Espanya podria sumir-se en un nou estat d’alarma per a garantir els subministraments

Els transportistes afronten hui el nové dia d’una vaga que ha acabat per detonar una gran crisi a Espanya. El desorbitat preu dels carburants, disparat ja definitivament amb la guerra provocada per Rússia a Ucraïna, ha sigut l’estocada final que ha mobilitzat a bona part del sector per a reclamar mesures efectives i justes per a poder continuar desenvolupant el seu treball.

Amb els preus actuals, denuncien, el marge de benefici que obtenen és ínfim, i no és suficient l’oferiment del Govern de posar en marxa un pla valorat en 500 milions.

Els convocants desestimen la proposta perquè diuen que no se’ls ha explicat com els arribarà aqueixos diners que necessiten per a compensar la pujada del combustible. Parlem d’un sector amb molts problemes, excés d’intermediaris, escassa regulació, denúncies de conductes abusives i una mitjana d’edat que supera els 50 anys. Un mal a llarg termini perquè en el futur no és que hi haja aturs, és que no hi haurà conductors.

En aquest context, la paralització de l’activitat continua, i amb això es fractura una part clau de la cadena de subministraments.

Problemes de desproveïment

La situació ha escalat fins al punt que Espanya afronta diferents problemes de desproveïment, mentre nombroses empreses i sectors s’han sumat als aturs. Sense poder transportar-los allí on es necessita, multitud de productes peribles, com els lactis, estan sent rebutjats, donant-se la situació que algunes prestatgeries en els supermercats han quedat buides al temps en què a les fàbriques aqueixos mateixos productes s’estan tirant per no poder repartir-los.

Al costat de la baula clau dels transportistes, uns altres no menys importants se sumen a la denúncia, com els pesquers, que romanen amarrats perquè el mer fet d’eixir a pescar els suposa una despesa inadmissible.

Els preus de la llum, la gasolina i els aliments, pels núvols

A tot això, a més, se suma una pujada generalitzada dels preus i una terrible crisi energètica en la qual també ha tingut un greu impacte la guerra a Ucraïna. Així, Espanya no fa sinó veure com la vida s’encareix més i més, i després de mesos encadenant pujades contínues en el preu de la llum, a això s’han anat sumant l’encariment dels aliments i també els rècords en el combustible.

Nou estat d’alarma a la vista davant la vaga de transportistes?

El Govern, després de tot el comentat anteriorment, que cada vegada afecta molt més greument al país, no descarta recórrer de nou a l’estat d’alarma, excepció o lloc, com va ocórrer en la vaga de controladors aeris.

L’Executiu, que segueix sense voler reunir-se amb els convocants d’unes protestes a les quals cada dia se sumisquen més transportistes, tornaria a tirar de la fórmula que li confereix plens poders a Pedro Sánchez per a solucionar el conflicte. Com durant la pandèmia, amb un estat d’alarma, el president pot mobilitzar tots els recursos en benefici de l’Estat.

El Govern podria declarar l’estat d’alarma de manera immediata el Govern mitjançant una reunió ordinària o extraordinària del Consell de Ministres.

Aquest fet es pot donar “quan circumstàncies extraordinàries feren impossible el manteniment de la normalitat mitjançant els poders ordinaris de les autoritats competents”.

Robles descarta a l’Exèrcit

La ministra de Defensa, Margarita Robles, ha descartat la implicació de l’Exèrcit. «Aqueix escenari no es pot contemplar», ha afirmat la màxima responsable de les Forces Armades en ser preguntada per la possibilitat que els militars s’ocuparen del transport dels productes bàsics per a proveir els supermercats que tenen els seus lineals buits i garantir així els subministraments bàsics a la ciutadania. Però ni l’alarma, ni l’excepció, ni el lloc requereixen la intervenció militar obligatòria.

En el seu moment, els gestors d’AENA van ser reemplaçats per efectius de l’Exèrcit que van passar a tindre sota els seus ordenes als controladors aeris que van garantir el trànsit d’avions al nostre país. Robles ha manifestat als vaguistes que «és el moment d’acostar el muscle, negociar i buscar solucions«.

La ministra creu que els transportistes que secunden la vaga que amenaça de paralitzar el país a la fi de setmana «són conscients dels perjudicis que estan causant a la ciutadania«.

Últimes notícies

Ribó insta a Compromís a accelerar la designació d’Oltra com a candidata a l’Alcaldia de València

Joan Ribó reclama a l'executiva local de Compromís que agilitze els tràmits interns perquè Mónica Oltra siga proclamada candidata a l'Alcaldia de València en les pròximes eleccions municipals.

Bendodo exigix al Govern un esborrany de Pressupostos per a alleujar l’asfíxia de diputacions i ajuntaments

Elías Bendodo reclama al Govern un esborrany de Pressupostos Generals de l'Estat per a frenar l'escanyament financer que, segons el PP, patixen diputacions i ajuntaments. Dirigents populars denuncien un mal econòmic mensual milionari i la falta de reforma del finançament local i autonòmic.

Luís Castro lamenta que Carlos Espí no haja sigut convocat per Espanya i mira ja a la pròxima temporada

Luís Castro admet que li hauria agradat veure a Carlos Espí amb la selecció espanyola i avança que el Llevant afrontarà un estiu complex mentres planifica la pròxima temporada i les renovacions.

Riquelme veu preocupant que la selecció no tinga jugadors del Reial Madrid en el Mundial

Enrique Riquelme, candidat a la presidència del Reial Madrid, considera preocupant que Espanya afrontara el Mundial sense futbolistes del club i reclama un debat entre projectes.

Marcelino veu molt difícil entrenar a Espanya la pròxima temporada

Marcelino García Toral, que posa fi a la seua etapa al Vila-real, considera poc probable dirigir a un equip espanyol el pròxim curs i s'obri seriosament a entrenar a l'estranger.

Pérez Llorca apel·la al consens per a frenar la vaga indefinida del professorat valencià

Pérez Llorca defén que, si totes les parts compartixen l'objectiu de millorar el sistema educatiu, no hi ha motiu per a no tancar un acord que pose fi a la vaga indefinida del professorat valencià.

Paula Bonet denuncia un nou atac i el robatori d’una peça en la seua galeria d’art

Paula Bonet ha denunciat un nou atac en la seua galeria d'art, on un intrús hauria trencat el cristall de la porta, descol·locat diverses obres i robat una peça pocs dies després que el seu presumpte assetjador quedara en llibertat.

ANPE i CSIF accepten la proposta salarial i Educació cita als sindicats a una altra reunió el dimarts

ANPE i CSIF accepten l'última proposta de pujada salarial de la Conselleria d'Educació, mentres STEPV, UGT i CCOO la consideren insuficient i mantenen el pols en la vaga del professorat, a l'espera d'una nova reunió el dimarts.