L’Ivie xifra en 27.500 milions d’euros el deute que s’hauria de condonar la Comunitat Valenciana

El director de Recerca de l’Institut Valencià d’Investigacions Econòmiques (IVIE) i membre de la comissió d’experts sobre l’infrafinançament valencià, Francisco Pérez, ha xifrat en uns 27.500 milions d’euros l’import del deute de la Comunitat Valenciana que s’hauria de condonar en virtut de l’extensió de l’acord entre el PSOE i ERC.

Així ho ha exposat durant la seua intervenció en un acte organitzat per la Plataforma per a un Finançament Just organitzat amb motiu de l’aniversari de la mobilització de 2017 per reclamar el canvi de model i en què s’ha signat una declaració conjunta.

L’acte ha reunit representants polítics, socials i econòmics com la secretària general de CCOO PV, Ana García; el secretari d’UGT PV, Ismael Sáez; el president de la CEV, Salvador Navarro; el secretari d’organització del PPCV, Miguel Bailach; el portacoç adjunt del grup socialista, Arcadi España, i la portaveu de Compromís, Àgueda Micó.

Francisco Pérez ha explicat que la Comunitat Valenciana ha patit dos tipus d’infrafinançament: l’infrafinançament col·lectiu derivat de la caiguda de recursos tributaris en la crisi del 2008, que ha provocat l’endeutament de totes les comunitats autònomes, però també el infrafinançament relatiu, “derivada que els nostres recursos estan per sota de la mitjana” des d’abans de aquella recessió.

Per obtindre esta xifra de 27.500 milions, es té en compte el 100% de l’infrafinançament relatiu per la distància amb la mitjana de les comunitats autònomes (18.000 milions) i el 50% de l’infrafinançament col·lectiu que van patir totes les autonomies durant la crisi de 2008-2009 i que és la part que correspondria pel mateix tracte que Catalunya a la condonació de deute (9.500 milions).

Una condonació “factible”

L’expert en finançament ha considerat factible la condonació de part del deute perquè implicaria un canvi de titularitat d’este i no afectaria el conjunt de l’endeutament de l’Estat, així com desitjable i positiu que totes les comunitats tornaren a finançar-se als mercats, ha respost en ser preguntat en estes termes.

Sobre l’acord PSOE-ERC, ha opinat que amb la informació disponible no pot avaluar si és un bon acord, que ho serà si s’estableix un repartiment per igual a totes les comunitats autònomes, abordant els dos tipus d’infrafinançament que ha exposat, el col·lectiu -que afecta totes les regions i deriva de la caiguda d’ingressos per la crisi financera de 2009 – i la relativa -que pateixen les autonomies amb finançament per sota de la mitjana (Comunitat Valenciana, Múrcia, Andalusia i Castella-la Manxa).

Per a l’economista, el nou model hauria d’igualar el finançament eliminant els fons que no són el de garantia, elevar el percentatge de recursos públics que gestionen les comunitats, revisar la quota basca i incloure “compromisos de lleialtat entre les administracions”, entre altres mesures. Per revisar el sistema, ha indicat que el primer que caldria fer és presentar la proposta al Consell de Política Fiscal i Financera (CPFF), on necessitaria un consens ampli, i per això ha apel·lat a l’”empatia institucional”.

Declaració actualitzada

Els signants reclamen a la declaració la urgència de la reforma del sistema de finançament perquè siga més just i equitatiu i aporte els recursos suficients per a exercir les competències pròpies, unes inversions de l’Estat ajustades al pes poblacional i el reconeixement que l’infrafinançament ha generat deute.

Per la part empresarial ha signat el manifest el president de la CEV, Salvador Navarro, ha destacat que amb lʻactualització de la declaració es revalida la unitat per la reivindicació i ha demanat a la classe política que siga capaç dʻentendre els interessos de la Comunitat.

La secretària general de CCOO PV, Ana García, ha coincidit que s’ha de deixar de banda el partidisme en esta qüestió i actuar des de la unitat, el consens i l’acord, i el seu homòleg a UGT PV, Ismael Sáez, ha apuntat que en estos moments la possibilitat de resoldre problemes és més a prop.

També han signat la declaració els representants de la Federació Valenciana de Municipis i Províncies, del PP, PSPV i Compromís a les Corts, el Congrés i el Senat, i de la Unió de Consumidors, CAVECOVA i la Plataforma per la Llengua.

El secretari d’Organització del PPCV, Miguel Bailach, ha ressaltat la presència de diputats i senadors a l’acte de signatura i ha desitjat que pròximament ja no calga la Plataforma per un Finançament Just; el portaveu adjunt del PSPV a Les Corts, Arcadi Espanya, ha assenyalat que s’obre l’oportunitat de reformar el model sota la unitat i sense partidismes; i la portaveu de Compromís, Àgueda Micó, s’ha referit l’infrafinançament com “un greuge polític que afecta el dia a dia de la gent”.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

1-1: Joel Roca empata en el 93 i frena el somni de permanència del Llevant

Un tret de Joel Roca, desviat i validat pel VAR, va evitar la victòria local en el Ciutat després del 1-0 de Carlos Espí. La roja a Olasagasti va canviar el guió.

Morant ha reclamat més feminisme i defensa dels drets de les dones enfront del feixisme

La líder del PSPV ha lligat el 8M amb una crida a frenar el masclisme institucional i la violència digital, i ha reivindicat al PSOE com a alternativa. També ha citat avanços com l'SMI i els permisos per a defendre que el feminisme es traduïx en drets

Pastor (PP) ha acusat a Morant de guerres internes i ha posat el focus a Almussafes

El síndic del PP en Les Corts ha arremés contra la líder del PSPV pel conflicte a Almussafes i per la seua gestió. També ha citat el CNIO i ha carregat contra el Govern de Sánchez.

Morant defén l’expulsió de l’alcalde d’Almussafes i afirma que en el PSOE no caben señoros ni puters

La líder del PSPV-PSOE ha recolzat l'expulsió de Toni González i ha recalcat que el partit se situa del costat de les víctimes. També ha assenyalat conductes que considera assetjament i ha marcat límits interns.

Pérez Llorca anuncia ajudes de 6.000 €/hectàrea per a replantar cultius permanents

La Generalitat llança una línia de 26,7 milions, a 6.000 euros per hectàrea, per a agricultors amb pèrdues per la DANA de 2024. Exigirà densitat mínima per cultiu i se suma a inversions en camins, canalitzacions i regadiu.

Activistes porten làpides en la plaça de bous de València per a denunciar el suport del Consell a la tauromàquia

Un centenar d'activistes de AnimaNaturalis i CAS ha protestat enfront de la plaça de bous de València amb làpides amb noms de bous morts. Han demanat la fi de les ajudes públiques i de les corregudes.

Corberán demana un València protagonista i avisa de l’empremta de Quique davant l’Alabés

Corberán va afrontar la visita de l'Alabés amb Quique en la banqueta subratllant la identitat del València. Busquen encadenar dos victòries; Beltrán és baixa i Saravia entra.

El València vol afermar la seua escalada davant un Alabés amb l’estrena de Quique a Mestalla

El València busca enllaçar la seua segona victòria per a prendre aire respecte al descens davant un Alabés que inicia etapa amb Quique Sánchez Flores. Les baixes i les possibles estrenes marquen un dol directe a Mestalla