Detinguts als suposats empleats d’una falsa botiga de sofàs en línia

La Guàrdia Civil ha detingut als tres integrants d’un grup criminal al qual se li atribueix l’estafa de 543.095 euros, fent-se passar per una empresa de fabricació i venda de sofàs que operava per Internet. Els investigadors han localitzat ja a 175 perjudicats en 21 províncies espanyoles, encara que s’estima que aquest número augmente.

Oferien sofàs fabricats a mesura a preus molt competitius

A la fi del passat any 2021 la Guàrdia Civil va iniciar les primeres indagacions després de rebre una denúncia a Sant Joan d’Alacant en la qual un perjudicat manifestava que havia comprat per Internet un sofà valorat en 2.100 euros, però que no havia rebut el producte i l’empresa no li havia retornat els diners ni li oferia una altra solució.

La Guàrdia Civil va comprovar que en el seu portal d’Internet, l’empresa anunciava la venda de sofàs fabricats a mesura amb les especificacions indicades per cada client. Es presentaven com una consolidada marca, asseguda en el mercat nacional que, segons afirmaven, treballava amb coneguts proveïdors.

Prometien als seus clients 100 dies de prova i cinc anys de garantia dels seus productes. Oferien els sofàs a preus molt competitius, i el seu abonament era facilitat a terminis o mitjançant finançament amb diferents entitats financeres.

Es comprometien al lliurament del producte final en un termini inferior a 12 setmanes. No obstant això, existia la possibilitat d’acurtar significativament els lliuraments, previ contracte bé del Servei Ràpid, amb un cost addicional de 49 euros, o del Servei Premium, per 89 euros. En aquest últim tipus, el sofà seria rebut com a màxim en sis setmanes.

Els sofàs encarregats havien de ser abonats pel client a la seua sol·licitud, ja fora per pagament directe de l’interessat, o contractant el servei d’una entitat financera. Llavors l’empresa cobrava els diners de manera immediata, però no iniciava la fabricació del sofà encarregat. Quan el client veia que finalitzava el termini de lliurament pactat sense rebre el producte, contactava amb ells telefònicament, per missatge o per correu electrònic per a reclamar l’enviament.

La comercial li posava tota classe d’excuses per a justificar el retard sense reconéixer en cap ocasió que en realitat no tenien intenció de fabricar el sofà ni d’efectuar el lliurament. Molts clients reclamaven la devolució de l’import, però els investigadors han constatat que no va ser retornat a cap d’ells. En la majoria dels casos, l’empresa simplement deixava de respondre als missatges.

En un moment donat de la investigació, els agents van comprovar que les instal·lacions de la botiga, amb suposada seu a Gandia (València), es trobaven abandonades i que la mercantil associada no tenia activitat en l’actualitat.

No obstant això, havia existit en el passat. Constituïda l’any 2011, havia tingut una activitat comercial normal fins al mes d’abril de 2021, moment en què el negoci va començar a anar malament. Ara, per a dur a terme les estafes, captaven a les seues potencials víctimes aprofitant-se de la confiança adquirida en els seus anys de trajectòria.

El repartiment de funcions entre els membres del grup era d’importància equitativa i estava clarament distribuït: L’home, de 44 anys era l’administrador de l’empresa i s’encarregava de les relacions i contractes amb els proveïdors.

La seua mare, una dona de 62 anys, era l’apoderada i portava la comptabilitat. La tercera detinguda, una dona de 45 anys, era la comercial i gestionava per als clients els contractes dels finançaments dels sofàs quan aquests decidien pagar en aqueixa modalitat.

Els tres havien treballat junts en el passat. Per a donar eixida al capital estafat, invertien els beneficis obtinguts amb l’activitat il·lícita en països estrangers.

Se’ls atribueix l’estafa de més de mig milió d’euros

Els afectats, van començar a posar queixes i denúncies davant diferents organismes. Els investigadors han realitzat una important labor de recopilació i anàlisi de totes les queixes i denúncies formalitzades contra l’empresa.

