José María Carrascal, emblemàtic periodista espanyol, mor als 92

El món del periodisme es vist de dol amb la partida de José María Carrascal, qui ens va deixar a l’edat de 92 anys. La seua defunció, anunciat pel diari ABC, on va exercir com a columnista fins als seus últims dies, marca la fi d’una era en la comunicació espanyola. Carrascal, l’última columna del qual va ser publicada dimarts passat, estava a les portes de celebrar el seu 93é aniversari este 8 de desembre.

José María Carrascal es va convertir en un nom familiar en tota Espanya durant la dècada dels 90. El seu rostre, sempre present en els informatius d’Antena 3, es va associar amb la credibilitat i el rigor periodístic. Però la seua carrera va ser molt més que la seua presència en la televisió nacional; Carrascal va ser un home de món, exercint com a corresponsal a Alemanya i els Estats Units, i un analista agut de l’actualitat política.

La seua ploma, sempre lúcida i compromesa, no sols va informar sinó que també va formar a generacions d’espanyols. Carrascal no es va limitar a ser un espectador de la història, sinó que va participar activament en la seua narració, aportant la seua visió crítica i educada en cadascun dels seus escrits i aparicions televisives.

El periodista va rebre nombrosos premis, incloent-hi el Nadal i el Ciutat de Barcelona per la seua novel·la «Groovy». Altres honors inclouen el Premi Marià de Cavia i el d’Antena d’Or de Televisió. En 1992, ho van nomenar Periodista de l’Any i en 2021, va rebre el prestigiós Premi Lucca de Tena.

La defunció de Carrascal ressona en el periodisme espanyol

La notícia de la seua defunció ha ressonat en totes les esferes de la societat espanyola. Des de col·legues periodistes fins a lectors habituals que van créixer escoltant la seua veu i llegint els seus articles. Carrascal no sols va deixar un buit en el periodisme, sinó també en el cor d’aquells que valoren la informació veraç i l’anàlisi profunda.

En un món on la immediatesa de la informació sovint compromet la seua profunditat, Carrascal es va mantindre com un far d’integritat. El seu compromís amb la veritat i la seua habilitat per a comunicar-la de manera clara i accessible el van convertir en un dels grans de la seua professió.

Com a escriptor, Carrascal també va deixar la seua petjada en la literatura espanyola. La seua novel·la «Groovy» és un reflex de la seua versatilitat i la seua capacitat per a capturar l’essència d’una època. Però més enllà dels premis i els reconeixements, la qual cosa veritablement perdura és el respecte i l’admiració que va suscitar entre aquells que van tindre el privilegi de conéixer-lo i aprendre d’ell.

José María Carrascal serà recordat no sols per la seua contribució al periodisme i la literatura. Si no també per la seua humanitat i la seua incansable cerca de l’excel·lència. La seua partida és un recordatori de la importància de la premsa en la societat i del paper que juguen els periodistes en la formació de l’opinió pública. El seu llegat perdurarà, inspirant a futures generacions de comunicadors a perseguir la veritat amb la mateixa passió i dedicació que ell va demostrar al llarg de la seua il·lustre carrera.

Últimes notícies

Cenk Özkacar deixa el Valencia i fitxa pel Trabzonspor turc

El central turc Cenk Özkacar abandona definitivament el Valencia CF després d’un acord de traspàs amb el Trabzonspor, tot i tindre contracte fins a 2028.

Torrevieja es convertix en capital mundial de les habaneres amb el seu 72é certamen coral

Torrevieja acull des d’este diumenge i fins al 25 de juliol el 72é Certamen Coral Internacional d’Habaneres i Polifonia, amb més de 700 coralistes de 13 països i un palmarés de 47.500 euros.

Compromís porta a Antifrau la subvenció del Consell a la pel·lícula de Disney ‘Enredados’

Compromís ha denunciat davant l'Agència Valenciana Antifrau la subvenció nominativa de 5 milions d'euros de la Generalitat a Sol Films 2026 SLU per al rodatge de 'Enredados' a la Ciutat de la Llum, i alerta de possibles irregularitats i d'un greuge per al sector audiovisual valencià.

Nit sufocant a la costa valenciana amb mínimes per damunt dels 25 graus i molta basca

El litoral de la Comunitat Valenciana ha patit una nit tòrrida quasi generalitzada, amb mínimes superiors als 25 graus i una humitat pròxima al 90 % que ha multiplicat el bochorno.

El rector de la UV reclama finançament suficient per a garantir una universitat pública equitativa

El rector de la Universitat de València, Juan Luis Gandía, defensa que la universitat pública necessita finançament suficient, planificació a llarg termini i més participació en les decisions polítiques per a garantir una societat més justa i equitativa.

Detingut a Montserrat per apunyalar greument son germà i atrinxerar-se a casa

La Guàrdia Civil ha detingut a Montserrat un home de 50 anys acusat d’intentar matar son germà a ganivetades i atrinxerar-se durant hores amb diverses armes blanques.

Dissabte amb calor extrema i tempestes fortes a la vesprada a l’interior de València

Les màximes tornen a ser molt altes a l’interior de València i sud d’Alacant este dissabte, amb tempestes fortes de vesprada i pols en suspensió. Diumenge s’esperen ruixats i tronades fortes o molt fortes a la província de València.

El FIB aguanta la calor i es rendix a l’indie amb The Kooks i Kaiser Chiefs

La segona jornada del FIB 2026 ha omplit Benicàssim d’indie britànic amb The Kooks i Kaiser Chiefs, i ha confirmat l’empenta de les bandes estatals malgrat la forta calor.