19.9 C
València
Dilluns, 16 febrer, 2026

València recupera la Setmana del Ninot Indultat després de dos anys

Després d’un parèntesi de dos anys (2020 i 2021) obligat per la pandèmia, la Regidoria de Cultura Festiva torna a organitzar la Setmana del Ninot Indultat, que se celebrarà en el Saló de Cristall de l’Ajuntament entre els dies 14 al 20 de juliol. Tal com ha explicat el regidor de Cultura Festiva, Carlos Galiana, “el Saló de Cristall de l’Ajuntament torna a ser l’aparador perfecte per a exhibir l’art dels nostres artistes fallers i difondre el nostre patrimoni cultural festiu”.

Galiana ha recordat que des de l’any 2015, “el govern de Joan Ribó va obrir a la ciutadania les portes de l’Ajuntament, les portes de la casa de totes i tots els valencians, i que el balcó municipal o el propi saló de cristall són grans atractius que estan visitant milers de persones“. La Setmana del Ninot Indultat se celebra des de l’any 2016, amb la col·laboració especial del Museu Faller de València.

Durant una setmana, les dependències municipals permetran que ciutadania i visitants puguen veure i admirar de prop els ninots indultats l’any 2022 a la ciutat. Com en les anteriors ocasions, al costat dels dos conjunts fallers s’instal·laran uns panells explicatius en diversos idiomes en els quals s’oferirà informació sobre la creació plàstica dels ninots, sobre l’Indult del Foc, les Falles i el Museu Faller. Juntament amb tot això, les persones que s’acosten fins a l’Ajuntament estos dies podran accedir també a nombroses dades específiques sobre els ninots indultats de 2022. L’horari de visita serà l’habitual d’accés públic en el Saló de Cristall.

Tal com ha assenyalat Carlos Galiana, amb esta iniciativa es pretén realitzar una bona pràctica de difusió del patrimoni cultural faller, amb especial incidència en la importància de la falla, de les comissions i del treball artístic dels artistes fallers, que són l’eix central de la festa. L’exposició vol destacar el protagonisme dels ninots indultats 2022, que passaran a formar part del Museu Falles de València a partir del dia 21 de juliol, quan tindrà lloc l’acte oficial de lliurament del conjunts.

Fantàstika Indumentària i Mare Mòbil

El ninot indultat gran és obra de l’artista faller Carlos Carsí, modelat per Sergio Penadés, de la comissió L’Antiga de Campanar, de la Secció Especial, sota el lema Fantàstika Indumentària. Mentre que el Ninot Indultat Infantil, obra de José Gallego, de la comissió Convent de Jerusalem-Matemàtic Marzal, també de la Secció Especial, es va presentar sota el lema Mare Mòbil.

En el primer cas, Fantàstika Indumentària, el grup indultat recrea un taller d’indumentària valenciana en el qual un iaio i una iaia entretenen els seus nets i netes jugant amb teles, fils i botons. Xiquets i xiquetes juguen despreocupats fent disfresses amb les teles que durant la pandèmia del covid-19 no han pogut utilitzar en el seu taller, mentre que els seus iaios pensen ja en el final d’esta etapa de restriccions. Tal com van explicar els autors, “el grup és un homenatge a un ofici que ha patit molt per a sobreviure en estos anys de pandèmia i a tots els iaios i iaies fantàstics que han passat moments dolents”.

El conjunt està elaborat en suro blanc, amb diferents tipus de fusta (contraxapat, DM, aglomerat). Les tècniques utilitzades en la seua elaboració van ser: maqueta modelada en plastilina escanejada, posteriorment passada a suro blanc tipus 3, i fresat, empaperat amb cartó amb tres capes de gotelé i escatat posterior, les cares després remodelades en pasteta (pasta Das). Acabat final amb pintura plàstica amb diferents tipus de vernís lluent i mat.

