Falla Immaterial ‘planta’ un monument que la ciutadania pot tocar per a ‘construir la València que desitja’

El projecte Falla Immaterial –impulsat des de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de la Universitat de València (ETSE-UV)– arriba a la seua huitena edició proposant un monument que la ciutadania pot tocar per a “construir la València que desitja habitar“.

El projecte, que s’ha presentat aquest dijous en el claustre del Centre Cultural La Nau, on se situa la instal·lació física d’enguany, rep el nom de ‘[In]Tocable‘.

En aquesta ocasió, la falla experimental ofereix un espai de 8 metres per 8 metres dividit en quatre dimensions: Tocable, Intocable, Possible i Impossible). Les persones visitants trobaran ací prop de 30 peces a escala humana, amb diferents formes geomètriques i inspirades en la pedagogia Montessori, que representen diversos elements estructurals que conformen les ciutats (el turisme, els éssers vius, la igualtat, etcètera); de manera que poden apilar-les, adossar-les i organitzar-les segons les seues preferències com a ciutadans i ciutadanes.

La idea és que reflexionem sobre quines qüestions volem i podem intervenir com a ciutadania, per això parlem de tocable i intocable; però també pensem fins a quin punt podem aconseguir els canvis que volem o no, per això oferim les dimensions possible i impossible. Amb tot, la Falla Immaterial del 2024 implica que el monument serà diferent per a cada persona que ho visite”, ha explicat Fran Grimaldo, director de Falla Immaterial.

L’acte també ha comptat amb les intervencions de Maria Estela Arlandis, Fallera Major de València 2024; Ester Alba, vicerectora de Cultura i Societat de la Universitat de València; Juan Carlos Caballero, regidor de Transparència, Informació i Defensa de la Ciutadania de l’Ajuntament de València; i Reyes Pe, l’artista tèxtil que ha col·laborat amb l’equip científic i artístic de l’ETSE-UV per a desenvolupar aquesta proposta tàctil i interactiva, la qual romandrà oberta al públic en el claustre del Centre Cultural La Nau fins al 24 de març.

PIONERA EN INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL

Com és habitual, Falla Immaterial es completa amb el seu vessant digital en l’espai web oficial fallaimmaterial.com, on enguany es podrà jugar a construir un monument similar a la instal·lació física [In]Tocable. En aquest cas, les dades seran arreplegades per a analitzar les preferències de la ciutadania sobre València.

A més, també serà possible fer-se una foto “fallera i immaterial” des dels dispositius mòbils amb l’ajuda d’una Intel·ligència Artificial.

L’objectiu de la iniciativa és augmentar la cultura científica de la societat mitjançant la festa local més popular i emblemàtica de la ciutat de València. El 2017, la Universitat de València, a través de l’ETSE, coincidint amb la declaració de les Falles com a patrimoni cultural immaterial de la humanitat per la Unesco, va construir la primera falla immaterial de la història; un projecte d’art digital i alfabetització científica que es renova cada any, creant diferents monuments de manera col·laborativa amb la ciutadania.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Granada i València s’alien per a impulsar un vol directe i una promoció turística conjunta

Les diputacions han segellat una aliança per a llançar una connexió aèria directa entre Granada i València. El pla inclou un concurs públic i una estratègia de promoció turística conjunta.

La mort d’un home al seu balcó a Alacant apunta a una bala perduda d’un tiroteig

La investigació assenyala que un home de 59 anys va ser aconseguit per un tret accidental mentres era al balcó de la seua vivenda a Carolines Altes. S'han constatat set detonacions i no hi ha detencions.

Incendi d’un camió curta 45 minuts l’A-7 a Paterna cap a Barcelona

Un camió amb bobines de paper s'ha incendiat en l'A-7 a l'altura de Paterna i ha obligat a tancar l'autovia 45 minuts en sentit Barcelona. La reobertura parcial ha deixat retencions de fins a 13 quilòmetres i desviaments provisionals.

Els maquinistes inicien vaga en FGV amb servicis mínims del 75%-80% en Falles

Semaf activa aturs en Metrovalencia i TRAM d'Alacant amb mínims del 75% i del 80% del 15 al 19 de març. El sindicat denuncia carències de seguretat i falta de negociació.

Morrissey manté els concerts de Saragossa i Sevilla després de cancel·lar el de València

La promotora confirma que seguixen en peus les dates del 14 de març a Saragossa i del 16 a Sevilla, després de suspendre el concert previst a València. L'artista ha atribuït la cancel·lació a la falta de descans pel soroll a la ciutat, en plena avantsala de les Falles.

Desenes d’entitats convoquen per al dissabte concentracions contra la guerra de l’Iran a València, Alacant, Alcoi i Crevillent

Desenes d'organitzacions socials, sindicats i entitats veïnals han convocat este dissabte concentracions per a rebutjar els atacs a l'Iran. Les protestes seran al migdia a València, Alacant, Alcoi i Crevillent.

Simulacre d’evacuació per trencament de la presa de Buseo per a validar el PEP

Emergències ha realitzat este dijous un simulacre d'evacuació en la presa de Buseo davant un escenari de trencament per pluges intenses. L'exercici ha posat a prova el Pla d'Emergències de Presa i els avisos a sis municipis aigües avall.

L’alcalde d’Almussafes emprén accions legals contra Diana Morant per injúries i calúmnies

Toni González ha iniciat accions judicials contra Diana Morant per presumptes injúries i calúmnies. Ha demanat un acte de conciliació i una indemnització de 50.000 euros.