14.4 C
València
Dijous, 22 gener, 2026

L’Estat es pot quedar el saldo dels comptes corrents

El Banc d’Espanya acaba de llançar un advertiment d’interés per a tots els ciutadans que tenen un compte obert en qualsevol oficina bancària, que són la immensa majoria.

L’organisme alerta d’una cosa potser desconeguda per a moltes persones: l’Estat pot quedar-se amb el saldo dels nostres comptes, que segons alguns càlculs ingressa per aquesta via al voltant de 15 milions d’euros a l’any.

Així ho recull la Llei 33/2003, del Patrimoni de les Administracions Públiques, a través de la que es recullen condicions que poden provocar aquesta situació.

Aquesta llei, en el seu article 18, estableix que “corresponen a l’Administració General de l’Estat els valors, diners i altres béns mobles“, a més de totes les quantitats de diners corresponents a “comptes corrents, llibretes d’estalvi o altres instruments similars oberts en aquests establiments” sempre que no s’haja realitzat qualsevol gestió durant un termini màxim de 20 anys.

Si no l’usa, “el més assenyat” és cancel·lar

D’ací ve que el Banc d’Espanya faça una recomanació que sembla òbvia, però no ho és. “Si disposes d’un compte bancari que ja no utilitzes, el més assenyat és que la cancel·les. Un compte sense moviments, encara que la deixes amb saldo zero, no és un compte cancel·lat i pot generar costos… i sorpreses”, alerta el regulador.

De fet, encara que un producte financer no tinga activitat o fins i tot el seu saldo siga zero, “entitat pot continuar cobrant-te comissions de manteniment segons el qual s’estableix en el contracte. I si es produïra un descobert, et podria cobrar interessos i comissions per aquest fet, llevat que el descobert es donara pel càrrec de les comissions, i en aquest cas no pot fer-lo“, concreta l’organisme. Això fa que bancs, caixes i cooperatives de crèdit “generalment no solen carregar comissions en comptes amb saldo zero per a evitar que es genere un descobert”.

Els diners que s’ingressa per aquesta via només es pot usar per a un fi

No obstant això, l’Estat no podrà apropiar-se dels diners de qualsevol forma. La pròpia llei recull que haurà d’invertir-ho amb la finalitat de millorar les condicions educatives de les persones amb discapacitat, segons es recull en el segon punt de l’article 18.

Respecte a la forma en què es comunica aquesta decisió al propietari d’un immoble o d’un compte bancari, el Banc d’Espanya informa que l’Estat ha de realitzar tres passos abans que els diners siga de la seua propietat. Primer, garantir que no s’ha realitzat cap moviment en el compte. Després, notificar per correu electrònic al titular que no ha realitzat cap gestió per a considerar-la com a compte abandonat.

Finalment, el Banc d’Espanya incideix en què, si la intenció del client és canviar de marca financera, “els bancs han de posar a la teua disposició el servei de trasllat de compte, que et facilitarà les gestions”.

Últimes notícies

Presó per a dos detinguts per la mort d’un home a Benifaió

El Jutjat d'Instrucció 2 de Carlet ordena presó provisional per a dos implicats en la mort d'un veí de Benifaió i l'incendi de la seua vivenda. La investigació apunta a l'entorn pròxim i manté a altres dos investigats amb mesures cautelars.

Ingrid deixarà un temporal atlàntic amb vent molt fort, pluges i nevades

Els fronts de la borrasca Ingrid deixaran este dijous un temporal atlàntic amb pluges generalitzades, ratxes molt fortes i neu en cotes mitjanes. Galícia mantindrà l'avís roig per fenòmens costaners i hi haurà avís taronja a Astúries, Cantàbria, País Basc i Andalusia.

Tres detinguts per la mort d’un home a Benifaió i l’incendi simulat de la seua vivenda

Tres jóvens han sigut detinguts per l'homicidi d'un veí de Benifaió i per l'incendi posterior en la vivenda. La investigació atribuïx el foc al fill de la víctima i el crim a dos afins.

Paterna ensenya als seus veïns a reconéixer les sirenes d’emergència i reaccionar a temps

L'Ajuntament ha iniciat formacions amb sons reals, pautes de confinament i evacuació i material pràctic per a actuar davant diferents riscos.

Castro apel·la a la marató i demana màxim lliurament abans del Llevant-Elx

El tècnic del Llevant va insistir que la Lliga és una marató i que cada jornada s'afrontarà com una final. Abans de rebre a l'Elx, va reclamar suport i paciència amb els reforços.

Detinguts huit menors per l’agressió a un jove a l’eixida d’una discoteca a Alacant

Huit menors, de 14 a 16 anys, han sigut detinguts per la seua presumpta implicació en l'agressió a un jove de 16 anys fora d'una discoteca de la Platja de Sant Joan. El cas ha sigut remés a la Fiscalia de Menors per a decidir les mesures a adoptar.

L’Horta Sud convida als voluntaris de la dana a tornar com a turistes

L'Horta Sud llança en Fitur 2026 la campanya 'Torna a l'Horta Sud' perquè els qui van ajudar després de la dana tornen com a turistes, redescobrisquen la zona i donen suport a l'economia local.

La Generalitat recupera 50 quilòmetres de camins forestals a Xert després de la dana

La Generalitat ha reparat 50 km de camins i pistes forestals a Xert amb 1,1 milions després de la dana. L'actuació s'integra en un pla de 93 milions per a recuperar 2.755 km i reforçar la prevenció d'incendis.