Draconines i Oriònides: Quan seran les pluges d’estreles d’octubre?

 

Este mes d’octubre porta diverses cites amb cel. En primer lloc, caldrà estar atents a la pluja d’estreles Draconines que es produirà esta setmana, i en un parell de setmanes tocarà mirar novament al firmament a la recerca de les Oriònides, que travessaran l’atmosfera entorn de la mateixa data de la lluna plena de caçadors. Estes són les dates dels esdeveniments astronòmics.

 

Les Draconines estan a caure

 

La pluja de les Draconines és visible en l’hemisferi nord entre el 6 i el 10 d’octubre, i el seu moment de màxima activitat succeeix cap al dia 8 d’octubre, segons els càlculs de l’Observatori Astronòmic Nacional (IGN).

Les Draconines solen ser una pluja de meteors modesta, generant uns 20 meteors per hora, amb una velocitat de 20 quilòmetres per segon. No obstant això, s’han donat pics d’activitat alguns anys. 

L’octubre de 2011, a pesar que la Lluna dificultava l’observació, van ser comptabilitzats més de 600 meteors per hora.

El 2021 serà un any excel·lent per a l’observació de les Draconines, ja que el seu moment de màxima activitat serà poc després del noviluni del dia 6 d’octubre.

La màxima activitat de la pluja s’espera que tinga lloc al voltant de les 19 hores (hora oficial peninsular) del dia 8 d’octubre, per la qual cosa la millor nit per a l’observació hauria de ser la del 8 al 9 d’octubre; la Lluna serà quasi nova, la qual cosa garanteix un cel fosc durant tota la nit.

Ocorren quan la Terra travessa l’anell format pels fragments despresos del cometa 21P/Giacobini-Zinner, per la qual cosa esta pluja de meteors també rep el nom de les giacobínides. Quan un d’eixos fragments (o meteoroides) entra en contacte amb l’atmosfera terrestre, es calcina per la fricció amb l’aire creant així la resplendor lluminosa que coneixem com a meteor o estrela fugaç.

Per a veure-les, és preferible buscar un lloc d’observació amb un cel fosc, amb pocs obstacles per a la vista (com a edificis, arbres o muntanyes), i no utilitzar instruments òptics que ens limiten el camp de visió. A més, convé dirigir la mirada en la direcció oposada a la posició de la Lluna si l’observació es realitza abans del seu ocàs, recomanen des de l’IGN.

 

Mal any per a veure les Oriònides

 

La pluja de les Oriònides és una pluja de meteors (comunament dits «estreles fugaces») que succeeix tots els anys entre el 2 d’octubre i el 7 de novembre.

Tenen una activitat moderada, amb una taxa d’activitat d’entre 15 i 70 meteors per hora i una alta velocitat, 66 quilòmetres per segon, informa l’IGN.

L’any 2021 serà mal any per a l’observació de les Oriònides, posat el seu màxim (la nit del 21 al 22 d’octubre) es produirà un dia després de la lluna plena (el 20 d’octubre).

Els meteors de les Oriònides són fragments del cometa 1/P Halley. El Cometa Halley orbita al voltant del Sol cada 76 anys i va ser vist des de la Terra per última vegada en 1986. Com tots els anys per estes dates, la Terra travessa un anell poblat amb els fragments despresos del cometa Halley.

Últimes notícies

Set municipis de la Comunitat es queden sense Punts de Trobada Familiar judicials, segons el PSPV

El PSPV denuncia que el nou mapa de Punts de Trobada Familiar Judicials manté el tancament de centres en set municipis valencians i critica el Consell per reduir la xarxa de protecció a la infància. Els socialistes avisen que més de 2.000 famílies es veuran afectades i hauran de fer més desplaçaments i front a més llistes d’espera.

The Ocean Race deixa Alicante després de generar més de 500 milions

The Ocean Race eixirà per última vegada d’Alicante el 17 de gener de 2027, després de sis edicions i més de 500 milions d’euros d’impacte econòmic. Oporto assumirà les eixides de la volta al món a vela de 2030, 2034 i 2038.

El problema de les llengües minoritzades també demana solució

Segons Gimenez les llengües i els problemes socials dominaran els programes polítics per a les eleccions generals

Metrovalencia arriba als 8,3 milions de viatgers en setembre, un 15 % més que fa un any

Metrovalencia ha transportat 8,3 milions de viatgers en setembre, un 15,10 % més que un any abans, i FGV ha sumat 10 milions d’usuaris entre València i Alacant. Les línies 3 i 5 de metro i la 4 de tramvia han sigut les més utilitzades.

Noves ajudes per a dones emprenedores rurals en el sector agrari valencià

Agricultura ha convocat una nova línia d’ajudes per a dones que impulsen projectes empresarials agraris o aqüícoles en zones rurals de la Comunitat Valenciana, amb l’objectiu de facilitar la seua posada en marxa i consolidació.

València reforça la protecció dels majors davant estafes i abusos econòmics

La Policia Local de València ha intensificat les accions preventives contra estafes i abusos econòmics a persones majors mitjançant el programa 'Ayudar a Prevenir'. El dispositiu inclou xarrades en centres municipals i recomanacions per a detectar signes d'abús en l'entorn més pròxim.

Les pluges torrencials es tornen més freqüents i els experts reclamen adaptar-hi ciutats i infraestructures

Les últimes pluges torrencials han deixat quatre morts, grans inundacions a l’est peninsular i més de 400.000 alumnes sense classe a la Comunitat Valenciana. Experts adverteixen que estos episodis seran cada vegada més freqüents i reclamen planificar el territori pensant en este risc.

Un nou sistema de la UPV detecta desinformació amb alt risc de fer-se viral

Investigadors de la UPV han creat un sistema d’alerta primerenca, el DDVRI, que detecta quins continguts enganyosos tenen més risc de viralitzar-se i ajuda a prioritzar la faena dels equips de verificació.