La Policia situa en un frigorífic l”únic i principal’ focus de l’incendi que va arrasar els edificis de Campanar

L’incendi que va arrasar el passat 22 de febrer un complex residencial al barri de Campanar, a València, i que va causar la mort de 10 persones, va tenir un “únic i principal” focus de foc en el frigorífic situat a la cuina de l’habitatge número 86 de la vuitena planta de l’edifici, situat al carrer Poeta Rafael Alberti. Des d’aquest punt, el foc es va propagar a la resta de l’immoble.

Aquesta és una de les principals conclusions de l”Informe d’inspecció tècnic policial’ de l’incendi realitzat per la Policia Científica per a dilucidar les causes del tràgic succés. El document, al que ha tingut accés Europa Press, assenyala sobre la font d’ignició que “tot sembla indicar que poguera haver existit una incidència en la zona posterior del frigorífic“.

Els investigadors van dur a terme un examen detallat del cablejat i les connexions que no han van ser destruïdes, “sense descobrir, aparentment cap senyal de curtcircuit o mal funcionament“.

No obstant això, l’informe, que ha avançat el diari Llevant, adverteix que “no es pot ser categòric a l’hora de descartar l’origen elèctric d’aquest succés, a causa de l’alt grau de destrucció de la zona i al rigor tècnic dels investigadors no es pot establir fefaentment la font d’ignició“. A més, es determina que l’incendi presenta caràcter accidental.

Entre les hipòtesis que apunta l’informe sobre la causa primera del foc, la Policia assenyala que la sèrie de frigorífics a la qual pertanyia l’electrodomèstic analitzat funciona amb un refrigerant conegut com isobutà, el “major desavantatge del qual” és la seua inflamabilitat, amb flames obertes, espurnes elèctriques, fins i tot l’electricitat estàtica.

“Així –prossegueixen els investigadors– es treballa amb la hipòtesi que una xicoteta fugida en els conductes de canalitzacions del refrigerant, provoque l’eixida del mateix a l’atmosfera, i davant de qualsevol espurna o fins i tot l’electricitat estàtica de l’aparell cause la inflamació del mateix. Això explicaria el tipus de danys que presenta el condensador, en el qual s’observa que els conductes han desaparegut per efecte d’una elevada calor, amb degoteig del material afectat”.

En un informe de quasi cent pàgines, els especialistes analitzen els danys produïts tant en l’exterior com a l’interior dels edificis afectats —on hi havia més de 130 habitatges— i se centren en la número 86, a la qual es considera el lloc on es van iniciar les flames.

Així, es constata com a zona d’inici de l’incendi la cuina, per la qual cosa es va realitzar un desenrunament selectiu de la mateixa. Segons manifestacions de la propietària de l’habitatge al març del 2024, no s’havia realitzat cap reforma o canvi de distribució del mobiliari fix de l’habitatge original.

En l’estudi de la cuina, es descarta l’ús d’acelerantes de la combustió en el seu inici. Analitzats un a un els electrodomèstics, es descobreix que el forn presenta major afectació en el seu costat dret i frontal; la llavadora, en la seua part frontal; el termo elèctric, en la part frontal; el rentavaixella té major afectació i la part esquerra i, finalment, els fogons està més danyada en la seua part frontal. Tot això dirigeix cap a la zona on se situa el frigorífic, on se situa el focus d’inici de l’incendi.

L’escrutini detalladament de la nevera revela que la part posterior ha desaparegut per efecte del foc, la qual cosa facilita el desenvolupament de l’incendi. En aquest part posterior es troba el condensador –un tub molt fi doblegat en forma de serpentí– on es realitza l’intercanvi de calor del refrigerant amb l’ambient. Aquest condensador presenta un orifici de grans dimensions en la seua part central. Examinades les varetes danyades, els experts dedueixen la presència d’una alta temperatura com a causant d’aquest dany.

Per a ratificar la informació sobre el condensador, es van examinar diverses cuines d’aquest edifici afectades pel foc sense trobar danys similars als exposats anteriorment en el serpentí.

En conclusió, la Policia considera que l’incendi va començar en la part posterior del frigorífic i d’ací es va transmetre a la resta d’electrodomèstics i mobiliari de la cuina, d’acord a les marques de foc. El foc es va desenvolupar des d’aquest punt cap a la resta de l’habitatge, amb la destrucció de la porta de la cuina i a través del fals sostre, comunicat amb la resta de l’habitatge.

Segons les declaracions de l’habitant, va abandonar el pis a primera hora del matí del dia de succés deixant la porta de la cuina tancada. Les fases inicials d’un incendi en un ambient tancat, afavoreixen una lenta combustió que generaria una “atmosfera extremadament calenta” mancant aportació d’oxigen.

La fractura per calor dels cristalls de la finestra de la cuina, són causa suficient per a provocar una aportació d’oxigen a la combustió, que comportaria que el foc es desenvolupara sobtadament i s’exterioritzara a la balconada i a la façana“, afigen.

