Les huit millors paraules i expressions valencianes

Si hi ha alguna cosa que fa especial els idiomes són aquelles paraules o expressions típiques que no tenen traducció literal. Es tracta de paraules que a més tenen una forta tradició i que a vegades sols un grup reduït de persones fa ús d'elles. La llengua valenciana està caracteritzada per la seua riquesa i varietat entre les diferents comarques del territori valencià. És tant la seua varietat, que fins i tot l'accent canvia d'un poble a un altre d'una mateixa comarca. No obstant això, hi ha un conjunt de paraules o expressions que tots els valencians coneixen i que en algun moment les han fet servir. 

 

1-Desfici/desficiós: Segons el diccionari normatiu Valencià signfica: "agitació o causa per un mal físic o moral". Tanmateix, és una de les paraules que es pot utilitzar en diferents contextos, però normalment els valencians el gasten en eixos moments que estan a casa, avorrits, sense cap plan, matant les hores. 

 

2-Pudent: Este adjectiu també és un dels més coneguts entre els valencianoparlants. Un dels significats que recull el Diccionari Normatiu Valencià, "que manifesta mal geni, que és massa exigent amb els altres". Este significat s'adaptaria prou al ús que fan els valencians d'esta paraula aplicada a quan alguna persona es queixa de tot o s'ha alçat amb el peu esquerre. 

 

3-Destrellatat: Els valencians solem dir: "D'on no hi ha res, no es pot traure". Així l'adjectiu destrellat s'aplica a aquelles persones que no tenen "trellat", és a dir, que no pensa les coses abans de fer-les. 

 

 

4-Mante: Amb esta paraula els valencians interpel·len a algú, normalment una persona adulta a un jove. A més, esta paraula sol anar a l'inici en moltes frases típiques com: "Mante, que t'aguante ta mare" o "Mante tu de qui eres"? 

 

Últimes notícies

Les víctimes de la DANA reclamen presó per a Mazón a un mes dels dos anys del 29O

Tres associacions de víctimes de la DANA del 29 d’octubre han exigit a Alacant el fi de l’aforament i l’ingrés a presó de Carlos Mazón, a un mes de complir-se dos anys del desastre que va causar 232 morts.

El Valencia Basket remunta a Saragossa i jugarà la final de la Supercopa

El Valencia Basket ha remuntat davant el Casademont Zaragoza (73-84) en la semifinal de la Supercopa LF Endesa a Torrejón de Ardoz i es classifica per a la final, on buscarà el seu quart títol. Debut de les jóvens Isa Hernández i Amelia Alonso amb només 16 anys.

Les persones sordes exigixen que els seus drets siguen reals en el dia a dia

FESORD CV ha celebrat a València el Dia Internacional de les Persones Sordes 2026 i ha reclamat que els drets reconeguts passen a complir-se de manera efectiva. La jornada ha coincidit amb el centenari de lAssociació Valenciana de Persones Sordes i ha inclòs la suma al manifest de la CNSE.

Kempes aposta per Aguirre per a reactivar el València i unir el vestidor

Mario Alberto Kempes ha mostrat plena confiança en Javier Aguirre per a traure el València CF de la zona baixa i reforçar la unió del vestidor, tot i la delicada situació esportiva de l’equip en LaLiga EA Sports.

El Valencia Basket estrena el Roig Arena en la Lliga Endesa contra l’Ilerna Lleida

El Valencia Basket rep este diumenge l’Ilerna Lleida al Roig Arena en la primera jornada de la fase regular de la Lliga Endesa, en el primer partit del nou projecte ‘taronja’ davant la seua afició.

Presó per a un home per una violació i un robatori amb intimidació al Parc Central

Un home ha ingressat en presó preventiva acusat de violar un estudiant americà i robar amb intimidació al Parc Central de València, gràcies a un vídeo entregat a la Policia Nacional per diversos testimonis.

Oltra defensa que Compromís té més capacitat de govern que el bipartidisme

Mónica Oltra ha reivindicat en unes jornades municipalistes a Mislata que forces com Compromís tenen més capacitat de govern que el bipartidisme i ha instat el seu espai polític a preparar-se per a governar el 2027.

Quatre de cada deu parades del Mercat Central tornen a vendre després de l’incendi

Un 40 % de les 45 parades del Mercat Central de València afectades per l’incendi en un quadre elèctric ja han représ l’activitat aquest dissabte. La resta confia a recuperar el subministrament elèctric a partir de dilluns mentre continuen els treballs tècnics i de seguretat.