L’Estat es pot quedar el saldo dels comptes corrents

El Banc d’Espanya acaba de llançar un advertiment d’interés per a tots els ciutadans que tenen un compte obert en qualsevol oficina bancària, que són la immensa majoria.

L’organisme alerta d’una cosa potser desconeguda per a moltes persones: l’Estat pot quedar-se amb el saldo dels nostres comptes, que segons alguns càlculs ingressa per aquesta via al voltant de 15 milions d’euros a l’any.

Així ho recull la Llei 33/2003, del Patrimoni de les Administracions Públiques, a través de la que es recullen condicions que poden provocar aquesta situació.

Aquesta llei, en el seu article 18, estableix que «corresponen a l’Administració General de l’Estat els valors, diners i altres béns mobles«, a més de totes les quantitats de diners corresponents a «comptes corrents, llibretes d’estalvi o altres instruments similars oberts en aquests establiments» sempre que no s’haja realitzat qualsevol gestió durant un termini màxim de 20 anys.

Si no l’usa, “el més assenyat” és cancel·lar

D’ací ve que el Banc d’Espanya faça una recomanació que sembla òbvia, però no ho és. “Si disposes d’un compte bancari que ja no utilitzes, el més assenyat és que la cancel·les. Un compte sense moviments, encara que la deixes amb saldo zero, no és un compte cancel·lat i pot generar costos… i sorpreses”, alerta el regulador.

De fet, encara que un producte financer no tinga activitat o fins i tot el seu saldo siga zero, «entitat pot continuar cobrant-te comissions de manteniment segons el qual s’estableix en el contracte. I si es produïra un descobert, et podria cobrar interessos i comissions per aquest fet, llevat que el descobert es donara pel càrrec de les comissions, i en aquest cas no pot fer-lo«, concreta l’organisme. Això fa que bancs, caixes i cooperatives de crèdit “generalment no solen carregar comissions en comptes amb saldo zero per a evitar que es genere un descobert”.

Els diners que s’ingressa per aquesta via només es pot usar per a un fi

No obstant això, l’Estat no podrà apropiar-se dels diners de qualsevol forma. La pròpia llei recull que haurà d’invertir-ho amb la finalitat de millorar les condicions educatives de les persones amb discapacitat, segons es recull en el segon punt de l’article 18.

Respecte a la forma en què es comunica aquesta decisió al propietari d’un immoble o d’un compte bancari, el Banc d’Espanya informa que l’Estat ha de realitzar tres passos abans que els diners siga de la seua propietat. Primer, garantir que no s’ha realitzat cap moviment en el compte. Després, notificar per correu electrònic al titular que no ha realitzat cap gestió per a considerar-la com a compte abandonat.

Finalment, el Banc d’Espanya incideix en què, si la intenció del client és canviar de marca financera, “els bancs han de posar a la teua disposició el servei de trasllat de compte, que et facilitarà les gestions”.

Últimes notícies

Polònia serà el país convidat al València Design Fest 2026 amb una gran mostra artesanal

València Design Fest tornarà del 10 de setembre al 15 d’octubre de 2026 amb Polònia com a país convidat i una extensa programació centrada en l’artesania contemporània, el disseny i l’intercanvi professional.

Els zoològics ibèrics detecten canvis en el comportament animal durant l’eclipsi solar

Diversos parcs zoològics d’Espanya i Portugal han registrat canvis en la conducta d’elefants, monos, aus i cérvols durant l’eclipsi solar, amb reagrupaments, fugides i vocalitzacions inusuals. Els centres han participat en un projecte coordinat per a estudiar la resposta dels animals a la baixada de llum.

147 atencions oftalmològiques en la Comunitat Valenciana després de l’eclipsi solar

Els centres de salut i hospitals de la Comunitat Valenciana han atés 147 persones per molèsties oculars relacionades amb l’eclipsi solar, cap d’elles amb necessitat d’ingrés.

Quaranta atesos durant la Nit de l’Albà d’Elx, amb dues ferides greus

La Nit de l'Albà d'Elx ha deixat 40 persones ateses, majoritàriament per lesions lleus, encara que dues menors han patit danys més greus per cremades i impacte de canyes.

Un camió bolcat col·lapsa l’A-7 a Benifaió amb 6 km de cues

El bolc d’un camió en l’A-7 al terme de Benifaió ha provocat este divendres almenys sis quilòmetres de retencions en direcció Alacant. El vehicle ha quedat creuat en la calçada i el trànsit circula només pel voral.

El Valencia fitxa el lateral veneçolà Román Davis per al Mestalla i el Juvenil A

El Valencia ha incorporat el jove lateral veneçolà Román Davis, de 18 anys, cedit per la Universidad Central de Venezuela amb opció de compra, per reforçar el Juvenil A i el Mestalla.

L’Elx confia a tancar prompte el retorn del davanter argentí Ezequiel Ponce

El director general de l’Elx, Pedro Schinocca, ha explicat que el club treballa per aconseguir el retorn del davanter argentí Ezequiel Ponce i ha detallat les posicions que encara vol reforçar abans del tancament del mercat.

Iñigo Pérez alerta d’un partit altament emocional en el debut a Santander

Iñigo Pérez preveu un partit molt emocional en el debut del Villarreal a LALIGA al camp del Racing de Santander i insistix que l’equip ha de saber gestionar eixa pressió. El tècnic navarrés es mostra satisfet amb la pretemporada, confia en els jòvens i fixa com a repte agarrar-se als llocs de Champions.