El dofí mort a Cullera patia una lesió neurològica

Un dofí encallat a la platja de Sant Antoni va ser retornat a la mar en el matí del dimarts per l'equip de veterinaris de la Fundació Oceanogràfic, després de analitzar el seu estat de salut i administrar-li tractament d'emergència. Després de l'assistència veterinària i reintroducció en la mar, una vegada el dofí va prendre contacte amb l'aigua va anar millorant la natació fins que va mostrar un patró completament normal.

Lamentablement sis hores després va tornar a encallar moribund a la platja.

La jove exemplar va ser albirada en primer lloc per dos usuaris de la platja, passades les sis del matí, i van activar la Xarxa de Varaments de la Comunitat Valenciana a través del 112, que va comptar amb la col·laboració de la Policia Local, Guàrdia Civil, Seprona i la regidoria de Benestar Animal de l'Ajuntament de Cullera, a través del seu titular Marta Tur.

L'equip veterinari va prendre mostres de sang i va realitzar una exploració completa de l'estat de l'animal, establint tractament de suport sobre la base de les alteracions observades. Donada la resposta favorable de l'animal, es va estimar que la seua condició era prou bona per a intentar la seua reintroducció i vàlua la pena intentar-lo per a maximitzar les possibilitats de recuperació.

L'ocasió va ser aprofitada també per la Fundació Oceanogràfic per a instal·lar sistema de seguiment satèl·lit en l'aleta dorsal, amb l'objectiu de millorar les tècniques emprades en recuperació en estes espècies i conéixer els moviments i possibilitats de recuperació de l'exemplar, una jove femella d'uns 1,70 metres de longitud.

 

El procés de reintroducció

 

Després d'administrar-li el tractament d'emergència i rehidratar-la, es va procedir a remuntar l'animal, aigües endins amb l'embarcació del pescador de Cullera, Ximo Fenollar, habitual col·laborador de l'Oceanogràfic. Després de recórrer algunes milles, els veterinaris van depositar acuradament l'animal en l'aigua.

Si bé al principi semblava nadar d'una forma erràtica, fruit de les hores passades fora de l'aigua, tot seguit es va submergir momentàniament i va començar a donar voltes al voltant del vaixell en totes direccions en un rang cada vegada més ampli. Finalment es va aproximar a l'embarcació, alguna cosa que no esperaven els veterinaris, abans de marxar-se a tota velocitat en direcció a aigües profundes i desapareixent de la vista dels professionals.

Lamentablement, sis hores després es va rebre l'avís d'un nou varament de l'exemplar en una platja més al sud, en El Marenyet. En esta ocasió, la condició de l'animal havia empitjorat molt i les lesions detectades, degudes també a les conseqüències del nou varament, impossibilitaven les opcions de recuperació, per la qual cosa l'equip veterinari va haver de procedir amb l'eutanàsia per a evitar sofriment a l'animal.

 

Necròpsia a la Universitat de València

 

Durant el dia d'ahir es va dur a terme la necròpsia de l'exemplar al costat de l'equip de la Universitat de València i, segons el diagnòstic preliminar emés pels veterinaris de la Fundació Oceanogràfic, el varament de l'animal va poder estar a causa d'una lesió neurològica, trobada durant l'examen del dofí. Este diagnòstic preliminar serà confirmat després de l'anàlisi de les mostres obtingudes.

La Xarxa de Varaments de la Comunitat Valenciana, en la qual a més de les dos entitats anteriorment citades es troba també la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, s'encarrega del seguiment i estudi dels varaments de cetacis i tortugues al llarg del territori.

Últimes notícies

Maribel Vilaplana evita aportar més dades en el Congrés i remitent tot a la seua declaració judicial

Maribel Vilaplana ha declarat en el Congrés que ja va explicar tot el que sabia sobre la DANA davant el jutge i que, per responsabilitat i prudència, no afegirà nova informació en la comissió política.

El PSPV de la Diputació de València proposa uns pressupostos de 250 milions centrats en l’equitat territorial

El PSPV en la Diputació de València presenta una proposta de pressupostos per a 2026 amb 250 milions en inversions, centrats en l'equitat territorial i la recuperació dels municipis afectats per la dana.

Valenciaport licita per 4,4 milions un nou centre de repartiment elèctric en el port

L'Autoritat Portuària de València licita per 4,4 milions un nou centre de repartiment elèctric vinculat a la subestació ST1, clau en el seu pla Valenciaport Net Zero Emissions 2035.

Grues de 90 metres reparen de nit el pont de lAssut de lOr a València

Un equip d'especialistes treballa de nit amb grues de fins a 90 metres per a reparar i reforçar el pont de lAssut de lOr de València, allargant la seua vida útil i millorant la seua seguretat.

València tramita 7.500 informes de vulnerabilitat per la regularització d’immigrants

L'Ajuntament de València ha rebut més de 7.500 sol·licituds d'informe de vulnerabilitat des del 16 d'abril i manté una unitat específica per a agilitzar la regularització extraordinària d'immigrants.

La Comunitat Valenciana frega els 4 milions de passatgers aeris internacionals fins a abril

Espanya va rebre prop de 32,4 milions de passatgers aeris internacionals entre gener i abril i la Comunitat Valenciana va sumar 3,98 milions, quasi un 10% més que un any abans.

Segona jornada de vaga de metges en la Comunitat Valenciana amb ampli seguiment

La vaga de metges en la Comunitat Valenciana afronta la seua segona jornada amb un seguiment del 80% segons el sindicat convocant i prepara manifestacions a València i Alacant.

Cinc detinguts per una xarxa de cocaïna vinculada a una partida de 1.400 quilos a Castelló

La Guàrdia Civil deté en diverses localitats de Castelló a cinc persones vinculades a una organització de tràfic de cocaïna relacionada amb una partida de 1.400 quilos intervingut fa dos anys.