Draconines i Oriònides: Quan seran les pluges d’estreles d’octubre?

Ejemplo de shortcode con estilo
  Este mes d’octubre porta diverses cites amb cel. En primer lloc, caldrà estar atents a la pluja d’estreles Draconines que es produirà esta setmana, i en un parell de setmanes tocarà mirar novament al firmament a la recerca de les Oriònides, que travessaran l’atmosfera entorn de la mateixa data de la lluna plena de caçadors. Estes són les dates dels esdeveniments astronòmics. […]

 

Este mes d’octubre porta diverses cites amb cel. En primer lloc, caldrà estar atents a la pluja d’estreles Draconines que es produirà esta setmana, i en un parell de setmanes tocarà mirar novament al firmament a la recerca de les Oriònides, que travessaran l’atmosfera entorn de la mateixa data de la lluna plena de caçadors. Estes són les dates dels esdeveniments astronòmics.

 

Les Draconines estan a caure

 

La pluja de les Draconines és visible en l’hemisferi nord entre el 6 i el 10 d’octubre, i el seu moment de màxima activitat succeeix cap al dia 8 d’octubre, segons els càlculs de l’Observatori Astronòmic Nacional (IGN).

Les Draconines solen ser una pluja de meteors modesta, generant uns 20 meteors per hora, amb una velocitat de 20 quilòmetres per segon. No obstant això, s’han donat pics d’activitat alguns anys. 

L’octubre de 2011, a pesar que la Lluna dificultava l’observació, van ser comptabilitzats més de 600 meteors per hora.

El 2021 serà un any excel·lent per a l’observació de les Draconines, ja que el seu moment de màxima activitat serà poc després del noviluni del dia 6 d’octubre.

La màxima activitat de la pluja s’espera que tinga lloc al voltant de les 19 hores (hora oficial peninsular) del dia 8 d’octubre, per la qual cosa la millor nit per a l’observació hauria de ser la del 8 al 9 d’octubre; la Lluna serà quasi nova, la qual cosa garanteix un cel fosc durant tota la nit.

Ocorren quan la Terra travessa l’anell format pels fragments despresos del cometa 21P/Giacobini-Zinner, per la qual cosa esta pluja de meteors també rep el nom de les giacobínides. Quan un d’eixos fragments (o meteoroides) entra en contacte amb l’atmosfera terrestre, es calcina per la fricció amb l’aire creant així la resplendor lluminosa que coneixem com a meteor o estrela fugaç.

Per a veure-les, és preferible buscar un lloc d’observació amb un cel fosc, amb pocs obstacles per a la vista (com a edificis, arbres o muntanyes), i no utilitzar instruments òptics que ens limiten el camp de visió. A més, convé dirigir la mirada en la direcció oposada a la posició de la Lluna si l’observació es realitza abans del seu ocàs, recomanen des de l’IGN.

 

Mal any per a veure les Oriònides

 

La pluja de les Oriònides és una pluja de meteors (comunament dits «estreles fugaces») que succeeix tots els anys entre el 2 d’octubre i el 7 de novembre.

Tenen una activitat moderada, amb una taxa d’activitat d’entre 15 i 70 meteors per hora i una alta velocitat, 66 quilòmetres per segon, informa l’IGN.

L’any 2021 serà mal any per a l’observació de les Oriònides, posat el seu màxim (la nit del 21 al 22 d’octubre) es produirà un dia després de la lluna plena (el 20 d’octubre).

Els meteors de les Oriònides són fragments del cometa 1/P Halley. El Cometa Halley orbita al voltant del Sol cada 76 anys i va ser vist des de la Terra per última vegada en 1986. Com tots els anys per estes dates, la Terra travessa un anell poblat amb els fragments despresos del cometa Halley.

Últimes notícies

El Elche vence 0-3 al Rayo i Anselmi destaca la fortalesa de l’equip

L’Elche ha guanyat 0-3 al Rayo Vallecano a Vallecas. Martin Anselmi ha atribuït el resultat a la lectura del partit i a no deixar-se afectar pel soroll.

L’Elx firma a Vallecas la seua major victòria fora en 60 anys

L’Elx ha derrotat el Rayo Vallecano per 0-3 i ha aconseguit la seua victòria més àmplia fora de casa en Primera en sis dècades. Els tres punts són el segon triomf de la temporada, tots dos lluny del Martínez Valero.

Lemar destaca el paper de Dituro en el triomf de l’Elx a Vallecas

El porter argentí ha sigut clau en el 0-3 de l’Elx davant del Rayo a Vallecas. Thomar Lemar ha elogiat la seua actuació i el treball defensiu col·lectiu.

Torniquete a una treballadora del Mercat Central després de ferir-se amb unes tisores

Una peixatera de 54 anys s’ha ferit accidentalment amb unes tisores al Mercat Central de València. Agents de la Policia Autonòmica li han fet un torniquet fins a l’arribada de l’ambulància.

L’Elche goleja el Rayo per 0-3 a Vallecas

L’Elche ha guanyat el Rayo per 0-3 a Vallecas, amb dos penals en la primera part. El Rayo continua amb 9 punts i l’Elche en suma 10.

El Levante visita Anoeta tras ganar al Athletic y encara su tercer partido en nueve días

El Levante visita este domingo a la Real Sociedad en la décima jornada de LaLiga EA Sports, tras vencer al Athletic Club. El equipo donostiarra llega en racha.

Els municipis afectats per la dana Adam rebran un avançament de 200.000 euros

Els ajuntaments afectats podran rebre un avançament de 200.000 euros sense presentar garanties. Les sol·licituds s’obriran el 2 de novembre de 2026.

Torrevieja retira prop de dues tones de falsificacions del carrer

La Policia Local ha retirat uns 1.950 quilos de productes falsificats i de venda ambulant il·legal durant 2026. La mercaderia tenia un valor estimat superior als 100.000 euros.