Detinguts als suposats empleats d’una falsa botiga de sofàs en línia

La Guàrdia Civil ha detingut als tres integrants d’un grup criminal al qual se li atribueix l’estafa de 543.095 euros, fent-se passar per una empresa de fabricació i venda de sofàs que operava per Internet. Els investigadors han localitzat ja a 175 perjudicats en 21 províncies espanyoles, encara que s’estima que aquest número augmente.

Oferien sofàs fabricats a mesura a preus molt competitius

A la fi del passat any 2021 la Guàrdia Civil va iniciar les primeres indagacions després de rebre una denúncia a Sant Joan d’Alacant en la qual un perjudicat manifestava que havia comprat per Internet un sofà valorat en 2.100 euros, però que no havia rebut el producte i l’empresa no li havia retornat els diners ni li oferia una altra solució.

La Guàrdia Civil va comprovar que en el seu portal d’Internet, l’empresa anunciava la venda de sofàs fabricats a mesura amb les especificacions indicades per cada client. Es presentaven com una consolidada marca, asseguda en el mercat nacional que, segons afirmaven, treballava amb coneguts proveïdors.

Prometien als seus clients 100 dies de prova i cinc anys de garantia dels seus productes. Oferien els sofàs a preus molt competitius, i el seu abonament era facilitat a terminis o mitjançant finançament amb diferents entitats financeres.

Es comprometien al lliurament del producte final en un termini inferior a 12 setmanes. No obstant això, existia la possibilitat d’acurtar significativament els lliuraments, previ contracte bé del Servei Ràpid, amb un cost addicional de 49 euros, o del Servei Premium, per 89 euros. En aquest últim tipus, el sofà seria rebut com a màxim en sis setmanes.

Els sofàs encarregats havien de ser abonats pel client a la seua sol·licitud, ja fora per pagament directe de l’interessat, o contractant el servei d’una entitat financera. Llavors l’empresa cobrava els diners de manera immediata, però no iniciava la fabricació del sofà encarregat. Quan el client veia que finalitzava el termini de lliurament pactat sense rebre el producte, contactava amb ells telefònicament, per missatge o per correu electrònic per a reclamar l’enviament.

La comercial li posava tota classe d’excuses per a justificar el retard sense reconéixer en cap ocasió que en realitat no tenien intenció de fabricar el sofà ni d’efectuar el lliurament. Molts clients reclamaven la devolució de l’import, però els investigadors han constatat que no va ser retornat a cap d’ells. En la majoria dels casos, l’empresa simplement deixava de respondre als missatges.

En un moment donat de la investigació, els agents van comprovar que les instal·lacions de la botiga, amb suposada seu a Gandia (València), es trobaven abandonades i que la mercantil associada no tenia activitat en l’actualitat.

No obstant això, havia existit en el passat. Constituïda l’any 2011, havia tingut una activitat comercial normal fins al mes d’abril de 2021, moment en què el negoci va començar a anar malament. Ara, per a dur a terme les estafes, captaven a les seues potencials víctimes aprofitant-se de la confiança adquirida en els seus anys de trajectòria.

El repartiment de funcions entre els membres del grup era d’importància equitativa i estava clarament distribuït: L’home, de 44 anys era l’administrador de l’empresa i s’encarregava de les relacions i contractes amb els proveïdors.

La seua mare, una dona de 62 anys, era l’apoderada i portava la comptabilitat. La tercera detinguda, una dona de 45 anys, era la comercial i gestionava per als clients els contractes dels finançaments dels sofàs quan aquests decidien pagar en aqueixa modalitat.

Els tres havien treballat junts en el passat. Per a donar eixida al capital estafat, invertien els beneficis obtinguts amb l’activitat il·lícita en països estrangers.

Se’ls atribueix l’estafa de més de mig milió d’euros

Els afectats, van començar a posar queixes i denúncies davant diferents organismes. Els investigadors han realitzat una important labor de recopilació i anàlisi de totes les queixes i denúncies formalitzades contra l’empresa.

Fins hui, la Guàrdia Civil ha localitzat a 175 perjudicats en diferents localitats de les províncies d’Alacant, Almeria, Barcelona, Bilbao, Cantàbria, Castelló, Girona, Guadalajara, Guipúscoa, Madrid, Múrcia, La Rioja, Oviedo, Salamanca, Segòvia, Sevilla, Tarragona, Terol, València, Zamora i Saragossa, si bé s’espera localitzar a més víctimes.

