10.3 C
València
Dilluns, 22 desembre, 2025

Increment dels supermercats fantasma

Des de tomaques fins a cervesa freda, et portem el que necessites (o el que més t’abellisca) en minuts. Així es presenta un dels supermercats fantasma que fa enviaments ultraràpids. Aquests serveis, en auge en els últims anys, envien la compra feta en línia als clients en menys de 10 minuts, i ja tenen presència en moltes ciutats d’Espanya, com Barcelona, Madrid, València, Màlaga o Sevilla.

Aquest model de negoci cobreix les necessitats immediates que el client té d’un producte. La mitjana d’import de compra és de 25 euros i, per tant, no suposa una competència per al comerç pròxim o en línia, explica Neus Soler, professora col·laboradora dels Estudis d’Economia i Empresa de la UOC. Aquest tipus de negoci digital funciona sobretot entre la gent jove, que prefereixen dedicar el temps a altres coses, perquè no planifiquen i això els soluciona qualsevol pla d’última hora, afig Soler.

Dos minuts per al picker, huit per al rider: compra entregada Gorillas, Getir o Dija són exemples d’aquest model, que es coneix com a supermercats fantasma. L’empresa se situa en diferents llocs de les ciutats, on converteix locals en magatzems amb una oferta de més de 1.500 productes alimentosos, de neteja i de bellesa, així com aliments frescos.

Els productes es preparen en els 120 segons posteriors a la recepció de la comanda en l’aplicació informàtica del local. Internament, el supermercat té lineals que estan distribuïts per números i lletres, de manera que, quan la comanda arriba a la botiga, el sistema l’ordena de manera lògica i evita que el picker (la persona que el prepara) realitze viatges entre els lineals que no siguen productius, explica Josep Maria Català, professor col·laborador dels Estudis d’Economia i Empresa de la UOC.

Mil viatges al dia per magatzem per a ser rendibles

Aquests negocis comparteixen característiques amb les ja conegudes com a cuines fantasma, no es veuen, però els veïns pròxims als immobles on se situen sí que noten i senten la seua presència: més riders, més moviments de persones i, sobretot, més problemes de convivència, explica Català. Es calcula que, perquè el negoci aconseguisca tindre un rendiment positiu, han de fer-se 1000 viatges al dia per cada magatzem. Això suposa que aquestes zones tinguen un alt trànsit de riders.

Segons un estudi de la consultora Bain & Company, per a arribar a la rendibilitat, aquestes empreses haurien d’augmentar el preu mínim per comanda fins als 30 euros (actualment està en 20). Així mateix, segons l’informe, haurien d’incrementar el volum de comandes per dark store: de 300 comandes al dia en una fase de llançament i 600 en una fase de creixement, haurien de passar a més de 1000 comandes diàries per magatzem.

El seu impacte sobre la mobilitat urbana pot arribar a ser alt, especialment si se situen en carrers per als vianants o si opten per les motocicletes com a manera preferencial, per la qual cosa poden requerir algun tipus de regulació per part de l’administració, adverteix Eduard Àlvarez, professor dels Estudis d’Economia i Empresa de la UOC, investigador del grup SUMAT i expert en logística.

Últimes notícies

La Banda de Música de Teulada es porta més de 21 milions amb el quart premi 25.508

L'Agrupació Musical Cultural de Teulada ha sigut agraciada amb 21,18 milions en estar abonada al 25.508, segon quart premi, venut en Moraira i Manises.

El tercer premi 90.693 deixa 11,95 milions en la Comunitat Valenciana amb Alacant com a gran afortunada

El 90.693 ha repartit 11,95 milions en la Comunitat Valenciana, amb 10 milions venuts a Alacant. La resta s'ha distribuït entre Alzira, Gandia, Manises i altres punts.

València Basket es posa a prova davant Baskonia en l’Eurolliga

El València Basket afronta davant el Baskonia un examen de recuperació física i mental després de dos derrotes seguides. La defensa sobre Howard i el control del ritme marcaran el dol.

Bernabé destaca que les ajudes del Govern a la DANA en la Comunitat Valenciana superen 9.000 milions

L'Executiu ha destinat més de 9.000 milions a la reconstrucció després de la DANA en la Comunitat Valenciana, a un ritme de 21,5 milions al dia. Bernabé subratlla 217 visites en 14 mesos, el 100% de transferències a infraestructures municipals i el 98,3% d'expedients del Consorci resolts.

Un jubilat de l’Hospital de Sant Joan ha repartit 150 dècims del tercer premi entre zeladors i auxiliars

Un extreballador de 73 anys de l'Hospital de Sant Joan ha repartit 150 dècims del tercer premi 90.693 entre excompanys, sobretot zeladors i auxiliars. El repartiment suma 7,5 milions i cada dècim deixa 48.000 euros nets.

El segon quart premi, el 25.508, deixa 22,2 milions i es concentra en Moraira

El número 25.508, segon dels quarts premis del Sorteig de Nadal, ha deixat 22.200.000 euros en la Comunitat Valenciana. Moraira acapara 21.180.000 i Benidorm, Pedreguer i Manises repartixen la resta.

María Pérez renúncia a l’acta a València; Dolors López la substituirà i Maite Ibáñez assumix el càrrec de portaveu adjunt

L'edil socialista María Pérez ha renunciat a la seua acta a l'Ajuntament de València. La substituirà Dolors López i Maite Ibáñez assumix el càrrec de portaveu adjunt del PSPV.

El 61.366, quint premi de la Loteria de Nadal, deixa 60.000 euros a Gandia

El 61.366, un dels quints premis de la Loteria de Nadal, ha deixat 60.000 euros a Gandia amb deu dècims venuts en l'administració 10. La major part del número s'ha quedat a Madrid.