Quant al ninot indultat infantil, Mare Mòbil, es tracta d’un conjunt format per una carrossa de ceràmica que porta en el seu interior a una sèrie de personatges vestits amb indumentària tradicional valenciana, que trauen en romeria la Mare de Déu dels Desemparats en acció de gràcies per haver superat la pandèmia del covid-19. En la part posterior, una parella d’àngels amb màscara, custòdia la imatge.

Es tracta d’una peça elaborada en suro blanc, fusta, resina fotosensible i revestiment acrílic. La tècnica en este cas ha sigut: modelatge digital i reproducció combinant el suro blanc d’alta densitat i la resina fotosensible, amb aplicació de revestiment acrílic i escatat final. Pintura acrílica i acabat final amb vernís ceràmic.

Els quadres de les Falleres Majors

Després de la setmana d’exhibició en el saló de cristall, els ninots indultats d’enguany s’entregaran de manera oficial al Museu Faller, on també tindrà lloc el lliurament dels quadres oficials de les falleres majors de València dels exercicis 2019/20 i 2020/21, Consuelo Llobell, i del 2021/22, Carmen Martín. El primer és obra de l’artista José Borrell Egea, mentre que el segon porta la signatura de Marina Puche.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Castelló registra les ratxes de vent més forts amb 87 km/h a l’interior

La Pobla de Benifassà ha marcat 87 km/h, el valor més alt en les últimes quatre hores. Alacant ha aconseguit 79 km/h a Rojales i València 72 km/h a Manises.

Oriana deixa nous danys a La Pobla de Farnals i complica la recuperació després d’Harry

Ratxes de fins a 95 km/h provoquen caigudes de branques, danys en el poliesportiu i 14 intervencions policials el dissabte, sense ferits. Els desperfectes se sumen als d'Harry i el Consell demana declarar zona greument afectada.

25 famílies afectades per l’incendi en el barri Miguel Hernández d’Alacant seran reallotjades

El foc en el barri Miguel Hernández ha afectat 25 famílies. Generalitat i Ajuntament han activat reallotjaments i avaluacions tècniques, sense víctimes mortals.

Els Arts reivindica la sarsuela amb un homenatge a José Serrano

Els Arts estrenarà este dijous 'Un misteri de sainet o sarsuela a la cassola', ideada per Enrique Viana, que combina tradició i llenguatge actual. El muntatge rendix tribut a José Serrano i comptarà amb intèrprets del Centre de Perfeccionament.

La Generalitat llança Nus davant el porno per a evitar que els jóvens normalitzen rols del porno

La Generalitat ha presentat Nus davant el porno per a frenar la normalització de rols del porno entre adolescents i reforçar l'educació afectiu-sexual. La campanya combina tallers, cartelleria en 715 IES i vídeos per a xarxes amb abast a 300.000 alumnes.

Seguix tancat el centre de salut de Benicàssim després de l’assassinat d’una infermera a les mans de la seua exparella

El centre de salut de Benicàssim roman tancat després de l'assassinat a ganivetades d'una infermera de 64 anys. El PAC atén urgències i un equip de salut mental fa costat al personal.

Pérez Llorca reforça el diàleg amb el TSJCV i destaca 101 milions per a seus judicials

Pérez Llorca ha reafirmat el diàleg permanent amb el TSJCV per a una justícia 'més eficient, pròxima i al servici de la ciutadania'. A més, ha detallat que en dos anys la inversió en infraestructures judicials aconseguix 101 milions, 70 més que en l'anterior legislatura, amb seus culminades a Llíria, Gandia i Alzira

Una infermera de 64 anys mor apunyalada per la seua exparella en el centre de salut de Benicàssim

La sanitària, de 64 anys, ha mort després de ser atacada amb una arma blanca de grans dimensions en el seu lloc de treball; la seua exparella, de 70, ha sigut detinguda. Ni víctima ni presumpte autor figuraven en VioGén i la investigació continua oberta.