Falla Immaterial ‘planta’ un monument que la ciutadania pot tocar per a ‘construir la València que desitja’

El projecte Falla Immaterial –impulsat des de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de la Universitat de València (ETSE-UV)– arriba a la seua huitena edició proposant un monument que la ciutadania pot tocar per a “construir la València que desitja habitar“.

El projecte, que s’ha presentat aquest dijous en el claustre del Centre Cultural La Nau, on se situa la instal·lació física d’enguany, rep el nom de ‘[In]Tocable‘.

En aquesta ocasió, la falla experimental ofereix un espai de 8 metres per 8 metres dividit en quatre dimensions: Tocable, Intocable, Possible i Impossible). Les persones visitants trobaran ací prop de 30 peces a escala humana, amb diferents formes geomètriques i inspirades en la pedagogia Montessori, que representen diversos elements estructurals que conformen les ciutats (el turisme, els éssers vius, la igualtat, etcètera); de manera que poden apilar-les, adossar-les i organitzar-les segons les seues preferències com a ciutadans i ciutadanes.

La idea és que reflexionem sobre quines qüestions volem i podem intervenir com a ciutadania, per això parlem de tocable i intocable; però també pensem fins a quin punt podem aconseguir els canvis que volem o no, per això oferim les dimensions possible i impossible. Amb tot, la Falla Immaterial del 2024 implica que el monument serà diferent per a cada persona que ho visite”, ha explicat Fran Grimaldo, director de Falla Immaterial.

L’acte també ha comptat amb les intervencions de Maria Estela Arlandis, Fallera Major de València 2024; Ester Alba, vicerectora de Cultura i Societat de la Universitat de València; Juan Carlos Caballero, regidor de Transparència, Informació i Defensa de la Ciutadania de l’Ajuntament de València; i Reyes Pe, l’artista tèxtil que ha col·laborat amb l’equip científic i artístic de l’ETSE-UV per a desenvolupar aquesta proposta tàctil i interactiva, la qual romandrà oberta al públic en el claustre del Centre Cultural La Nau fins al 24 de març.

PIONERA EN INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL

Com és habitual, Falla Immaterial es completa amb el seu vessant digital en l’espai web oficial fallaimmaterial.com, on enguany es podrà jugar a construir un monument similar a la instal·lació física [In]Tocable. En aquest cas, les dades seran arreplegades per a analitzar les preferències de la ciutadania sobre València.

A més, també serà possible fer-se una foto “fallera i immaterial” des dels dispositius mòbils amb l’ajuda d’una Intel·ligència Artificial.

L’objectiu de la iniciativa és augmentar la cultura científica de la societat mitjançant la festa local més popular i emblemàtica de la ciutat de València. El 2017, la Universitat de València, a través de l’ETSE, coincidint amb la declaració de les Falles com a patrimoni cultural immaterial de la humanitat per la Unesco, va construir la primera falla immaterial de la història; un projecte d’art digital i alfabetització científica que es renova cada any, creant diferents monuments de manera col·laborativa amb la ciutadania.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El temps continuarà estable en la Comunitat Valenciana, amb màximes a l’alça

La Comunitat Valenciana afronta jornades estables i més sol, amb màximes en ascens generalitzat i vents fluixos, només moderats en el nord de Castelló.

El MACA complix 15 anys amb més de 920.000 visitants i s’aferma com a referent cultural

El MACA celebra el seu 15 aniversari amb més de 920.000 visitants i rècord en 2025. El museu reforça el seu paper amb 66 exposicions, programes educatius i nous fons.

35 tapes com a reclam turístic en la Ruta de Quaresma d’Alacant

La Ruta gastronòmica de Quaresma reunix 35 plats i tapes en restaurants d'Alacant i es prolongarà fins al 2 d'abril, amb propostes de mar i horta. La iniciativa busca atraure visitants en vespres de Setmana Santa i reinterpreta receptes tradicionals en clau actual.

Marián Cano ressalta el pes de la indústria de l’esport en l’economia de la Comunitat Valenciana

La consellera Marián Cano ha defés en Forinvest la indústria de l'esport com a sector estratègic en la Comunitat, amb prop del 2% del PIB i 4.700 empreses. Ha subratllat l'estirada del turisme esportiu i el retorn fiscal dels grans esdeveniments.

La infanta Elena presencia la seua primera mascletà després de ser rebuda a l’Ajuntament de València

La infanta Elena ha sigut rebuda a l'Ajuntament de València abans d'assistir a la seua primera mascletà, l'onzena de les Falles 2026, a càrrec de Pirotècnia Tomás. La visita ha coincidit amb la seua participació en Forinvest i ha inclòs reconeixements a les tradicions i a iniciatives socials després de la dana.

Troben mort a un home de 68 anys en un carrer d’Alacant sense signes de violència

Un vianant va alertar al 112 a les 9.17 després de localitzar a un home defallit en La Florida. No hi ha signes aparents de violència i l'autòpsia ho aclarirà.

Trenta-cinc tapes com a reclam en la Ruta gastronòmica de Quaresma d’Alacant

La Ruta gastronòmica de Quaresma reunix 35 tapes i plats en restaurants d'Alacant fins al 2 d'abril, amb receptes tradicionals reinterpretades i producte local.

Intervingudes set reproduccions no autoritzades de Yturralde i Chillida

La Policia de la Generalitat ha intervingut set còpies no autoritzades d'obres de José María Yturralde i Eduardo Chillida a València; el venedor ha sigut investigat. Dos rèpliques ja s'havien venut i les peces queden custodiades en Fira València.