El dofí mort a Cullera patia una lesió neurològica

Un dofí encallat a la platja de Sant Antoni va ser retornat a la mar en el matí del dimarts per l'equip de veterinaris de la Fundació Oceanogràfic, després de analitzar el seu estat de salut i administrar-li tractament d'emergència. Després de l'assistència veterinària i reintroducció en la mar, una vegada el dofí va prendre contacte amb l'aigua va anar millorant la natació fins que va mostrar un patró completament normal.

Lamentablement sis hores després va tornar a encallar moribund a la platja.

La jove exemplar va ser albirada en primer lloc per dos usuaris de la platja, passades les sis del matí, i van activar la Xarxa de Varaments de la Comunitat Valenciana a través del 112, que va comptar amb la col·laboració de la Policia Local, Guàrdia Civil, Seprona i la regidoria de Benestar Animal de l'Ajuntament de Cullera, a través del seu titular Marta Tur.

L'equip veterinari va prendre mostres de sang i va realitzar una exploració completa de l'estat de l'animal, establint tractament de suport sobre la base de les alteracions observades. Donada la resposta favorable de l'animal, es va estimar que la seua condició era prou bona per a intentar la seua reintroducció i vàlua la pena intentar-lo per a maximitzar les possibilitats de recuperació.

L'ocasió va ser aprofitada també per la Fundació Oceanogràfic per a instal·lar sistema de seguiment satèl·lit en l'aleta dorsal, amb l'objectiu de millorar les tècniques emprades en recuperació en estes espècies i conéixer els moviments i possibilitats de recuperació de l'exemplar, una jove femella d'uns 1,70 metres de longitud.

 

El procés de reintroducció

 

Després d'administrar-li el tractament d'emergència i rehidratar-la, es va procedir a remuntar l'animal, aigües endins amb l'embarcació del pescador de Cullera, Ximo Fenollar, habitual col·laborador de l'Oceanogràfic. Després de recórrer algunes milles, els veterinaris van depositar acuradament l'animal en l'aigua.

Si bé al principi semblava nadar d'una forma erràtica, fruit de les hores passades fora de l'aigua, tot seguit es va submergir momentàniament i va començar a donar voltes al voltant del vaixell en totes direccions en un rang cada vegada més ampli. Finalment es va aproximar a l'embarcació, alguna cosa que no esperaven els veterinaris, abans de marxar-se a tota velocitat en direcció a aigües profundes i desapareixent de la vista dels professionals.

Lamentablement, sis hores després es va rebre l'avís d'un nou varament de l'exemplar en una platja més al sud, en El Marenyet. En esta ocasió, la condició de l'animal havia empitjorat molt i les lesions detectades, degudes també a les conseqüències del nou varament, impossibilitaven les opcions de recuperació, per la qual cosa l'equip veterinari va haver de procedir amb l'eutanàsia per a evitar sofriment a l'animal.

 

Necròpsia a la Universitat de València

 

Durant el dia d'ahir es va dur a terme la necròpsia de l'exemplar al costat de l'equip de la Universitat de València i, segons el diagnòstic preliminar emés pels veterinaris de la Fundació Oceanogràfic, el varament de l'animal va poder estar a causa d'una lesió neurològica, trobada durant l'examen del dofí. Este diagnòstic preliminar serà confirmat després de l'anàlisi de les mostres obtingudes.

La Xarxa de Varaments de la Comunitat Valenciana, en la qual a més de les dos entitats anteriorment citades es troba també la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, s'encarrega del seguiment i estudi dels varaments de cetacis i tortugues al llarg del territori.

Últimes notícies

Fi del confinament a la Vall d’Uixó per l’incendi forestal

La Generalitat ha alçat este dimarts el confinament de la Vall d'Uixó decretat per l'incendi forestal, encara actiu, que va obligar a evacuar unes 16.000 persones en una vintena de municipis i a confinar també Onda i Betxí. Les restriccions de mobilitat es mantenen en la resta de localitats afectades almenys fins a les 23.59 hores d'este dimarts.

Quatre dies d’incendi a la Vall d’Uixó: 8.500 hectàrees cremades i 10.000 evacuats

L’incendi declarat dissabte a la Vall d’Uixó enceta el quart dia actiu, amb 8.500 hectàrees calcinades i unes 10.000 persones encara evacuades, malgrat el retorn parcial autoritzat anit.

La Comunitat Valenciana suma 33.300 ocupats i redueix l’atur en 23.000 persones en tres mesos

La Comunitat Valenciana ha incrementat en 33.300 les persones ocupades i ha reduït l’atur en 23.000 en el segon trimestre de l’any, encara amb una taxa de desocupació per damunt de la mitjana estatal.

Nit tranquil·la a la Vall d’Uixó però l’incendi continua actiu i ja ha arrasat 8.500 hectàrees

La nit ha sigut meteorològicament tranquil·la a la zona de l'incendi de la Vall d'Uixó, però el foc continua actiu en el seu quart dia i ja ha cremat unes 8.500 hectàrees, amb centenars de veïns encara evacuats.

S’alça parcialment el confinament per l’incendi de la Vall d’Uixó en quatre barris

La Generalitat mantindrà fins a les 23.59 hores les evacuacions i confinaments per l’incendi de la Vall d’Uixó, però permet tornar a casa als veïns de quatre barris concrets.

Ferit un xiquet en caure un carret de golf des d’un pont a Rojales

Un xiquet ha resultat ferit en eixir-se de la via un carret de golf i caure d’un pont d’uns tres metres d’alçària en un camp de Rojales (Alacant). El menor ha patit diversos colps i ha sigut atés per personal sanitari al lloc.

La Vilavella queda buida després del desallotjament pel greu incendi de la Vall d’Uixó

La Vilavella, municipi de quasi 3.000 habitants a l'interior de Castelló, ha sigut desallotjada pel gran incendi forestal de la Vall d'Uixó i espera l'autorització per a tornar a les vivendes.

Onda alça totes les restriccions d’aigua després de l’incendi forestal

L’Ajuntament d’Onda ha informat que ja ha deixat sense efecte totes les restriccions d’ús d’aigua de la xarxa imposades pel recent incendi forestal, després de la nova valoració del Departament de Salut Pública de Castellón.
FILMOTECA D'ESTIU