El dofí mort a Cullera patia una lesió neurològica

Un dofí encallat a la platja de Sant Antoni va ser retornat a la mar en el matí del dimarts per l'equip de veterinaris de la Fundació Oceanogràfic, després de analitzar el seu estat de salut i administrar-li tractament d'emergència. Després de l'assistència veterinària i reintroducció en la mar, una vegada el dofí va prendre contacte amb l'aigua va anar millorant la natació fins que va mostrar un patró completament normal.

Lamentablement sis hores després va tornar a encallar moribund a la platja.

La jove exemplar va ser albirada en primer lloc per dos usuaris de la platja, passades les sis del matí, i van activar la Xarxa de Varaments de la Comunitat Valenciana a través del 112, que va comptar amb la col·laboració de la Policia Local, Guàrdia Civil, Seprona i la regidoria de Benestar Animal de l'Ajuntament de Cullera, a través del seu titular Marta Tur.

L'equip veterinari va prendre mostres de sang i va realitzar una exploració completa de l'estat de l'animal, establint tractament de suport sobre la base de les alteracions observades. Donada la resposta favorable de l'animal, es va estimar que la seua condició era prou bona per a intentar la seua reintroducció i vàlua la pena intentar-lo per a maximitzar les possibilitats de recuperació.

L'ocasió va ser aprofitada també per la Fundació Oceanogràfic per a instal·lar sistema de seguiment satèl·lit en l'aleta dorsal, amb l'objectiu de millorar les tècniques emprades en recuperació en estes espècies i conéixer els moviments i possibilitats de recuperació de l'exemplar, una jove femella d'uns 1,70 metres de longitud.

 

El procés de reintroducció

 

Després d'administrar-li el tractament d'emergència i rehidratar-la, es va procedir a remuntar l'animal, aigües endins amb l'embarcació del pescador de Cullera, Ximo Fenollar, habitual col·laborador de l'Oceanogràfic. Després de recórrer algunes milles, els veterinaris van depositar acuradament l'animal en l'aigua.

Si bé al principi semblava nadar d'una forma erràtica, fruit de les hores passades fora de l'aigua, tot seguit es va submergir momentàniament i va començar a donar voltes al voltant del vaixell en totes direccions en un rang cada vegada més ampli. Finalment es va aproximar a l'embarcació, alguna cosa que no esperaven els veterinaris, abans de marxar-se a tota velocitat en direcció a aigües profundes i desapareixent de la vista dels professionals.

Lamentablement, sis hores després es va rebre l'avís d'un nou varament de l'exemplar en una platja més al sud, en El Marenyet. En esta ocasió, la condició de l'animal havia empitjorat molt i les lesions detectades, degudes també a les conseqüències del nou varament, impossibilitaven les opcions de recuperació, per la qual cosa l'equip veterinari va haver de procedir amb l'eutanàsia per a evitar sofriment a l'animal.

 

Necròpsia a la Universitat de València

 

Durant el dia d'ahir es va dur a terme la necròpsia de l'exemplar al costat de l'equip de la Universitat de València i, segons el diagnòstic preliminar emés pels veterinaris de la Fundació Oceanogràfic, el varament de l'animal va poder estar a causa d'una lesió neurològica, trobada durant l'examen del dofí. Este diagnòstic preliminar serà confirmat després de l'anàlisi de les mostres obtingudes.

La Xarxa de Varaments de la Comunitat Valenciana, en la qual a més de les dos entitats anteriorment citades es troba també la Conselleria d'Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica, s'encarrega del seguiment i estudi dels varaments de cetacis i tortugues al llarg del territori.

Últimes notícies

Elda immortalitza Pedrito Rico amb una escultura a la plaça Major

Elda ha homenatjat el cantant Pedrito Rico amb la inauguració d’una escultura en bronze a la plaça Major, obra de l’escultor local Carlos Martínez, en un acte emotiu amb família i veïns.

Un home ferit en un xoc entre dos camions a la Font de la Figuera

Un home ha resultat ferit este dijous en col·lisionar dos camions a la Font de la Figuera. Els bombers l'han excarcerat i un helicòpter medicalitzat l'ha traslladat a l'hospital.

El Valencia Basket incorpora Mouhamadou Gueye per reforçar el joc interior

El Valencia Basket ha tancat el fitxatge de l’ala-pivot Mouhamadou Gueye, nord-americà amb passaport senegalés, per una temporada, en el seu primer pas pel bàsquet europeu.

Reventons càlids amb ratxes de més de 90 km/h sacsegen el sud d’Alacant

Diverses zones del sud de la província d’Alacant han patit esta vesprada reventons càlids amb ratxes de vent molt fortes i una pujada sobtada de temperatures, en una jornada amb avís roig per calor extrema.

María Collados i Nayra Luque, noves Reines de les Festes de Castelló en 2027

María Collados Marzá ha sigut designada Reina de les Festes de Castelló de 2027 i la xiqueta Nayra Luque Beltrán serà la Reina Infantil, després de la telefonada de l'alcaldessa Begoña Carrasco.

Hisienda insta el PP a no frenar la quita del deute que afavorix sobretot les seues autonomies

El ministre d’Hisenda, Arcadi España, ha demanat al PP en el Congrés que no bloquege la llei que permet condonar més de 83.000 milions del deute autonòmic, una mesura que beneficia sobretot comunitats governades pels populars com Andalusia, la Comunitat Valenciana i Múrcia.

Bicorp encapçala la tercera onada de calor amb quasi 44 graus

La tercera onada de calor de l’estiu ha deixat fins a 43,9 graus a Bicorp i més de 40 graus en nombroses localitats de l’interior de València i Alacant.

L’alacantina Awa Fam brilla amb el seu primer doble-doble a la WNBA

La pívot de Santa Pola Awa Fam ha signat el seu primer doble-doble en la WNBA amb 10 punts i 10 rebots, tot i la derrota de Seattle Storm davant Minnesota Lynx.