València recupera la Setmana del Ninot Indultat després de dos anys

Després d’un parèntesi de dos anys (2020 i 2021) obligat per la pandèmia, la Regidoria de Cultura Festiva torna a organitzar la Setmana del Ninot Indultat, que se celebrarà en el Saló de Cristall de l’Ajuntament entre els dies 14 al 20 de juliol. Tal com ha explicat el regidor de Cultura Festiva, Carlos Galiana, “el Saló de Cristall de l’Ajuntament torna a ser l’aparador perfecte per a exhibir l’art dels nostres artistes fallers i difondre el nostre patrimoni cultural festiu”.

Galiana ha recordat que des de l’any 2015, “el govern de Joan Ribó va obrir a la ciutadania les portes de l’Ajuntament, les portes de la casa de totes i tots els valencians, i que el balcó municipal o el propi saló de cristall són grans atractius que estan visitant milers de persones«. La Setmana del Ninot Indultat se celebra des de l’any 2016, amb la col·laboració especial del Museu Faller de València.

Durant una setmana, les dependències municipals permetran que ciutadania i visitants puguen veure i admirar de prop els ninots indultats l’any 2022 a la ciutat. Com en les anteriors ocasions, al costat dels dos conjunts fallers s’instal·laran uns panells explicatius en diversos idiomes en els quals s’oferirà informació sobre la creació plàstica dels ninots, sobre l’Indult del Foc, les Falles i el Museu Faller. Juntament amb tot això, les persones que s’acosten fins a l’Ajuntament estos dies podran accedir també a nombroses dades específiques sobre els ninots indultats de 2022. L’horari de visita serà l’habitual d’accés públic en el Saló de Cristall.

Tal com ha assenyalat Carlos Galiana, amb esta iniciativa es pretén realitzar una bona pràctica de difusió del patrimoni cultural faller, amb especial incidència en la importància de la falla, de les comissions i del treball artístic dels artistes fallers, que són l’eix central de la festa. L’exposició vol destacar el protagonisme dels ninots indultats 2022, que passaran a formar part del Museu Falles de València a partir del dia 21 de juliol, quan tindrà lloc l’acte oficial de lliurament del conjunts.

Fantàstika Indumentària i Mare Mòbil

El ninot indultat gran és obra de l’artista faller Carlos Carsí, modelat per Sergio Penadés, de la comissió L’Antiga de Campanar, de la Secció Especial, sota el lema Fantàstika Indumentària. Mentre que el Ninot Indultat Infantil, obra de José Gallego, de la comissió Convent de Jerusalem-Matemàtic Marzal, també de la Secció Especial, es va presentar sota el lema Mare Mòbil.

En el primer cas, Fantàstika Indumentària, el grup indultat recrea un taller d’indumentària valenciana en el qual un iaio i una iaia entretenen els seus nets i netes jugant amb teles, fils i botons. Xiquets i xiquetes juguen despreocupats fent disfresses amb les teles que durant la pandèmia del covid-19 no han pogut utilitzar en el seu taller, mentre que els seus iaios pensen ja en el final d’esta etapa de restriccions. Tal com van explicar els autors, “el grup és un homenatge a un ofici que ha patit molt per a sobreviure en estos anys de pandèmia i a tots els iaios i iaies fantàstics que han passat moments dolents”.

El conjunt està elaborat en suro blanc, amb diferents tipus de fusta (contraxapat, DM, aglomerat). Les tècniques utilitzades en la seua elaboració van ser: maqueta modelada en plastilina escanejada, posteriorment passada a suro blanc tipus 3, i fresat, empaperat amb cartó amb tres capes de gotelé i escatat posterior, les cares després remodelades en pasteta (pasta Das). Acabat final amb pintura plàstica amb diferents tipus de vernís lluent i mat.

