Les huit millors paraules i expressions valencianes

Ejemplo de shortcode con estilo
Si hi ha alguna cosa que fa especial els idiomes són aquelles paraules o expressions típiques que no tenen traducció literal. Es tracta de paraules que a més tenen una forta tradició i que a vegades sols un grup reduït de persones fa ús d'elles. La llengua valenciana està caracteritzada per la seua riquesa i […]

Si hi ha alguna cosa que fa especial els idiomes són aquelles paraules o expressions típiques que no tenen traducció literal. Es tracta de paraules que a més tenen una forta tradició i que a vegades sols un grup reduït de persones fa ús d'elles. La llengua valenciana està caracteritzada per la seua riquesa i varietat entre les diferents comarques del territori valencià. És tant la seua varietat, que fins i tot l'accent canvia d'un poble a un altre d'una mateixa comarca. No obstant això, hi ha un conjunt de paraules o expressions que tots els valencians coneixen i que en algun moment les han fet servir. 

 

1-Desfici/desficiós: Segons el diccionari normatiu Valencià signfica: "agitació o causa per un mal físic o moral". Tanmateix, és una de les paraules que es pot utilitzar en diferents contextos, però normalment els valencians el gasten en eixos moments que estan a casa, avorrits, sense cap plan, matant les hores. 

 

2-Pudent: Este adjectiu també és un dels més coneguts entre els valencianoparlants. Un dels significats que recull el Diccionari Normatiu Valencià, "que manifesta mal geni, que és massa exigent amb els altres". Este significat s'adaptaria prou al ús que fan els valencians d'esta paraula aplicada a quan alguna persona es queixa de tot o s'ha alçat amb el peu esquerre. 

 

3-Destrellatat: Els valencians solem dir: "D'on no hi ha res, no es pot traure". Així l'adjectiu destrellat s'aplica a aquelles persones que no tenen "trellat", és a dir, que no pensa les coses abans de fer-les. 

 

 

4-Mante: Amb esta paraula els valencians interpel·len a algú, normalment una persona adulta a un jove. A més, esta paraula sol anar a l'inici en moltes frases típiques com: "Mante, que t'aguante ta mare" o "Mante tu de qui eres"? 

 

Últimes notícies

L’Elx firma a Vallecas la seua major victòria fora en 60 anys

L’Elx ha derrotat el Rayo Vallecano per 0-3 i ha aconseguit la seua victòria més àmplia fora de casa en Primera en sis dècades. Els tres punts són el segon triomf de la temporada, tots dos lluny del Martínez Valero.

Lemar destaca el paper de Dituro en el triomf de l’Elx a Vallecas

El porter argentí ha sigut clau en el 0-3 de l’Elx davant del Rayo a Vallecas. Thomar Lemar ha elogiat la seua actuació i el treball defensiu col·lectiu.

Torniquete a una treballadora del Mercat Central després de ferir-se amb unes tisores

Una peixatera de 54 anys s’ha ferit accidentalment amb unes tisores al Mercat Central de València. Agents de la Policia Autonòmica li han fet un torniquet fins a l’arribada de l’ambulància.

L’Elche goleja el Rayo per 0-3 a Vallecas

L’Elche ha guanyat el Rayo per 0-3 a Vallecas, amb dos penals en la primera part. El Rayo continua amb 9 punts i l’Elche en suma 10.

El Levante visita Anoeta tras ganar al Athletic y encara su tercer partido en nueve días

El Levante visita este domingo a la Real Sociedad en la décima jornada de LaLiga EA Sports, tras vencer al Athletic Club. El equipo donostiarra llega en racha.

Els municipis afectats per la dana Adam rebran un avançament de 200.000 euros

Els ajuntaments afectats podran rebre un avançament de 200.000 euros sense presentar garanties. Les sol·licituds s’obriran el 2 de novembre de 2026.

Torrevieja retira prop de dues tones de falsificacions del carrer

La Policia Local ha retirat uns 1.950 quilos de productes falsificats i de venda ambulant il·legal durant 2026. La mercaderia tenia un valor estimat superior als 100.000 euros.

Castro alerta: un error davant la Real Sociedad pot costar car al Llevant

Luís Castro ha destacat la qualitat i l’eficàcia de la Real Sociedad abans del partit de diumenge a Anoeta. Dela serà baixa i Hugo Sotelo podria jugar uns minuts.