18.4 C
València
Dimecres, 15 octubre, 2025

Els casals fallers de Borriana eixiran al carrer amb les mateixes normes que hostaleria

 

“Falles necessàries, esperades i especials. No m’agrada denominar-les atípiques”. Amb esta premissa la regidora de festes de l’ajuntament de Borriana i presidenta de la Junta Local Fallera, Sara Molina, ha presentat hui la programació fallera que acollirà la ciutat del 8 al 12 d’octubre i l’anunci oficial del qual serà diumenge que ve 26 de setembre.

Unes falles especials que “passaran a la història”, després d’any i mig de pandèmia i restriccions sanitàries.

Així, del 8 al 12 d’octubre, en unes dates excepcionals, la ciutat vibrarà amb els tradicionals actes fallers, com la plantà de monuments, l’ofrena, les mascletaes o la cremà, però sempre “ateses les recomanacions sanitàries”, com ha precisat Molina.

Quant a les mesures i horaris per a estes festes, “estan basats en el decàleg de normes i conductes que es va pactar en la taula de negociació entre la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública i les entitats i municipis fallers, on Borriana va estar representada en la figura de Salva Doménech, president de la Federació de Falles, i a qui cal agrair el seu treball i esforç”.

Així, “els actes es plantegen a l’aire lliure i evitant en tot moment les aglomeracions”. Per exemple, els casals fallers ja han decidit que celebraran els seus actes al carrer per a poder tindre major aforament i que alguns fins i tot es plantegen actuacions musicals malgrat que, a l’espera que poguera haver-hi algun canvi, de moment, de seguir així les restriccions no es podrà ballar. I quant als horaris, es regiran per la mateixa normativa que afecte l’hostaleria.

Entre estes mesures, ha destacat “el desdoblament dels castells, el perímetre de les cremàs amb doble barrat per a separar a les comissions del públic, la ubicació de cada comissió en llocs específics per a evitar aglomeracions durant les mascletaes o el coordinador covid que tindrà cada comissió”.

Així, s’han organitzat unes Falles segures que, segons ha expressat Molina “en el pla econòmic són necessàries per al comerç de la ciutat i a nivell cultural i emocional també era imprescindible tancar  este  capítol del cicle faller”.

 

19 pregoners per a l’inici oficial

 

Quant al programa, Molina ha assegurat que “no hi ha millor manera de començar estes Falles que amb el merescut homenatge a Pepet dissabte que ve 25 de setembre, quan serà distingit com a fill predilecte, en un acte que va haver de ser posposat per la pandèmia”.

D’altra banda, el pròleg oficial d’estes festes s’escriurà el diumenge 26, quan es donarà l’inici oficial a les Falles 2021. Eixe dia, a partir de les 19 hores, les reines, acompanyades de les corts d’honor i de les dames de la ciutat, recorreran els sectors fallers, on aniran sumant-se les diferents comissions falleres, per a finalitzar tots amb l’Anunci de la festa des de la plaça de l’Ajuntament.

Així mateix, en esta ocasió, en lloc del tradicional pregó, les 19 falles actuaran coralment com 19 pregoners, a través d’un vídeo que s’estrenarà en la plaça Major. Enguany no podrà ser el multitudinari acte d’anunci des del balcó de l’Ajuntament, però els veïns i veïnes de la ciutat podran seguir l’acte des del canal de televisió Borriana Teve i des de les xarxes socials. Per a acabar l’acte es llançarà un castell de focs artificials.

 

Un programa amb plantà, ofrena i cremà

 

La setmana festiva començarà el divendres 8 d’octubre a la vesprada, amb la visita de les reines a les 19 plantàs dels monuments fallers. L’endemà, dissabte 9, serà quan es faça lliurament dels premis a les millors falles, després de la qual cosa les reines realitzaran una visita a les guanyadores de la Secció Especial. Cal recordar que enguany, de manera excepcional, totes les falles obtindran premi com a tancament d’este cicle faller marcat per la pandèmia.

