Espanya podria sumir-se en un nou estat d’alarma per a garantir els subministraments

Els transportistes afronten hui el nové dia d’una vaga que ha acabat per detonar una gran crisi a Espanya. El desorbitat preu dels carburants, disparat ja definitivament amb la guerra provocada per Rússia a Ucraïna, ha sigut l’estocada final que ha mobilitzat a bona part del sector per a reclamar mesures efectives i justes per a poder continuar desenvolupant el seu treball.

Amb els preus actuals, denuncien, el marge de benefici que obtenen és ínfim, i no és suficient l’oferiment del Govern de posar en marxa un pla valorat en 500 milions.

Els convocants desestimen la proposta perquè diuen que no se’ls ha explicat com els arribarà aqueixos diners que necessiten per a compensar la pujada del combustible. Parlem d’un sector amb molts problemes, excés d’intermediaris, escassa regulació, denúncies de conductes abusives i una mitjana d’edat que supera els 50 anys. Un mal a llarg termini perquè en el futur no és que hi haja aturs, és que no hi haurà conductors.

En aquest context, la paralització de l’activitat continua, i amb això es fractura una part clau de la cadena de subministraments.

Problemes de desproveïment

La situació ha escalat fins al punt que Espanya afronta diferents problemes de desproveïment, mentre nombroses empreses i sectors s’han sumat als aturs. Sense poder transportar-los allí on es necessita, multitud de productes peribles, com els lactis, estan sent rebutjats, donant-se la situació que algunes prestatgeries en els supermercats han quedat buides al temps en què a les fàbriques aqueixos mateixos productes s’estan tirant per no poder repartir-los.

Al costat de la baula clau dels transportistes, uns altres no menys importants se sumen a la denúncia, com els pesquers, que romanen amarrats perquè el mer fet d’eixir a pescar els suposa una despesa inadmissible.

Els preus de la llum, la gasolina i els aliments, pels núvols

A tot això, a més, se suma una pujada generalitzada dels preus i una terrible crisi energètica en la qual també ha tingut un greu impacte la guerra a Ucraïna. Així, Espanya no fa sinó veure com la vida s’encareix més i més, i després de mesos encadenant pujades contínues en el preu de la llum, a això s’han anat sumant l’encariment dels aliments i també els rècords en el combustible.

Nou estat d’alarma a la vista davant la vaga de transportistes?

El Govern, després de tot el comentat anteriorment, que cada vegada afecta molt més greument al país, no descarta recórrer de nou a l’estat d’alarma, excepció o lloc, com va ocórrer en la vaga de controladors aeris.

L’Executiu, que segueix sense voler reunir-se amb els convocants d’unes protestes a les quals cada dia se sumisquen més transportistes, tornaria a tirar de la fórmula que li confereix plens poders a Pedro Sánchez per a solucionar el conflicte. Com durant la pandèmia, amb un estat d’alarma, el president pot mobilitzar tots els recursos en benefici de l’Estat.

El Govern podria declarar l’estat d’alarma de manera immediata el Govern mitjançant una reunió ordinària o extraordinària del Consell de Ministres.

Aquest fet es pot donar “quan circumstàncies extraordinàries feren impossible el manteniment de la normalitat mitjançant els poders ordinaris de les autoritats competents”.

Robles descarta a l’Exèrcit

La ministra de Defensa, Margarita Robles, ha descartat la implicació de l’Exèrcit. “Aqueix escenari no es pot contemplar”, ha afirmat la màxima responsable de les Forces Armades en ser preguntada per la possibilitat que els militars s’ocuparen del transport dels productes bàsics per a proveir els supermercats que tenen els seus lineals buits i garantir així els subministraments bàsics a la ciutadania. Però ni l’alarma, ni l’excepció, ni el lloc requereixen la intervenció militar obligatòria.

En el seu moment, els gestors d’AENA van ser reemplaçats per efectius de l’Exèrcit que van passar a tindre sota els seus ordenes als controladors aeris que van garantir el trànsit d’avions al nostre país. Robles ha manifestat als vaguistes que “és el moment d’acostar el muscle, negociar i buscar solucions“.

La ministra creu que els transportistes que secunden la vaga que amenaça de paralitzar el país a la fi de setmana “són conscients dels perjudicis que estan causant a la ciutadania“.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Dimecres amb núvols alts, possible pols en suspensió i ruixats en el nord interior de la Comunitat

Este dimecres s'esperen intervals de núvols mitjans i alts en la Comunitat Valenciana, possibles boires i pols en suspensió en el sud i ruixats aïllats a l'interior nord, amb temperatures en lleuger ascens.

Un expert de la UPV resta alarma al terratrémol d’Ontinyent i el considera un fenomen normal

Un catedràtic de Geofísica de la UPV explica que el terratrémol de 3,5 graus registrat a Ontinyent és habitual en la zona i demana tranquil·litat a la població.

Ontinyent registra un terratrémol de magnitud 3,5 sentit en tot el municipi

Ontinyent ha registrat un terratrémol de magnitud 3,5, sentit en tot el municipi, dins d'una sèrie de huit sismes en poques hores que han despertat a part de la població.

La Policia investiga si un cadàver trobat a Alacant és de l’empresari vinculat al cas Sala

La Policia Nacional analitza si el cadàver trobat en una vivenda de la partida de Bacarot correspon a Jesús Tavira, empresari desaparegut i relacionat amb la investigació per l'assassinat de la viuda de Vicente Sala en 2016.

Nunn amarga al València Basket en un final d’infart en l’Eurolliga

Kendrick Nunn, autor de 21 punts, va decidir el primer partit de quarts d'Eurolliga amb un tir lliure a dos segons del final que va deixar sense premi la remuntada del València Basket davant el Panathinaikos.

Barrachina responsabilitza al president de la CHJ de la gestió de la presa de Buseo durant la dana

Miguel Barrachina sosté en Les Corts que la gestió de la presa de Buseo durant la dana de 2024 corresponia al comité presidit per Miguel Polo, mentres l'oposició l'acusa d'eludir responsabilitats i insistix en la seua dimissió.

Martínez Mus contraposa la reconstrucció del Consell al 2% d’execució de la CHJ després de la dana

Vicente Martínez Mus defén en Les Corts la ràpida mobilització de recursos del Consell després de la dana, mentres critica que la Confederació Hidrogràfica del Xúquer només haja executat el 2% de les actuacions previstes.

La jugada decisiva de Jean Montero, triada millor acció de l’Eurolliga per l’afició

Una acció decisiva de Jean Montero en la pròrroga davant el Hapoel Tel Aviv ha sigut votada pels aficionats com a millor jugada de l'Eurolliga, sota el premi Moment Màgic Motorola de la temporada 2025-26.