13.3 C
València
Dimarts, 3 febrer, 2026

Consulta ací el programa de la Generalitat per a celebrar el 9 d’octubre en tota la Comunitat

La Generalitat ha presentat la imatge institucional i les activitats programades amb motiu del Dia de la Comunitat Valenciana. Nombroses propostes lúdiques i culturals es desenvoluparan des de l’1 d’octubre a València, Alacant, Elx i Castelló de la Plana.

El secretari autonòmic de Promoció Institucional Comunicació i Prospectiva, Alfred Boix, ha manifestat que amb la celebració d’aquest 9 d’octubre, la Generalitat pretén valorar les festes com a “eix potenciador de la convivència”, així com fer costat al sector cultural i de festes “que tant ha patit els dos últims anys”, ha assenyalat.

Durant la presentació de la imatge institucional del 9 d’octubre, Boix ha animat a la ciutadania a participar en la celebració dels actes programats amb motiu d’aquesta festivitat perquè, segons ha dit, “ha arribat el moment de retrobar-nos en places i carrers per a celebrar el dia gran de totes i tots els valencians”.

Boix ha reiterat que les festes són “motor cultural, turístic i econòmic i, per damunt de tot, pulmó emocional” per això, “hem dibuixat nou dies de cultura i festa per a celebrar el 9 d’octubre” que enguany, tal com ha recordat, coincideix amb el 40 aniversari de l’Estatut d’Autonomia, al qual s’ha referit com “el marc de diàleg que ens vam donar els valencians i valencianes i que hui està més viu que mai de cara als reptes de futur que ens plantegem com a poble”.

L’acte ha comptat també amb la participació de la directora general de Promoció Institucional,  Fernanda Escribano, que ha presentat el cartell institucional i les activitats programades per la Generalitat, que enguany “compten amb nombroses tradicions que, de nord a sud de la Comunitat Valenciana, mostraran la diversitat cultural que ens caracteritza”.

En aquest sentit, ha explicat Escribano, se celebraran concerts, jocs tradicionals, activitats lúdiques, representacions teatrals, concerts, un recital poètic i castells de focs artificials, a més s’obriran al públic palaus de València, Alacant i Castelló de la Plana.

Imatge i activitats

La imatge seleccionada enguany és un cartell realitzat pel dissenyador Ibán Ramón que evoca a l’entrada de Jaume I a València el 9 d’octubre de 1238. La proposta gràfica presenta el casc i la cimera amb la figura del drac mitjançant una representació contemporània i una retolació tipogràfica que remet a la modernitat valenciana del segle XX i al pintor i cartellista valencià Josep Renau.

Quant a la programació, hi haurà activitats lúdiques com l’espectacle ‘Horta’, de la companyia Horta Teatre; una lectura poètica i les actuacions de Dani Miquel, La Maria i Sandra Monfort, el Cor de la Generalitat Valenciana i Els infantillos del Corpus, que se celebraran en el Palau de la Generalitat.

D’altra banda, en els voltants del Palau, s’instal·larà una ‘gastroneta’ amb degustació d’orxata i productes propis de la mocadorà i se celebraran jocs tradicionals.

A més, el públic podrà assistir al ritual del ‘Pa beneït de la Torre de les Maçanes’, la ‘Tamborada de l’Alcora’, una representació de Moros i Cristians d’Alcoi i un concert de Bandes de la Federació de Societats Musicals de la Comunitat Valenciana. Els actes finalitzaran amb un castell de focs artificials que tindrà lloc el 8 d’octubre al Campus de Tarongers.

Actes a Castelló de la Plana i Alacant

El Dia de la Comunitat Valenciana se celebrarà a Castelló de la Plana, a la Casa dels Caragols, que acollirà els concerts de Dani Miquel, Lola Bou i Manel Brancal, i La Maria.

La plaça de les Aules també serà escenari de jocs tradicionals i de la ‘Moma de Xàtiva’ i els ‘Tornejants d’Algemesi’. Així mateix, el públic podrà assistir al concert de Bandes de la Federació de Societats Musicals de la Comunitat Valenciana en la plaça Major. Un castell de focs artificials posarà el punt final a les celebracions el 8 d’octubre, al carrer Carmen Noguera Valero.

