17.4 C
València
Divendres, 9 gener, 2026

La Generalitat finança un nou sistema perquè els envasos suren i es facilite la seua recuperació en medis aquàtics

La Generalitat, a través de la Conselleria d’Innovació, Indústria, Comerç i Turisme que dirigix Nuria Montes, està finançant el desenvolupament d’un sistema que evitarà l’enfonsament dels envasos plàstics als medis aquàtics, principalment oceans, mars, rius i embassaments, mitjançant la incorporació de la propietat de flotabilitat en estos.

L’empresa d’enginyeria industrial SOLINPRO impulsa en col·laboració amb el centre tecnològic especialitzat en el sector agroalimentari AINIA esta iniciativa que pretén aportar propostes tecnològiques viables perquè el conjunt de deixalles plàstiques que no suren i acaben depositant-se en el fons marí puguen recuperar-se fàcilment.

Este projecte compta amb el suport econòmic de Ivace+i  i finançament de la Unió Europea en el marc del programa Comunitat Valenciana FEDER per al període 2021-2027.

L’objectiu d’este desenvolupament, denominat FlotaPET, consistix a impedir que els envasos rígids que estiguen fabricats amb materials plàstics amb una densitat major a la de l’aigua, siguen arrossegats a oceans, sedimentant els seus fons amb estos materials.

A més, este nou concepte de flotabilitat en els envasos es fonamenta sobre la necessitat de millorar la cura del medi marí sota el paradigma de l’economia circular.

De fet, l’informe de l’Organització de les Nacions Unides (ONU), sobre contaminació per plàstics, prediu un augment molt notori per al 2040, amb un volum d’entre 23 i 37 milions de tones de residus plàstics, la qual cosa equivaldria aproximadament a 50 quilograms de fem per metre quadrat de costa.

Encara que s’està avançant notablement en les aplicacions d’estos materials, existixen dos barreres fonamentals en la seua implantació majoritària per part de la indústria. En primer lloc, la seua disponibilitat encara és limitada, i en segon, el preu és més elevat que el dels envasos tradicionals.

Respecte a la fase en la qual es troba el projecte, s’ha procedit al plantejament de les solucions de disseny i els seus corresponents processos de fabricació per a, durant 2024, materialitzar les mostres físiques del procés que permetran validar en context real la seua funcionalitat i es procedirà a realitzar la presentació pública dels resultats a la ciutat de València.

Col·laboració del sistema d’innovació

SOLINPRO és una microempresa valenciana constituïda a la fi de l’any 2016 i especialitzada en l’enginyeria i la fabricació de màquines ad hoc per a cobrir les necessitats específiques dels seus clients, especialment les encara no resoltes mitjançant solucions comercials habituals.

En l’execució d’esta iniciativa compta amb el suport de AINIA que, com a centre de referència del sector agroalimentari, acredita un ampli coneixement en el desenvolupament de solucions per a la indústria de l’alimentació. En particular, el seu departament d’Envasos ha sigut essencial, no sols en el disseny i desenvolupament del projecte, sinó també en la validació dels resultats.

Este projecte s’alinea amb les conclusions del Comité Estratègic d’Economia Circular, on s’advoca pel desenvolupament i fabricació d’envasos més sostenibles i la reducció de la quantitat en matèria primera verge empleada en nous processos de fabricació. Així mateix, FlotaPET s’emmarca en l’Estratègia Especialització Intel·ligent de la Comunitat Valenciana, S3, que coordina la Conselleria d’Innovació, Indústria, Comerç i Turisme.

Últimes notícies

La Comunitat Valenciana condiciona el seu suport al finançament a un fons d’anivellament immediat

Juanfran Pérez Llorca ha advertit que la Comunitat Valenciana no recolzarà el nou model si no inclou un fons d'anivellament immediat. Ha reclamat també abordar el deute per dependència i els costos de desplaçats sanitaris.

Generalitat i agents socials es comprometen a reactivar el diàleg social i tancar un pacte abans de l’estiu

La Generalitat, la patronal i els sindicats han acordat reactivar el diàleg social després de la dana i treballar per a concretar abans de l'estiu un pacte econòmic i social.

Bernabé confia en la ràpida arribada dels espanyols alliberats a Veneçuela

La delegada del Govern en la Comunitat Valenciana ha confiat que els cinc espanyols alliberats per Veneçuela arriben com més prompte millor i es troben bé. Entre ells hi ha un valencià i l'Executiu ha subratllat l'esforç diplomàtic realitzat.

Conclou la declaració telemàtica de Feijóo davant la jutgessa de la DANA després de quasi cinc hores

La compareixença com a testimoni del líder del PP ha finalitzat a les 14.35 després de quasi cinc hores. Va respondre a centenars de preguntes sobre la gestió de l'emergència i la seua arribada a València el 30 d'octubre.

Urtasun tatxa a Feijóo de mentider compulsiu per la seua declaració sobre la DANA

Ernest Urtasun ha acusat este divendres a Alberto Núñez Feijóo de ser 'un mentider compulsiu' després de la seua declaració davant la jutgessa per la DANA. El líder del PP ha admés que es va equivocar en situar en dilluns els contactes amb Carlos Mazón i els va fixar en dimarts i dimecres.

El Consell ha prorrogat l’ús de la targeta Móbilis en Rodalia de València amb 21 milions de la ATMV

El Consell ha estés un any el conveni amb Renfe que permet validar la targeta Móbilis en Rodalia de València. La ATMV assumix 21,08 milions per a mantindre la integració tarifària.

La Comunitat Valenciana rebria 3.670 milions més en 2027 amb el nou model de finançament

La Comunitat Valenciana rebria 3.670 milions més en 2027 si s'aprova el nou sistema de finançament, un salt de quasi el 18%. S'insta el president a recaptar suports en el CPFF.

Corberán admet ràbia pel València en descens i recupera a Sadiq

El tècnic del València va assumir el moment exigent, va evitar parlar de permanència i va centrar el pla a sumar ja davant l'Elx. Va destacar l'estil arriscat del rival i la necessitat de fortalesa mental.