L’Estat es pot quedar el saldo dels comptes corrents

El Banc d’Espanya acaba de llançar un advertiment d’interés per a tots els ciutadans que tenen un compte obert en qualsevol oficina bancària, que són la immensa majoria.

L’organisme alerta d’una cosa potser desconeguda per a moltes persones: l’Estat pot quedar-se amb el saldo dels nostres comptes, que segons alguns càlculs ingressa per aquesta via al voltant de 15 milions d’euros a l’any.

Així ho recull la Llei 33/2003, del Patrimoni de les Administracions Públiques, a través de la que es recullen condicions que poden provocar aquesta situació.

Aquesta llei, en el seu article 18, estableix que «corresponen a l’Administració General de l’Estat els valors, diners i altres béns mobles«, a més de totes les quantitats de diners corresponents a «comptes corrents, llibretes d’estalvi o altres instruments similars oberts en aquests establiments» sempre que no s’haja realitzat qualsevol gestió durant un termini màxim de 20 anys.

Si no l’usa, “el més assenyat” és cancel·lar

D’ací ve que el Banc d’Espanya faça una recomanació que sembla òbvia, però no ho és. “Si disposes d’un compte bancari que ja no utilitzes, el més assenyat és que la cancel·les. Un compte sense moviments, encara que la deixes amb saldo zero, no és un compte cancel·lat i pot generar costos… i sorpreses”, alerta el regulador.

De fet, encara que un producte financer no tinga activitat o fins i tot el seu saldo siga zero, «entitat pot continuar cobrant-te comissions de manteniment segons el qual s’estableix en el contracte. I si es produïra un descobert, et podria cobrar interessos i comissions per aquest fet, llevat que el descobert es donara pel càrrec de les comissions, i en aquest cas no pot fer-lo«, concreta l’organisme. Això fa que bancs, caixes i cooperatives de crèdit “generalment no solen carregar comissions en comptes amb saldo zero per a evitar que es genere un descobert”.

Els diners que s’ingressa per aquesta via només es pot usar per a un fi

No obstant això, l’Estat no podrà apropiar-se dels diners de qualsevol forma. La pròpia llei recull que haurà d’invertir-ho amb la finalitat de millorar les condicions educatives de les persones amb discapacitat, segons es recull en el segon punt de l’article 18.

Respecte a la forma en què es comunica aquesta decisió al propietari d’un immoble o d’un compte bancari, el Banc d’Espanya informa que l’Estat ha de realitzar tres passos abans que els diners siga de la seua propietat. Primer, garantir que no s’ha realitzat cap moviment en el compte. Després, notificar per correu electrònic al titular que no ha realitzat cap gestió per a considerar-la com a compte abandonat.

Finalment, el Banc d’Espanya incideix en què, si la intenció del client és canviar de marca financera, “els bancs han de posar a la teua disposició el servei de trasllat de compte, que et facilitarà les gestions”.

Últimes notícies

Bernabé acusa el Consell d’incompetència i retreu a Pérez Llorca que no parle amb el professorat

La delegada del Govern en la Comunitat Valenciana, Pilar Bernabé, acusa el Consell de posar els seus interessos per damunt de l’educació pública i critica que el president Juanfran Pérez Llorca encara no haja dialogat amb el professorat en la cinquena setmana de vaga indefinida.

Una boia electromagnètica dissenyada a la UA espanta les meduses sense fer-los mal

El grup GRE de la Universitat d'Alacant ha creat una boia flotant que genera camps electromagnètics per a allunyar les meduses de zones de bany i instal·lacions marines, modificant el seu moviment sense causar-los danys ni afectar altres espècies.

El Consell amplia en 7,1 milions les ajudes al lloguer per a quasi 3.000 famílies més

La Vicepresidència Primera i Conselleria d’Habitatge destina 7,1 milions d’euros addicionals perquè 2.969 famílies que havien quedat fora per falta de crèdit reben l’ajuda al lloguer de 2025, amb què s’atenen totes les sol·licituds que complien els requisits.

El Suprem tomba el recurs de València per a limitar la distància entre terrasses de bars

El Tribunal Suprem ha desestimat el recurs de cassació de l'Ajuntament de València i avala que no es limite a 30 metres la distància mínima entre terrasses de bars. SOS Hostelería considera que la decisió dona aire al sector i reclama col·laboració amb l'administració.

El mes de maig passat va ser sec i el seté més càlid del segle XXI a Espanya

El mes de maig de 2026 va ser sec i molt càlid a Espanya, amb una temperatura mitjana de 17 graus, 1,4 graus per damunt del valor normal, i es consolida com el novè maig més càlid des de 1961 i el seté del segle XXI.

El València llança la campanya d’abonaments ‘Mestalla és etern’ i congela els preus base

El València CF presenta la campanya d’abonaments ‘Mestalla és etern’ per a l’última temporada completa a Mestalla abans del trasllat al Nou Mestalla en 2027, amb preus base congelats, canvis en els descomptes i sense noves altes excepte en la grada d’animació.

El marató Elx-Alacant es redissenya per a passar pel Palmerar i eliminar costes

El marató Elx-Alacant modifica lleugerament el seu recorregut per a travessar el Palmerar il·licità, reduir costes i afavorir marques molt ràpides en la seua segona edició, que es correrà el 29 de novembre.

La Policia Local de Burjassot confisca més de 100 patinets elèctrics per incomplir la normativa

La Policia Local de Burjassot ha retirat més de cent patinets elèctrics en els últims mesos per falta de segur, excés de velocitat o manca d’inscripció en la DGT, dins d’una campanya específica de control dels VMP.