10.4 C
València
Dimecres, 19 novembre, 2025

Fem més atractiu el valencià

L’anunci en els mitjans de comunicació i la publicació en el DOGV dels nous Criteris lingüístics de l’Administració de la Generalitat ha suscitat controvèrsia en els mitjans de comunicació i sobretot en les xarxes socials.

També oposició en molts d’estos espais perquè consideren que eixos nous criteris vulgaritzen el valencià, erosionen el model lingüístic comunament acceptat i la normativa consolidada, que creen dubtes que obeïxen a criteris extralingüístics, que totes les llengües tenen un estàndard i eixos criteris hi van en contra, que són una ingerència en les competències de l’entitat normativa i que no té sentit que el Consell impose ningun criteri.

Algú ha dit que això és el valencià del PP i de Vox. Ja voldríem molts, incloent-hi els crítics d’eixos criteris, que eixe valencià fora el dels partits que ara componen el Consell de la Generalitat, en tots els espais i usos polítics i administratius. D’eixos partits i de tots. Molt probablement no estaríem parlant d’estos temes tant a sovint. I segurament té raó el president de la Diputació de València Vicent Mompó quan diu que “Fa falta parlar més en valencià i menys del valencià”.

M’encanta que això ho diga un alt dirigent del Partit Popular. I tant de bo que li facen cas molts del seu partit i alguns també del meu i d’altres. I ja voldríem alguns que eixos criteris hagueren sigut el patró lingüístic que haguera continuat i fomentat la Direcció General de Política Lingüística del Consell anterior, en compte de bandejar, ignorar i rebaixar molts exemples de la parla genuïna i usual valenciana, com ara acurtar, afonar, assentar-se, avant, caem, creem, despedir, disfrutar, engrunsar, este, faena, hòmens, joguet, jóvens, metja, tamany, vore, veem, vullc, vullga, xillar i centenars més.

Per a fer crítiques es deuen posar exemples dels motius de la crítica i les alternatives lingüístiques d’allò que se censura, cosa que els crítics que mencionem no concreten, perquè eixes opinions tenen més connotacions polítiques que lingüístiques.

Quan algú diu que eixos criteris vulgaritzen el valencià, caldria que exemplaritzara en quines paraules, expressions, construccions i formes es demostra o concreta eixa vulgarització. Per exemple, la llista de preferències lèxiques dels referits criteris proposa prioritzar acostar, agarrar, alçar, buscar, faena, llanda, nóvio, nuc, omplir, poregós, raonar, solejat, xafar, xuplar i moltes més que servixen d’exemple de les prioritats d’ús. Què tenen eixes paraules de vulgars? Algú ha manifestat que eixos criteris erosionen el model lingüístic comunament acceptat, la normativa consolidada, que també diuen. Però, acceptat per qui i quants? Quants en som, els que per devoció o per obligació i per sentit de la responsabilitat acceptem eixa normativa consolidada? En les últimes oposicions a places de la Generalitat, els i les examinands que optaren per fer l’examen en valencià van ser el 2,7% del total.

Alguna cosa falla, a banda de la situació sociolingüística. De model comunament acceptat i de normativa consolidada, per ara, poca cosa. Cal fer-los més fàcils i tindre unes normes que no creen tanta inseguretat.

Ara s’anuncia també una llei de llibertat educativa, que li pegarà una nova estocada a esta llengua, a la qual molts ens oposem. I hem de tindre clar que es necessiten noves mesures valencianes i estatals justes de suport a este i als altres parlars perifèrics, però ací, al valencià l’hem de fer atractiu, i per a això calen un patró i una normativa lingüística identificadors i que ens apugen l’autoestima. I els criteris aprovats recentment transiten per eixe camí. I la setmana que ve tractarem més exemples per a un valencià identificador i del prestigi de les llengües, entre elles, la nostra. I de la necessitat d’un nou pacte pel valencià.

Últimes notícies

Una dona atesa després d’un incendi amb explosió de gas en una vivenda de Bocairent

Una explosió de gas ha provocat un incendi en una vivenda de Bocairent i una dona ha sigut atesa. S'han mobilitzat bombers de València i Alacant i no hi ha hagut propagació.

El Govern exposa a les pedanies del sud de València el pla de resiliència enfront d’inundacions

El Govern ha exposat a veïns de Forn de Alcedo, Castellar-Oliveral i La Torre el Pla de Millora de la Resiliència enfront d'inundacions, amb 530 milions d'inversió. Ahir es va aprovar licitar per 3,8 milions la redacció de deu projectes amb desviaments al nou llit del Túria i millores de drenatge en infraestructures.

Raúl Fernández lidera els primers test de 2026 de MotoGP a Cheste

Raúl Fernández ha encapçalat el primer test de 2026 a Cheste amb un 1.29.373. La jornada, de set hores, ha deixat debuts, molt de rodatge i poques incidències.

La Generalitat al·lega que no pot recuperar el llistat de personal que va rebre alertes de premsa del 29-O

La Generalitat sosté que no és tècnicament possible reconstruir el llistat d'empleats que van rebre les alertes de premsa els dies 28 i 29 d'octubre. L'administració remitent les alertes rebudes, però afirma que no pot identificar a tots els subscriptors d'eixes dates.

La Fiscalia secunda transcriure les comunicacions per ràdio del CCE del 29 d’octubre

La Fiscalia recolza la petició d'Intersindical Valenciana per a transcriure i obtindre còpia de les comunicacions per ràdio del CCE del 29-O i suggerix delimitar la franja horària.

Sergio de Larrea es va mostrar ‘súper tranquil’ després de tres descartes i va confiar en més oportunitats

El base de València Basket va relativitzar les seues tres descartes per decisió tècnica, va assegurar no tindre problemes físics i va confiar que arribaran més oportunitats.

Sergio García posposa la seua final de temporada per a jugar el Saudita Internacional de Riad

El castellonenc disputarà des del dimecres el Saudita Internacional del circuit asiàtic i retarda el tancament del seu any competitiu després de l'Obert d'Espanya. Va perdre la targeta del DP World Tour al no complir el mínim de tornejos.

Camps demana un congrés del PPCV amb ‘un militant, un vot’ per a renovar la direcció

El portaveu del projecte de Francisco Camps, José Miguel Tolosa, ha reclamat un congrés del PPCV amb 'un militant, un vot' per a elegir la nova direcció després de l'anunci sobre Carlos Mazón. La proposta pretén obrir un debat d'idees i reforçar la legitimitat interna.