Espanya podria sumir-se en un nou estat d’alarma per a garantir els subministraments

Els transportistes afronten hui el nové dia d’una vaga que ha acabat per detonar una gran crisi a Espanya. El desorbitat preu dels carburants, disparat ja definitivament amb la guerra provocada per Rússia a Ucraïna, ha sigut l’estocada final que ha mobilitzat a bona part del sector per a reclamar mesures efectives i justes per a poder continuar desenvolupant el seu treball.

Amb els preus actuals, denuncien, el marge de benefici que obtenen és ínfim, i no és suficient l’oferiment del Govern de posar en marxa un pla valorat en 500 milions.

Els convocants desestimen la proposta perquè diuen que no se’ls ha explicat com els arribarà aqueixos diners que necessiten per a compensar la pujada del combustible. Parlem d’un sector amb molts problemes, excés d’intermediaris, escassa regulació, denúncies de conductes abusives i una mitjana d’edat que supera els 50 anys. Un mal a llarg termini perquè en el futur no és que hi haja aturs, és que no hi haurà conductors.

En aquest context, la paralització de l’activitat continua, i amb això es fractura una part clau de la cadena de subministraments.

Problemes de desproveïment

La situació ha escalat fins al punt que Espanya afronta diferents problemes de desproveïment, mentre nombroses empreses i sectors s’han sumat als aturs. Sense poder transportar-los allí on es necessita, multitud de productes peribles, com els lactis, estan sent rebutjats, donant-se la situació que algunes prestatgeries en els supermercats han quedat buides al temps en què a les fàbriques aqueixos mateixos productes s’estan tirant per no poder repartir-los.

Al costat de la baula clau dels transportistes, uns altres no menys importants se sumen a la denúncia, com els pesquers, que romanen amarrats perquè el mer fet d’eixir a pescar els suposa una despesa inadmissible.

Els preus de la llum, la gasolina i els aliments, pels núvols

A tot això, a més, se suma una pujada generalitzada dels preus i una terrible crisi energètica en la qual també ha tingut un greu impacte la guerra a Ucraïna. Així, Espanya no fa sinó veure com la vida s’encareix més i més, i després de mesos encadenant pujades contínues en el preu de la llum, a això s’han anat sumant l’encariment dels aliments i també els rècords en el combustible.

Nou estat d’alarma a la vista davant la vaga de transportistes?

El Govern, després de tot el comentat anteriorment, que cada vegada afecta molt més greument al país, no descarta recórrer de nou a l’estat d’alarma, excepció o lloc, com va ocórrer en la vaga de controladors aeris.

L’Executiu, que segueix sense voler reunir-se amb els convocants d’unes protestes a les quals cada dia se sumisquen més transportistes, tornaria a tirar de la fórmula que li confereix plens poders a Pedro Sánchez per a solucionar el conflicte. Com durant la pandèmia, amb un estat d’alarma, el president pot mobilitzar tots els recursos en benefici de l’Estat.

El Govern podria declarar l’estat d’alarma de manera immediata el Govern mitjançant una reunió ordinària o extraordinària del Consell de Ministres.

Aquest fet es pot donar “quan circumstàncies extraordinàries feren impossible el manteniment de la normalitat mitjançant els poders ordinaris de les autoritats competents”.

Robles descarta a l’Exèrcit

La ministra de Defensa, Margarita Robles, ha descartat la implicació de l’Exèrcit. «Aqueix escenari no es pot contemplar», ha afirmat la màxima responsable de les Forces Armades en ser preguntada per la possibilitat que els militars s’ocuparen del transport dels productes bàsics per a proveir els supermercats que tenen els seus lineals buits i garantir així els subministraments bàsics a la ciutadania. Però ni l’alarma, ni l’excepció, ni el lloc requereixen la intervenció militar obligatòria.

En el seu moment, els gestors d’AENA van ser reemplaçats per efectius de l’Exèrcit que van passar a tindre sota els seus ordenes als controladors aeris que van garantir el trànsit d’avions al nostre país. Robles ha manifestat als vaguistes que «és el moment d’acostar el muscle, negociar i buscar solucions«.

La ministra creu que els transportistes que secunden la vaga que amenaça de paralitzar el país a la fi de setmana «són conscients dels perjudicis que estan causant a la ciutadania«.

Últimes notícies

Denunciat per portar una persona pujades damunt del cotxe a Xàbia

La Policia Local de Xàbia ha denunciat el conductor d’un turisme per conducció temerària després de circular amb una persona pujada al sostre del vehicle, una infracció molt greu que comporta sis punts menys i multa econòmica.

Fortes tempestes amb granís de fins a 3 cm al nord interior de València

El nord interior de la província de València ha registrat esta vesprada tempestes fortes amb granís de fins a 3 centímetres i avís taronja activat per Aemet, especialment a la zona d’Utiel i el Rincón de Ademuz.

L’Elx fitxa el migcampista Javier Morcillo fins a 2030

L’Elx ha tancat la incorporació del migcampista català Javier Morcillo, procedent de l’Atlético de Madrid, amb contracte fins a juny de 2030, ampliable una temporada més per objectius.

Detenen a Castelló una cuidadora per traure 24.000 € del compte d’una anciana que atenia

Una cuidadora ha sigut detinguda a Castelló per retirar durant mesos quasi 24.000 euros del compte d’una anciana i vendre una joia seua sense consentiment familiar, descobert tot després de la mort de la víctima.

Les platges valencianes estrenen sensors per controlar la qualitat de l’aigua en temps real

La Generalitat ha posat en marxa una prova pilot amb biosensors intel·ligents a Port Saplaya i Meliana per controlar en temps real la qualitat de l’aigua de les platges i reforçar la seguretat sanitària.

Guia per a vore l’eclipsi solar amb seguretat a la Comunitat Valenciana

La Generalitat ha activat un dispositiu especial per l’eclipsi del 12 d’agost, amb nivell 3 de preemergència forestal, tancament de parcs naturals i un decàleg de consells per a una observació segura.

Canet lo Roig, la Jana i Traiguera asseguren l’aigua potable amb una obra solar de 4,3 milions

Canet lo Roig, la Jana i Traiguera ja tenen garantit l’abastiment d’aigua potable gràcies a una infraestructura de 4,3 milions d’euros alimentada amb energia solar, declarada d’emergència per la sequera extraordinària a la demarcació del Xúquer.

Les residències per a víctimes de violència atenen 305 dones en mig any

Els centres residencials de la Generalitat han acollit 305 dones i 115 menors víctimes de violència en el primer semestre de 2026. Susana Camarero destaca el reforç de la xarxa assistencial i la nova Estratègia Valenciana contra la tracta.
FILMOTECA D'ESTIU