La Policia Nacional s’ha confiscat de diverses caixes de documentació en la seu de la Federació Alacantina de Comerç (Facpyme) en el marc d’una investigació de la Fiscalia Anticorrupció sobre la gestió dels bons consum en una vintena de municipis de la província durant 2022 i 2023. En este context, el seu president, Carlos Baño, ha sigut este divendres detingut en relació amb un presumpte delicte de corrupció vinculat a eixa campanya.
Els agents del grup de Blanqueig de Capitals de la Unitat de Delinqüència Econòmica i Fiscal (UDEF) han traslladat a les 14 hores el material intervingut a dependències policials per a la seua anàlisi. La documentació confiscada pot incloure contractes, comunicacions i registres comptables útils per a reconstruir com es va dissenyar, va gestionar i va executar el programa, i per a verificar el destí dels fons públics associats.
De manera paral·lela, el registre seguix en la seu de Facpyme i en altres punts de la ciutat d’Alacant amb l’objectiu de recaptar indicis sobre possibles irregularitats i delimitar responsabilitats en la tramitació i el control dels bons.
Investigació sobre els bons consum
La campanya de bons consum va ser impulsada per la Diputació d’Alacant durant l’etapa del popular Carlos Mazón i ha tingut per objectiu reactivar el gasto de les llars i fer costat al comerç local després de l’impacte econòmic de la pandèmia. La investigació tracta d’aclarir si va poder haver-se produït un frau en la gestió del programa o en l’ús dels recursos destinats a finançar-lo.
Encara que Carlos Baño és conegut por presidir la Cambra de Comerç d’Alacant, el seu arrest s’ha practicat per la seua condició de president de Facpyme i pel seu vincle amb esta iniciativa. Les diligències, a l’espera de les anàlisis de la UDEF i de les decisions d’Anticorrupció, continuen obertes i no han determinat l’abast de les eventuals irregularitats.
Les actuacions realitzades fins ara —confiscació de documentació, trasllats i registres— pretenen assegurar proves i garantir que els investigadors disposen d’una fotografia completa del circuit dels bons, des de l’assignació de fons fins al seu bescanvi en els establiments adherits. La revisió de bases, criteris i controls resulta essencial per a comprovar que les ajudes van arribar al seu destí i per a esclarir la traçabilitat dels recursos públics compromesos.



