El dofí mort a Cullera patia una lesió neurològica

Un dofí encallat a la platja de Sant Antoni va ser retornat a la mar en el matí del dimarts per l'equip de veterinaris de la Fundació Oceanogràfic, després de analitzar el seu estat de salut i administrar-li tractament d'emergència. Després de l'assistència veterinària i reintroducció en la mar, una vegada el dofí va prendre contacte amb l'aigua va anar millorant la natació fins que va mostrar un patró completament normal.

Lamentablement sis hores després va tornar a encallar moribund a la platja.

La jove exemplar va ser albirada en primer lloc per dos usuaris de la platja, passades les sis del matí, i van activar la Xarxa de Varaments de la Comunitat Valenciana a través del 112, que va comptar amb la col·laboració de la Policia Local, Guàrdia Civil, Seprona i la regidoria de Benestar Animal de l'Ajuntament de Cullera, a través del seu titular Marta Tur.

L'equip veterinari va prendre mostres de sang i va realitzar una exploració completa de l'estat de l'animal, establint tractament de suport sobre la base de les alteracions observades. Donada la resposta favorable de l'animal, es va estimar que la seua condició era prou bona per a intentar la seua reintroducció i vàlua la pena intentar-lo per a maximitzar les possibilitats de recuperació.

L'ocasió va ser aprofitada també per la Fundació Oceanogràfic per a instal·lar sistema de seguiment satèl·lit en l'aleta dorsal, amb l'objectiu de millorar les tècniques emprades en recuperació en estes espècies i conéixer els moviments i possibilitats de recuperació de l'exemplar, una jove femella d'uns 1,70 metres de longitud.

 

El procés de reintroducció

 

Després d'administrar-li el tractament d'emergència i rehidratar-la, es va procedir a remuntar l'animal, aigües endins amb l'embarcació del pescador de Cullera, Ximo Fenollar, habitual col·laborador de l'Oceanogràfic. Després de recórrer algunes milles, els veterinaris van depositar acuradament l'animal en l'aigua.

Si bé al principi semblava nadar d'una forma erràtica, fruit de les hores passades fora de l'aigua, tot seguit es va submergir momentàniament i va començar a donar voltes al voltant del vaixell en totes direccions en un rang cada vegada més ampli. Finalment es va aproximar a l'embarcació, alguna cosa que no esperaven els veterinaris, abans de marxar-se a tota velocitat en direcció a aigües profundes i desapareixent de la vista dels professionals.

Lamentablement, sis hores després es va rebre l'avís d'un nou varament de l'exemplar en una platja més al sud, en El Marenyet. En esta ocasió, la condició de l'animal havia empitjorat molt i les lesions detectades, degudes també a les conseqüències del nou varament, impossibilitaven les opcions de recuperació, per la qual cosa l'equip veterinari va haver de procedir amb l'eutanàsia per a evitar sofriment a l'animal.

 

Necròpsia a la Universitat de València

 

Durant el dia d'ahir es va dur a terme la necròpsia de l'exemplar al costat de l'equip de la Universitat de València i, segons el diagnòstic preliminar emés pels veterinaris de la Fundació Oceanogràfic, el varament de l'animal va poder estar a causa d'una lesió neurològica, trobada durant l'examen del dofí. Este diagnòstic preliminar serà confirmat després de l'anàlisi de les mostres obtingudes.

La Xarxa de Varaments de la Comunitat Valenciana, en la qual a més de les dos entitats anteriorment citades es troba també la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, s'encarrega del seguiment i estudi dels varaments de cetacis i tortugues al llarg del territori.

Últimes notícies

Les màximes freguen els 39 °C a Xàtiva i superen els 36 °C en molts punts

Xàtiva ha registrat hui 38,7 °C, la temperatura més alta de la Comunitat Valenciana, i diverses localitats han superat els 36 °C. Aemet alerta d’una situació meteorològica molt adversa dimecres i dijous, amb màximes que podrien arribar als 42 o 43 °C.

Un incendi en una empresa de palets d’Algar s’estén a zona forestal

Un incendi originat en una empresa de palets de fusta a Algar del Palància s’ha estés a terreny forestal i ha mobilitzat bombers de València, Castelló i mitjans aeris de la Generalitat.

Bejís i Toràs demanaran ser zona catastròfica per la tromba d’aigua

Bejís i Toràs han patit greus danys per la tromba d’aigua i granís del dissabte i preparen la sol·licitud de zona afectada per emergència de protecció civil.

El Valencia CF recupera Sadiq per al debut i manté el dubte de Rioja

El Valencia CF afronta el debut de LaLiga davant el Celta amb Sadiq Umar ja recuperat i Luis Rioja encara entre cotons per una lesió al quàdriceps dret.

Sis anys de presó per a un pare i dos fills per apunyalar un familiar a El Puig

La Secció Quinta de l'Audiència Provincial de Valencia ha condemnat a sis anys de presó un pare i els seus dos fills per intentar matar a ganivetades un familiar el 3 d’agost de 2024 a El Puig de Santa Maria. A més de la pena de presó, els tres hòmens hauran d’indemnitzar la víctima i tenen prohibit acostar-se-li durant 20 anys.

Temperatures de fins a 43 graus i ponent persistent este dimecres i dijous a la Comunitat Valenciana

Aemet ha activat avisos per una situació meteorològica molt adversa dimecres i dijous a la Comunitat Valenciana, amb vent de ponent persistent, fins a 43 graus i risc extrem d'incendis, especialment a les províncies de València i Alacant.

Disney deixarà un impacte directe de més de 40 milions en la Comunitat Valenciana en 2026

La producció d’“Enredados” de Disney, centrada a Ciudad de la Luz d’Alacant, ha generat un impacte directe estimat de més de 40 milions d’euros en la Comunitat Valenciana i quasi un any d’activitat continuada al sector audiovisual. El rodatge s’estén per diversos punts d’Espanya i consolida el complex alacantí com a centre neuràlgic de la superproducció.

Aemet activa l’avís groc per calor extrema en bona part de la província de València

Aemet ha activat per a dimarts l’avís groc per calor en l’interior i el litoral sud de la província de València, amb temperatures que poden arribar als 38 graus. Dimecres es repetiran els avisos a València i Alacant, mentre que este dilluns hi ha risc de fortes pluges i tempestes a l’interior de Castelló.