La Generalitat exigeix ​​al Govern ‘el mateix tracte’ que a Catalunya després de condonar-li un 20% de deute

Ejemplo de shortcode con estilo
Descarta reclamar traspassos com el de Rodalies fins a tindre un finançament adequat i desconeix quina quantitat s'hauria de perdonar a la Comunitat, que hui xifra el PSPV en 10.000 milions

La Generalitat Valenciana exigeix ​​al Govern d’Espanya «almenys el mateix tracte que a Catalunya perquè nosaltres sí que som, la Comunitat Valenciana sí que és, una comunitat efectivament històricament finançada», ha asseverat la portaveu del Consell Ruth Merino este divendres 3 de novembre. Ha destacat, així mateix, que l’acord aconseguit entre el PSOE i ERC deixa les comunitats autònomes en una situació de «desconeixement i d’indefensió» davant del que puga passar.

«És una mena de quota basca a la catalana«, considera i critica que no es coneix com s’ha elaborat el càlcul per assolir resoldre la condonació d’un 20% del deute català amb l’estat.

«Com que la comunitat catalana de Catalunya no està finançada, han hagut de buscar un altre barem en què basar-se han acudit a este de l’impacte en el deute de la crisi del cicle econòmic de crisi del 2008″, s’ha queixat la portaveu. I ha avançat que des de la Generalitat “no deixarem d’exigir allò que és just. No pot ser que de nou un tracte específic donant privilegis a una comunitat, en este cas com dic mercadejant els vots per a una investidura, deixe les comunitats de sempre fora de l’equació”.

De moment, la Generalitat no ha perfilat cap càlcul sobre el que requereix el Govern en desconéixer els criteris que han estipulat per a la quantitat que es condonarà a Catalunya i entre els seus principals objectius és perseguir un nou model de finançament just per a les comunitats autònomes.

En qualsevol cas, el que sí que ha deixat palés la consellera de Medi Ambient, Aigua, Infraestructures i Territori, juntament amb Merino a la roda de premsa després del Ple del Consell, és que queda descartat sol·licitar traspassos com el de les Rodalies. «Seria irresponsable i seria irreal» ha recalcat perquè «no tenim diners per a qüestions bàsiques i fonamentals per part de l’Estat».

És un objectiu en estos moments inassumible però, sí que ha reclamat en este sentit al Govern que executi el Pla de millora de Rodalies aprovat pel PP per a la Comunitat el 2017, xifrat en 1400 milions d’euros i dels quals “s’han executat al voltant a un 20%”.

El PSPV-PSOE xifra la condonació del deute de la Comunitat en 10.000 milions

Qui sí que ha posat xifra a la condonació del deute de la Comunitat ha estat l’expresident Ximo Puig que ha manifestat este divendres que l’acord aconseguit amb Sumar i liderat per Pedro Sánchez per a la conformació del pròxim Govern d’Espanya “avança en la direcció correcta per a la Comunitat Valenciana” i “suposarà la condonació de 10.000 milions d’euros de tot el nostre deute acumulat”.

Després d’una reunió mantinguda amb la síndica socialista a les Corts, Rebeca Torró i el portaveu adjunt a la Cambra, Arcadi Espanya, Ximo Puig ha explicat que, “gràcies a les mesures acordades en el pacte, la Comunitat Valenciana és l’autonomia que més diners s’estalviarà, fins a 1.800 euros d’estalvi per cada valencià i valenciana”.

Així mateix, ha valorat que «lacord reconega de manera expressa que som la comunitat autònoma pitjor finançada de tot Espanya i aborde, des d’una perspectiva global la reforma del finançament autonòmic per garantir la igualtat entre territoris». A més, ha explicat que, mentre es duu a terme esta reforma, «es posarà en marxa un fons transitori per a la Comunitat Valenciana» a fi de compensar esta situació d’infrafinançament.

Per això, Ximo Puig ha criticat la “revolta dels barons del PP que s’oposen a estos avanços”. «Exigisc a Carlos Mazón que actue com a representant de la Comunitat Valenciana i no com una sucursal del PP», ha afegit després de reiterar que «no es pot estar en contra d’una mesura que beneficia tots els valencians i valencianes i que suposa estalviar-nos un 20% del deute, mentre més del 70% del deute continua sent heretat del PP”.