Se’ls atribueix l’estafa de 543.095 euros estafats a consumidors finals, entitats financeres, a sis proveïdors del sector del sofà.

La Guàrdia Civil calcula que portarien cometent les estafes des de fa aproximadament un any, després d’una etapa en la qual el negoci legal va començar a acumular deutes amb els seus proveïdors.

L’operació, que ha sigut desenvolupada de manera conjunta entre l’Àrea d’Investigació del Lloc Principal de Sant Joan d’Alacant, l’Equip d’Investigació Tecnològica (EDITE) de la Comandància de Madrid, i l’Equip @ de Getafe, també a Madrid, va culminar el passat dia 4 d’abril amb la detenció a les províncies d’Astúries i València dels tres membres del grup, un home i dos dones, tots de nacionalitat espanyola, i la investigació de la mercantil. Especial dificultat va comportar la localització de l’home que, coneixedor que estava sent buscat per la justícia i pels propis estafats, es trobava des de feia mesos en parador ignorat.

Se’ls imputen els delictes d’estafa, alçament de béns, blanqueig de capitals i pertinença a grup criminal. S’han realitzat dos registres en dos naus industrials situades a Riola i Almoines (València). Han sigut intervinguts 120 sofàs, propietat dels proveïdors estafats pel grup.

La Guàrdia Civil ha comptat amb l’activa col·laboració de la Fiscalia de Criminalitat Informàtica d’Alacant.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

L’IVAM ha adquirit en ARC 30 obres de 23 artistes per a reforçar la seua col·lecció

El museu ha comprat 30 obres en ARC 2026, amb majoria d'autoria femenina, per a cobrir llacunes i consolidar línies d'investigació. L'operació va ser aprovada pel seu Consell Rector.

Reobri el pont de la Lloma a Loriguilla després de la DANA amb més seguretat i capacitat

La Generalitat ha posat en servici el pont de la Lloma a Loriguilla, arrasat per la DANA, amb major secció hidràulica, dos carrils i pas per als vianants. L'actuació culmina la reconstrucció en el Pozalet i incorpora millores de seguretat i neteja entre els dos ponts.

Bernabé agraïx al Consell la coordinació per a repatriar a valencians d’Orient Mitjà

Pilar Bernabé ha valorat la bona disposició del Consell en la repatriació de valencians des d'Orient Mitjà i ha remarcat la coordinació amb Exteriors. No ha oferit xifres, però ha apuntat a un operatiu ampli a nivell estatal.

València reforça un ús més segur i respectuós de la pirotècnia fallera amb horaris de calma i 600 kits sensorials

L'Ajuntament de València, AEPIRO i les fundacions Mira'm i Plena Inclusió renoven la seua aliança per a unes Falles inclusives amb la campanya Pirotècnia i Respecte i el repartiment gratuït de 600 Kit Sensorial.

La marxa del 8M a València s’avança a les 17.30 per l’espectacle pirotècnic

La manifestació del 8M a València començarà a les 17.30 per a compatibilitzar el pas per la plaça de l'Ajuntament amb un espectacle pirotècnic que es retarda a les 21.00. La Coordinadora Feminista accepta l'ajust i manté el recorregut previst.

Transports adjudica 23,9 milions en materials de via per a l’ample estàndard entre L’Alzina i Alacant

Transports ha adjudicat 23,9 milions per a transportar i subministrar materials de via en el tram L'Alzina-Bifurcació d'Alacant. L'actuació avança la implantació de l'ample estàndard del Corredor Mediterrani en 75 quilòmetres orientats al trànsit de mercaderies.

Una exposició reivindica la radicalitat i vigència de les últimes obres d’Antoni Tàpies

La Fundació Bancaixa presenta 'Tàpies. Última dècada (2002-2012)' amb 22 peces de gran format, diverses inèdites, que subratllen la seua radicalitat i plena actualitat.

Un cotxe ha caigut a la via del TRAM a la Vila Joiosa i ha obligat a tallar la línia 1 sense ferits

Un cotxe ha caigut per un terraplé fins a la via del TRAM d'Alacant a la Vila Joiosa i ha forçat el tall de la línia 1 durant hores. No s'han registrat ferits i el servici s'ha restablit a la vesprada.