El nou bitllet únic de transport impulsarà la mobilitat sostenible a tota Espanya per al 2026

El Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible ha presentat recentment a les comunitats autònomes un ambiciós projecte: un nou bitllet únic de transport que podrà estar en funcionament durant el 2026.

La directora general de Transport per Carretera i Ferrocarril, Elena María Atance, acompanyada d’altres autoritats del Ministeri, ha comunicat als directors generals de Transport de les comunitats que l’objectiu primordial és integrar les diferents modalitats de transport: urbà, metropolità i de llarga distància. Aquest sistema pretén facilitar que els usuaris puguen usar els seus títols de transport habituals sense haver de fer canvis.

La implementació d’aquest projecte possibilitarà als ciutadans desplaçar-se de manera més eficient per tot el territori nacional, utilitzant qualsevol forma de transport públic. Inclourà serveis que normalment es poden utilitzar en les ciutats, com autobusos, trens regionals i metro, però no inclourà alguns serveis comercials com l’alta velocitat en una primera fase.

El model busca inspirar-se en exemples d’èxit d’altres països europeus. A Alemanya, per exemple, els viatgers poden adquirir un abonament mensual de 58 euros (Deutschlandticket), que els permet accedir a trens regionals, autobusos, metro i tramvies en tot el país, excloent l’alta velocitat.

Actualment, gràcies als descomptes econòmics proporcionats pel Govern i les comunitats autònomes, ja hi ha abonaments disponibles com, per exemple, a Madrid, on per 32,8 euros mensuals es pot utilitzar tot el transport públic dins de la comunitat, incloent les rodalies de Renfe. Sense descompte, el preu d’aquest bitllet ascendeix fins a 82 euros.

Durant el primer semestre de 2024, els descomptes seran mantinguts, generalment al voltant del 50% (amb un 60% a Madrid). No obstant això, a partir de juliol, es preveu una reducció al 40%, mentre s’introduirà un bitllet únic a 20 euros mensuals per a tota la xarxa de Renfe Rodalies a nivell nacional.

Per finançar totes aquestes iniciatives, tant les del primer semestre com les del segon, que inclouen descomptes del 40% en mitja distància i autobusos estatals, el Govern ha destinat 1.608,7 milions d’euros. A més, als governs autonòmics se’ls transferiran 355 milions per ajudar a finançar els descomptes que gestionen.

La reunió del Ministeri amb les comunitats també va servir per discutir les polítiques territorials de regulació del sector del VTC, amb l’objectiu de buscar la sostenibilitat del taxi i el VTC, així com el nou mapa concessional d’autobusos.

Últimes notícies

Dotze persones detingudes per vendre roba falsificada en el mercat ambulant de Dénia

La Policia Nacional ha detingut dotze persones que regentaven parades al mercat ambulant de Dénia per vendre roba i complements falsificats, entre ells equipacions esportives de seleccions i clubs de futbol.

Camarero nega qualsevol contacte amb Mazón el dia de la DANA

Susana Camarero, vicepresidenta primera i consellera d’Habitatge i Igualtat, ha assegurat davant la jutgessa que no va tindre cap contacte amb Carlos Mazón ni amb el seu entorn el dia de la DANA i que va entendre que l’emergència la gestionava Salomé Pradas.

La història de Mawj, la xiqueta de Bagdad que ha convertit la guerra en poesia gràcies a la seua mà salvada

El llibre Huella, amb portada de Nacho Duato i impulsat per la Fundació Fernando Fonseca, arreplega 20 poemes amb què l’iraquiana Mawj Majid Al-Obaidi convertix el trauma d’un bombardeig a Bagdad en un relat d’amor, dolor i superació.

El professorat valencià decideix hui si manté la vaga indefinida amb la nova oferta d’Educació

El professorat de l’escola pública valenciana vota hui la proposta d’Educació per posar fi a la vaga indefinida, mentres la concertada viu el seu segon dia de paros.

Les víctimes de la DANA es concentren davant el jutjat de Catarroja durant la declaració de Susana Camarero

Representants de les principals associacions de víctimes de la DANA s'han concentrat davant el jutjat de Catarroja mentres declara com a testimoni la vicepresidenta primera del Consell, Susana Camarero, en una causa per homicidi imprudent de 230 persones.

Cauen tres membres d’un grup de robatoris i estafes al Baix Maestrat

La Guàrdia Civil ha desarticulat un grup criminal amb base al Baix Maestrat i ha detingut tres persones acusades de nombrosos robatoris, estafes i delictes d’usurpació d’identitat al nord de Castelló.

Maig de 2026 va ser el segon més càlid registrat al món, segons Copernicus

El mes de maig de 2026 ha sigut el segon més càlid al planeta des que hi ha registres, amb temperatures rècord a l’atmosfera i als oceans, segons el servei europeu Copernicus.

El professorat valencià decidirà en 24 hores si manté la vaga indefinida amb l’última proposta de la Generalitat

Els sindicats docents han rebut l’últim document d’Educació i el sotmetran a consulta urgent abans de la Mesa sectorial de dijous, on decidiran si continuen amb la vaga indefinida.