L’exposició del Ninot de València fa un repàs a l’actualitat política i social del moment

Ejemplo de shortcode con estilo
Ninot de l’Exposició del Ninot de València de 2019 | Cedida   El nomenament del president del Govern, Pedro Sánchez, i els acords aconseguits amb el líder de Podemos, Pablo Iglesias, per a dur a terme la moció de censura a Mariano Rajoy, així com la polèmica per l’exhumació de les restes del dictador Francisco […]
Ninot

Ninot de l’Exposició del Ninot de València de 2019 | Cedida

 

El nomenament del president del Govern, Pedro Sánchez, i els acords aconseguits amb el líder de Podemos, Pablo Iglesias, per a dur a terme la moció de censura a Mariano Rajoy, així com la polèmica per l’exhumació de les restes del dictador Francisco Franco són els principals protagonistes de la sàtira reflectida en l’Exposició del Ninot de les Falles de València 2019.

Ninot

Ninot de l’Exposició del Ninot de València de 2019 | Cedida

 

L’Exposició del Ninot, inaugurada aquest divendres i que romandrà oberta fins al 15 de març en el Museu Príncep Felip, està integrada per 285 ninots o figures escultòriques, una per cada comissió fallera de la ciutat de València, que se sotmeten a la consideració del públic perquè, en votació popular, trie el ninot que rebrà l’indult i no serà cremat en la nit del 19 de març. Sánchez i Iglesias apareixen sovint junts en un mateix grup escultòric, un com a marioneta de l’altre o compartint un mapa d’Espanya, mentre que Franco apareix unes vegades a l’interior d’una nevera «desconnectada» pel PSOE, en altres amb el missatge «calfa, que ixes», o en un taüt amb els lemes «Stop desnonaments» i «No passaran» al voltant.

Ninot

Ninot de l’Exposició del Ninot de València de 2019 | Cedida

 

El feminisme tindrà també un paper protagonista en aquestes Falles, ja siga amb diverses representacions de «Rosie, la remachadora», la icònica dona amb mocador roig i pigues blanques i el puny alçat, o reivindicacions com la deessa grega de la guerra, Atenea, per a fer referència a la lluita per la igualtat.

 

En una exposició que avança el contingut de les falles de València de 2019, el «procés» i els polítics catalans tornen a ser, per segon any consecutiu, grans protagonistes d’aquesta exposició: des d’Oriol Junqueras en la presó subjectant una bandera independentista i amb unes esposes amb la bandera d’Espanya, fins a Quim Torra disfressat de faraó sostenint un ceptre amb la cara de Carles Puigdemont.

 

En relació als màsters universitaris, es poden veure des de restaurants de menjar ràpid anomenats «Màster King» amb els menús «Casat: poc fet», «Cifuentes: menjat amb creïlles», i «Montón: retirat de la carta», fins a un mag que fa aparéixer un títol de Dret Autonòmic i un altre d’Estudis Interdisciplinaris de Gènere.

 

El ninot del líder de Vox, Santiago Abascal, apareix representat com una marioneta que porta a les seues mans la revista Interviú i que és moguda des de l’alt mitjançant un fèretre amb l’àguila del franquisme.

 

Encara que no apareixen figures de Felip VI en l’exposició, sí que hi ha una del rei emèrit, Juan Carles I, que fa de Robinson Crusoe que, com Tom Hanks en «Nàufrag», subjecta en una mà al seu «Wilson», al qual anomena Corinna, en una illa envoltada de taurons amb el nom de Sofia.

 

En política internacional, els ninots al·ludeixen, sobretot, al «brexit» i la reina Isabel II, al costat d’altres clàssics d’aquesta mostra, com els presidents rus, estatunidenc i nord-coreà, Vladimir Putin, Donald Trump i Kim Jong-un, respectivament. També apareix satiritzat el president de Veneçuela, Nicolás Maduro, com a reflex d’un Iglesias vestit de pallasso que està assegut en un camerino envoltat de fotos d’Íñigo Errejón o del líder de l’Assemblea Nacional veneçolana, Juan Guaidó, sota l’atenta mirada d’un gos en el collaret del qual es pot llegir: «Monedero».

 

Com altres anys, la sàtira fallera se centra molt en els polítics locals, com l’alcalde Joan Ribó o la vicepresidenta autonòmica Mónica Oltra, a més d’altres personalitats valencianes importants, com el cirurgià Pedro Cavadas o l’activista LGTBI Fernando Lumbreras, assassinat el mes de desembre passat.

 

A mig camí entre la música i el cinema de 2018, el llegendari Freddie Mercury, sempre amb el puny dret alçat i la mà esquerra sostenint el micròfon, es presenta en aquesta exposició com una de les principals referències culturals, entre les quals figuren també personatges de pel·lícules com «Star Wars» o «Frozen», artistes com a Salvador Dalí o còmics com Berto Romero.

 

El centenari del València CF (1919-2019) s’alça com la gran referència esportiva d’aquestes Falles, amb representacions que van des de bufandes, escuts, equipaments o missatges, fins a una figura de l’històric jugador Mario Alberto Kempes o de l’utiller del club Bernardo España, més conegut com «Españeta».

Últimes notícies

Brugué destaca l’actitud de l’equip després de perdre davant de l’Atlético

Roger Brugué ha llevat importància a l’error d’un company que ha propiciat el primer gol de l’Atlético i ha destacat la bona actitud del Llevant en la derrota per 0-2.

L’Atlético de Madrid venç 0-2 el Levante i pren el lideratge

L’Atlético de Madrid ha guanyat 0-2 al Levante al Ciutat de València i s’ha situat líder, amb un partit més que el Barcelona.

Les famílies recorden les 234 víctimes de la dana amb els reconeixements ‘Memoria’

L’associació de familiars ha homenatjat les 234 víctimes de la dana en la primera edició dels reconeixements 'Memoria', dos anys després de la catàstrofe.

El Villarreal acumula cinc lesionats musculars

El El Villarreal acumula cinc baixes per lesions musculars després de la lesió de Gerard Moreno. Encara falten informes sobre tres jugadors.

El Valencia vol encadenar victòries en la Lliga a la pista del necessitat Andorra

El Valencia Basket visita diumenge l’Andorra amb l’objectiu de sumar el tercer triomf consecutiu en la Lliga Endesa i mantindre’s en la zona alta.

L’Elche busca el primer triomf a casa davant d’un Valencia en descens

L’Elche rep el Valencia este diumenge a les 18.30 al Martínez Valero. Els il·licitans volen guanyar a casa i els valencianistes necessiten eixir del descens.

Aguirre: els tècnics no tenim varetes màgiques

Javier Aguirre ha recordat que un canvi d’entrenador no garantix victòries immediates abans del partit del Valencia a Elche.

Presó provisional sense fiança per al suposat «fundador e impulsor» de Blocus España

El jutjat de Torrent ha decretat presó provisional sense fiança per al considerat "fundador e impulsor" de Blocus España, detingut divendres a Picanya. Està investigat per diversos delictes relacionats amb la convocatòria de disturbis.