Excursionisme i toponímia del Comtat i de l’Alcoià, les propostes de la XV Jornada d’Onomàstica de l’AVL 

Ejemplo de shortcode con estilo
L’objectiu és reflexionar sobre els principals perills que amenacen la pervivència dels topònims tradicionals valencians, establir recursos per a revertir la situació i aprofitar els avantatges de les noves tecnologies

L’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) celebra la XV Jornada d’Onomàstica els dies 18 i 19 de novembre, a Alcoi. En esta ocasió, l’excursionisme i la toponímia de les comarques de l’Alcoià i del Comtat seran els temes centrals de les ponències que es pronunciaran en esta jornada i que serviran de punt de trobada per als especialistes en la matèria de tot el territori. 

L’objectiu de la jornada és reflexionar sobre els principals perills que amenacen la pervivència dels topònims tradicionals, establir els recursos per a revertir la situació i aprofitar els avantatges que les noves tecnologies ens oferixen amb mapes interactius i la realitat augmentada.

“L’Acadèmia celebra la quinzena jornada d’onomàstica dedicada en esta ocasió a l’excursionisme: la toponímia lligada als paratges naturals, sendes, fonts i miradors. La intervenció humana sobre el territori desplaça els topònims tradicionals que cauen fàcilment en l’oblit en desaparéixer les persones lligades al món rural: pastors, llauradors i també els oficis que explotaven els recursos naturals com els calciners o nevaters”, reflexiona la secretària de la institució, Immaculada Cerdà. 

L’acadèmic Jordi Colomina serà l’encarregat d’inaugurar la jornada amb la ponència “Canvi i continuïtat en la toponímia i l’antroponímia alcoiana”. Seguidament, es presentaran els fullets de toponímia municipal de l’Alcoià i del Comtat: Beniarrés, elaborat per Aura Calbo, Vicent Cabanes Fitor i Anna Maria Crespo Moncho; Famorca, Quatredodeta, Castalla i Fageca, redactats per Jaume Climent de Benito, i Alcosser, a càrrec de Vicent Cabanes i Sergi Silvestre Pérez. Així mateix, Immaculada Cerdà i la tècnica de la Unitat de Recursos Lingüisticotècnics, Maite Mollà, presentaran les Actes de la XIV Jornada d’Onomàstica – 48é Col·loqui de la Societat d’Onomàstica. 

Abans del descans, Mar Batlle, membre de la Societat d’Onomàstica, presentarà Manual per a l’elaboració de reculls onomàstics. A continuació, Jaume Bru oferirà la ponència “Espeleologia i toponímia a Alacant”. En la part final de la jornada de divendres, César Mateu parlarà sobre “El cas del CIM Penyagolosa Xodos: la toponímia tradicional posada en valor des dels clubs esportius de muntanya” i impartirà el taller “Aplicacions de l’Open Street Maps”.  

Passejada per la Font Roja 

La jornada de dissabte començarà amb la comunicació de Francesc Ferre Domínguez “Toponímia i antroponímia de la vall de Perpuxent a principis del segle xvii”. Seguidament, Jesús Bernat de la Societat d’Onomàstica presentarà la comunicació “De retolació excursionista i toponímia”. També hi haurà temps per a aprendre més sobre toponímia amb el taller “Territori, una app per a Android”, impartit per Esteve Ribera. El professor de la Universitat d’Alacant, Vicent Brotons, tancarà la sessió de ponències amb “El laberint orogràfic meridional d’Enric Valor en bicicleta tot terreny”.  

La jornada finalitzarà amb una passejada molt especial en què els assistents descobriran la història i la toponímia de la Font Roja. L’historiador Gabriel Guillem i Jordi Baños, economista i expert en senderisme de la zona d’Alcoi, s’han encarregat del disseny de l’itinerari i faran de guies en este passeig toponímic. 

L’Acadèmia organitza cada any una jornada dedicada a estudiar un àmbit de la toponímia en unes jornades que han anat desplaçant-se per tot el territori valencià. Inclús en el temps de pandèmia dels últims anys, l’AVL ha estudiat la toponímia urbana (Castelló de la Plana, 2020) i la talassonímia, noms dels llocs marins (Alacant, 2021), i ara ja està preparant, per a la tardor de 2023, la pròxima jornada. 

Últimes notícies

Mor als 81 anys Miquel Navarro, referent de l’escultura valenciana

L’escultor de Mislata ha mort als 81 anys. La seua obra, present en museus internacionals, ha convertit paisatges urbans en escultures.

El PSPV-PSOE recorda les víctimes al Paredón de Paterna

Pilar Bernabé ha homenatjat a Paterna les víctimes de la repressió franquista i els militants socialistes morts, amb una ofrena floral i intervencions.

El Villarreal busca davant del PSG equilibrar el seu balanç a casa

El Villarreal ha sumat dos victòries, una derrota i un empat a casa davant d’equips francesos. El PSG visita La Cerámica este dimarts.

Manu Sánchez és dubte davant del Celta a Vigo per una lesió muscular

Manu Sánchez té una lesió lleu als isquiotibials de la cama dreta i és dubte per al pròxim partit del Levante contra el Celta, a Vigo.

Queda en llibertat el menor detingut per Blocus a València

La Fiscalia de Menors ha deixat en llibertat el jove de 16 anys arrestat al centre de València per la seua presumpta relació amb Blocus.

35 detinguts en els dispositius de Halloween a València i Alicante

La Policía Nacional ha detingut 22 persones a València i 13 a Alicante durant els dispositius de seguretat de Halloween. També ha identificat centenars de persones i ha alçat actes per drogues i armes.

Detingut al centre de València un menor de 16 anys per la seua relació amb Blocus

El jove ha sigut arrestat al centre de València per la seua relació amb el moviment Blocus. La policia ha identificat 440 persones i ha intervingut diversos objectes.

Raquel Ricart retrata la pèrdua de la innocència en una saga familiar

En 'L'estiu que vaig matar mon pare', Raquel Ricart explora l’adolescència, la memòria i els silencis que travessen una família.