José María Carrascal, emblemàtic periodista espanyol, mor als 92

El món del periodisme es vist de dol amb la partida de José María Carrascal, qui ens va deixar a l’edat de 92 anys. La seua defunció, anunciat pel diari ABC, on va exercir com a columnista fins als seus últims dies, marca la fi d’una era en la comunicació espanyola. Carrascal, l’última columna del qual va ser publicada dimarts passat, estava a les portes de celebrar el seu 93é aniversari este 8 de desembre.

José María Carrascal es va convertir en un nom familiar en tota Espanya durant la dècada dels 90. El seu rostre, sempre present en els informatius d’Antena 3, es va associar amb la credibilitat i el rigor periodístic. Però la seua carrera va ser molt més que la seua presència en la televisió nacional; Carrascal va ser un home de món, exercint com a corresponsal a Alemanya i els Estats Units, i un analista agut de l’actualitat política.

La seua ploma, sempre lúcida i compromesa, no sols va informar sinó que també va formar a generacions d’espanyols. Carrascal no es va limitar a ser un espectador de la història, sinó que va participar activament en la seua narració, aportant la seua visió crítica i educada en cadascun dels seus escrits i aparicions televisives.

El periodista va rebre nombrosos premis, incloent-hi el Nadal i el Ciutat de Barcelona per la seua novel·la “Groovy”. Altres honors inclouen el Premi Marià de Cavia i el d’Antena d’Or de Televisió. En 1992, ho van nomenar Periodista de l’Any i en 2021, va rebre el prestigiós Premi Lucca de Tena.

La defunció de Carrascal ressona en el periodisme espanyol

La notícia de la seua defunció ha ressonat en totes les esferes de la societat espanyola. Des de col·legues periodistes fins a lectors habituals que van créixer escoltant la seua veu i llegint els seus articles. Carrascal no sols va deixar un buit en el periodisme, sinó també en el cor d’aquells que valoren la informació veraç i l’anàlisi profunda.

En un món on la immediatesa de la informació sovint compromet la seua profunditat, Carrascal es va mantindre com un far d’integritat. El seu compromís amb la veritat i la seua habilitat per a comunicar-la de manera clara i accessible el van convertir en un dels grans de la seua professió.

Com a escriptor, Carrascal també va deixar la seua petjada en la literatura espanyola. La seua novel·la “Groovy” és un reflex de la seua versatilitat i la seua capacitat per a capturar l’essència d’una època. Però més enllà dels premis i els reconeixements, la qual cosa veritablement perdura és el respecte i l’admiració que va suscitar entre aquells que van tindre el privilegi de conéixer-lo i aprendre d’ell.

José María Carrascal serà recordat no sols per la seua contribució al periodisme i la literatura. Si no també per la seua humanitat i la seua incansable cerca de l’excel·lència. La seua partida és un recordatori de la importància de la premsa en la societat i del paper que juguen els periodistes en la formació de l’opinió pública. El seu llegat perdurarà, inspirant a futures generacions de comunicadors a perseguir la veritat amb la mateixa passió i dedicació que ell va demostrar al llarg de la seua il·lustre carrera.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

La jutgessa de la DANA manté la testifical i no espera al TSJ sobre Mazón

La magistrada ha rebutjat ajornar la declaració d'un alt càrrec del Consell malgrat que el TSJCV ha de decidir sobre la imputació del expresident Carlos Mazón. La defensa d'Emilio Argüeso va demanar suspendre-la, però el jutjat seguix amb les diligències.

Els taxis paralitzen 24 hores el servici en la Comunitat amb marxa a València i protesta davant la Generalitat

El taxi ha detingut la seua activitat des de les 06.00 amb excepcions per a urgències i trasllats hospitalaris. Reclama equilibri enfront de les VTC mentres la Generalitat ultima un decret.

Detinguts tres menors de 14 i 15 anys per la violació d’una menor de 16 a València

Tres menors de 14 i 15 anys han sigut detinguts per la violació d'una jove de 16 a València. També estan investigats per gravar i difondre les imatges; queden en llibertat vigilada amb prohibició d'acostar-se.

El MARQ presenta al MAN la investigació de la major necròpoli bizantina a Rojales

El MAN ha acollit la presentació dels avanços del MARQ sobre la major necròpoli bizantina peninsular a Rojales. La investigació es relaciona amb ritu cristià primerenc, mobilitat oriental i rastre de 'yersina pestis'.

La Comunitat Valenciana, segona exportadora de fruites i hortalisses amb el 28% del total

La Comunitat Valenciana va ser la segona comunitat exportadora de fruites i hortalisses en 2025 amb el 28%, en vendre 3,3 milions de tones per 4.790 milions. Espanya va retallar el volum un 4% però va elevar el valor un 4%, amb Europa com a principal destí.

La menstruació condiciona la vida diària de més del 80% de les dones a Espanya

Un estudi amb més de 4.000 participants assenyala que la menstruació impacta la vida quotidiana, la participació social i el benestar. El dolor i l'estigma impulsen canvis d'hàbits.

Detingut amb mig quilo de cocaïna i fàrmacs amb recepta en zones d’oci

Un home de 33 anys ha sigut detingut amb 493 grams de cocaïna, 730 comprimits subjectes a recepta i 166 butllofes. Part de la droga anava oculta en vapers manipulats.

El València busca aprofitar la ressaca copera del Baskonia per a afermar-se en l’Eurolliga

El València visita al Kosner Baskonia amb la idea de capitalitzar la ressaca del recent títol coper vitorià i sumar un triomf clau per a consolidar el Top-6.