Quant al ninot indultat infantil, Mare Mòbil, es tracta d’un conjunt format per una carrossa de ceràmica que porta en el seu interior a una sèrie de personatges vestits amb indumentària tradicional valenciana, que trauen en romeria la Mare de Déu dels Desemparats en acció de gràcies per haver superat la pandèmia del covid-19. En la part posterior, una parella d’àngels amb màscara, custòdia la imatge.

Es tracta d’una peça elaborada en suro blanc, fusta, resina fotosensible i revestiment acrílic. La tècnica en este cas ha sigut: modelatge digital i reproducció combinant el suro blanc d’alta densitat i la resina fotosensible, amb aplicació de revestiment acrílic i escatat final. Pintura acrílica i acabat final amb vernís ceràmic.

Els quadres de les Falleres Majors

Després de la setmana d’exhibició en el saló de cristall, els ninots indultats d’enguany s’entregaran de manera oficial al Museu Faller, on també tindrà lloc el lliurament dels quadres oficials de les falleres majors de València dels exercicis 2019/20 i 2020/21, Consuelo Llobell, i del 2021/22, Carmen Martín. El primer és obra de l’artista José Borrell Egea, mentre que el segon porta la signatura de Marina Puche.

Últimes notícies

Les entrades per a l’Elx-Barça costaran entre 95 i 340 euros

L’Elche ha fixat els preus de les entrades per al partit contra el Barcelona del 23 d’agost entre 95 i 340 euros, amb avantatges per a abonats i titulars del Carnet Franjiverde.

Bétera viu la Rodà de les Alfàbegues entre 11 tones de confeti i pólvora

Bétera ha celebrat l’ofrena a la Mare de Déu de l’Assumpció amb 16 Alfàbegues gegants batejades amb noms de dona i més de 11 tones de confeti. La festa continua de vesprada amb processó, Coet de Luxe i una espectacular Cordà de 400 metres.

Or mundial històric per a l’equip espanyol amb les valencianes Cortelles i Muñoz

El conjunt espanyol de gimnàstica rítmica ha conquistat l’or mundial en el concurs complet de Fráncfort, 35 anys després del títol d’Atenes 1991, amb les valencianes Marina Cortelles i Lucía Muñoz com a protagonistes i el bitllet als Jocs de Los Angeles 2028 assegurat.

El Levante viatja a Barcelona amb només 12 inscrits i quatre fitxatges fora de la convocatòria

El Levante ha viatjat al camp de l’Espanyol amb només 12 futbolistes inscrits en LaLiga, un d’ells sancionat, i quatre fitxatges sense desplaçar-se des de València.

Aemet puja a taronja l’avís al nord de l’interior de València per fortes pluges

Aemet ha elevat a taronja l’avís per fortes pluges al nord de l’interior de València, on es poden acumular fins a 50 l/m2 en una hora, amb tempesta, granís i ratxes molt fortes de vent. També hi ha avisos taronja i grocs en distintes comarques de Castelló i Alacant per precipitacions intenses, tempestes i temperatures altes.

Accident múltiple a la V-21 en Foios: una dona morta i dos homes ferits

Una dona ha mort i dos hòmens han resultat ferits en un accident múltiple amb set vehicles implicats este dissabte a la V-21, a l’altura de Foios, que ha generat quasi tres quilòmetres de retencions.

Fortes tempestes a Toràs amb 141,6 l/m2 i ratxes de 100 km/h

Les fortes tempestes d’este dissabte han deixat fins a 141,6 l/m2 i ratxes de vent de 100 km/h a Toràs, mentre el calor extrem continua en altres punts de la Comunitat Valenciana amb sensacions tèrmiques de fins a 45 graus.

Avís taronja per fortes pluges a l’interior nord de Castelló este diumenge

Aemet ha activat per a este diumenge l’avís taronja a l’interior nord de Castelló per pluges de fins a 40 l/m² en una hora, amb tronades, possible granís i ratxes molt fortes de vent. El litoral nord i l’interior sud de la província estaran en avís groc.