L’Ivie xifra en 27.500 milions d’euros el deute que s’hauria de condonar la Comunitat Valenciana

El director de Recerca de l’Institut Valencià d’Investigacions Econòmiques (IVIE) i membre de la comissió d’experts sobre l’infrafinançament valencià, Francisco Pérez, ha xifrat en uns 27.500 milions d’euros l’import del deute de la Comunitat Valenciana que s’hauria de condonar en virtut de l’extensió de l’acord entre el PSOE i ERC.

Així ho ha exposat durant la seua intervenció en un acte organitzat per la Plataforma per a un Finançament Just organitzat amb motiu de l’aniversari de la mobilització de 2017 per reclamar el canvi de model i en què s’ha signat una declaració conjunta.

L’acte ha reunit representants polítics, socials i econòmics com la secretària general de CCOO PV, Ana García; el secretari d’UGT PV, Ismael Sáez; el president de la CEV, Salvador Navarro; el secretari d’organització del PPCV, Miguel Bailach; el portacoç adjunt del grup socialista, Arcadi España, i la portaveu de Compromís, Àgueda Micó.

Francisco Pérez ha explicat que la Comunitat Valenciana ha patit dos tipus d’infrafinançament: l’infrafinançament col·lectiu derivat de la caiguda de recursos tributaris en la crisi del 2008, que ha provocat l’endeutament de totes les comunitats autònomes, però també el infrafinançament relatiu, “derivada que els nostres recursos estan per sota de la mitjana” des d’abans de aquella recessió.

Per obtindre esta xifra de 27.500 milions, es té en compte el 100% de l’infrafinançament relatiu per la distància amb la mitjana de les comunitats autònomes (18.000 milions) i el 50% de l’infrafinançament col·lectiu que van patir totes les autonomies durant la crisi de 2008-2009 i que és la part que correspondria pel mateix tracte que Catalunya a la condonació de deute (9.500 milions).

Una condonació “factible”

L’expert en finançament ha considerat factible la condonació de part del deute perquè implicaria un canvi de titularitat d’este i no afectaria el conjunt de l’endeutament de l’Estat, així com desitjable i positiu que totes les comunitats tornaren a finançar-se als mercats, ha respost en ser preguntat en estes termes.

Sobre l’acord PSOE-ERC, ha opinat que amb la informació disponible no pot avaluar si és un bon acord, que ho serà si s’estableix un repartiment per igual a totes les comunitats autònomes, abordant els dos tipus d’infrafinançament que ha exposat, el col·lectiu -que afecta totes les regions i deriva de la caiguda d’ingressos per la crisi financera de 2009 – i la relativa -que pateixen les autonomies amb finançament per sota de la mitjana (Comunitat Valenciana, Múrcia, Andalusia i Castella-la Manxa).

Per a l’economista, el nou model hauria d’igualar el finançament eliminant els fons que no són el de garantia, elevar el percentatge de recursos públics que gestionen les comunitats, revisar la quota basca i incloure “compromisos de lleialtat entre les administracions”, entre altres mesures. Per revisar el sistema, ha indicat que el primer que caldria fer és presentar la proposta al Consell de Política Fiscal i Financera (CPFF), on necessitaria un consens ampli, i per això ha apel·lat a l’”empatia institucional”.

Declaració actualitzada

Els signants reclamen a la declaració la urgència de la reforma del sistema de finançament perquè siga més just i equitatiu i aporte els recursos suficients per a exercir les competències pròpies, unes inversions de l’Estat ajustades al pes poblacional i el reconeixement que l’infrafinançament ha generat deute.

Per la part empresarial ha signat el manifest el president de la CEV, Salvador Navarro, ha destacat que amb lʻactualització de la declaració es revalida la unitat per la reivindicació i ha demanat a la classe política que siga capaç dʻentendre els interessos de la Comunitat.

La secretària general de CCOO PV, Ana García, ha coincidit que s’ha de deixar de banda el partidisme en esta qüestió i actuar des de la unitat, el consens i l’acord, i el seu homòleg a UGT PV, Ismael Sáez, ha apuntat que en estos moments la possibilitat de resoldre problemes és més a prop.

També han signat la declaració els representants de la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, del PP, PSPV i Compromís a les Corts, el Congrés i el Senat, i de la Unió de Consumidors, CAVECOVA i la Plataforma per la Llengua.

El secretari d’Organització del PPCV, Miguel Bailach, ha ressaltat la presència de diputats i senadors a l’acte de signatura i ha desitjat que pròximament ja no calga la Plataforma per un Finançament Just; el portaveu adjunt del PSPV a Les Corts, Arcadi Espanya, ha assenyalat que s’obre l’oportunitat de reformar el model sota la unitat i sense partidismes; i la portaveu de Compromís, Àgueda Micó, s’ha referit l’infrafinançament com “un greuge polític que afecta el dia a dia de la gent”.

Anuncios
Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive
Anuncios

Últimes notícies

Requena i Utiel recuperen la llum després de quasi cinc hores d’apagada per un accident de camió

Requena i Utiel han recuperat al complet el subministrament elèctric després de quasi cinc hores d'apagada provocada per l'accident d'un camió que va deixar sense llum a uns 14.000 clients.

Requena i Utiel recuperen la llum després de quasi cinc hores d’apagada per un accident de camió

Requena i Utiel han recuperat el subministrament elèctric després de quasi cinc hores d'apagada provocada per l'accident d'un camió que va afectar unes 14.000 persones.

Un nou peptido permet modular amb precision el dolor cronico

Investigadors de la UMH han dissenyat un peptido capaç d'actuar només en condicions patologicas sobre un enzim clau del dolor, obrint la via a teràpies mes precises per al dolor cronico.

Elvira Mínguez reivindica els nostres monstres interiors en arreplegar el Premi Primavera de Novel·la

Elvira Mínguez rep a València el trenté Premi Primavera de Novel·la per 'L'educació del monstre', una obra que indaga en les pors i monstres interiors de tres dones en diferents èpoques.

La Orquestra de València enlluerna en el seu debut a la Sala Daurada del Musikverein

La Orquestra de València ha debutat a la Sala Daurada del Musikverein de Viena amb un programa eclèctic que ha recuperat la figura de Vicente Martín i Soler, l'anomenat Mozart espanyol, i ha reforçat la projecció internacional de la formació.

Morant reclama més recursos per a l’atenció presencial a immigrants en procés de regularització

Diana Morant insta ajuntaments i administracions a reforçar i organitzar millor l'atenció presencial a immigrants en l'inici del procés de regularització per a garantir un servici adequat i amb drets.

La exedil d’Urbanisme i una exdirectora municipal, investigades per les vivendes públiques d’Alacant

La exconcejala d'Urbanisme d'Alacant Rocío Gómez i l'exdirectora general municipal María Pérez-Hickman hauran de declarar com investigades per les presumptes irregularitats en l'adjudicació de vivendes públiques del complex Els Naus, a la platja de Sant Joan.

Camarero destaca l’aposta del Consell per revitalitzar el barri Miguel Hernández d’Alacant

La vicepresidenta Susana Camarero subratlla la inversió del Consell per a rehabilitar el grup de vivenda pública del barri Miguel Hernández i ampliar l'oferta de vivenda protegida a Alacant.