Habitatge anuncia una ajuda al lloguer automàtica per a persones que porten mig any esperant

El vicepresident segon i conseller d’Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica, Héctor Illueca, ha comparegut en la Comissió d’Hisenda de les Corts Valencianes per a exposar les principals línies i mesures que conformen el projecte de Pressupostos de la Vicepresidència Segona i Conselleria d’Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica per a l’any 2023.

Héctor Illueca ha iniciat la seua intervenció fent referència a les conseqüències en termes econòmics de la guerra a Ucraïna i, davant això, ha afirmat que “proposem uns pressupostos expansius que donen resposta a l’emergència i, al mateix temps, avancen en el desplegament mesures estructurals, pensades per a transformar l’accés a l’habitatge en un dret universal a l’abast de totes i tots els valencians”.

Sobre el pressupost en matèria d’habitatge, ha destacat l’increment “substancial” en relació amb l’anterior exercici. Concretament, ha manifestat que “enguany la dotació pressupostària serà de 402,3 milions d’euros, un augment del 12,5% respecte al pressupost de l’any anterior”.

En aquesta línia, ha assegurat que “les polítiques d’habitatge s’han situat en el centre de les prioritats del Govern del Botànic per a fer efectius els drets socials, és a dir, per a garantir a tota la ciutadania una llar on desenvolupar la seua vida”.

Héctor Illueca ha recalcat que els comptes de la Conselleria estan encaminades a “continuar enfortint un parc públic d’habitatges a l’altura de les necessitats, a persistir en la mobilització d’habitatges buits que baixen els preus del lloguer, a continuar donant resposta a les situacions urgents, i a no deixar el dret a l’habitatge en mans d’un mercat immobiliari totalment alié als drets humans”.

A continuació, el vicepresident segon ha anunciat les dues línies estratègiques del seu departament. La primera, amb un pressupost de 204 milions, està encaminada a desplegar mecanismes de protecció per a fer front a l’emergència residencial, tant de manera immediata com a llarg termini amb mesures de caràcter estructural, amb un increment pressupostari del 43%.

La segona línia està orientada a impulsar la rehabilitació i modernització del sector de l’edificació “en la transició cap a noves formes de construcció més eficients, la qual cosa es traduirà en el foment de la rehabilitació integral de barris i dels seus habitatges”.

204 milions d’euros per a front l’emergència residencial

El vicepresident segon ha afirmat que aquests pressupostos “estan pensats per a posar en marxa mecanismes efectius per a fer front a l’emergència residencial”.

En aquest sentit, ha detallat que l’adquisició d’habitatge per a l’ampliació del parc públic s’incrementa un 12,65%, amb una inversió total de 38,72 milions d’euros, mentre que la promoció d’habitatge públic comptarà amb 31 milions, la qual cosa permetrà iniciar la construcció de nous habitatges públics i finalitzar les que ja estan en marxa, com per exemple l’edifici de la Torre, que disposarà de 184 habitatges.

Illueca s’ha referit també a la col·laboració públic-privada, amb una inversió de 50,2 milions d’euros per a la construcció de 1.100 habitatges per a destinar-les a lloguer social. Aquests habitatges es construiran en règim de cessió d’ús del sòl. A més, ha destacat la regeneració i rehabilitació del parc públic amb una inversió 15,3 milions d’euros.

Així mateix, ha assenyalat que, per a fer front a l’emergència residencial més immediata, es destinaran 15 milions a fer costat a les persones que es troben en situació d’emergència, sense alternativa residencial.

Per a això, s’ha creat “una línia destinada a donar prestacions urgents a les persones demandants d’habitatge que, complint amb els requisits establits, no se li haja pogut adjudicar un habitatge públic en els sis mesos següents a la seua inscripció en el registre de demandants”. Per tant, les persones que es troben en aquesta situació tindran accés a una ajuda al lloguer de manera automàtica.

A aquestes línies se sumen altres 24,34 milions destinats a les ajudes al lloguer, la qual cosa suposa un increment de 4,3 milions d’euros respecte a l’any 2022.

124,8 milions per a rehabilitació i modernització del sector de l’edificació

Héctor Illueca ha fet esment a l’obsolescència del parc edificat i a com el nou context de transició ecològica demanda canvis radicals, tant en la concepció arquitectònica, com en les tècniques d’edificació. Així, els pressupostos per a la Vicepresidència Segona i Conselleria d’Habitatge i Arquitectura Bioclimàtica signifiquen “un impuls sense precedents a l’activitat de la rehabilitació tant a nivell d’edificis particulars com de barris i altres escales urbanes de major dimensió”.

