14.3 C
València
Diumenge, 15 febrer, 2026

Falla Immaterial ‘planta’ un monument que la ciutadania pot tocar per a ‘construir la València que desitja’

El projecte Falla Immaterial –impulsat des de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de la Universitat de València (ETSE-UV)– arriba a la seua huitena edició proposant un monument que la ciutadania pot tocar per a “construir la València que desitja habitar“.

El projecte, que s’ha presentat aquest dijous en el claustre del Centre Cultural La Nau, on se situa la instal·lació física d’enguany, rep el nom de ‘[In]Tocable‘.

En aquesta ocasió, la falla experimental ofereix un espai de 8 metres per 8 metres dividit en quatre dimensions: Tocable, Intocable, Possible i Impossible). Les persones visitants trobaran ací prop de 30 peces a escala humana, amb diferents formes geomètriques i inspirades en la pedagogia Montessori, que representen diversos elements estructurals que conformen les ciutats (el turisme, els éssers vius, la igualtat, etcètera); de manera que poden apilar-les, adossar-les i organitzar-les segons les seues preferències com a ciutadans i ciutadanes.

La idea és que reflexionem sobre quines qüestions volem i podem intervenir com a ciutadania, per això parlem de tocable i intocable; però també pensem fins a quin punt podem aconseguir els canvis que volem o no, per això oferim les dimensions possible i impossible. Amb tot, la Falla Immaterial del 2024 implica que el monument serà diferent per a cada persona que ho visite”, ha explicat Fran Grimaldo, director de Falla Immaterial.

L’acte també ha comptat amb les intervencions de Maria Estela Arlandis, Fallera Major de València 2024; Ester Alba, vicerectora de Cultura i Societat de la Universitat de València; Juan Carlos Caballero, regidor de Transparència, Informació i Defensa de la Ciutadania de l’Ajuntament de València; i Reyes Pe, l’artista tèxtil que ha col·laborat amb l’equip científic i artístic de l’ETSE-UV per a desenvolupar aquesta proposta tàctil i interactiva, la qual romandrà oberta al públic en el claustre del Centre Cultural La Nau fins al 24 de març.

PIONERA EN INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL

Com és habitual, Falla Immaterial es completa amb el seu vessant digital en l’espai web oficial fallaimmaterial.com, on enguany es podrà jugar a construir un monument similar a la instal·lació física [In]Tocable. En aquest cas, les dades seran arreplegades per a analitzar les preferències de la ciutadania sobre València.

A més, també serà possible fer-se una foto “fallera i immaterial” des dels dispositius mòbils amb l’ajuda d’una Intel·ligència Artificial.

L’objectiu de la iniciativa és augmentar la cultura científica de la societat mitjançant la festa local més popular i emblemàtica de la ciutat de València. El 2017, la Universitat de València, a través de l’ETSE, coincidint amb la declaració de les Falles com a patrimoni cultural immaterial de la humanitat per la Unesco, va construir la primera falla immaterial de la història; un projecte d’art digital i alfabetització científica que es renova cada any, creant diferents monuments de manera col·laborativa amb la ciutadania.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

El Suprem desestima el recurs de la UMH i consolida el grau de Medicina en la UA

L'alt tribunal inadmet el recurs de cassació de la UMH contra el grau de Medicina de la Universitat d'Alacant, confirma la fallada del TSJCV i imposa costes.

Temporal a Granada: voluntaris de València, rescat en Alfacar i Órgiva sense aigua

El temporal ha activat una resposta solidària i d'emergència: equips de València han secundat els acovardisques a la Vega i Huétor Tájar, la Guàrdia Civil ha evacuat a un veí en Alfacar i Órgiva s'ha quedat sense subministrament d'aigua pel trencament de la canonada general.

El Consell demana actuacions urgents i declarar 60 municipis zones greument afectades per la borrasca Harry

El Consell ha acordat sol·licitar al Govern la declaració de zones greument afectades per a 60 municipis i reclama obres urgents de regeneració del litoral després del temporal.

El PP reclama una auditoria urgent de les infraestructures ferroviàries a la província de València

El PP en la Diputació de València ha presentat una moció per a instar a Adif a una auditoria extraordinària de la xarxa ferroviària provincial. La proposta exigix un pla urgent amb calendari i pressupost i demana responsabilitats polítiques, inclosa la dimissió del ministre Óscar Puente

Donya Letizia visitarà la fàbrica de calçat Pedro García pel seu centenari

Donya Letizia visitarà el 19 de febrer la fàbrica Pedro García a Elda amb motiu del centenari de la firma. Recorrerà la cadena de producció i serà rebuda per autoritats i responsables de l'empresa.

Tanquen el port de València pel temporal i l’avís groc de Aemet

L'Autoritat Portuària de València ha decidit tancar este divendres el port a entrades i eixides per condicions meteorològiques adverses. Aemet ha activat avís groc en el litoral entre les 14 i les 22 hores i Emergències ha elevat les alertes per al dissabte.

Morant ha acusat a Camarero d’impulsar el canvi normatiu que va permetre irregularitats en la VPP d’Alacant

Diana Morant ha denunciat un escàndol en una promoció de VPP a Alacant i ha assenyalat a Susana Camarero per impulsar el canvi normatiu. Ha exigit explicacions en Les Corts i la devolució dels pisos adjudicats de manera irregular.

Morant defén que les paraules d’Óscar López sobre Lambán són una anàlisi política des del respecte

Diana Morant ha emmarcat les declaracions d'Óscar López sobre Javier Lambán com una anàlisi política realitzada des del respecte. Ha reclamat fer oposició al PP per a frenar a la ultradreta, ha rebutjat separar les eleccions generals i ha defés el seu suport a la llei de multireincidència impulsada per Junts.