Fem més atractiu el valencià

L’anunci en els mitjans de comunicació i la publicació en el DOGV dels nous Criteris lingüístics de l’Administració de la Generalitat ha suscitat controvèrsia en els mitjans de comunicació i sobretot en les xarxes socials.

També oposició en molts d’estos espais perquè consideren que eixos nous criteris vulgaritzen el valencià, erosionen el model lingüístic comunament acceptat i la normativa consolidada, que creen dubtes que obeïxen a criteris extralingüístics, que totes les llengües tenen un estàndard i eixos criteris hi van en contra, que són una ingerència en les competències de l’entitat normativa i que no té sentit que el Consell impose ningun criteri.

Algú ha dit que això és el valencià del PP i de Vox. Ja voldríem molts, incloent-hi els crítics d’eixos criteris, que eixe valencià fora el dels partits que ara componen el Consell de la Generalitat, en tots els espais i usos polítics i administratius. D’eixos partits i de tots. Molt probablement no estaríem parlant d’estos temes tant a sovint. I segurament té raó el president de la Diputació de València Vicent Mompó quan diu que “Fa falta parlar més en valencià i menys del valencià”.

M’encanta que això ho diga un alt dirigent del Partit Popular. I tant de bo que li facen cas molts del seu partit i alguns també del meu i d’altres. I ja voldríem alguns que eixos criteris hagueren sigut el patró lingüístic que haguera continuat i fomentat la Direcció General de Política Lingüística del Consell anterior, en compte de bandejar, ignorar i rebaixar molts exemples de la parla genuïna i usual valenciana, com ara acurtar, afonar, assentar-se, avant, caem, creem, despedir, disfrutar, engrunsar, este, faena, hòmens, joguet, jóvens, metja, tamany, vore, veem, vullc, vullga, xillar i centenars més.

Per a fer crítiques es deuen posar exemples dels motius de la crítica i les alternatives lingüístiques d’allò que se censura, cosa que els crítics que mencionem no concreten, perquè eixes opinions tenen més connotacions polítiques que lingüístiques.

Quan algú diu que eixos criteris vulgaritzen el valencià, caldria que exemplaritzara en quines paraules, expressions, construccions i formes es demostra o concreta eixa vulgarització. Per exemple, la llista de preferències lèxiques dels referits criteris proposa prioritzar acostar, agarrar, alçar, buscar, faena, llanda, nóvio, nuc, omplir, poregós, raonar, solejat, xafar, xuplar i moltes més que servixen d’exemple de les prioritats d’ús. Què tenen eixes paraules de vulgars? Algú ha manifestat que eixos criteris erosionen el model lingüístic comunament acceptat, la normativa consolidada, que també diuen. Però, acceptat per qui i quants? Quants en som, els que per devoció o per obligació i per sentit de la responsabilitat acceptem eixa normativa consolidada? En les últimes oposicions a places de la Generalitat, els i les examinands que optaren per fer l’examen en valencià van ser el 2,7% del total.

Alguna cosa falla, a banda de la situació sociolingüística. De model comunament acceptat i de normativa consolidada, per ara, poca cosa. Cal fer-los més fàcils i tindre unes normes que no creen tanta inseguretat.

Ara s’anuncia també una llei de llibertat educativa, que li pegarà una nova estocada a esta llengua, a la qual molts ens oposem. I hem de tindre clar que es necessiten noves mesures valencianes i estatals justes de suport a este i als altres parlars perifèrics, però ací, al valencià l’hem de fer atractiu, i per a això calen un patró i una normativa lingüística identificadors i que ens apugen l’autoestima. I els criteris aprovats recentment transiten per eixe camí. I la setmana que ve tractarem més exemples per a un valencià identificador i del prestigi de les llengües, entre elles, la nostra. I de la necessitat d’un nou pacte pel valencià.

Últimes notícies

El Levante començarà LaLiga amb dos desplaçaments i Betis i Barça com a primers rivals a Orriols

El Levante iniciarà LaLiga EA Sports 26-27 fora de casa contra l’Espanyol, encadenarà dos partits a domicili i estrenarà el Ciutat davant Betis i Barça. El derbi amb el València arribarà en gener a Orriols i es tancarà la Lliga contra el Celta.

L’Elx començarà la Lliga al camp del Deportivo, on va celebrar l’ascens fa un any

L’Elx iniciarà la Lliga 2026-27 al camp del Deportivo de La Coruña, escenari del seu ascens, i la tancarà al Martínez Valero davant el Racing de Santander.

El Valencia arrancarà la Lliga contra el Betis a Mestalla i s’acomiadarà de l’estadi davant l’Elx

El Valencia començarà la Lliga 2026-2027 a Mestalla contra el Betis el 15 o 16 d’agost i jugarà l’últim partit oficial a l’actual estadi davant l’Elx en la penúltima jornada, abans de tancar la competició a El Sadar.

El Villarreal començarà la Lliga 2026/27 a Santander i la tancarà a Sant Sebastià

El Villarreal ha conegut el seu calendari de Lliga 2026/27, amb un inici marcat per tres jornades seguides com a visitant per les obres a l’estadi de la Ceràmica i un tram inicial carregat de derbis i duels davant els grans.

Un incendi en una nau d’Aspe arrasa la instal·lació i crema una zona de muntanya pròxima

Els bombers del Consorci Provincial d’Alacant treballen per a apagar un incendi en una nau industrial d’Aspe que s’ha estès a una zona de muntanya pròxima i ha deixat la instal·lació molt afectada.

Mig milió d’euros valencians per a ajuda d’emergència a Veneçuela després dels terratrémols

La Generalitat ha posat en marxa un paquet extraordinari de 500.000 euros per a assistència bàsica a Veneçuela, a més de reforçar l’enviament d’equips de rescat i personal especialitzat des de la Comunitat Valenciana.

147 anys i mig de presó per als 14 acusats d’introduir cocaïna pel Port de València

L’Audiència de València ha condemnat 14 persones a 147 anys i mig de presó i multes de 784,6 milions d’euros per un alijo de cocaïna interceptat en un contenidor al Port de València en 2020, després que el TSJCV anul·lara una absolució prèvia i ordenara valorar els missatges de Sky ECC.

147 anys de presó per als 14 condemnats per introduir cocaïna al Port de València

L’Audiència de València ha condemnat 14 acusats a 147 anys i mig de presó i a multes que superen els 784 milions d’euros per un alijo de cocaïna interceptat en un contenidor al Port de València en 2020.