L’exposició del Ninot de València fa un repàs a l’actualitat política i social del moment

Ninot

Ninot de l’Exposició del Ninot de València de 2019 | Cedida

 

El nomenament del president del Govern, Pedro Sánchez, i els acords aconseguits amb el líder de Podemos, Pablo Iglesias, per a dur a terme la moció de censura a Mariano Rajoy, així com la polèmica per l’exhumació de les restes del dictador Francisco Franco són els principals protagonistes de la sàtira reflectida en l’Exposició del Ninot de les Falles de València 2019.

Ninot

Anuncios
Ninot de l’Exposició del Ninot de València de 2019 | Cedida

 

L’Exposició del Ninot, inaugurada aquest divendres i que romandrà oberta fins al 15 de març en el Museu Príncep Felip, està integrada per 285 ninots o figures escultòriques, una per cada comissió fallera de la ciutat de València, que se sotmeten a la consideració del públic perquè, en votació popular, trie el ninot que rebrà l’indult i no serà cremat en la nit del 19 de març. Sánchez i Iglesias apareixen sovint junts en un mateix grup escultòric, un com a marioneta de l’altre o compartint un mapa d’Espanya, mentre que Franco apareix unes vegades a l’interior d’una nevera “desconnectada” pel PSOE, en altres amb el missatge “calfa, que ixes”, o en un taüt amb els lemes “Stop desnonaments” i “No passaran” al voltant.

Ninot

Ninot de l’Exposició del Ninot de València de 2019 | Cedida

 

El feminisme tindrà també un paper protagonista en aquestes Falles, ja siga amb diverses representacions de “Rosie, la remachadora”, la icònica dona amb mocador roig i pigues blanques i el puny alçat, o reivindicacions com la deessa grega de la guerra, Atenea, per a fer referència a la lluita per la igualtat.

 

En una exposició que avança el contingut de les falles de València de 2019, el “procés” i els polítics catalans tornen a ser, per segon any consecutiu, grans protagonistes d’aquesta exposició: des d’Oriol Junqueras en la presó subjectant una bandera independentista i amb unes esposes amb la bandera d’Espanya, fins a Quim Torra disfressat de faraó sostenint un ceptre amb la cara de Carles Puigdemont.

 

En relació als màsters universitaris, es poden veure des de restaurants de menjar ràpid anomenats “Màster King” amb els menús “Casat: poc fet”, “Cifuentes: menjat amb creïlles”, i “Montón: retirat de la carta”, fins a un mag que fa aparéixer un títol de Dret Autonòmic i un altre d’Estudis Interdisciplinaris de Gènere.

 

El ninot del líder de Vox, Santiago Abascal, apareix representat com una marioneta que porta a les seues mans la revista Interviú i que és moguda des de l’alt mitjançant un fèretre amb l’àguila del franquisme.

 

Encara que no apareixen figures de Felip VI en l’exposició, sí que hi ha una del rei emèrit, Juan Carles I, que fa de Robinson Crusoe que, com Tom Hanks en “Nàufrag”, subjecta en una mà al seu “Wilson”, al qual anomena Corinna, en una illa envoltada de taurons amb el nom de Sofia.

 

En política internacional, els ninots al·ludeixen, sobretot, al “brexit” i la reina Isabel II, al costat d’altres clàssics d’aquesta mostra, com els presidents rus, estatunidenc i nord-coreà, Vladimir Putin, Donald Trump i Kim Jong-un, respectivament. També apareix satiritzat el president de Veneçuela, Nicolás Maduro, com a reflex d’un Iglesias vestit de pallasso que està assegut en un camerino envoltat de fotos d’Íñigo Errejón o del líder de l’Assemblea Nacional veneçolana, Juan Guaidó, sota l’atenta mirada d’un gos en el collaret del qual es pot llegir: “Monedero”.

 

Com altres anys, la sàtira fallera se centra molt en els polítics locals, com l’alcalde Joan Ribó o la vicepresidenta autonòmica Mónica Oltra, a més d’altres personalitats valencianes importants, com el cirurgià Pedro Cavadas o l’activista LGTBI Fernando Lumbreras, assassinat el mes de desembre passat.

 

A mig camí entre la música i el cinema de 2018, el llegendari Freddie Mercury, sempre amb el puny dret alçat i la mà esquerra sostenint el micròfon, es presenta en aquesta exposició com una de les principals referències culturals, entre les quals figuren també personatges de pel·lícules com “Star Wars” o “Frozen”, artistes com a Salvador Dalí o còmics com Berto Romero.

 

El centenari del València CF (1919-2019) s’alça com la gran referència esportiva d’aquestes Falles, amb representacions que van des de bufandes, escuts, equipaments o missatges, fins a una figura de l’històric jugador Mario Alberto Kempes o de l’utiller del club Bernardo España, més conegut com “Españeta”.

Anuncios

Últimes notícies

Urpa de Cap Verd el creuer amb brot de hantavirus rumb a Canàries

El creuer MV Hondius ha partit de Cap Verd cap al port de Granadilla de Abona, a Tenerife, després d'evacuar a tres persones amb hantavirus. A la seua arribada s'activarà un dispositiu sanitari per a avaluar i repatriar a tot el passatge, inclosos els espanyols a bord.

València Basket assalta el OAKA, força el 1-2 i allarga la sèrie davant el Panathinaikos

València Basket firma una exhibició col·lectiva en el OAKA, derrota al Panathinaikos per 87-91 i manté visca l'eliminatòria de quarts de final de l'Eurolliga.

El Crystal Palace s’interessa per Marcelino per a rellevar a Glasner

El Crystal Palace ha realitzat un primer sondeig per Marcelino García Toral per a ocupar la banqueta la pròxima temporada després de l'eixida anunciada d'Oliver Glasner, que deixarà el club al final del curs.

Aemet alerta de tempestes intenses en la serra que poden causar inundacions locals

Aemet manté avisos taronja i groc per tempestes que poden descarregar més de 40 litres per metre quadrat en una hora en el sud de València i nord d'Alacant, amb el risc d'inundacions locals.

Els bombers rescaten a un conductor atrapat per la pala d’un carretó en un polígon de Rafelbunyol

Un conductor ha resultat atrapat en el seu turisme en incrustar-se la pala d'un carretó en l'habitacle i ha hagut de ser rescatat pels bombers en un polígon industrial de Rafelbunyol.

Denuncien un intent d’agressió amb un cristall d’un pres de Picassent a diversos funcionaris

Acaip UGT denuncia que un pres del centre penitenciari de Picassent va intentar agredir amb un tros de cristall a diversos funcionaris, que van resultar ferits de diversa consideració.

València estrenarà este estiu punts de bany a la platja per a persones amb paràlisi cerebral

L'Ajuntament de València posarà en marxa este estiu un projecte pilot de punts de bany adaptats per a persones amb paràlisi cerebral a la platja del Cabanyal, que s'estendrà posteriorment a altres trams del litoral.

La Policia Local de València immobilitza 129 patinets i reforça els controls en barris conflictius

La Policia Local de València ha controlat 161 patinets elèctrics des de finals d'abril, dels quals ha immobilitzat 129 i ha imposat 219 denúncies en diversos barris per infraccions tècniques i de circulació.