7.9 C
València
Dijous, 25 desembre, 2025

Els jaciments arqueològics de Castelló, des de casa i en 3D

Puig de la Nau, en Benicarló (Castelló)

Es poden vore tots els jaciments en tres dimensions | Castelló Arqueològic

 

Visitar i recórrer els jaciments arqueològics més importants de la província de Castelló mai ha sigut tan fàcil com fins ara. La Diputació Provincial, a través del departament de Cultura, posa a la disposició de tota la ciutadania una ferramenta interactiva que permet visualitzar estos espais d’alt valor històric des de casa en tres dimensions. Es pot fer a través del web de ‘Castelló Arqueològic’, que inclou informació detallada de 21 punts amb valuosos vestigis, alguns d’ells, datats de fa 70.000 anys.

 

Segons ha informat la diputada de Cultura, Ruth Sanz, «no només es poden visitar i observar els jaciments, l’experiència és molt més àmplia, ja que també es poden consultar documents sobre les excavacions o contemplar les fotografies de les troballes que s’han fet en cada campanya arqueològica». Per a Sanz, amb esta ferramenta, «tenim a l’abast de la nostra mà un recurs didàctic molt interessant per a divulgar el nostre ric patrimoni» i ha animat la població a teletransportar-se per tota la província «amb la història i el patrimoni com a excusa».

 

Sis itineraris de gran interés patrimonial

Tots estos jaciments s’han concentrat en sis itineraris arqueològics «de gran interés patrimonial», un valor afegit que suma a l’oportunitat de conéixer com són i què amaguen els nostres jaciments la possibilitat de planificar escapades per les nostres comarques «per a quan tota açò passe».

 

Cada itinerari, ha afegit Sanz, s’engloba en una àrea arqueològica de Castelló, dividida en els sectors la Plana I i II, l’Alcalatén-Millars, el Baix Maestrat i els Ports. En el cas de l’àrea de la Plana I, es poden visitar els jaciments del Tossal de Mortórum, en Cabanes; el Tossal de la Vila, en la Serra d’en Galceran; els Estrets, en Vilafamés; l’arc romà de Cabanes; i el pas de la via augusta.

 

Per la Plana II, estan disponibles els llocs de Vinamargo, en Castelló; el Torrelló del Boverot, en Almassora; Sant Josep, en la Vall d’Uixó; i Benicató, en Nules. En les comarques de l’Alcalatén i l’Alt Millars es poden recórrer les termes de la vila romana del pujolet de Santa, en l’Alcora; la Torre de Foios en Llucena; Los Morrones, en Cortes de Arenoso; i Los Cabañiles, en Zucaina.

 

En el Baix Maestrat, poden visualitzar-se el Puig de la Nau, en Benicarló; Perengil i el Puig de la Misericòrdia, en Vinaròs; i Santa Llúcia, en Alcalà de Xivert. En els Ports, s’han inclòs els jaciments de la Lloma Comuna, en Castellfort; Sant Joaquim de la Menarella i la Moleta dels Frares, en Forcall; i En Balaguer, en el Portell de Morella.

 

A banda de la visió en 3D dels jaciments anteriorment mencionats, en https://www.castellonarqueologico.es/ també es pot contemplar una reproducció de la Cova dels Cavalls de la Valltorta.

Últimes notícies

Alerta groga demà en el litoral nord d’Alacant per pluges de fins a 60 l/m² en 12 hores

Aemet ha activat per al dijous 25 l'alerta groga en el litoral nord d'Alacant per acumulats de fins a 60 l/m² en 12 hores. Hi haurà cels nuvolosos, baixada de màximes i vent del nord en la costa.

Compromís avisa: la flexibilització de la ZBE a València és un baló d’oxigen temporal

Compromís considera que la flexibilització de la ZBE en 2026 només aporta alleujament temporal i no resol trànsit ni contaminació. Advertix risc de perdre fins a 115 milions en fons europeus i critica la inacció municipal.

Roig fixa 2026 com l’any per a repetir Champions

Roig va afirmar que 2025 ha sigut un bon any i va situar 2026 com el curs per a repetir Champions per primera vegada. Va demanar a Marcelino i als jugadors mantindre la regularitat en LaLiga.

El raïm de la sort busquen mantindre el seu mercat davant l’entrada de raïm estranger

La campanya nadalenca del raïm Aledo del Vinalopó afronta competència importada i una producció elevada amb minvament que obliga a més treball en magatzems. El sector demana triar DOP per a Nit de cap d'any.

Un feix de llum enlluerna a un pilot sobre El Campello i activa un operatiu policial

Un pilot va ser enlluernat en sobrevolar El Campello i va avisar a la torre de control. Les autoritats alerten de sancions de fins a 600.000 euros i demanen avisar al 112 o via Alertcops.

Emergències duplica el personal del 112 en Nit de Nadal i reforça el torn de nit

La Conselleria d'Emergències i Interior ha duplicat els efectius del 112 per a esta Nit de Nadal i concentra el major reforç en la nit; el 25 hi haurà 60 operadors.

Catalá celebra la flexibilització del decret de ZBE i confia a mantindre les ajudes en 2026

L'alcaldessa de València ha qualificat de sorpresa grata la flexibilització del decret estatal de ZBE, que permet a l'Ajuntament continuar optant a ajudes en 2026. Atribuïx el canvi a la situació de municipis que encara no havien implantat la ZBE i manté la petició a Costas vinculada al projecte del Museu Sorolla.

La Generalitat aconseguix que el Govern exonere d’impostos les ajudes per la DANA

El Govern eximix d'IRPF, Patrimoni i Societats les ajudes de la Generalitat a empreses i autònoms afectats per la DANA, amb efecte retroactiu des del 29 d'octubre de 2024. El president celebra la decisió però la considera insuficient i reclama més mesures.