28.6 C
València
Dimarts, 15 juliol, 2025

El panorama inversor global que transforma als clubs de futbol espanyols

La Lliga espanyola de futbol mostra un panorama inversor cada vegada més globalitzat i diversificat, on capitals dels Estats Units, Mèxic, l’Argentina, Israel, Singapur i més nacions participen en la gestió i propietat dels equips de primera divisió.

Recentment, la incorporació del grup Velocity Sport Limited (VSL), lligat a accionistes nord-americans i de matriu anglesa, en Rastar (propietària majoritària del RCD Espanyol i de capital xinés) ha consolidat un hòlding estratègic internacional que reflectix l’interés de fons estrangers tant en LaLiga Santander com en la Lliga Hypermotion.

- Advertisement -Telegram València Diari

Gestió tradicional i nous actors

Només quatre clubs mantenen gestió tradicional sense societat anònima esportiva (SAD): Reial Madrid, FC Barcelona, Athletic Club i CA Osasuna. Els altres es troben en mans de diversos grups empresarials forans o nacionals que busquen establir projectes d’inversió, alguns amb presències en diverses lligues o països.

El València CF i Meriton Hòldings

Per exemple, el València CF és propietat des de 2014 de l’empresa singapurense Meriton Hòldings, liderada per Peter Lim, que ha aconseguit prop del 92% de l’accionariat després d’una compra complexa i qüestionada i ha enfrontat oposició social pel model de gestió.

Estabilitat del Vila-real CF

El Vila-real CF gaudix d’estabilitat accionarial des de 1997 sota la direcció de l’empresari Fernando Roig i la seua família, aconseguint un model econòmic sòlid i consistència esportiva.

Ascensos recents i propietaris

Entre els ascensos recents, l’Elx CF és controlat quasi totalment per l’empresari argentí Christian Bragarnik, mentres que el Llevant UD compta amb Pepe Danvila com a principal accionista i gran inversor després d’assumir la presidència executiva en 2023.

Participacions globals al Girona FC

El Girona FC pertany en un 47% al City Group, conglomerat que maneja clubs globals com Manchester City o Nova York City. Marcelo Claure té una participació del 35% i Pere Guardiola presidix el consell amb un 16%.

Control del Real Oviedo

Per part seua, el Real Oviedo pertany majoritàriament al conglomerat mexicà Grup Pachuca des de 2022, que posseïx el 60% d’accions, amb Grup Carso mantenint un 15% restant.

Propietat de l’Atlètic de Madrid

L’Atlètic de Madrid es repartix principalment entre Atlètic HoldCo — amb capital de Miguel Ángel Gil Marín, Enrique Cerezo i l’estatunidenca Ares Management — que suma el 70,39%, i Idan Ofer amb un 27,81%.

Rayo Vallecano i Getafe CF

El Rayo Vallecano està controlat per Raúl Martín Presa amb quasi el 98%, i el Getafe CF ha passat a un control quasi total sota el seu president Ángel Torres davant rumors de compra per part d’inversors estatunidencs.

Gestió del RCD Mallorca

El RCD Mallorca és protagonitzat pel extenista estatunidenc Andy Kohlberg i compta amb figures esportives com Steve Nash i Stuart Holden integrats en la seua gestió.

Crisi i capital del Sevilla FC

El Sevilla FC, sumit en crisi institucional, té capital diversificat entre famílies sevillistes i el fons estatunidenc 777 Partners, que posseïx més del 14% i enfronta problemes legals.

Propietat del Reial Betis

El Reial Betis manté una propietat relativament estable, amb la presidència i vicepresidència controlant un 39% i sense participació estrangera.

Control al Real Club Cèltic

En el Real Club Cèltic, el grup GES i la família Mouriño controlen un 76% de les accions, consolidant la influència des de 2006 i mantenint a més participació en el banc Abanca.

Limitació accionarial a la Reial Societat

La Reial Societat, com SAD, limita la concentració accionarial al no permetre més del 2% per soci per a evitar concentració de poder.

Interrelació esportiva a l’Esportiu Alabés

Finalment, l’Esportiu Alabés està en mans del Baskonia — equip de bàsquet vitorià — des de 2011, amb l’empresari Josean Querejeta controlant la majoria, la qual cosa representa una interrelació entre diferents esports.

Este divers i global escenari inversor reflectix no sols la creixent importància financera que el futbol espanyol té internacionalment, sinó també els reptes i oportunitats que comporta la gestió compartida i la multipropietat en clubs esportius amb història i gran impacte social.

Últimes notícies

Troben mort al conductor d’un cotxe a Pedreguer després d’accident fa dos dies

Un home de 47 anys va ser trobat mort a l'interior del seu vehicle en la N-332 a Pedreguer, Alacant, després d'un accident ocorregut fa aproximadament dos dies.

EMT València avança amb 218 nous autobusos, 10 línies i major connectivitat fins a 2030

L'EMT de València presenta un pla per a renovar la seua flota amb 218 autobusos elèctrics, crear 10 noves línies i augmentar un 39% les connexions entre barris abans de 2030.

La Generalitat garantix el pagament a farmàcies i estes suspenen les seues protestes després d’acord

La Generalitat assegura la liquidació de pagaments pendents a farmàcies valencianes abans de fi de juliol, la qual cosa ha portat a la suspensió de les seues protestes.

El port de València planeja concentrar el 45% del trànsit espanyol de contenidors per a 2035

El Pla Estratègic 2035 del port de València busca consolidar el seu lideratge a Espanya amb 45% del trànsit de contenidors i un impuls clau al ferrocarril i descarbonització.

González-Sinde estrena en 2026 l’adaptació cinematogràfica de la seua novel·la ‘Després de Kim’ rodada a Benidorm i València

La directora Ángeles González-Sinde roda 'Després de Kim', adaptació thriller de la seua novel·la, a Benidorm i València, amb estrena prevista en 2026.

El Festival de Cinema de l’Alfàs del Pi aposta per col·laboració amb Ciutat de la Llum per a impulsar la formació audiovisual

El Festival de Cinema de l'Alfàs del Pi busca enfortir la formació professional i la indústria audiovisual després de la seua 37a edició, explorant col·laboració amb Ciutat de la Llum a Alacant.

Benetússer inaugura plataforma en línia per a seguir la reconstrucció després de la DANA

L'Ajuntament de Benetússer llança Recuperembenetusser.es, una web amb informació i transparència sobre la reconstrucció del municipi després de la DANA d'octubre, gestionant prop de 40 projectes.

Veler encallat des del dissabte a la platja del Saler, València, sense tripulació ni danys ambientals

Un veler roman encallat des del dissabte a la platja del Saler, València, sense tripulació ni abocaments. Salvament Marítim i Guàrdia Civil van intentar rescatar-ho sense èxit. Ara espera pla de reflotació.