12 C
València
Dimecres, 26 novembre, 2025

Consulta ací el programa de la Generalitat per a celebrar el 9 d’octubre en tota la Comunitat

La Generalitat ha presentat la imatge institucional i les activitats programades amb motiu del Dia de la Comunitat Valenciana. Nombroses propostes lúdiques i culturals es desenvoluparan des de l’1 d’octubre a València, Alacant, Elx i Castelló de la Plana.

El secretari autonòmic de Promoció Institucional Comunicació i Prospectiva, Alfred Boix, ha manifestat que amb la celebració d’aquest 9 d’octubre, la Generalitat pretén valorar les festes com a “eix potenciador de la convivència”, així com fer costat al sector cultural i de festes “que tant ha patit els dos últims anys”, ha assenyalat.

Durant la presentació de la imatge institucional del 9 d’octubre, Boix ha animat a la ciutadania a participar en la celebració dels actes programats amb motiu d’aquesta festivitat perquè, segons ha dit, “ha arribat el moment de retrobar-nos en places i carrers per a celebrar el dia gran de totes i tots els valencians”.

Boix ha reiterat que les festes són “motor cultural, turístic i econòmic i, per damunt de tot, pulmó emocional” per això, “hem dibuixat nou dies de cultura i festa per a celebrar el 9 d’octubre” que enguany, tal com ha recordat, coincideix amb el 40 aniversari de l’Estatut d’Autonomia, al qual s’ha referit com “el marc de diàleg que ens vam donar els valencians i valencianes i que hui està més viu que mai de cara als reptes de futur que ens plantegem com a poble”.

L’acte ha comptat també amb la participació de la directora general de Promoció Institucional,  Fernanda Escribano, que ha presentat el cartell institucional i les activitats programades per la Generalitat, que enguany “compten amb nombroses tradicions que, de nord a sud de la Comunitat Valenciana, mostraran la diversitat cultural que ens caracteritza”.

En aquest sentit, ha explicat Escribano, se celebraran concerts, jocs tradicionals, activitats lúdiques, representacions teatrals, concerts, un recital poètic i castells de focs artificials, a més s’obriran al públic palaus de València, Alacant i Castelló de la Plana.

Imatge i activitats

La imatge seleccionada enguany és un cartell realitzat pel dissenyador Ibán Ramón que evoca a l’entrada de Jaume I a València el 9 d’octubre de 1238. La proposta gràfica presenta el casc i la cimera amb la figura del drac mitjançant una representació contemporània i una retolació tipogràfica que remet a la modernitat valenciana del segle XX i al pintor i cartellista valencià Josep Renau.

Quant a la programació, hi haurà activitats lúdiques com l’espectacle ‘Horta’, de la companyia Horta Teatre; una lectura poètica i les actuacions de Dani Miquel, La Maria i Sandra Monfort, el Cor de la Generalitat Valenciana i Els infantillos del Corpus, que se celebraran en el Palau de la Generalitat.

D’altra banda, en els voltants del Palau, s’instal·larà una ‘gastroneta’ amb degustació d’orxata i productes propis de la mocadorà i se celebraran jocs tradicionals.

A més, el públic podrà assistir al ritual del ‘Pa beneït de la Torre de les Maçanes’, la ‘Tamborada de l’Alcora’, una representació de Moros i Cristians d’Alcoi i un concert de Bandes de la Federació de Societats Musicals de la Comunitat Valenciana. Els actes finalitzaran amb un castell de focs artificials que tindrà lloc el 8 d’octubre al Campus de Tarongers.

Actes a Castelló de la Plana i Alacant

El Dia de la Comunitat Valenciana se celebrarà a Castelló de la Plana, a la Casa dels Caragols, que acollirà els concerts de Dani Miquel, Lola Bou i Manel Brancal, i La Maria.

La plaça de les Aules també serà escenari de jocs tradicionals i de la ‘Moma de Xàtiva’ i els ‘Tornejants d’Algemesi’. Així mateix, el públic podrà assistir al concert de Bandes de la Federació de Societats Musicals de la Comunitat Valenciana en la plaça Major. Un castell de focs artificials posarà el punt final a les celebracions el 8 d’octubre, al carrer Carmen Noguera Valero.

A Alacant s’ha programat un concert acústic de Seguretat Social en el Teatre Principal i una actuació de Dani Miquel a la Biblioteca Municipal Azorín. En el Port d’Alacant se celebraran jocs tradicionals, un concert de Bandes de la Federació de Societats Musicals de la Comunitat Valenciana i un castell de focs artificials per a tancar la setmana de celebracions.

Finalment, la plaça de Baix d’Elx serà escenari d’una ‘Dolçainada’ i la ‘Muixeranga d’Algemesí’, i a Orihuela s’ha programat l’exposició ‘La casa de Rafal. La gran desconeguda’, en el Palau Marqués de Rafal.

Palacios de portes obertes

A més, des d’aquest dissabte, 1 d’octubre, la ciutadania podrà visitar el Palau de la Generalitat, el Palau de Castellfort, el Palau de les comunicacions, el Palau de Forcalló i el Palau Boïl d’Arenós, a València. A més, obriran les seues portes al públic el Monestir de Sant Miquel dels Reis i el Convent de Sant Doménec.

Així mateix, es podran visitar la Casa dels Caragols i la Casa de la Bruixes, situades a Castelló de la Plana i Alacant, respectivament.

Últimes notícies

4-0 en Dortmund: el Vila-real es desfigura i queda a la vora del KO europeu

El Vila-real s'ha quedat sense marge d'error després d'un 4-0 en el camp del Borussia Dortmund. Un gol en el descompte i una expulsió amb penal van encadenar la solsida.

90-64: València Basket desarma al Bayern amb un 26-4 i firma la seua octava victòria en Eurolliga

Un parcial de 26-4 entre el segon i el tercer quart va encarrilar el 90-64 al Bayern i va assentar al València Basket en la zona alta. Braxton Key va acabar tocat i serà avaluat.

4-0 en Dortmund: el Vila-real es queda sense marge d’error

El Vila-real ha caigut 4-0 en Dortmund i s'ha quedat sense marge d'error per a barallar la classificació. El partit es va trencar entre el descans i la represa.

90-64: la perseverança del València desarma al Bayern

El València Basket va firmar un parcial de 26-4 entre el segon i el tercer quart que va trencar el partit davant el Bayern i va segellar la seua octava victòria en l'Eurolliga. El triomf va arribar amb la preocupació per la lesió de Braxton Key.

Guirassy avança al Dortmund al caient del descans davant un Vila-real superior (1-0)

Guirassy ha posat el 1-0 per al Borussia Dortmund a l'eixida d'un córner en l'última acció del primer temps. El Vila-real havia sigut superior però va fallar en la definició.

València es mobilitza i clama n’hi ha prou de violència contra les dones en el 25N

La marxa del 25N a València ha denunciat la violència contra les dones i l'avanç del negacionismo. El manifest final ha reclamat més recursos i canvis legals.

Marcelino introduïx sis canvis davant un Dortmund amb Adeyemi i Guirassy en atac

Marcelino va introduir sis canvis en l'onze del Vila-real per al dol de Lliga de Campions davant el Borussia Dortmund. Kovac ha apostat per Adeyemi i Guirassy com a amenaces principals.

Aagesen ha dit que el sorprén que un any després encara no es conega la veritat de la DANA a València

La vicepresidenta tercera ha mostrat sorpresa per la falta de claredat sobre l'ocorregut el 29 d'octubre de 2024, jornada amb 229 víctimes a València. Noves discrepàncies horàries han reforçat els dubtes sobre la cronologia.