“Tots tenim un gen donant. Activa-ho!”,  anima a donar òrgans

Com cada any, el primer dimecres del mes de juny té lloc a Espanya la celebració del Dia Nacional del Donant d’Òrgans i Teixits, organitzat per la Unió de Trasplantats d’Òrgans Sòlids i que enguany porta per lema “Tots tenim un gen donant. Activa-ho!”.

La Unió de Trasplantats d’Òrgans Sòlids (UTxs) és resultat de la cooperació de quatre entitats de pacients: la Federació Nacional per a la lluita contra les Malalties del Renyó (ALCER), la Federació Espanyola de Fibrosi Quística (FEFQ), la Federació Espanyola de Trasplantats de Cor (FETCO) i la Federació Nacional de Malalts i Trasplantats Hepàtics (FNETH), que també compten amb el suport de l’Organització Nacional de Trasplantaments (ONT), com en anys anteriors.

L’objectiu d’aquest dia és homenatjar els donants i familiars en tot el territori nacional per la seua enorme generositat, a més de sensibilitzar a la societat sobre la vital importància que té la donació d’òrgans per a les persones que es troben a l’espera d’un trasplantament.

En 2021, malgrat les dificultats generades per la pandèmia de COVID-19, es van realitzar al nostre país 4.781 trasplantaments d’òrgans, gràcies a les 1.905 persones que van donar els seus òrgans després de morir i a les 324 persones que van donar un renyó o part del seu fetge en vida.

Concretament, es van realitzar 2.950 trasplantaments renals, 1.078 hepàtics, 362 pulmonars, 302 cardíacs, 82 de pàncrees i 7 intestinals. Encara que les taxes no aconsegueixen encara els anivelles rècord, registrats a Espanya en 2019, s’ha pogut veure una recuperació del 8% en trasplantament i del 7% en donació d’òrgans en comparació amb 2020.

Espanya és un model de referència per a molts països, ja que continua sent líder mundial en aquest àmbit, gràcies al Programa de Donació i Trasplantament de l’ONT, que es caracteritza pel talent i el compromís dels professionals sanitaris, l’avanç científic, la solidaritat i la humanitat dels donants i les seues famílies.

Amb la col·laboració: Malgrat el creixement en donació i trasplantament del passat any, persisteix un nombre important de pacients en llista d’espera, pendents d’un òrgan. A 31 de desembre de 2021, la llista d’espera es va situar en 4.762 pacients, una xifra similar a la registrada en 2020 amb 4.794 pacients.

Per això, és important recordar la importància de la donació d’òrgans perquè moltes persones puguen continuar vivint, així com l’agraïment als donants i les seues famílies, ja que, gràcies a ells s’inicia un procés que canvia la vida de milers de persones cada any al nostre país, i que tampoc seria possible sense la labor dels professionals sanitaris i el paper desenvolupat per l’Organització Nacional de Trasplantaments

Jose Navarro Mallach, president d’ALCER Túria “Totes les persones tenim un gen donant en el nostre ADN, només fa falta activar-lo per a salvar milers de vides i millorar la qualitat de moltes més. Hem recuperat l’activitat trasplantadora, quasi com un any prepandèmia, gràcies a la solidaritat de tota la societat i el bon fer del personal sanitari. Tot el nostre reconeixement als donants, les seues famílies i professionals, per l’amor que demostren en cada donació, Donar és Estimar”.

Últimes notícies

Elias Valtonen es marca un objectiu clar amb el Valencia Basket

L’aler finés Elias Valtonen ha sigut presentat amb el Valencia Basket amb un contracte no garantit i ha deixat clar que el seu gran objectiu és quedar-se al club fins a final de temporada. El jugador afronta el repte d’aconseguir fitxa definitiva i d’estrenar-se en l’Eurolliga de la mà de l’equip taronja.

Processen 38 persones pel cas Azud, entre elles l’exnúmero dos de Rita Barberá

El Jutjat d’Instrucció 13 de València ha tancat la instrucció del cas Azud amb 38 processats, inclosos Alfonso Grau i el cunyat de Rita Barberá, José Corbín, per presumptes comissions il·lícites.

Tres de cada quatre xiquets valencians tenen alguna alteració visual

Un 72,8 % dels xiquets i adolescents de la Comunitat Valenciana tenen alguna alteració visual diagnosticada, sobretot miopia, segons el Baròmetre de la Salut Visual 2025 del COOCV. Els experts alerten que la primera revisió arriba massa tard, cap als 10 anys de mitjana.

Gourlay defensa la seua gestió al València, demana temps i rebutja dimitir

El CEO de futbol del València, Ron Gourlay, ha defensat la seua tasca i el mercat de fitxatges, ha descartat dimitir i ha assegurat que el club no necessita un director esportiu. També ha reivindicat el projecte del Nou Mestalla com a clau per al futur econòmic de l'entitat.

Més ajudes als pobles afectats pels incendis de Tírig i Sogorb

El Govern valencià ha ampliat fins als 17,9 milions les ajudes urgents pels danys dels incendis de la Vall d’Uixó, Tírig i Sogorb, que arribaran també a set municipis de Castelló i València. El Consell estudia plans específics de recuperació i reforestació per a totes les zones afectades este estiu, inclosa El Saler.

València revisarà els tallafocs de la Devesa després de l’incendi d’El Saler

L’Ajuntament de València ha acordat revisar els tallafocs i la gestió forestal de la Devesa després de l’incendi d’El Saler, i preparar un pla tècnic de reforestació per a recuperar la zona afectada.

El Valencia CF es conjura per reaccionar i dona plena confiança a Corberán

El conseller delegat de futbol del Valencia CF, Ron Gourlay, ha ratificat la seua confiança total en Carlos Corberán malgrat l’inici de Lliga i ha fixat com a meta de la temporada avançar i millorar els resultats de l’últim curs.

Pérez Llorca acusa Sánchez de arribar tard a la crisi migratòria de Ceuta

El president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca, ha acusat el Govern d'Espanya d'arribar tard a la crisi migratòria de Ceuta i ha retret a Pedro Sánchez que, segons ell, 'li sobren relats i li falten fets'. Les declaracions s'han produït a València durant l'inici de curs del Consell de Cambres de la Comunitat Valenciana.