En total, la inversió ascendeix a 124,8 milions d’euros en la rehabilitació. Una xifra que ha qualificat d’“històrica” i que mostra “el compromís ferm del Govern valencià, que preveu abast a 20.000 habitatges”.

En aquest apartat ha fet una descripció dels principals programes, com el Pla Conviure, orientat a l’adequació de l’entorn construït, i que estarà dotat amb 15,7 milions, amb un increment del 130% respecte de l’any passat. Així mateix, el Pla Recuperem Llars de regeneració del parc edificat municipal comptarà amb 6,5 milions d’euros, la qual cosa representa un augment del 85% respecte de l’exercici anterior.

Igualment, les ajudes a la rehabilitació a nivell d’edifici tindran un pressupost anual de 46 milions d’euros i les ajudes a la rehabilitació integral de barris, una dotació de 44 milions.

25,1 milions per a lloguer i compra d’habitatge per a joves

Per segon any consecutiu, el bo lloguer jove comptarà amb una inversió de 22,8 milions d’euros. A més, les ajudes per a la compra d’habitatge jove en municipis en risc de despoblament seran de 2,3 milions, un 56% més que en 2022.

A més, des de la Direcció General de Qualitat i Rehabilitació s’invertiran 3,46 milions d’euros per a la compra i adaptació d’habitatge que es destine a lloguer social per a joves, una partida que 2022 ha comptat amb 950.000 euros, la qual cosa suposa un increment d’un 264%.

Quant a més mesures destinades a millorar l’emancipació de les persones joves, Héctor Illueca ha afegit la relativa a les promocions d’habitatge públic en marxa, que compten amb una reserva d’habitatges per a joves, complint amb els objectius de l’Estratègia Valenciana de Joventut, ha conclòs.

Últimes notícies

Avís groc per ratxes de fins a 80 km/h al nord de Castelló este dijous

L’Aemet ha activat per a este dijous l’avís groc per vent en la mitat nord de Castelló, amb ratxes que poden arribar als 80 km/h.

Avis de ruixats i tronades fortes de bon matí a la Comunitat Valenciana

Este dimecres s’esperen cels nuosos a la Comunitat Valenciana, amb ruixats i tronades localment fortes de matinada i a primeres hores, i temperatures lleugerament més baixes.

Les pluges deixen fins a 8,4 l/m² a l’interior de la província de València en huit hores

Les precipitacions de la nit han afectat sobretot comarques interiors de la província de València, amb màxims de 8,4 l/m² a Castielfabib. Aemet ha activat l’avís groc a València, Alacant i el sud de Castelló per possibles ruixats intensos amb tronades i granís.

Compromís aposta per una candidatura única valenciana d’esquerres al Congrés

Els portaveus de Compromís defensen una sola candidatura valenciana, ampla i integradora, que agrupe les forces d’esquerra per al Congrés. La coalició vol interpel·lar Esquerra Unida, Podem, Esquerra Republicana del País Valencià i Sumar País Valencià.

Trampes per a mosquits sense insecticida i compost casolà, les novetats més verdes d’Iberflora

Iberflora ha obert a Feria Valencia amb més de 400 marques i propostes innovadores del sector verd, com trampes per a mosquits sense insecticida, cultiu per a paella a casa i cubs reutilitzables per a compost. La cita se celebra junt amb Eurobrico, que presenta solucions domèstiques eficients com cortines purificadores d’aire i robots tallagespa sense cablejat.

València es referma com a referent mundial en resposta a catàstrofes climàtiques després de la dana

Una conferència internacional de l’OCDE celebrada a València ha destacat el paper d’Espanya com a model de prevenció, resposta i recuperació després de la dana de 2024, i ha posat en valor les lliçons compartides amb altres territoris.

Diana Morant alerta sobre el risc de perdre drets socials abans del 29‑N

La líder dels socialistes valencians, Diana Morant, advertix a València que són molts més els qui necessiten drets socials com l’accés a una vivenda digna i centra fins al 29‑N la campanya del PSPV a alertar sobre què passaria si governaren PP i Vox.

Oltra defensa un front valencià ampli i una esquerra única arrelada al territori

Mónica Oltra defensa a València una candidatura única d’esquerra, arrelada al territori i de base valenciana, per a les pròximes eleccions generals del 29-N, capaç d’agrupar el vot de la classe treballadora.