Draconines i Oriònides: Quan seran les pluges d’estreles d’octubre?

 

Este mes d’octubre porta diverses cites amb cel. En primer lloc, caldrà estar atents a la pluja d’estreles Draconines que es produirà esta setmana, i en un parell de setmanes tocarà mirar novament al firmament a la recerca de les Oriònides, que travessaran l’atmosfera entorn de la mateixa data de la lluna plena de caçadors. Estes són les dates dels esdeveniments astronòmics.

 

Les Draconines estan a caure

 

La pluja de les Draconines és visible en l’hemisferi nord entre el 6 i el 10 d’octubre, i el seu moment de màxima activitat succeeix cap al dia 8 d’octubre, segons els càlculs de l’Observatori Astronòmic Nacional (IGN).

Les Draconines solen ser una pluja de meteors modesta, generant uns 20 meteors per hora, amb una velocitat de 20 quilòmetres per segon. No obstant això, s’han donat pics d’activitat alguns anys. 

L’octubre de 2011, a pesar que la Lluna dificultava l’observació, van ser comptabilitzats més de 600 meteors per hora.

El 2021 serà un any excel·lent per a l’observació de les Draconines, ja que el seu moment de màxima activitat serà poc després del noviluni del dia 6 d’octubre.

La màxima activitat de la pluja s’espera que tinga lloc al voltant de les 19 hores (hora oficial peninsular) del dia 8 d’octubre, per la qual cosa la millor nit per a l’observació hauria de ser la del 8 al 9 d’octubre; la Lluna serà quasi nova, la qual cosa garanteix un cel fosc durant tota la nit.

Ocorren quan la Terra travessa l’anell format pels fragments despresos del cometa 21P/Giacobini-Zinner, per la qual cosa esta pluja de meteors també rep el nom de les giacobínides. Quan un d’eixos fragments (o meteoroides) entra en contacte amb l’atmosfera terrestre, es calcina per la fricció amb l’aire creant així la resplendor lluminosa que coneixem com a meteor o estrela fugaç.

Per a veure-les, és preferible buscar un lloc d’observació amb un cel fosc, amb pocs obstacles per a la vista (com a edificis, arbres o muntanyes), i no utilitzar instruments òptics que ens limiten el camp de visió. A més, convé dirigir la mirada en la direcció oposada a la posició de la Lluna si l’observació es realitza abans del seu ocàs, recomanen des de l’IGN.

 

Mal any per a veure les Oriònides

 

La pluja de les Oriònides és una pluja de meteors (comunament dits «estreles fugaces») que succeeix tots els anys entre el 2 d’octubre i el 7 de novembre.

Tenen una activitat moderada, amb una taxa d’activitat d’entre 15 i 70 meteors per hora i una alta velocitat, 66 quilòmetres per segon, informa l’IGN.

L’any 2021 serà mal any per a l’observació de les Oriònides, posat el seu màxim (la nit del 21 al 22 d’octubre) es produirà un dia després de la lluna plena (el 20 d’octubre).

Els meteors de les Oriònides són fragments del cometa 1/P Halley. El Cometa Halley orbita al voltant del Sol cada 76 anys i va ser vist des de la Terra per última vegada en 1986. Com tots els anys per estes dates, la Terra travessa un anell poblat amb els fragments despresos del cometa Halley.

Últimes notícies

El Levante començarà LaLiga amb dos desplaçaments i Betis i Barça com a primers rivals a Orriols

El Levante iniciarà LaLiga EA Sports 26-27 fora de casa contra l’Espanyol, encadenarà dos partits a domicili i estrenarà el Ciutat davant Betis i Barça. El derbi amb el València arribarà en gener a Orriols i es tancarà la Lliga contra el Celta.

L’Elx començarà la Lliga al camp del Deportivo, on va celebrar l’ascens fa un any

L’Elx iniciarà la Lliga 2026-27 al camp del Deportivo de La Coruña, escenari del seu ascens, i la tancarà al Martínez Valero davant el Racing de Santander.

El Valencia arrancarà la Lliga contra el Betis a Mestalla i s’acomiadarà de l’estadi davant l’Elx

El Valencia començarà la Lliga 2026-2027 a Mestalla contra el Betis el 15 o 16 d’agost i jugarà l’últim partit oficial a l’actual estadi davant l’Elx en la penúltima jornada, abans de tancar la competició a El Sadar.

El Villarreal començarà la Lliga 2026/27 a Santander i la tancarà a Sant Sebastià

El Villarreal ha conegut el seu calendari de Lliga 2026/27, amb un inici marcat per tres jornades seguides com a visitant per les obres a l’estadi de la Ceràmica i un tram inicial carregat de derbis i duels davant els grans.

Un incendi en una nau d’Aspe arrasa la instal·lació i crema una zona de muntanya pròxima

Els bombers del Consorci Provincial d’Alacant treballen per a apagar un incendi en una nau industrial d’Aspe que s’ha estès a una zona de muntanya pròxima i ha deixat la instal·lació molt afectada.

Mig milió d’euros valencians per a ajuda d’emergència a Veneçuela després dels terratrémols

La Generalitat ha posat en marxa un paquet extraordinari de 500.000 euros per a assistència bàsica a Veneçuela, a més de reforçar l’enviament d’equips de rescat i personal especialitzat des de la Comunitat Valenciana.

147 anys i mig de presó per als 14 acusats d’introduir cocaïna pel Port de València

L’Audiència de València ha condemnat 14 persones a 147 anys i mig de presó i multes de 784,6 milions d’euros per un alijo de cocaïna interceptat en un contenidor al Port de València en 2020, després que el TSJCV anul·lara una absolució prèvia i ordenara valorar els missatges de Sky ECC.

147 anys de presó per als 14 condemnats per introduir cocaïna al Port de València

L’Audiència de València ha condemnat 14 acusats a 147 anys i mig de presó i a multes que superen els 784 milions d’euros per un alijo de cocaïna interceptat en un contenidor al Port de València en 2020.