L’alcalde de Vila-real reitera que Generalitat ha de cobrir part de les despeses de bous al carrer

Amb més d’un centenar d’assistents a la sala i altres punts a nivell virtual, Borriana s’ha convertit hui en el centre neuràlgic d’un debat que es base en la part econòmica i de responsabilitats que ajuntaments, penyes, federacions i administracions superiors, com en aquest cas l’autonòmica, han d’assumir en els bous al carrer, especialment respecte al tema de cobertures i assegurances.

No obstant això, després de quasi dues hores de reunió, l’única cosa clara és que la setmana vinent hi haurà una nova trobada “ja amb els representants de les companyies d’assegurances“. No obstant això, sorprén que en la reunió de hui, no tothom ha escoltat el mateix. Prova d’això són les declaracions contradictòries del director de Seguretat I Emergències José Máría Ángel enfront de les de l’alcalde de Vila-real José Benlloch.

I és que mentre Benlloch apuntava que s’havia parlat d’aqueixa limitació de la responsabilitat dels ajuntaments demanant-li a la Generalitat que assumira una part d’ella “com es fa en molts altres actes”, José María Ángel ha reiterat fins a tres ocasions que no havia sentit res en referència a aqueixa demanda.

Malgrat això, sí que ha apuntat a preguntes dels periodistes que en “la implicació de la Generalitat Valenciana”, l’única cosa que pot fer és “escoltar els ajuntaments i en tot cas alguna modificació en l’exigència a la quantitat econòmica de la pòlissa. Això és el que pot fer la Generalitat Valenciana”. És a dir, que ha descartat que aqueixa “implicació” puga suposar un desemborsament econòmic per part de l’administració autonòmica. “Això hui no s’ha plantejat sobre la taula”, ha insistit.

No, no, ningú ha demanat que la Generalitat Valenciana haguera de cobrir les assegurances dels festejos de bous al carrer, jo no he sentit, jo no he escoltat….. és possible que algun alcalde…. però jo no he pres nota… ni d’aqueixa anotació ni res”, s’ha reafirmat el Director d’Emergències.

Benlloch: “per quins altres actes sí i els bous no?”

Segons després que José María Ángel abandonarà els micròfons, l’alcalde de Vila-real, que també ha presidit la taula en aquest acte, resumia els punts tractats de manera molt diferent i posava l’accent en aqueixa petició a la Generalitat que assumisca una part de les responsabilitats i costege a través de la Sanitat Pública determinades despesescom ja es fa en moltes altres activitats”, argumentava.

Així, l’alcalde explicava que no es tractava en absolut de defugir responsabilitats sinó de compartir-les amb una altra administració que com ha exemplificat, no actua amb les mateixes regles en el cas d’esdeveniments d’un altre tipus. “Els 280 ajuntaments que organitzem festejos taurins assumim una responsabilitat, de la qual no defugim, però que és excessiva i sobredimensionada respecte a altres activitats que s’organitzen a la Comunitat Valenciana”.

Benlloch s’ha preguntat per quines altres activitats que també comporten un risc sí que tenen coberta l’assistència pública sanitària, per la qual cosa, ha advertit que els ajuntaments “exigirem que la Generalitat medie i que faça possible que una activitat que té un impacte de 300 milions d’euros a l’any en la Comunitat, tinga garantida la seguretat jurídica, i si ha d’assumir la Generalitat una part, que ho faça”.

Assegurances per a mort o incapacitat però cobertura sanitària pública

En concret, quant a les assegurances, i l’alt cost que molts ajuntaments ja no poden assumir, i que és al cap i a la fi el que ha unit a tots els col·lectius taurins en aquesta ocasió, Benlloch advoca, com a mesura immediata, per la modificació de l’article 15 del Decret de Bous al Carrer de la Generalitat Valenciana perquè “només siga exigible la cobertura mitjançant assegurança per a mort i incapacitat permanent, mentre que l’assistència sanitària la cobrira la Generalitat Valenciana”. Un article al qual precisament també s’havia referit minuts abans José María Ángel, encara que en el seu cas sense especificar res respecte a aqueixos costos que recaurien en la Conselleria de Sanitat, si això finalment es modificara.

