Espanya podria sumir-se en un nou estat d’alarma per a garantir els subministraments

Els transportistes afronten hui el nové dia d’una vaga que ha acabat per detonar una gran crisi a Espanya. El desorbitat preu dels carburants, disparat ja definitivament amb la guerra provocada per Rússia a Ucraïna, ha sigut l’estocada final que ha mobilitzat a bona part del sector per a reclamar mesures efectives i justes per a poder continuar desenvolupant el seu treball.

Amb els preus actuals, denuncien, el marge de benefici que obtenen és ínfim, i no és suficient l’oferiment del Govern de posar en marxa un pla valorat en 500 milions.

Els convocants desestimen la proposta perquè diuen que no se’ls ha explicat com els arribarà aqueixos diners que necessiten per a compensar la pujada del combustible. Parlem d’un sector amb molts problemes, excés d’intermediaris, escassa regulació, denúncies de conductes abusives i una mitjana d’edat que supera els 50 anys. Un mal a llarg termini perquè en el futur no és que hi haja aturs, és que no hi haurà conductors.

En aquest context, la paralització de l’activitat continua, i amb això es fractura una part clau de la cadena de subministraments.

Problemes de desproveïment

La situació ha escalat fins al punt que Espanya afronta diferents problemes de desproveïment, mentre nombroses empreses i sectors s’han sumat als aturs. Sense poder transportar-los allí on es necessita, multitud de productes peribles, com els lactis, estan sent rebutjats, donant-se la situació que algunes prestatgeries en els supermercats han quedat buides al temps en què a les fàbriques aqueixos mateixos productes s’estan tirant per no poder repartir-los.

Al costat de la baula clau dels transportistes, uns altres no menys importants se sumen a la denúncia, com els pesquers, que romanen amarrats perquè el mer fet d’eixir a pescar els suposa una despesa inadmissible.

Els preus de la llum, la gasolina i els aliments, pels núvols

A tot això, a més, se suma una pujada generalitzada dels preus i una terrible crisi energètica en la qual també ha tingut un greu impacte la guerra a Ucraïna. Així, Espanya no fa sinó veure com la vida s’encareix més i més, i després de mesos encadenant pujades contínues en el preu de la llum, a això s’han anat sumant l’encariment dels aliments i també els rècords en el combustible.

Nou estat d’alarma a la vista davant la vaga de transportistes?

El Govern, després de tot el comentat anteriorment, que cada vegada afecta molt més greument al país, no descarta recórrer de nou a l’estat d’alarma, excepció o lloc, com va ocórrer en la vaga de controladors aeris.

L’Executiu, que segueix sense voler reunir-se amb els convocants d’unes protestes a les quals cada dia se sumisquen més transportistes, tornaria a tirar de la fórmula que li confereix plens poders a Pedro Sánchez per a solucionar el conflicte. Com durant la pandèmia, amb un estat d’alarma, el president pot mobilitzar tots els recursos en benefici de l’Estat.

El Govern podria declarar l’estat d’alarma de manera immediata el Govern mitjançant una reunió ordinària o extraordinària del Consell de Ministres.

Aquest fet es pot donar “quan circumstàncies extraordinàries feren impossible el manteniment de la normalitat mitjançant els poders ordinaris de les autoritats competents”.

Robles descarta a l’Exèrcit

La ministra de Defensa, Margarita Robles, ha descartat la implicació de l’Exèrcit. “Aqueix escenari no es pot contemplar”, ha afirmat la màxima responsable de les Forces Armades en ser preguntada per la possibilitat que els militars s’ocuparen del transport dels productes bàsics per a proveir els supermercats que tenen els seus lineals buits i garantir així els subministraments bàsics a la ciutadania. Però ni l’alarma, ni l’excepció, ni el lloc requereixen la intervenció militar obligatòria.

En el seu moment, els gestors d’AENA van ser reemplaçats per efectius de l’Exèrcit que van passar a tindre sota els seus ordenes als controladors aeris que van garantir el trànsit d’avions al nostre país. Robles ha manifestat als vaguistes que “és el moment d’acostar el muscle, negociar i buscar solucions“.

La ministra creu que els transportistes que secunden la vaga que amenaça de paralitzar el país a la fi de setmana “són conscients dels perjudicis que estan causant a la ciutadania“.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

Ull Gargot transforma el dibuix en solitari en una comunitat creativa a l’aire lliure a València

Ull Gargot ha convertit l'acte íntim de dibuixar en una trobada mensual i gratuïta en espais públics de València, on professionals i aficionats compartixen quaderns, processos i idees a l'aire lliure.

Cel nuvolós i lleuger repunt de temperatures a l’interior per a tancar abril en la Comunitat

La Comunitat Valenciana afronta l'últim dissabte d'abril amb cel nuvolós, possibilitat de pluges en l'extrem sud, temperatures quasi sense canvis i vent fluix de component este.

La majoria del professorat valencià recolza una vaga indefinida des de l’11 de maig

Quasi deu mil docents valencians participen en una consulta sindical i s'inclinen majoritàriament per iniciar una vaga indefinida l'11 de maig, amb un ampli suport a mantindre-la el temps que siga necessari.

Diana Morant acusa a Pérez Llorca d’anteposar l’agenda de Vox a les prioritats dels valencians

Diana Morant critica que el Govern valencià de Juanfran Pérez Llorca seguix l'agenda pactada amb Vox, amb privatització de servicis públics i falta de celebració del 25 d’Abril.

TastArròs 2026 plena d’arròs i tradició la plaça de l’Ajuntament de València

La plaça de l'Ajuntament de València celebra la primera jornada de TastArròs 2026, una trobada popular que reivindica l'arròs amb propostes gastronòmiques, activitats culturals i tradició local.

El Real Oviedo s’agarra a la seua última opció davant un Elx encara sense guanyar fora de casa

El Real Oviedo, cuer de Primera Divisió, es juga gran part de les seues opcions de permanència davant un Elx que encara no ha guanyat a domicili però arriba llançat en resultats recents.

Bernabé contraposa la prioritat veïnal del PSPV a l’abandó de Catalá en Orriols

Pilar Bernabé reivindica en Orriols la prioritat veïnal del PSPV i acusa el govern de María José Catalá d'abandonar el barri i retallar inversions i servicis bàsics.

Màxim Quiles domina de nou a Jerez i passa a la Q2 amb el millor temps en Moto3

Màxim Quiles torna a marcar la referència en Moto3 en el Gran Premi d'Espanya, lidera la segona jornada de lliures a Jerez sobre asfalt mullat i accedix a la Q2 amb solvència.