17.1 C
València
Dimecres, 18 febrer, 2026

Govern i oposició recorden a les víctimes del 11M en el 20 aniversari dels atemptats

Membres del Govern i de l’oposició han commemorat aquest dilluns a les víctimes de l’atemptat jihadista perpetrat a Madrid un dia com hui fa 20 anys, deixant 192 víctimes mortals i més de 2.000 ferits després de l’explosió de deu motxilles carregades d’explosius en diferents punts de la línia de Rodalies de Madrid.

La primera autoritat de l’Executiu a pronunciar-se ha sigut la ministra de Transició Ecològica i Medi ambient, Teresa Ribera, que ha volgut transmetre en un missatge en la xarxa social X el seu “afecte i solidaritat” per a totes les víctimes d’aquell “terrible” 11 de març del 2004.

Li ha seguit el ministre de l’Interior, Fernando Grande-Marlaska, que s’ha referit a l’aniversari manant un record per a les víctimes, per a tots els ferits i les seues famílies. “Hem de treballar pel que ells volen, per la justícia, per la veritat, per la seua dignitat, que és la nostra dignitat també i per la memòria“, ha subratllat.

El ministre de Política Territorial i Memòria Democràtica, Ángel Víctor Torres, ha reaccionat a l’aniversari subratllant que Espanya va patir el major atemptat terrorista de la seua història després d’entrar en un conflicte bèl·lic “pese el clam popular“. “I després, van venir les mentides“, ha asseverat.

En aquest mateixa línia s’ha expressat el ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, també en X: “20 anys de la major tragèdia i de la major infàmia de la nostra democràcia. Res ha canviat. Tornarien a fer el mateix en les mateixes circumstàncies. De fet, segueixen fent-ho cada dia“.

Altres dirigents del PSOE també han enviat un missatge d’afecte a les víctimes, com el primer secretari del PSC, Salvador Illa, que ha remorat els atemptats jihadistes dient que “hui i sempre, la nostra memòria està amb totes les víctimes i les seues famílies“.

SUMAR RECORDA LA “RÀBIA”

La vicepresidenta segona del Govern, Yolanda Díaz, ha recordat la “ràbia” de la ciutadania en conèixer les “mentides” del PP sobre els atemptats jihadistes.

Hui, 11M, es compleixen 20 anys del major atemptat terrorista que ha patit el nostre país. Recorde la sensació de por, el silenci dels carrers, la ràbia en conèixer les mentides del PP i l’orgull d’una ciutadania que va estar a l’altura de les circumstàncies. No oblidem“, ha assenyalat Díaz a través del seu perfil en la xarxa social X.

Tant la ministra de Treball com el compte institucional de Sumar han publicat una imatge del ‘skyline’ de Madrid acompanyada del següent missatge: “No a la guerra. No a la mentida. No us oblidem“.

REPULSA Al TERRORISME DEL PP

Quant a l’oposició, el president del PP, Alberto Núñez Feijóo, ha recordat a les víctimes dels atemptats i ha reafirmat la seua repulsa al terrorisme “en totes les seues formes“.

El terrorisme és una infàmia que no pot caure en l’oblit. En el vintè aniversari del 11M volem reafirmar la nostra repulsa al terrorisme en totes les seues formes“, ha expressat el líder dels ‘populars’ en un missatge en la xarxa social X.

En la mateixa línia la secretària general del partit, Cuca Gamarra, ha expressat el seu “reconeixement” a les víctimes dels atacs i ha assenyalat que el terrorisme “no té cabuda en una societat democràtica“.

També la presidenta madrilenya, Isabel Díaz Ayuso, ha recordat a les víctimes del major atemptat de la història d’Espanya. “El poble de Madrid defensa la seua llibertat amb els seus carrers plens de vida, sense que res ni ningú li canvie a través del terror”, ha indicat a través de la xarxa social X.

El president de la Junta d’Andalusia, Juanma Moreno, també ha recordat aquest dilluns a les víctimes i ha expressat el seu reconeixement a tots els que en aquella jornada “van demostrar la grandesa d’aquest país“.