En esta ocasió, per a evitar aglomeracions, les nominacions i els premiats s’aniran anunciant a les 17 hores en directe des del tapís de la plaça Major, fins on acudiran les comissions falleres a partir de les 18.30 hores, de manera escalonada, per a rebre les banderoles.

El diumenge 10 i el dilluns 11, al matí, les reines realitzaran les visites oficials a les comissions de dos sectors de la ciutat cada dia i visitaran durant tot el dia els paradors, on rebran de la seua part el títol de ‘falleres d’honor’. A més, en totes dos jornades es podrà gaudir de mascletaes, que seran llançades a les 14 hores des de la plaça de l’Hereu.

D’altra banda, eixe diumenge de 17 a 20 hores el Consell Local de la Joventut organitzarà les activitats de dinamització i debat d’OpinaJove en la plaça de les Gallines, per a promoure la participació i analitzar les necessitats de la gent jove de Borriana.

El dilluns a la nit, a les 21 hores, serà el torn de la Nit del foc, el tret d’eixida del qual ho donarà una palmera disparada des de l’Ajuntament, seguida d’un castell de focs artificials simultani, llançat alhora des de tots els emplaçaments on hi haja una falla.

El dimarts 12 d’octubre, a les 10.30 hores, serà el torn de la tradicional ofrena de flors a la patrona de Borriana, la Mare de Déu de la Misericòrdia, que tindrà el seu inici en el col·legi dels Salesians per a culminar en el tapís instal·lat en la Plaça Major. L’acte culminarà amb una mascletà que es llançarà des de la plaça de l’Hereu quan finalitze l’ofrena.

Finalment, el foc purificador posarà el fermall d’or a estes falles tan singulars amb la cremà, a les 20 hores, de les infantils, i a les 22 hores de les adultes, i amb la vista posada en el ressorgiment faller del març vinent de 2022.

Últimes notícies

Espanya sub-21 remunta a Finlàndia amb un gol de Gonzalo en el 92

Espanya sub-21 va voltejar el 0-1 amb punts de Mayenda (88) i Gonzalo (92) per a véncer 2-1 a Finlàndia. Amb tres triomfs, lidera el grup A rumb a l'Europeu 2027.

Les falleres majors de València de 2026 prenen possessió del seu càrrec

Carmen Prades i la xiqueta Marta Mercader són proclamades en el saló de plens i arranca un nou cicle faller. La ciutat les reconeix com a referents culturals.

Mor una britànica de 72 anys en un xoc entre el seu cotxe i una autocaravana en la N-332

Una britànica de 72 anys mor en la N-332 a l'altura de Santa Pola després de col·lidir el seu cotxe amb una autocaravana. L'altre conductor està ferit greu.

Gonzalo culmina la remuntada d’Espanya sub-21 en el descompte 2-1

Espanya sub-21 va voltejar un partit aspre davant Finlàndia amb gols de Mayenda en el 88 i Gonzalo en el 92. El triomf manté el ple i el lideratge del grup A.

Les Falleres Majors de València 2026 prenen possessió a l’Ajuntament

Carmen Prades i Marta Mercader han sigut proclamades Falleres Majors de València 2026 en el saló de plens, en un acte presidit per María José Catalá. El nomenament obri oficialment el nou cicle faller.

Les pluges continuen este dimecres amb remissió lenta i focus al Mediterrani

La inestabilitat persistix per una massa freda en altura i la humitat mediterrània. Hi haurà ruixats menys intensos, amb avisos en punts d'Ebre, litoral valencià i Balears.

Ferran Torrent renúncia al Premi dels Lletres Valencianes per la deriva amb el valencià del Consell

L'escriptor comunica per carta a Carlos Mazón que renúncia al Premi dels Lletres Valencianes. Argumenta una deriva institucional menys respectuosa amb el valencià.

Restablixen la circulació ferroviària entre València i Barcelona des de les 20.00 després de la dana Alice

Adif reobri hui a les 20.00 la línia del Corredor Mediterrani entre València i Barcelona, danyada per la dana Alice. La circulació es reprendrà amb limitacions en un tram crític.