6.8 C
València
Dijous, 1 gener, 2026

La injecció que pot ajudar als qui pateixen obesitat

Arriba maig, el bon temps i l’obsessió per l’‘operació bikini’ i la promesa de perdre pes amb productes que prometen molt, però que al final es queden en això, tan sols una promesa.

Un medicament experimental ha demostrat en milers de pacients d’Europa i els Estats Units que es pot perdre una mitjana de 23,5 kg amb una injecció setmanal. La farmacèutica Eli Lilly, que ha desenvolupat el tractament (tirzepatide), encara no ha sotmés els seus resultats a la revisió per parells amb científics que no han participat en l’estudi.

Amb ell se suposa que s’aconsegueix reduir l’apetit i augmentar la sensació de sacietat de qui li ho injecta.

Tampoc ha superat encara l’escrutini de cap agència reguladora del medicament. De moment, les úniques dades conegudes són els que ha comunicat la pròpia companyia després de finalitzar una de les últimes etapes de l’assaig clínic.

Nou fàrmac contra l’obesitat

Una injecció a la setmana pot fer perdre fins a 23 quilos. Són els resultats preliminars d’un assaig que ha sorprés la comunitat científica. L’estudi, que es troba en fase III, s’ha provat en pacients amb sobrepés unit a altres problemes com la hipertensió i la diabetis i ha demostrat que com més alta era la dosi major quantitat de pes perdien.

Miracle no és una paraula que hàgem d’utilitzar en ciència. Són fàrmacs que tenen una potència que fins ara era desconeguda“, explica Esteban Jódar, cap de servei d’Endocrinologia i Nutrició de l’Hospital Universitari Quirónsalud Madrid.

“Els medicaments habituals aconsegueixen pèrdues d’un 5 o un 10% del pes del pacient i amb aquest i altres medicaments similars se supera el 22%”, compte.

L’entusiasme crida més l’atenció en un endocrí que no es deixa impressionar amb facilitat. Des de 1995 participa com a investigador clínic en el desenvolupament de tècniques i fàrmacs per a tractar l’obesitat. “Crec que, per fi, s’ha obert un camí per a oferir una ajuda farmacològica a persones amb sobrepés i obesitat”.

Amb aquest i amb altres combinacions que arribaran en els pròxims anys. Encara que insisteix: sempre seran una ajuda per a aprimar i canviar els hàbits, no per a menjar sense control, adverteix.

En l’assaig clínic amb tirzepatide van participar 2.539 voluntaris durant 18 mesos, alguns d’ells espanyols. Eren persones amb obesitat, però també es va tractar a pacients amb sobrepés i amb, almenys, dos problemes cardiovasculars afegits, com a apnea del son, hipertensió, colesterol elevat o diabetis tipus 2.

Se’ls va dividir en quatre grups. Tots van rebre consell dietètic per a reduir la ingesta en 500 calories. Aquesta dieta la van acompanyar d’una injecció del medicament una vegada a la setmana. Només un dels grups va rebre placebo, mentre els altres tres diferents dosis del fàrmac, d’entre 5 a 15 mil·ligrams.

Els que van prendre placebo només van perdre un 2,4% del seu pes, aproximadament 2,5 kg, gràcies a la dieta. La pèrdua mitjana de pes dels quals van rebre el tractament va ser de 23,5 kg. Els qui van rebre la dosi més alta del medicament van ser també els que més van aprimar durant l’assaig clínic. Alguns van perdre tant de pes que van passar de ser obesos a entrar en un rang de normalitat.

Els resultats són similars als que s’observen en operacions de reducció d’estómac i altres cirurgies d’obesitat.

Els efectes secundaris més vistos van ser problemes gastrointestinals, nàusees, que desapareixien al cap de pocs dies i disminuïen si es comença amb una dosi baixa per a augmentar-la gradualment.

Com funciona la injecció per a aprimar?

L’expert detalla que aquests tractaments aconsegueixen canviar els gustos pel que comencen a abellir un altre tipus d’aliments: “Més fruita, més vegetals“. Un aspecte a tindre en compte és que és un medicament només per a aquells que pateixen una patologia, no per als qui volen llevar-se uns quilos de cara a l’anomenada ‘operació bikini’.

Així mateix, cal destacar que els resultats no han sigut avaluats per cap agència reguladora del medicament, per la qual cosa de moment les úniques dades disponibles són els que ha comunicat la pròpia companyia.

Les xifres de l’obesitat

Un recent informe de l’Organització Mundial de la Salut (OMS) adverteix que “el sobrepés i l’obesitat han aconseguit proporcions epidèmiques a Europa“. Segons l’organisme, quasi el 60% dels adults i un de cada tres xiquets en edat escolar presenta excés de pes.

En aquest context, l’OMS assegura que les previsions futures són poc falagueres: “Cap nació europea està en vies d’aconseguir l’objectiu de frenar l’augment de l’obesitat que es va fixar per a 2025“, matisa Kremlin Wickramasinghe, supervisor de l’informe.

Últimes notícies

Un jove ha mort i un menor ha resultat ferit en un xoc entre moto i cotxe a València

Un jove de 22 anys ha mort i un menor de 12 ha resultat ferit en un xoc entre una moto i un cotxe en la CV-315, en el desviament cap a Carpesa, a València. Dos unitats del SAMU i un SVB han acudit i els sanitaris han confirmat la defunció malgrat la reanimació.

El DOGV publica una vintena de nomenaments d’assessors en la Generalitat

El butlletí oficial ha oficialitzat una vintena de nomenaments, la majoria en Presidència, i inclou a José Manuel Cuenca com a personal eventual per al expresident Carlos Mazón. Les resolucions fixen efectes des de finals de novembre i al desembre, reflectint la reorganització després del relleu en la Presidència.

Dos detinguts per furts a majors amb el mètode de l’abraç al Campello

La Guàrdia Civil ha detingut a dos jóvens amb requisitòries per la seua presumpta implicació en furts a persones majors prop d'un banc del Campello. Després de passar a disposició judicial, van quedar en llibertat amb mesures cautelars.

L’oposició titlla de decebedora el discurs de Llorca i el PP el veu il·lusionant

El missatge de Juanfran Pérez Llorca ha dividit a les Corts: PSPV i Compromís parlen de decepció i hipocresia, mentres el PP el qualifica de realista i il·lusionant.

Correia, Cömert, Dimitrievski i Rivero, els quatre del València que acaben contracte en 2026

Correia, Cömert, Dimitrievski i Rivero acaben el seu vincle al juny de 2026 i des de l'1 de gener poden pactar el seu futur amb altres clubs. Així està cada cas

Pedraza, Parell i Thomas Partey acaben contracte al juny i ja poden negociar el seu futur

Pedraza, Parell i Thomas Partey acaben contracte el 30 de juny de 2026 i, des de l'1 de gener, són lliures per a negociar amb altres clubs. També conclouen les cessions de Manor Solomon i Rafa Marín, i finalitza el contracte de Marcelino.

Simat frega els 1.000 l/m² de pluja entre setembre i desembre

Les precipitacions han deixat 977,4 l/m² en Simat, al capdavant del ránking de Avamet. A València s'han acumulat entorn de 420 l/m² des del 28 de setembre.

Pérez Llorca reafirma el compromís del Consell amb fets i recursos fins a una recuperació completa

El president ha defés la col·laboració institucional i ha promés mantindre recursos i accions fins a completar la recuperació després de la dana, amb especial focus en vivenda, ocupació i servicis públics.