26.3 C
València
Dimecres, 22 octubre, 2025

Josep Planells guanya el Premi Reina Sofia de Composició per ‘Metalepsis’

Josep Planells Schiaffino (València, 1988) ha guanyat la XLII edició del Premi Reina Sofia de Composició Musical amb ‘Metalepsis’, una partitura delicada i de forts contrastos que entrellaça plans sonors. L’obra s’estrena esta nit en el Teatre Monumental, a càrrec de l’Orquestra Simfònica RTVE sota la direcció de Christoph König, en un concert que comptarà amb la presència de la reina Sofía i del president de la Fundació Ferrer de Música, Sergi Ferrer-Salat. El guardó, el més dotat d’Europa amb 100.000 euros, premia una proposta que el compositor vincula tant a la seua formació acadèmica com a les seues arrels en la banda del seu poble.

Planells subratlla que el seu impuls musical naix a l’entorn de les bandes locals i en la pràctica del clarinet, una escola de disciplina i escolta col·lectiva que va marcar la seua oïda des de xiquet. Eixe recorregut s’ha ampliat en la seua carrera com a director i compositor, amb col·laboracions amb la Basel Sinfonietta, el Ensemble Modern, la Deutsche Radi Philharmonie o la Lucerne Festival Academy Orchestra, entre altres formacions europees.

De la banda del poble a Berlín i Cambridge

Els seus primers passos se situen en la banda Santa Cecilia, en una pedania de València, i en un centre integrat de música del barri del Carmen, un projecte pilot que combinava l’ensenyança general amb la musical. Molt prompte va mostrar vocació: als 12 anys va completar la seua primera obra, una marxa fúnebre dedicada a la seua besàvia. A casa, els discos de clàssica i òpera que sonaven mentres el seu pare i el seu avi, d’origen italià, treballaven al volant, van alimentar una escolta curiosa i constant.

Després d’estudiar en el Conservatori de València, va continuar la seua formació en la Hochschule für Musik Hanns Eisler de Berlín i en la Universitat de Cambridge. Eixe doble ancoratge, entre la tradició centreeuropea i la reflexió acadèmica, es traduïx en un llenguatge atent al detall, a l’arquitectura del temps i a una busca que el mateix autor definix com a aspiració a l’excel·lència musical.

‘Metalepsis’ presa el seu nom d’una figura retòrica que entrellaça diferents plans narratius i la trasllada al so mitjançant contrastos, interrupcions i silencis. El resultat és un discurs tibant i canviant, en el qual les capes es creuen i es revelen progressivament, de manera que cada irrupció obri noves relacions i descobriments per a l’oient.

El premi, fallat al febrer de 2025 per un jurat presidit per Philippe Manoury i integrat per Mario Carro, Raquel García-Tomás, Fabià Santcovsky i Jesús Rueday, va triar ‘Metalepsis’ entre quasi 80 partitures. Quatre dècades després de la seua creació, la distinció de la Fundació Ferrer de Música manté el seu objectiu d’impulsar la composició a Espanya i suposa un recolzament professional que, en el pla pràctic, el compositor preveu destinar probablement a l’entrada d’una vivenda.

Com a part del reconeixement, Planells serà artista de la Xarxa de Músiques a Catalunya (JMCAT), amb l’encàrrec de dos obres de cambra per a diferents formacions. A més, ‘Metalepsis’ s’incorporarà al repertori de la Jove Orquestra Nacional d’Espanya (JONDE), que la interpretarà en la seua gira 2025–2026, afavorint la seua circulació i la trobada amb nous públics.

Últimes notícies

El València lluirà la senyera i guardarà un minut de silenci per l’aniversari de la DANA

El València retrà homenatge abans del partit davant el Vila-real pel primer aniversari de la DANA, amb minut de silenci i el tercer equipament de la senyera. L'UME serà rebuda en l'estadi i 22 xiquets d'escoles conveniades acompanyaran l'eixida dels equips.

Pedro Martínez qüestiona el retorn a Israel al desembre i demana explicacions a l’Eurolliga

El tècnic del València Basket va demanar a l'Eurolliga que justifique per què els equips de Tel Aviv podran jugar a casa des de l'1 de desembre i va admetre inquietud en la plantilla.

El València Basket busca trencar la seua ratxa en la pista del Milà de Sestina

L'equip taronja visita al Armani Milà amb la urgència de tallar tres derrotes seguides en l'Eurolliga i el retrobament amb Nate Sestina com a teló de fons. Els dos arriben amb balanç 2-3.

Alacant reduïx en 30 segons el temps mínim del tret de les mascletàs de Fogueres 2026

Alacant ha baixat de 5.30 a 5 minuts el mínim de les mascletàs de 2026 i manté el pressupost en 8.500 euros. Les bases fixen calendari, límits tècnics i premis.

El Govern destina 8,6 milions per a reparar els danys de la DANA en el barranc de Poio

El Govern ha destinat 8,6 milions per a reparar els danys de la DANA en el barranc de Poio i sumarà altres 5 per a augmentar la capacitat del llit. Les obres avancen en la part alta i preparen actuacions en la baixa per a protegir vivendes i millorar el drenatge.

Bernabé rebutja les estadístiques de migrants i acusa PP i Vox d’un discurs racista

La delegada del Govern en la Comunitat Valenciana ha criticat la inclusió de 'estadístiques diferenciadores' en el pla estadístic 2025-2028 i ha anunciat accions. Ha defés que les persones migrants conviuen 'd'una manera totalment normal' i 'enriquixen el nostre país'.

PSOE exigix a Mazón transparència total en les dades del cribratge de càncer de mama

Ana Barceló ha exigit a Carlos Mazón la màxima transparència sobre el programa de cribratge de càncer de mama i ha portat al ple una proposta per a publicar indicadors i reforçar l'atenció després de denunciar que més de 90.000 dones han quedat fora.

Analitzaran si un cadàver trobat a Manises és d’un desaparegut de la DANA

Operaris han trobat restes humanes a Manises durant treballs de terra. Les autoritats els analitzaran per a determinar si pertanyen a un desaparegut de la DANA.