13.7 C
València
Divendres, 30 gener, 2026

El dofí mort a Cullera patia una lesió neurològica

Un dofí encallat a la platja de Sant Antoni va ser retornat a la mar en el matí del dimarts per l'equip de veterinaris de la Fundació Oceanogràfic, després de analitzar el seu estat de salut i administrar-li tractament d'emergència. Després de l'assistència veterinària i reintroducció en la mar, una vegada el dofí va prendre contacte amb l'aigua va anar millorant la natació fins que va mostrar un patró completament normal.

Lamentablement sis hores després va tornar a encallar moribund a la platja.

La jove exemplar va ser albirada en primer lloc per dos usuaris de la platja, passades les sis del matí, i van activar la Xarxa de Varaments de la Comunitat Valenciana a través del 112, que va comptar amb la col·laboració de la Policia Local, Guàrdia Civil, Seprona i la regidoria de Benestar Animal de l'Ajuntament de Cullera, a través del seu titular Marta Tur.

L'equip veterinari va prendre mostres de sang i va realitzar una exploració completa de l'estat de l'animal, establint tractament de suport sobre la base de les alteracions observades. Donada la resposta favorable de l'animal, es va estimar que la seua condició era prou bona per a intentar la seua reintroducció i vàlua la pena intentar-lo per a maximitzar les possibilitats de recuperació.

L'ocasió va ser aprofitada també per la Fundació Oceanogràfic per a instal·lar sistema de seguiment satèl·lit en l'aleta dorsal, amb l'objectiu de millorar les tècniques emprades en recuperació en estes espècies i conéixer els moviments i possibilitats de recuperació de l'exemplar, una jove femella d'uns 1,70 metres de longitud.

 

El procés de reintroducció

 

Després d'administrar-li el tractament d'emergència i rehidratar-la, es va procedir a remuntar l'animal, aigües endins amb l'embarcació del pescador de Cullera, Ximo Fenollar, habitual col·laborador de l'Oceanogràfic. Després de recórrer algunes milles, els veterinaris van depositar acuradament l'animal en l'aigua.

Si bé al principi semblava nadar d'una forma erràtica, fruit de les hores passades fora de l'aigua, tot seguit es va submergir momentàniament i va començar a donar voltes al voltant del vaixell en totes direccions en un rang cada vegada més ampli. Finalment es va aproximar a l'embarcació, alguna cosa que no esperaven els veterinaris, abans de marxar-se a tota velocitat en direcció a aigües profundes i desapareixent de la vista dels professionals.

Lamentablement, sis hores després es va rebre l'avís d'un nou varament de l'exemplar en una platja més al sud, en El Marenyet. En esta ocasió, la condició de l'animal havia empitjorat molt i les lesions detectades, degudes també a les conseqüències del nou varament, impossibilitaven les opcions de recuperació, per la qual cosa l'equip veterinari va haver de procedir amb l'eutanàsia per a evitar sofriment a l'animal.

 

Necròpsia a la Universitat de València

 

Durant el dia d'ahir es va dur a terme la necròpsia de l'exemplar al costat de l'equip de la Universitat de València i, segons el diagnòstic preliminar emés pels veterinaris de la Fundació Oceanogràfic, el varament de l'animal va poder estar a causa d'una lesió neurològica, trobada durant l'examen del dofí. Este diagnòstic preliminar serà confirmat després de l'anàlisi de les mostres obtingudes.

La Xarxa de Varaments de la Comunitat Valenciana, en la qual a més de les dos entitats anteriorment citades es troba també la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, s'encarrega del seguiment i estudi dels varaments de cetacis i tortugues al llarg del territori.

Últimes notícies

Galícia entra en alerta roja per ones de fins a 9 metres i el temporal activa avisos en 13 comunitats

La Aemet manté a catorze comunitats en avís per vent, neu, pluja i mala mar, amb Galícia en roig per onatge extrem. La cota de neu baixarà al final del dia i el perill d'allaus és limitat en Pics d'Europa.

María León i Julia Medina calfen el Benidorm Fest amb una aliança i un avís: ‘No venim a perdre’

Les dos solistes, adobades en concursos, unixen forces per a competir amb 'Les dames i un rodamon'. Defenen Benidorm Fest com a festival propi i recolzen la decisió d'RTVE sobre Eurovisió 2026.

El coordinador de benestar és obligatori en els col·legis, però la seua regulació canvia per comunitats

La figura, vigent des de fa quatre anys, s'aplica de manera dispar entre autonomies. Eduque reclama una norma bàsica i alerta de l'absència en 0-3 anys.

El vent nocturn deixa ratxes de 76 km/h a Vilafranca sense incidents en la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana seguix en alerta per vent este divendres després d'una nit de ratxes destacades. El màxim, 76 km/h a Vilafranca, no va provocar incidents rellevants.

Febrer arriba en la Comunitat Valenciana amb pluges febles després d’un dissabte ventós

El diumenge, inici de febrer, portarà intervals nuvolosos i pluges febles a l'interior que poden aconseguir el litoral, després d'un dissabte de fort vent d'oest.

CaixaBank guanya 5.891 milions en 2025, un 1,8% més, i eleva el dividend

CaixaBank va obtindre un benefici net de 5.891 milions en 2025, un 1,8% més, malgrat la caiguda del marge d'interessos. Hi haurà dividend total de 0,50 €/acció i payout del 59,4%.

València supera al Maccabi 94-83 amb un Taylor decisiu i el Roig Arena com a impuls

El València Basket es va imposar 94-83 al Maccabi amb Taylor clau en la remuntada i Sako dominant el rebot. La graderia del Roig Arena va impulsar el tancament del partit i l'equip va tornar al top 6.

Unes 150 persones reclamen a València l’expulsió d’Israel dels tornejos europeus

La concentració va coincidir amb el partit d'Eurolliga entre València Basket i Maccabi Tel Aviv i es va desenrotllar amb un ampli desplegament policial. És el primer dol de la temporada a Espanya enfront d'un equip israelià que es juga amb públic malgrat la recomanació de celebrar-ho a porta tancada.