25.7 C
València
Diumenge, 11 maig, 2025

Excursionisme i toponímia del Comtat i de l’Alcoià, les propostes de la XV Jornada d’Onomàstica de l’AVL 

L’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) celebra la XV Jornada d’Onomàstica els dies 18 i 19 de novembre, a Alcoi. En esta ocasió, l’excursionisme i la toponímia de les comarques de l’Alcoià i del Comtat seran els temes centrals de les ponències que es pronunciaran en esta jornada i que serviran de punt de trobada per als especialistes en la matèria de tot el territori. 

L’objectiu de la jornada és reflexionar sobre els principals perills que amenacen la pervivència dels topònims tradicionals, establir els recursos per a revertir la situació i aprofitar els avantatges que les noves tecnologies ens oferixen amb mapes interactius i la realitat augmentada.

- Advertisement -Telegram València Diari

L’Acadèmia celebra la quinzena jornada d’onomàstica dedicada en esta ocasió a l’excursionisme: la toponímia lligada als paratges naturals, sendes, fonts i miradors. La intervenció humana sobre el territori desplaça els topònims tradicionals que cauen fàcilment en l’oblit en desaparéixer les persones lligades al món rural: pastors, llauradors i també els oficis que explotaven els recursos naturals com els calciners o nevaters”, reflexiona la secretària de la institució, Immaculada Cerdà. 

L’acadèmic Jordi Colomina serà l’encarregat d’inaugurar la jornada amb la ponència “Canvi i continuïtat en la toponímia i l’antroponímia alcoiana”. Seguidament, es presentaran els fullets de toponímia municipal de l’Alcoià i del Comtat: Beniarrés, elaborat per Aura Calbo, Vicent Cabanes Fitor i Anna Maria Crespo Moncho; Famorca, Quatredodeta, Castalla i Fageca, redactats per Jaume Climent de Benito, i Alcosser, a càrrec de Vicent Cabanes i Sergi Silvestre Pérez. Així mateix, Immaculada Cerdà i la tècnica de la Unitat de Recursos Lingüisticotècnics, Maite Mollà, presentaran les Actes de la XIV Jornada d’Onomàstica – 48é Col·loqui de la Societat d’Onomàstica

Abans del descans, Mar Batlle, membre de la Societat d’Onomàstica, presentarà Manual per a l’elaboració de reculls onomàstics. A continuació, Jaume Bru oferirà la ponència “Espeleologia i toponímia a Alacant”. En la part final de la jornada de divendres, César Mateu parlarà sobre “El cas del CIM Penyagolosa Xodos: la toponímia tradicional posada en valor des dels clubs esportius de muntanya” i impartirà el taller “Aplicacions de l’Open Street Maps”.  

Passejada per la Font Roja 

La jornada de dissabte començarà amb la comunicació de Francesc Ferre Domínguez “Toponímia i antroponímia de la vall de Perpuxent a principis del segle xvii”. Seguidament, Jesús Bernat de la Societat d’Onomàstica presentarà la comunicació “De retolació excursionista i toponímia”. També hi haurà temps per a aprendre més sobre toponímia amb el taller “Territori, una app per a Android”, impartit per Esteve Ribera. El professor de la Universitat d’Alacant, Vicent Brotons, tancarà la sessió de ponències amb “El laberint orogràfic meridional d’Enric Valor en bicicleta tot terreny”.  

La jornada finalitzarà amb una passejada molt especial en què els assistents descobriran la història i la toponímia de la Font Roja. L’historiador Gabriel Guillem i Jordi Baños, economista i expert en senderisme de la zona d’Alcoi, s’han encarregat del disseny de l’itinerari i faran de guies en este passeig toponímic. 

L’Acadèmia organitza cada any una jornada dedicada a estudiar un àmbit de la toponímia en unes jornades que han anat desplaçant-se per tot el territori valencià. Inclús en el temps de pandèmia dels últims anys, l’AVL ha estudiat la toponímia urbana (Castelló de la Plana, 2020) i la talassonímia, noms dels llocs marins (Alacant, 2021), i ara ja està preparant, per a la tardor de 2023, la pròxima jornada. 

Últimes notícies

La sala VIP de l’aeroport de Manises estrena plats d’un cuiner amb estrela Michelin

El valencià José Manuel Miguel, del restaurant Beat de Calp, i l’empresa alacantina Esatur ja gestionen sales VIP a Barajas i altres tres aeròdroms

Màxim Huerta, primer firmant del manifest del Fòrum Jaume I per a commemorar els 750 anys de la seua mort

El Fòrum promourà la participació social i cultural a la Comunitat Valenciana amb actes i activitats fins a 2026

Un SAMU salva d’un ennuegament un bebé de 13 dies a Silla

Un familiar practica al menut una reanimació cardiopulmonar fins a l’arribada de l’equip mèdic

El trasllat de la Mare de Déu reunix milers de fidels a València

La imatge de la Mare de Déu ha sigut portada en 22 minuts des de la basílica fins a la catedral entre versos i elogis

Experts en meteorologia insten a millorar la planificació urbanística, la prevenció i l’alerta primerenca

Núñez sobre el dia de la DANA: “La responsabilitat de gestionar l’emergència, en este cas, és de la Generalitat”

Una escriptora valenciana relata la clandestinitat: ‘Un abortament: 8.000 pessetes’

Les tècniques rudimentàries d’interrupció de l’embaràs en la València del franquisme, per a les dones que no podien viatjar a l’estranger

La telefonia i les entitats financeres deslliguen la indignació ciutadana en les reclamacions a Consum

Els transports ocupen el tercer lloc de les queixes en la Memòria de Consum 2024 de la Generalitat

Alerta taronja a l’interior de València per tempestes amb pedra i groga a la resta de la Comunitat

La previsió d’Aemet anuncia tempestes i ruixats forts de vesprada a la Comunitat Valenciana