Govern i oposició recorden a les víctimes del 11M en el 20 aniversari dels atemptats

Membres del Govern i de l’oposició han commemorat aquest dilluns a les víctimes de l’atemptat jihadista perpetrat a Madrid un dia com hui fa 20 anys, deixant 192 víctimes mortals i més de 2.000 ferits després de l’explosió de deu motxilles carregades d’explosius en diferents punts de la línia de Rodalies de Madrid.

La primera autoritat de l’Executiu a pronunciar-se ha sigut la ministra de Transició Ecològica i Medi ambient, Teresa Ribera, que ha volgut transmetre en un missatge en la xarxa social X el seu «afecte i solidaritat» per a totes les víctimes d’aquell «terrible» 11 de març del 2004.

Li ha seguit el ministre de l’Interior, Fernando Grande-Marlaska, que s’ha referit a l’aniversari manant un record per a les víctimes, per a tots els ferits i les seues famílies. «Hem de treballar pel que ells volen, per la justícia, per la veritat, per la seua dignitat, que és la nostra dignitat també i per la memòria«, ha subratllat.

El ministre de Política Territorial i Memòria Democràtica, Ángel Víctor Torres, ha reaccionat a l’aniversari subratllant que Espanya va patir el major atemptat terrorista de la seua història després d’entrar en un conflicte bèl·lic «pese el clam popular«. «I després, van venir les mentides«, ha asseverat.

En aquest mateixa línia s’ha expressat el ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, també en X: «20 anys de la major tragèdia i de la major infàmia de la nostra democràcia. Res ha canviat. Tornarien a fer el mateix en les mateixes circumstàncies. De fet, segueixen fent-ho cada dia«.

Altres dirigents del PSOE també han enviat un missatge d’afecte a les víctimes, com el primer secretari del PSC, Salvador Illa, que ha remorat els atemptats jihadistes dient que «hui i sempre, la nostra memòria està amb totes les víctimes i les seues famílies«.

SUMAR RECORDA LA «RÀBIA»

La vicepresidenta segona del Govern, Yolanda Díaz, ha recordat la «ràbia» de la ciutadania en conèixer les «mentides» del PP sobre els atemptats jihadistes.

«Hui, 11M, es compleixen 20 anys del major atemptat terrorista que ha patit el nostre país. Recorde la sensació de por, el silenci dels carrers, la ràbia en conèixer les mentides del PP i l’orgull d’una ciutadania que va estar a l’altura de les circumstàncies. No oblidem«, ha assenyalat Díaz a través del seu perfil en la xarxa social X.

Tant la ministra de Treball com el compte institucional de Sumar han publicat una imatge del ‘skyline’ de Madrid acompanyada del següent missatge: «No a la guerra. No a la mentida. No us oblidem«.

REPULSA Al TERRORISME DEL PP

Quant a l’oposició, el president del PP, Alberto Núñez Feijóo, ha recordat a les víctimes dels atemptats i ha reafirmat la seua repulsa al terrorisme «en totes les seues formes«.

«El terrorisme és una infàmia que no pot caure en l’oblit. En el vintè aniversari del 11M volem reafirmar la nostra repulsa al terrorisme en totes les seues formes«, ha expressat el líder dels ‘populars’ en un missatge en la xarxa social X.

En la mateixa línia la secretària general del partit, Cuca Gamarra, ha expressat el seu «reconeixement» a les víctimes dels atacs i ha assenyalat que el terrorisme «no té cabuda en una societat democràtica«.

També la presidenta madrilenya, Isabel Díaz Ayuso, ha recordat a les víctimes del major atemptat de la història d’Espanya. «El poble de Madrid defensa la seua llibertat amb els seus carrers plens de vida, sense que res ni ningú li canvie a través del terror», ha indicat a través de la xarxa social X.

El president de la Junta d’Andalusia, Juanma Moreno, també ha recordat aquest dilluns a les víctimes i ha expressat el seu reconeixement a tots els que en aquella jornada «van demostrar la grandesa d’aquest país«.

VOX RECLAMA SABER «TOTA LA VERITAT»

Per la seua banda, Vox ha transmès el seu record per a les víctimes de l’atemptat jihadista, i ha reclamat conèixer «tota la veritat» de l’esdevingut. «20 anys volent saber tota la veritat del que va ocórrer«, ha requerit el partit des del seu compte institucional en X.

