L’Estat es pot quedar el saldo dels comptes corrents

El Banc d’Espanya acaba de llançar un advertiment d’interés per a tots els ciutadans que tenen un compte obert en qualsevol oficina bancària, que són la immensa majoria.

L’organisme alerta d’una cosa potser desconeguda per a moltes persones: l’Estat pot quedar-se amb el saldo dels nostres comptes, que segons alguns càlculs ingressa per aquesta via al voltant de 15 milions d’euros a l’any.

Així ho recull la Llei 33/2003, del Patrimoni de les Administracions Públiques, a través de la que es recullen condicions que poden provocar aquesta situació.

Aquesta llei, en el seu article 18, estableix que “corresponen a l’Administració General de l’Estat els valors, diners i altres béns mobles“, a més de totes les quantitats de diners corresponents a “comptes corrents, llibretes d’estalvi o altres instruments similars oberts en aquests establiments” sempre que no s’haja realitzat qualsevol gestió durant un termini màxim de 20 anys.

Si no l’usa, “el més assenyat” és cancel·lar

D’ací ve que el Banc d’Espanya faça una recomanació que sembla òbvia, però no ho és. “Si disposes d’un compte bancari que ja no utilitzes, el més assenyat és que la cancel·les. Un compte sense moviments, encara que la deixes amb saldo zero, no és un compte cancel·lat i pot generar costos… i sorpreses”, alerta el regulador.

De fet, encara que un producte financer no tinga activitat o fins i tot el seu saldo siga zero, “entitat pot continuar cobrant-te comissions de manteniment segons el qual s’estableix en el contracte. I si es produïra un descobert, et podria cobrar interessos i comissions per aquest fet, llevat que el descobert es donara pel càrrec de les comissions, i en aquest cas no pot fer-lo“, concreta l’organisme. Això fa que bancs, caixes i cooperatives de crèdit “generalment no solen carregar comissions en comptes amb saldo zero per a evitar que es genere un descobert”.

Els diners que s’ingressa per aquesta via només es pot usar per a un fi

No obstant això, l’Estat no podrà apropiar-se dels diners de qualsevol forma. La pròpia llei recull que haurà d’invertir-ho amb la finalitat de millorar les condicions educatives de les persones amb discapacitat, segons es recull en el segon punt de l’article 18.

Respecte a la forma en què es comunica aquesta decisió al propietari d’un immoble o d’un compte bancari, el Banc d’Espanya informa que l’Estat ha de realitzar tres passos abans que els diners siga de la seua propietat. Primer, garantir que no s’ha realitzat cap moviment en el compte. Després, notificar per correu electrònic al titular que no ha realitzat cap gestió per a considerar-la com a compte abandonat.

Finalment, el Banc d’Espanya incideix en què, si la intenció del client és canviar de marca financera, “els bancs han de posar a la teua disposició el servei de trasllat de compte, que et facilitarà les gestions”.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El Vila-real firma el seu primer ple de victòries en els derbis valencians en Primera

El Vila-real tanca la temporada amb sis triomfs en sis partits davant València, Llevant i Elx, suma 18 punts en dols autonòmics i assegura per primera vegada la seua segona Champions consecutiva.

El València busca assegurar la permanència davant quatre rivals que ja li van donar cinc punts en la primera volta

El València encara el tram final de Lliga davant Athletic, Raig, Reial Societat i Barcelona, rivals enfront dels quals ja va sumar cinc punts en la primera volta i que la passada temporada li van deixar sense premi.

El Consell celebra que el Govern eximisca de l’IRPF les ajudes de la DANA de 2024

El president Juanfran Pérez Llorca valora que el Govern haja rectificat i estenga a 2024 l'exempció en l'IRPF de les ajudes autonòmiques per la DANA per a empreses i autònoms.

L’incendi en un desballestament d’Orihuela es manté controlat en la campa exterior

L'incendi declarat en la campa exterior d'un desballestament a Orihuela a penes manté flama visible, encara que els bombers continuen treballant en el seu control i retirada progressiva de mitjans.

María Pastor González, de la foguera Esplanada, serà la Bellea del Foc 2026

María Pastor González, representant de la foguera Esplanada, ha sigut proclamada Bellea del Foc 2026 en un espectacle celebrat en la plaça de bous d'Alacant davant més de 6.000 persones.

Corberán iguala els 55 partits de Baralla al València i millora la seua puntuació

Carlos Corberán aconseguix els 55 partits de Lliga al capdavant del València CF, els mateixos que va tindre Rubén Baraja, però amb dos punts més i una lleugera millora en el balanç global.

Quasi mig centenar de municipis valencians estrenen alcalde des de les eleccions de 2023

Un total de 48 municipis de la Comunitat Valenciana han canviat d'alcalde des de les eleccions de maig de 2023, sobretot per pactes de govern i mocions de censura, però també per dimissions, jubilacions i incompatibilitats.

Detinguts a Ademuz tres hòmens amb una tona de coure robat de línies telefòniques

La Guàrdia Civil deté a Ademuz a tres hòmens que transportaven en una furgoneta una tona de cable de coure de línies telefòniques i manté la investigació oberta per a localitzar al propietari.