Merino sobre els pressupostos autonòmics: ‘No serveix de res inflar les partides si no s’executen’

Merino ha eixit també al pas de les crítiques de l’oposició que han qualificat aquesta setmana com «una burla» les retallades en els primers pressupostos del Consell de Carlos Mazón. Qualifica els pressupostos una vegada més com a «reals i rigorosos«. «De res serveix pressupostar i executar un 20% de les inversions, això és el que està ocorrent en els últims anys».

PP-VOX titlla d’aberració política sense precedents’ que ‘dinamita l’Estat constitucional’ l’acord sobre la llei d’amnistia

A l’inici de la trobada amb els mitjans després de la celebració del Ple del Consell, la portaveu ha llegit una declaració institucional per expressar el rebuig davant l’acord d’amnistia amb partits separatistes catalans. Així, este comunicat manifesta que “el president del Govern en funcions ja ha defensat públicament la seua decisió de perpetrar un acte de traïció sense precedents i que atempta greument contra la Constitució espanyola i la igualtat de tots els espanyols”.

El bipartit PP-VOX titlla d’“aberració jurídica sense precedents” esta previsible llei en què es perdona polítics “per atemptar contra la unitat nacional” “i malversar diners de tots per destinar-los als seus fins il·lícits” com a contrapartida d’una negociació política. I afegeix que «pretén desacreditar l’Estat de Dret reconeixent que va ser just el procés de la secessió i injust el dret que els va sancionar» i que «s’està privant els tribunals d’enjudiciar els presumptes delictes comesos pels amnistiats així com d’executar allò que s’ha jutjat a totes aquelles causes relacionades amb el procés separatista”.

Una “dinamització” de l’Estat constitucional i “l’acte de corrupció política més gran”, diu el text. I també adverteix que els diputats que voten a favor d’esta proposta “seran responsables d’una ruptura inaudita dels valors bàsics constitucionals”.

Últimes notícies

Un nou dispositiu usarà el sudor per a detectar obesitat i diabetis

La UPV col·labora en UltraSense, un dispositiu portable que analitza el sudor per a detectar de manera precoç malalties metabòliques com l’obesitat, la diabetis o el fetge gras. El sistema, basat en biosensors de grafé, permetrà una monitorització contínua i remota de l’estat de salut.

Pérez Llorca es retrata tranquil davant el suposat dosier i insta el PSPV a portar-lo al jutjat

Juanfran Pérez Llorca assegura que està completament tranquil pel suposat dosier sobre ell i membres del seu Consell i anima el PSPV a portar-lo als jutjats si veu alguna infracció. PSPV i Compromís qüestionen la seua continuïtat i el fet que el PP encara no l’haja confirmat com a candidat a la Generalitat.

La grip es dispara un 71 % mentre la incidència de covid cau a la meitat

La grip ha augmentat un 71,4 % en una setmana a la Comunitat Valenciana fins als 6 casos per cada cent mil persones, mentres la covid-19 ha baixat un 54,3 % i el conjunt d’infeccions respiratòries agudes també retrocedix.

Les dones que cosiren el futur de les seues famílies

El cronista Albert Llueca ret homenatge en el seu article a les costureres valencianes, reivindica que es recorde la seua aportació i defensa unes condicions laborals dignes.

Detingut a Dénia per amenaçar de mort una dona perquè no declarara en un juí

La Policia Nacional ha detingut a Dénia un home de 54 anys acusat d’amenaçar de mort una dona perquè no acudira a un juí a l’Audiència Provincial d’Alacant. La víctima i sa mare van arribar a plantejar-se no assistir per por a represàlies.

Continua ingressat l’home ferit de bala a València amb pronòstic reservat

L’home de 46 anys ferit de bala dimarts a la nit prop del Palau de Congressos de València continua hospitalitzat amb pronòstic reservat, mentres la Policia Nacional busca el presumpte autor dels trets.

Les rendes de 2025 de Pérez Llorca i Mazón: quasi 88.000 i 86.000 euros

Juanfran Pérez Llorca ha declarat rendes de 87.886,98 euros en 2025, mentre que l’expresident Carlos Mazón ha comunicat percepcions salarials netes de 86.372,12 euros, segons les declaracions remitides a Les Corts Valencianes.

Un estudi valencià descobreix com la inflamació en la cirrosi danya el cervell

Un equip investigador de València ha identificat el paper de les vesícules extracel·lulars en el deteriorament cognitiu associat a la cirrosi i ha comprovat que la rifaximina pot neutralitzar-ne els efectes en el cervell.