El líder de la formació, Santiago Abascal, ha criticat les paraules del president del Govern, Pedro Sánchez, contra l’expresident ‘popular’ José María Aznar, a qui va acusar de mentir. «Que Pedro Sánchez s’atrevisca a acusar a algú de mentir resulta un insult a la memòria de les víctimes«, ha sentenciat.

El vicepresident del partit i portaveu del mateix a l’Ajuntament de Madrid, Javier Ortega Smith, ha apuntat també després de l’acte en record de les víctimes celebrat en la madrilenya Porta del Sol que «hui és el dia d’alçar la veu en record de les víctimes i també en l’exigència que els delictes de terrorisme no poden prescriure mai«.

PODEM RECORDA QUE LA DRETA «ÉS CAPAÇ DE TOT»

La secretària general i líder de Podem, Ione Belarra, ha manat «tot l’afecte» a les víctimes i ha recordat que avui també és un dia per a «no oblidar que la dreta és capaç de tot i que les conseqüències de la guerra les paguen els de a baix, i no els qui les ordenen«.

Per la seua banda l’exministra d’Igualtat i candidata dels ‘morats’ a les eleccions europees, Irene Montero, ha indicat que honrar la memòria de les víctimes és també «expulsar la mentida de les institucions i defensar la pau encara que EUA i Europa vulguen guerra», en referència al conflicte a Ucraïna.

Últimes notícies

València obri els centres d’emergències socials i allarga l’horari de les piscines per l’onada de calor

L’Ajuntament de València ha activat refugis climàtics, ha obert centres d’emergències socials i ha retardat el tancament de les piscines municipals davant la previsió de temperatures extremes. També ha suspés activitats a l’aire lliure, ha tancat la Devesa i ha adaptat serveis municipals i obres.

Nivell 3 de preemergència per calor extrema i risc màxim d’incendis a la Comunitat Valenciana

Emergències ha activat el nivell 3 de preemergència per risc extrem d’incendis forestals fins al 21 d’agost i restringix l’accés a parcs naturals. A més, recomana adaptar els festejos de bous al carrer per a protegir els animals davant l’onada de calor.

Les exportacions valencianes creixen un 5 % i superen els 20.180 milions fins juny

Les exportacions de la Comunitat Valenciana han arribat a 20.180,3 milions d'euros en el primer semestre de 2026, un 5 % més que un any abans. València lidera les vendes a l'exterior, mentres la indústria agroalimentària i els béns d'equip trauen pit.

L’episodi de calor torna a calfar el Mediterrani fins als 30 graus

L’onada de calor que torna a afectar la Comunitat Valenciana ha mantingut el Mediterrani al voltant dels 30 graus, una situació que els experts qualifiquen de preocupant.

Xàtiva estrena 41 nous trens de Rodalia amb més capacitat i comoditats

El ministre de Transports, Óscar Puente, ha presentat a Xàtiva els primers 41 trens Civia 465 per a les línies C1, C2 i C6, amb un 30 % més de capacitat i millores de confort. Els combois començaran a circular des d’hui i s’aniran incorporant de forma progressiva fins a 2027.

La calor ofegant dispara la sensació tèrmica fins als 49 graus a Sumacàrcer

La Comunitat Valenciana ha patit fins primera hora de la vesprada màximes pròximes als 39 graus i sensacions tèrmiques de fins a 49 per la combinació de calor i una humitat que ha fregat el 90 % en diversos punts del territori.

El Tribunal Suprem fixa que un canvi de sexe no anul·la una condemna per violència masclista

El Tribunal Suprem ha establit que un canvi de sexe registral no pot anul·lar una condemna prèvia per violència masclista comesa quan l’autor era legalment un home. La resolució confirma una pena de presó imposada a Castelló per agressions a l’exparella i a la filla menor.

Extingit l’incendi en una empresa de palets d’Algar de Palància

El Consorci Provincial de Bombers de València ha donat per extingit este dimarts, a les 11.14 hores, l’incendi declarat dilluns en una empresa de palets d’Algar de Palància, que també va afectar una zona forestal. En l’extinció han treballat durant tota la nit bombers de València i Castelló, així com efectius de la Generalitat.