El Partit Popular (PP) ha expressat la seua voluntat de valorar la iniciativa legislativa popular (ILP) presentada recentment per Ens Uneix, que proposa rebaixar el llistó electoral del 5% al 3% per poder accedir a les Corts. Aquesta postura ha estat manifestada pel síndic del PP, Juanfran Pérez Llorca, qui ha declarat que el partit està obert a l’estudi de la proposta.
En declaracions als mitjans, Pérez Llorca ha subratllat que el PP manté un diàleg fluid amb Ens Uneix, destacant que este tipus de comunicació és essencial per a arribar a acords. “Estem en temps de parlar”, ha assegurat, valorant la importància de tindre un nou partit d’esquerres com Ens Uneix en l’escena política de les eleccions autonòmiques. “Este fet és estratègicament interessant per al PP”, ha afegit.
Tot i això, Pérez Llorca ha apuntat que una ILP no és necessària per a modificar el sistema electoral, ja que es poden explorar altres vies per a dur a terme canvis. Ha reconegut que desconeixia que Ens Uneix presentaria esta iniciativa, però ha recalcat que la seua formació mantenia contactes amb els municipalistes, els quals han expressat que la rebaixa del llistó és una de les seues prioritats.
Sobre el tema, el PP ha presentat una esmena a la llei d’acompanyament dels pressupostos del 2025, que exclou de les ILP matèries relacionades amb la rebaixa del sistema electoral. Pérez Llorca ha assegurat que esta mesura és compatible amb la proposta d’Ens Uneix. Ara bé, també s’ha mostrat obert a reconsiderar l’esmena si arriben a un acord satisfactori.
En contraposició, el partit Vox, a través del seu representant José Mª Llanos, ha reafirmat la seua oposició a la rebaixa del llistó, argumentant que la xifra del 5% és raonable i que no canviaran d’opinió segons les circumstàncies polítiques. Llanos ha declarat: “nosaltres no canviem d’opinió segons bufen els vents”.
Per la seua banda, el PSPV també ha presentat la seua proposta per a rebaixar el llistó electoral. El seu portaveu, José Muñoz, ha indicat que encara que no hi ha data per a la seua presentació, els socialistes estan treballant en esta iniciativa i busquen garantir la pluralitat democràtica.
Finalment, Joan Baldoví de Compromís ha expressat el seu suport per a la rebaixa del llistó electoral, lamentant la postura de determinats partits que han bloquejat el canvi mentre han governat còmodament amb el PP durant la legislatura actual.