Increment dels supermercats fantasma

Des de tomaques fins a cervesa freda, et portem el que necessites (o el que més t’abellisca) en minuts. Així es presenta un dels supermercats fantasma que fa enviaments ultraràpids. Aquests serveis, en auge en els últims anys, envien la compra feta en línia als clients en menys de 10 minuts, i ja tenen presència en moltes ciutats d’Espanya, com Barcelona, Madrid, València, Màlaga o Sevilla.

Aquest model de negoci cobreix les necessitats immediates que el client té d’un producte. La mitjana d’import de compra és de 25 euros i, per tant, no suposa una competència per al comerç pròxim o en línia, explica Neus Soler, professora col·laboradora dels Estudis d’Economia i Empresa de la UOC. Aquest tipus de negoci digital funciona sobretot entre la gent jove, que prefereixen dedicar el temps a altres coses, perquè no planifiquen i això els soluciona qualsevol pla d’última hora, afig Soler.

Dos minuts per al picker, huit per al rider: compra entregada Gorillas, Getir o Dija són exemples d’aquest model, que es coneix com a supermercats fantasma. L’empresa se situa en diferents llocs de les ciutats, on converteix locals en magatzems amb una oferta de més de 1.500 productes alimentosos, de neteja i de bellesa, així com aliments frescos.

Els productes es preparen en els 120 segons posteriors a la recepció de la comanda en l’aplicació informàtica del local. Internament, el supermercat té lineals que estan distribuïts per números i lletres, de manera que, quan la comanda arriba a la botiga, el sistema l’ordena de manera lògica i evita que el picker (la persona que el prepara) realitze viatges entre els lineals que no siguen productius, explica Josep Maria Català, professor col·laborador dels Estudis d’Economia i Empresa de la UOC.

Mil viatges al dia per magatzem per a ser rendibles

Aquests negocis comparteixen característiques amb les ja conegudes com a cuines fantasma, no es veuen, però els veïns pròxims als immobles on se situen sí que noten i senten la seua presència: més riders, més moviments de persones i, sobretot, més problemes de convivència, explica Català. Es calcula que, perquè el negoci aconseguisca tindre un rendiment positiu, han de fer-se 1000 viatges al dia per cada magatzem. Això suposa que aquestes zones tinguen un alt trànsit de riders.

Segons un estudi de la consultora Bain & Company, per a arribar a la rendibilitat, aquestes empreses haurien d’augmentar el preu mínim per comanda fins als 30 euros (actualment està en 20). Així mateix, segons l’informe, haurien d’incrementar el volum de comandes per dark store: de 300 comandes al dia en una fase de llançament i 600 en una fase de creixement, haurien de passar a més de 1000 comandes diàries per magatzem.

El seu impacte sobre la mobilitat urbana pot arribar a ser alt, especialment si se situen en carrers per als vianants o si opten per les motocicletes com a manera preferencial, per la qual cosa poden requerir algun tipus de regulació per part de l’administració, adverteix Eduard Àlvarez, professor dels Estudis d’Economia i Empresa de la UOC, investigador del grup SUMAT i expert en logística.

Últimes notícies

Controlat l’incendi a l’Hospital de Torrevieja, amb un ferit greu en l’UCI

L'incendi declarat en la segona planta de l'Hospital de Torrevieja ha sigut controlat després de la intervenció de diverses dotacions de bombers. Una persona roman ingressada en l'UCI per inhalació de fum i diverses més han resultat afectades.

José María Ángel es mostra tranquil després de declarar davant el jutge per la presumpta falsificació del seu títol

José María Ángel, excomisionado del Govern per a la DANA, declara com investigat per la presumpta falsificació d'un títol universitari amb el qual hauria promocionat com a funcionari i assegura que ha intentat traslladar la seua veritat al jutge.

Corberán promet que el València ho donarà tot per Europa davant el Barcelona

Carlos Corberán assegura que el València ho donarà tot per a aconseguir la classificació a la Lliga Conferència, encara que reconeix que no depenen de si mateixos i han de guanyar al Barcelona i esperar altres resultats.

Castro afronta davant el Betis el partit decisiu per a la permanència del Llevant

Luís Castro reconeix que el Llevant arriba a l'escenari que desitjava, depenent de si mateix davant el Betis per a certificar la permanència, i exigix al seu equip màxima concentració.

El València es juga la Conference davant un Barcelona ja campió

El València necessita guanyar a un Barcelona ja sense objectius i esperar les ensopegades de Getafe i Raig per a aconseguir la plaça de Lliga Conferència en l'última jornada.

Morant acusa a Pérez Llorca d’absentar-se de la crisi educativa i compara la seua actitud amb la de Mazón en la dana

Diana Morant retrau a Juanfran Pérez Llorca que no s'implique en la vaga del professorat i li critica per no revertir beneficis fiscals ni subvencions, mentres exigix explicacions pel cas de les vivendes públiques dels Naus a Alacant.

Set de cada deu directives valencianes treballen en empreses liderades per dones

Quasi el 70% de les empresàries i directives de la Comunitat Valenciana desenrotllen la seua carrera en companyies encapçalades per dones, un entorn que impulsa noves oportunitats i referents femenins.