilar Sarrión, qui s’ha mostrat favorable a “defensar les tradicions protegint la responsabilitat d’aquests alcaldes i alcaldesses com a prenedors de les assegurances”. 

Sarrión ha valorat “la creixent conscienciació dels organitzadors amb el respecte pel benestar animal i la seguretat a tots els nivells”, la qual cosa sumat al nombre de participants, una mitjana de més de 2.000 persones en cada festeig, “ens obliga a fer un treball de col·laboració institucional que analitze tots els detalls i oferisca les majors garanties possibles, principalment de seguretat, en l’organització de cada esdeveniment”.

L’únic vot en contra que ha rebut la moció acordada entre el grup popular i el socialista ha sigut el de Compromís. El seu portaveu, Xavier Rius, ha argumentat la seua postura emparant-se en uns valors que “no toleren el maltractament animal i posar en risc la vida de les persones”.

Rius ha admés que el paper de la ramaderia en la prevenció d’incendis és l’únic element de l’exposició de motius en el que podria estar d’acord, si bé ha qüestionat l’impacte econòmic del qual parla la moció i la “dubtosa legalitat de la proposta de mutualitat que podria portar a la Diputació a assegurar a tercers, alguna cosa que no fa amb altres col·lectius com a pirotècnics, fallers o organitzadors d’esdeveniments esportius”.

En aquest sentit, la portaveu socialista, Pilar Sarrión, ha matisat que la moció aprovada no estableix cap mena de mutualitat per part de la Diputació i que “l’única cosa que demanem és tindre veu en les reunions que s’estan produint sobre la seguretat dels festejos taurins i col·laborar en la cerca de solucions conjuntes per a millorar la celebració d’aquests; un treball que no s’ha traduït encara en mesures concretes que aniran arribant amb el temps”.

Últimes notícies

Allegri i Rafa Marín avisen d’un duel molt dur a La Ceràmica entre Villarreal i Nàpols

Massimiliano Allegri i Rafa Marín han remarcat la dificultat del partit de Champions a La Ceràmica davant un Villarreal que arriba en creixement i concedeix poques ocasions. El tècnic i el central del Nàpols demanen ordre, concentració i pocs errors per a traure un bon resultat.

Rescatat en helicòpter un home de 80 anys després de caure en un camí de Vilamarxant

Bombers del Consorci Provincial de València han rescatat en helicòpter un home duns 80 anys que ha caigut en un camí de Vilamarxant i no podia continuar caminant. La víctima, amb una lesió en una cama, ha sigut traslladada a lHospital La Fe de València.

Setembre de 2026, el més càlid a la Comunitat Valenciana des de 1950

Setembre de 2026 ha sigut el mes de setembre més càlid a la Comunitat Valenciana des de, com a mínim, 1950, amb més de 23 graus de mitjana, segons Aemet. També ha sigut el segon setembre més càlid del món i el tercer d’Europa registrat fins ara.

Moleiro confia en el Villarreal per a reaccionar en la Champions contra el Nàpols

Alberto Moleiro ha assegurat que el Villarreal arriba amb confiança i idees clares al duel de Champions contra el Nàpols a Vila-real, marcat pel desig de refer-se de l’última temporada. El migcampista ha avisat que en esta competició no hi ha marge per a la relaxació des del primer partit.

El Vila-real apel·la a la ment i a l’autoestima per al duel clau amb el Nàpols

Iñigo Pérez i Alberto Moleiro han reivindicat la importància de la fortalesa mental, la il·lusió i el bon moment físic per a rebre el Nàpols en un duel de Champions que el Vila-real vol aprofitar per a dissipar dubtes. Tots dos han apel·lat a l’experiència recent i a l’aprenentatge europeu per afrontar el partit amb més ambició.

El PP acusa el PSPV de usar la sanitat privada per atacar el Consell

El PP acusa el PSPV de ignorar els avanços en sanitat a la Comunitat Valenciana i d’usar la sanitat privada per desacreditar el Consell. Els populars defenen que les derivacions a centres privats són una ferramenta legal i ja regulada pel Botànic.

Fira València es consolida com a gran motor del turisme de negocis

Fira València ha reforçat el seu lideratge en el turisme MICE a la Comunitat Valenciana després de l’èxit de 'València Inspira Diseño', que ha reunit més de 54.000 visites professionals i ha generat una injecció econòmica estimada en més de 12 milions d’euros.

Bernabé destaca el paper de la Guàrdia Civil com a clau per a la democràcia

La delegada del Govern, Pilar Bernabé, ha remarcat en València el paper de la Guàrdia Civil com a garantia de convivència, seguretat i funcionament democràtic, i ha posat en valor el sacrifici dels agents en la dana de 2024 i en la lluita contra la violència masclista i el crim organitzat.