Fins hui, la Guàrdia Civil ha localitzat a 175 perjudicats en diferents localitats de les províncies d’Alacant, Almeria, Barcelona, Bilbao, Cantàbria, Castelló, Girona, Guadalajara, Guipúscoa, Madrid, Múrcia, La Rioja, Oviedo, Salamanca, Segòvia, Sevilla, Tarragona, Terol, València, Zamora i Saragossa, si bé s’espera localitzar a més víctimes.

Se’ls atribueix l’estafa de 543.095 euros estafats a consumidors finals, entitats financeres, a sis proveïdors del sector del sofà.

La Guàrdia Civil calcula que portarien cometent les estafes des de fa aproximadament un any, després d’una etapa en la qual el negoci legal va començar a acumular deutes amb els seus proveïdors.

L’operació, que ha sigut desenvolupada de manera conjunta entre l’Àrea d’Investigació del Lloc Principal de Sant Joan d’Alacant, l’Equip d’Investigació Tecnològica (EDITE) de la Comandància de Madrid, i l’Equip @ de Getafe, també a Madrid, va culminar el passat dia 4 d’abril amb la detenció a les províncies d’Astúries i València dels tres membres del grup, un home i dos dones, tots de nacionalitat espanyola, i la investigació de la mercantil. Especial dificultat va comportar la localització de l’home que, coneixedor que estava sent buscat per la justícia i pels propis estafats, es trobava des de feia mesos en parador ignorat.

Se’ls imputen els delictes d’estafa, alçament de béns, blanqueig de capitals i pertinença a grup criminal. S’han realitzat dos registres en dos naus industrials situades a Riola i Almoines (València). Han sigut intervinguts 120 sofàs, propietat dels proveïdors estafats pel grup.

La Guàrdia Civil ha comptat amb l’activa col·laboració de la Fiscalia de Criminalitat Informàtica d’Alacant.

Últimes notícies

El foc de Soneja queda extingit després de cremar 183 hectàrees i desallotjar 500 veïns

L’incendi forestal declarat diumenge a Soneja i que també ha afectat Azuébar s’ha donat per extingit este dissabte a les 20.25 hores, després de cremar 183 hectàrees i obligar al desallotjament de 500 veïns.

Ferit un home de 49 anys en una baralla al Mercat de Dénia

Un home de 49 anys ha resultat ferit al cap en una baralla este dissabte al matí al Mercat de Dénia i ha sigut traslladat a l’Hospital de Dénia.

Aemet activa l’avís groc per fortes tronades este diumenge a l’interior nord de València

Aemet ha activat per a este diumenge, entre les 18.00 i les 00.00 hores, l’avís groc per tronades a l’interior nord de València, amb fins a 20 litres per metre quadrat en una hora i possibilitat de granís i ratxes molt fortes de vent.

Gran incendi en una planta de reciclatge d’Aielo de Malferit amb sis dotacions de bombers

Un incendi industrial molt desenvolupat ha afectat esta vesprada una planta de reciclatge d’Aielo de Malferit i ha obligat a mobilitzar sis dotacions del Consorci de Bombers de València i bombers forestals.

Mor un treballador en caure-li un mur damunt al polígon Fuente del Jarro de Paterna

Un home ha mort este dissabte al polígon industrial Fuente del Jarro de Paterna després que li haja caigut un mur damunt durant la faena.

Ferit un home major en quedar atrapat baix del seu tractor a Benimantell

Un home de Benimantell ha resultat ferit en quedar atrapat baix del tractor que conduïa en la zona de Fontetes. Els bombers l'han rescatat amb contusions i l'han traslladat a un hospital per a la seua valoració.

Braxton Key se’n va al Fenerbahce per dos anys després de descartar seguir al València Basket

L’ala-pivot nord-americà Braxton Key ha signat per dos temporades amb el Fenerbahce després de no acceptar l’oferta de renovació del València Basket, club del qual es declara aficionat de per vida.

Hugo Sotelo jugarà cedit al Llevant la temporada 2026-27

El Celta i el Llevant han tancat un principi dacord perquè Hugo Sotelo jugue cedit el curs 2026-27 al club valencià, pendent només de definir una possible opció de compra.