A Alacant s’ha programat un concert acústic de Seguretat Social en el Teatre Principal i una actuació de Dani Miquel a la Biblioteca Municipal Azorín. En el Port d’Alacant se celebraran jocs tradicionals, un concert de Bandes de la Federació de Societats Musicals de la Comunitat Valenciana i un castell de focs artificials per a tancar la setmana de celebracions.

Finalment, la plaça de Baix d’Elx serà escenari d’una ‘Dolçainada’ i la ‘Muixeranga d’Algemesí’, i a Orihuela s’ha programat l’exposició ‘La casa de Rafal. La gran desconeguda’, en el Palau Marqués de Rafal.

Palacios de portes obertes

A més, des d’aquest dissabte, 1 d’octubre, la ciutadania podrà visitar el Palau de la Generalitat, el Palau de Castellfort, el Palau de les comunicacions, el Palau de Forcalló i el Palau Boïl d’Arenós, a València. A més, obriran les seues portes al públic el Monestir de Sant Miquel dels Reis i el Convent de Sant Doménec.

Així mateix, es podran visitar la Casa dels Caragols i la Casa de la Bruixes, situades a Castelló de la Plana i Alacant, respectivament.

Últimes notícies

La Generalitat destina 2,16 milions a la modernització integral del port Nou Fontana de Xàbia

La Generalitat impulsa una inversió de 2,16 milions per a renovar el port Nou Fontana de Xàbia. El pla, en dos fases, modernitza instal·lacions, servicis i accessos en 15 mesos.

Pérez Llorca demana declarar zona catastròfica després del temporal Harry i exigix competències de litoral

El Consell ha sol·licitat al Govern la declaració de zona catastròfica pels danys del temporal Harry i ha urgit a transferir a la Generalitat la gestió del litoral.

El Govern veu inacceptable que Feijóo carregue contra la gestió estatal de la DANA

El Ministeri per a la Transició Ecològica ha defés que Aemet i la Confederació Hidrogràfica del Xúquer van emetre avisos clars i disponibles durant la DANA. La rèplica arriba després de la intervenció de Feijóo en la comissió que investiga la tragèdia del 29 d'octubre de 2024.

Torres crida a combatre l’insult i la degradació democràtica

El ministre de Política Territorial ha retret al PP l'insult d'una regidora en un míting del PSOE i ha demanat frenar la degradació democràtica amb diàleg. També ha alertat de la polarització i ha defés respondre al crit amb arguments.

Feijóo condemna els insults d’una edil del PP a Pedro Sánchez

El líder del PP ha afirmat que, per descomptat, reprova les paraules d'una regidora que va insultar a Sánchez en un míting del PSOE a Terol. Després de comparéixer en la comissió de la DANA, ha defés les seues respostes i ha criticat a ERC i Bildu.

La propietària de la guarderia d’Algemesí queda en llibertat amb mesures per presumpte maltractament a menors

La propietària, de 55 anys, va ser detinguda i ha quedat en llibertat provisional amb prohibició d'acostar-se als menors, acudir al centre i treballar amb xiquets. La causa està oberta per presumptes maltractaments habituals i vexacions injustes.

Feijóo i Rufián xoquen per la DANA entre insults i acusacions de mentir

La comissió d'investigació de la DANA en el Congrés ha viscut un enfrontament entre Feijóo i Rufián, amb encreuaments de retrets, desqualificacions i acusacions de mentir. El xoc ha elevat la tensió i ha desplaçat el debat de fons sobre la gestió de la DANA.

Arranquen les obres del primer centre de dades de València amb 60 milions i 100 ocupacions directes

NxN Data Centers ha iniciat les obres del primer centre de dades de València en Vara de Quart, amb una inversió de 60 milions. L'obertura s'ha previst per al primer semestre de 2027 i el projecte ha anunciat 100 ocupacions directes i uns 500 indirectes.