VOX RECLAMA SABER “TOTA LA VERITAT”

Per la seua banda, Vox ha transmès el seu record per a les víctimes de l’atemptat jihadista, i ha reclamat conèixer “tota la veritat” de l’esdevingut. “20 anys volent saber tota la veritat del que va ocórrer“, ha requerit el partit des del seu compte institucional en X.

El líder de la formació, Santiago Abascal, ha criticat les paraules del president del Govern, Pedro Sánchez, contra l’expresident ‘popular’ José María Aznar, a qui va acusar de mentir. “Que Pedro Sánchez s’atrevisca a acusar a algú de mentir resulta un insult a la memòria de les víctimes“, ha sentenciat.

El vicepresident del partit i portaveu del mateix a l’Ajuntament de Madrid, Javier Ortega Smith, ha apuntat també després de l’acte en record de les víctimes celebrat en la madrilenya Porta del Sol que “hui és el dia d’alçar la veu en record de les víctimes i també en l’exigència que els delictes de terrorisme no poden prescriure mai“.

PODEM RECORDA QUE LA DRETA “ÉS CAPAÇ DE TOT”

La secretària general i líder de Podem, Ione Belarra, ha manat “tot l’afecte” a les víctimes i ha recordat que avui també és un dia per a “no oblidar que la dreta és capaç de tot i que les conseqüències de la guerra les paguen els de a baix, i no els qui les ordenen“.

Per la seua banda l’exministra d’Igualtat i candidata dels ‘morats’ a les eleccions europees, Irene Montero, ha indicat que honrar la memòria de les víctimes és també “expulsar la mentida de les institucions i defensar la pau encara que EUA i Europa vulguen guerra”, en referència al conflicte a Ucraïna.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Renúncia el regidor de Mobilitat de Castelló investigat per la gestió de multes

Cristian Ramírez ha deixat l'acta i totes les seues responsabilitats després de la reobertura de diligències per les multes de la zona ORA. Al·lega pressió política i prioritza la seua salut mental.

Tres associacions de víctimes del 29-O reclamen a Pérez Llorca mesures més enllà de les ajudes

Tres associacions d'afectats responen a l'ajuda de 80.000 euros per família de les 230 víctimes mortals i demanen reconeixement, responsabilitat i transparència, a més de prevenció i canvi de polítiques.

Detingut l’exmarit i pare de les víctimes com a presumpte autor del doble crim de Xilxes

L'exmarit i pare de la dona i la xiqueta trobades mortes a Xilxes ha sigut detingut com a presumpte autor. La investigació seguix oberta per a determinar si és violència de gènere.

Pérez Llorca defén la gestió del Consell en les vivendes públiques d’Alacant i l’oposició exigix dimissions

En la seua primera sessió de control, Pérez Llorca ha reivindicat la política útil i ha detallat mesures davant les irregularitats en adjudicacions a Alacant, mentres PSPV i Compromís reclamen cessaments i eleccions.

Pérez Llorca anuncia 80.000 euros per als familiars de les víctimes mortals de la DANA

El president de la Generalitat ha anunciat una ajuda directa de 80.000 euros destinada als familiars de les persones mortes per la DANA del 29 d'octubre de 2024 a València. El compromís s'ha fet públic en la primera sessió de control de la legislatura per al cap del Consell.

Bernabé defén que denunciar la violència masclista és clau i té conseqüències

La secretària d'Igualtat del PSOE ha demanat no fer un pas arrere i ha subratllat que denunciar és la clau perquè activa respostes institucionals. Ha recolzat l'actuació d'Interior en el cas del número dos de la Policia i ha retret al PP la seua posició.

Tres obrers han resultat ferits després de la solsida parcial d’un edifici en El Saler

Tres obrers han resultat ferits en quedar atrapats per la solsida parcial de l'ampit d'una terrassa en un edifici en obres del Saler. Van ser rescatats amb mesures de seguretat i traslladats a diferents hospitals.

Puente xifra en 1.470 milions les obres mobilitzades per a millorar la Rodalia valenciana

Transports ha xifrat en 1.470 milions les actuacions ja mobilitzades per a modernitzar la Rodalia valenciana i ha reafirmat el Pla de Rodalia, que frega 1.900 milions. Adif i Renfe han detallat obres, compres de trens i millores en estacions, amb incidències temporals pels treballs en marxa.