Anuncios

Draconines i Oriònides: Quan seran les pluges d’estreles d’octubre?

 

Este mes d’octubre porta diverses cites amb cel. En primer lloc, caldrà estar atents a la pluja d’estreles Draconines que es produirà esta setmana, i en un parell de setmanes tocarà mirar novament al firmament a la recerca de les Oriònides, que travessaran l’atmosfera entorn de la mateixa data de la lluna plena de caçadors. Estes són les dates dels esdeveniments astronòmics.

 

Les Draconines estan a caure

 

La pluja de les Draconines és visible en l’hemisferi nord entre el 6 i el 10 d’octubre, i el seu moment de màxima activitat succeeix cap al dia 8 d’octubre, segons els càlculs de l’Observatori Astronòmic Nacional (IGN).

Anuncios

Les Draconines solen ser una pluja de meteors modesta, generant uns 20 meteors per hora, amb una velocitat de 20 quilòmetres per segon. No obstant això, s’han donat pics d’activitat alguns anys. 

L’octubre de 2011, a pesar que la Lluna dificultava l’observació, van ser comptabilitzats més de 600 meteors per hora.

El 2021 serà un any excel·lent per a l’observació de les Draconines, ja que el seu moment de màxima activitat serà poc després del noviluni del dia 6 d’octubre.

La màxima activitat de la pluja s’espera que tinga lloc al voltant de les 19 hores (hora oficial peninsular) del dia 8 d’octubre, per la qual cosa la millor nit per a l’observació hauria de ser la del 8 al 9 d’octubre; la Lluna serà quasi nova, la qual cosa garanteix un cel fosc durant tota la nit.

Ocorren quan la Terra travessa l’anell format pels fragments despresos del cometa 21P/Giacobini-Zinner, per la qual cosa esta pluja de meteors també rep el nom de les giacobínides. Quan un d’eixos fragments (o meteoroides) entra en contacte amb l’atmosfera terrestre, es calcina per la fricció amb l’aire creant així la resplendor lluminosa que coneixem com a meteor o estrela fugaç.

Per a veure-les, és preferible buscar un lloc d’observació amb un cel fosc, amb pocs obstacles per a la vista (com a edificis, arbres o muntanyes), i no utilitzar instruments òptics que ens limiten el camp de visió. A més, convé dirigir la mirada en la direcció oposada a la posició de la Lluna si l’observació es realitza abans del seu ocàs, recomanen des de l’IGN.

 

Mal any per a veure les Oriònides

 

La pluja de les Oriònides és una pluja de meteors (comunament dits “estreles fugaces”) que succeeix tots els anys entre el 2 d’octubre i el 7 de novembre.

Tenen una activitat moderada, amb una taxa d’activitat d’entre 15 i 70 meteors per hora i una alta velocitat, 66 quilòmetres per segon, informa l’IGN.

L’any 2021 serà mal any per a l’observació de les Oriònides, posat el seu màxim (la nit del 21 al 22 d’octubre) es produirà un dia després de la lluna plena (el 20 d’octubre).

Els meteors de les Oriònides són fragments del cometa 1/P Halley. El Cometa Halley orbita al voltant del Sol cada 76 anys i va ser vist des de la Terra per última vegada en 1986. Com tots els anys per estes dates, la Terra travessa un anell poblat amb els fragments despresos del cometa Halley.

Anuncios
Anuncios

Últimes notícies

El València Basket sobreviu al arreón final del Girona i es jugarà la final en Fontajau

El València Basket va deixar escapar una renda de deu punts i va acabar imposant-se per un ajustat 67-66 davant el Spar Girona, deixant la semifinal de la Lliga Femenina Endesa completament oberta per a la volta en Fontajau.

La Generalitat amplia l’alerta taronja per pluges a l’interior sud de València

La Generalitat estén l'alerta taronja per pluges a l'interior sud de València, mentres quasi tota la Comunitat seguix en avís groc excepte el nord de Castelló, amb registres que superen els 70 l/m² en diversos municipis.

Barrachina defén la ramaderia extensiva com a pilar estratègic en la Comunitat Valenciana

El conseller Miguel Barrachina reivindica la ramaderia extensiva com a activitat clau per a la seguretat alimentària, l'ocupació rural i l'equilibri territorial, i detalla una estratègia amb 70 mesures i suport econòmic estable al sector.

Les tempestes es generalitzen a Espanya amb xàfecs torrencials i risc de crescudes

Un tàlveg d'aire fred dispara la inestabilitat en quasi tota Espanya amb tempestes molt intenses al Mediterrani, registres torrencials a Alzira i risc de crescudes sobtades en la conca de l'Ebre.

La Diputació de València reforça el seu paper com a pont entre els municipis i la Unió Europea

La Diputació de València reivindica el paper dels governs intermedis en la construcció europea i detalla el reforç de la seua assistència tècnica i financera perquè els municipis accedisquen a fons comunitaris.

La Generalitat activa la preemergència hidrològica en el Magre després de fortes pluges a Guadassuar

La Generalitat activa el nivell groc del Pla Especial d'Inundacions en la conca del Magre després de superar els 50 l/m² a Guadassuar i deixar registres destacats en diverses localitats veïnes.

Una tempesta descarrega 72,4 l/m² en una hora a Alzira i activa avisos per pluja intensa

Una tempesta molt localitzada deixa 72,4 l/m² en poc més d'una hora a Alzira i obliga a mantindre avisos taronja i groc per pluja intensa en diverses comarques de la Comunitat Valenciana.

La Fiscalia manté la petició de 8 anys de presó per a Juliol d’Espanya per agressió sexual

La Fiscalia manté la seua petició de huit anys de presó per a Juliol d'Espanya per un delicte d'agressió sexual i dos de tracte degradant a pacients en la seua consulta privada. El juí queda vist per a conclusions finals el 21 de maig.
Anuncios