El primer edil vila-realenc ha insistit que “es tracta de garantir la seguretat jurídica dels organitzadors, que no sempre són alcaldes i alcaldesses, sinó que també són penyes taurines i altres entitats sense ànim de lucre, que es poden estar jugant el seu patrimoni i la seua responsabilitat”. Al final és també “un tema d’ordre públic”, ha afegit.

Una mútua que reunisca a les tres diputacions

Com a alternativa a llarg termini, Benlloch ha avançat que els ajuntaments baixaren, de la mà de la Federació de Penyes Taurines, la creació d’una mútua, amb la implicació de les tres diputacions provincials, que, d’acord amb el que s’estableix en la Llei d’Ordenació i Supervisió d’Assegurances Privades, garantira un fons de 5 milions d’euros per responsabilitat civil i 1 milió d’euros per a assistència sanitària.

Estem parlant d’un tema important, que ens preocupa i ocupa, perquè es tracta de garantir que la meitat de municipis de la Comunitat puguen continuar celebrant bous al carrer amb seguretat jurídica.

Últimes notícies

La defensa d’Emilio Argüeso reclama un careo amb l’alcaldessa de Torrent per la telefonada del dia de la DANA

La defensa de l’exsecretari autonòmic d’Emergències, Emilio Argüeso, ha sol·licitat a la jutgessa un careo amb l’alcaldessa de Torrent per aclarir com va ser la telefonada que van mantindre el 29 d’octubre de 2024, en plena DANA, i el contingut exacte de la informació sobre el risc i una possible víctima.

Les víctimes de la DANA s’uniran demà a l’homenatge pels 20 anys de l’accident del metro de València

La Associació de Víctimes de la DANA 29 d’Octubre de 2024 participarà este divendres en l’acte pel 20 aniversari de l’accident de Metrovalencia, que va causar 43 morts i 47 ferits, i fa una crida a la ciutadania a sumar-se a l’homenatge.

Juny negre a les carreteres: 14 morts a la Comunitat Valenciana, huit més que fa un any

La Comunitat Valenciana ha registrat 14 morts en accidents de trànsit en juny, huit més que el 2025, dins d’un balanç estatal amb 142 víctimes mortals, la xifra més alta per a este mes des de 2010.

Pressions a l’alcalde d’Alacant perquè dimitisca pel pis VPP de Rocío Gómez a Les Naus

L’exregidor d’Hisenda d’Alacant ha admés en Les Corts que sabia des de juliol de 2024 que l’exedil d’Urbanisme Rocío Gómez tenia un pis VPP a Les Naus. Compromís demana la dimissió immediata de l’alcalde Luis Barcala i el PSPV reclama una compareixença urgent.

Un exregidor del PP assegura que Rocío Gómez li va dir en 2024 que tenia un pis VPP a Les Naus

L’exregidor d’Hisenda d’Alacant, Antonio Gallego, ha declarat en Les Corts que Rocío Gómez li va comunicar abans d’un ple de juliol de 2024 que tenia un pis VPP a Les Naus. Compromís demana la dimissió immediata de l’alcalde Luis Barcala i el PSPV exigeix una compareixença urgent.

Pressió política a Alacant per un pis de protecció pública de l’exedil Rocío Gómez

L’exregidor Antonio Gallego assegura en Les Corts que va saber en 2024 que Rocío Gómez tenia un pis VPP a Les Naus. Compromís i PSPV reclamen ara explicacions urgents i la dimissió de l’alcalde Luis Barcala.

Pavón i Bellido carreguen contra Barcala pel cas de les vivendes de protecció de Les Naus

Miguel Pavón i Natxo Bellido han responsabilitzat el govern de Luis Barcala de l’escàndal en l’adjudicació de vivendes de protecció pública a Les Naus, en la primera sessió de la comissió d’investigació de Les Corts sobre este cas.

Santi Cazorla penja les botes després de 23 anys al futbol professional

Santi Cazorla, capità i símbol del Real Oviedo i mite del Villarreal, ha confirmat la seua retirada als 41 anys després de 23 temporades al futbol professional.