I una vegada centrat el focus de l’incendi, els tècnics posen de manifest que només poden especular amb hipòtesi sobre la causa primera. Després de realitzar inferències basades en la consulta de manuals de funcionament d’aquesta sèrie de frigorífics es pren coneixement que funciona amb un refrigerant R600a, també conegut com Isobutà.

VENT DE PONENT

D’altra banda, l’informe evidencia que el desenvolupament de l’incendi es va veure afavorit per les fortes ratxes de vent de ponent que bufaven en el moment, a una zona de la ciutat, a més, amb escassa protecció del vent per altres edificis.

A mesura que avançava el foc per la façana, es van ser desprenent elements que queien cremant. De fet, en la inspecció de la planta 0 es va comprovar que hi havia una gran quantitat de restes procedents del material intern de les plaques d’alumini, que es va fondre. Aquesta caiguda de peces va crear focus secundaris que van propagar i van accelerar el desenvolupament de l’incendi.

Després del lliurament al jutjat de l’informe, fonts jurídiques han confirmat a Europa Press que aquest divendres s’ha dictat una providència adonant a les parts d’això, així com acordant remetre els recursos d’apel·lació a l’Audiència.

Aquesta mateixa setmana, la Fiscalia Provincial de Valencia ha insistit a sol·licitar al Jutjat d’Instrucció número 9 de València que reòbriga la investigació judicial per l’incendi en considerar que el sobreseïment s’ha adoptat “sense explicació alguna“.

El jutjat va acordar el sobreseïment de la investigació després que la Brigada Provincial de Policia Judicial de Valencia del Cos Nacional de Policia comunicara que les primeres investigacions permetien descartar l’origen criminal o delictiu del foc.

Enfront d’aquesta decisió, el pare de l’home mort junt amb la seua dona i els seus dos fills en l’incendi va interposar un recurs en el qual sol·licitava l’obertura del procediment i el fiscal es va mostrar favorable a aquesta petició. També es van adherir al recurs, de forma parcial o total, altres parts personades en la causa.

No obstant això, el jutjat va decidir a principi d’aquest mes mantenir l’arxiu en estimar que les al·legacions exposades en el recurs de reforma no desvirtuaven la legalitat de la resolució impugnada. De nou enfront de la seua postura, la família dels quatre morts a Campanar va tornar a recórrer –en apel·lació davant de l’Audiència– i el fiscal s’ha sumat a la petició de reobertura.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

La producció de formigó es dispara en la Comunitat Valenciana per la reconstrucció postdana

La producció de formigó preparat en la Comunitat Valenciana va augmentar un 20,9% en 2025, el doble que la mitjana nacional, impulsada per l'obra pública lligada a la reconstrucció postdana i a noves infraestructures.

Sis mesos de presó per a un jove per agredir sexualment a una menor a Alacant

L'Audiència d'Alacant ha condemnat a sis mesos de presó a un jove de 23 anys per agredir sexualment a una menor de 16 anys, parent seua, en la vivenda familiar. La sentència inclou a més orde d'allunyament, llibertat vigilada i inhabilitació per a treballar amb menors.

Pérez Llorca analitza amb el grup Forts els seus plans d’inversió en la Comunitat Valenciana

Juanfran Pérez Llorca es reunix amb la cúpula del grup Forts per a revisar la seua presència en la Comunitat Valenciana i abordar els seus plans d'inversió i creixement.

Labora llança ajudes als ajuntaments per a contractar aturades majors de 45 anys

Labora posarà en marxa una nova convocatòria d'ajudes dirigida a ajuntaments per a contractar dones desocupades, amb prioritat per a majors de 45 anys, i reforçar així la seua ocupabilitat i retorn al mercat laboral.

Pérez Llorca analitza amb el grup Forts la seua activitat i inversions en la Comunitat Valenciana

Juanfran Pérez Llorca s'ha reunit amb la cúpula del grup Forts per a revisar la seua presència en la Comunitat Valenciana i abordar els seus plans de futur i inversions.

Benidorm estrena un quadre de comandament per a controlar l’impacte ambiental del turisme

Benidorm llança un projecte pilot que crea un quadre de comandament digital per a mesurar i comparar l'impacte ambiental del sector hoteler, amb la finalitat d'impulsar un turisme més sostenible.

Els veïns de Tabarca fan el primer pas perquè l’illa siga entitat local menor

L'Associació de Veïns de Tabarca Illa Plana ha iniciat els tràmits perquè l'illa es constituïsca en entitat local menor i guanye autonomia respecte a l'Ajuntament d'Alacant.

Torrent i la Generalitat forcen una reunió amb la CHJ per a salvar l’aqüeducte Els Arquets de Baix

Torrent i la Generalitat han sol·licitat una reunió amb la CHJ per a defendre la reconstrucció de l'aqüeducte Els Arquets de Baix, arrasat per la dana, amb nous arguments tècnics i patrimonials.