16.7 C
València
Diumenge, 1 febrer, 2026

Falla Immaterial ‘planta’ un monument que la ciutadania pot tocar per a ‘construir la València que desitja’

El projecte Falla Immaterial –impulsat des de l’Escola Tècnica Superior d’Enginyeria de la Universitat de València (ETSE-UV)– arriba a la seua huitena edició proposant un monument que la ciutadania pot tocar per a “construir la València que desitja habitar“.

El projecte, que s’ha presentat aquest dijous en el claustre del Centre Cultural La Nau, on se situa la instal·lació física d’enguany, rep el nom de ‘[In]Tocable‘.

En aquesta ocasió, la falla experimental ofereix un espai de 8 metres per 8 metres dividit en quatre dimensions: Tocable, Intocable, Possible i Impossible). Les persones visitants trobaran ací prop de 30 peces a escala humana, amb diferents formes geomètriques i inspirades en la pedagogia Montessori, que representen diversos elements estructurals que conformen les ciutats (el turisme, els éssers vius, la igualtat, etcètera); de manera que poden apilar-les, adossar-les i organitzar-les segons les seues preferències com a ciutadans i ciutadanes.

La idea és que reflexionem sobre quines qüestions volem i podem intervenir com a ciutadania, per això parlem de tocable i intocable; però també pensem fins a quin punt podem aconseguir els canvis que volem o no, per això oferim les dimensions possible i impossible. Amb tot, la Falla Immaterial del 2024 implica que el monument serà diferent per a cada persona que ho visite”, ha explicat Fran Grimaldo, director de Falla Immaterial.

L’acte també ha comptat amb les intervencions de Maria Estela Arlandis, Fallera Major de València 2024; Ester Alba, vicerectora de Cultura i Societat de la Universitat de València; Juan Carlos Caballero, regidor de Transparència, Informació i Defensa de la Ciutadania de l’Ajuntament de València; i Reyes Pe, l’artista tèxtil que ha col·laborat amb l’equip científic i artístic de l’ETSE-UV per a desenvolupar aquesta proposta tàctil i interactiva, la qual romandrà oberta al públic en el claustre del Centre Cultural La Nau fins al 24 de març.

PIONERA EN INTEL·LIGÈNCIA ARTIFICIAL

Com és habitual, Falla Immaterial es completa amb el seu vessant digital en l’espai web oficial fallaimmaterial.com, on enguany es podrà jugar a construir un monument similar a la instal·lació física [In]Tocable. En aquest cas, les dades seran arreplegades per a analitzar les preferències de la ciutadania sobre València.

A més, també serà possible fer-se una foto “fallera i immaterial” des dels dispositius mòbils amb l’ajuda d’una Intel·ligència Artificial.

L’objectiu de la iniciativa és augmentar la cultura científica de la societat mitjançant la festa local més popular i emblemàtica de la ciutat de València. El 2017, la Universitat de València, a través de l’ETSE, coincidint amb la declaració de les Falles com a patrimoni cultural immaterial de la humanitat per la Unesco, va construir la primera falla immaterial de la història; un projecte d’art digital i alfabetització científica que es renova cada any, creant diferents monuments de manera col·laborativa amb la ciutadania.

Últimes notícies

Fornals dona els tres punts al Betis en un final que feia olor d’empat (2-1)

El Betis es va imposar 2-1 al València en La Cartoixa gràcies a una miqueta de Pablo Fornals en el minut 88. Luis Rioja va obrir el marcador i Chimy Ávila va empatar de penal.

Betis i València empaten 1-1 al descans en La Cartoixa

Betis i València marxen al descans amb 1-1 en un dol molt equilibrat en La Cartoixa. Luis Rioja va obrir el marcador i Chimy Ávila va empatar de penal tres minuts després.

Gerard Moreno veu a Pamplona un punt d’inflexió

El davanter del Vila-real va valorar el 2-2 davant Osasuna com un punt d'inflexió després de dos derrotes fora. Va reclamar autocrítica pels gols encaixats i va mirar a l'Espanyol.

Matías Moreno ja està a casa després de passar la nit a l’hospital per un xoc amb Sorloth

El central del Llevant va rebre l'alta este diumenge després de passar la nit en observació pel colp al cap patit en el minut 23 davant l'Atlètic. El club va actuar per prevenció i va seguir el protocol.

L’Elx frena al gener i perd solidesa a casa i avantatge sobre el descens

L'Elx ha sumat només 2 de 15 punts al gener, va perdre la imbatibilidad a casa i ha vist retallat el seu matalàs amb el descens. L'eliminació copera accentua el sot mentres l'equip seguix sense guanyar a domicili

La Generalitat inicia la revisió del Catàleg de Platges de la Comunitat amb consulta pública

La Generalitat ha iniciat la consulta pública prèvia per a revisar el Catàleg de Platges de la Comunitat Valenciana. El procés busca incorporar aportacions ciutadanes i municipals abans del nou text.

Juan Romero, nou alcalde de Marines després d’un relleu pactat

El ple extraordinari ha triat a Juan Romero (Compromis per Marines) com a nou alcalde amb els vots de PSPV-PSOE i Compromis; el relleu complix el pacte de 2023.

Fernando Esteso, icona del destape que va fer ombra a Star Wars

L'actor ha mort este diumenge a València. Figura clau del destape en els 70 i 80, va triomfar al costat d'Andrés Pajares amb comèdies que van trencar la taquilla.