La serpent de Maceda

En relació a l’article de Víctor Maceda, publicat en El Temps (13-08-2023), titulat “Una serp d’estiu que fa dir-se serpent”, de crítica al document “Propostes per a una nova política lingüística”, des de Cercle Isabel de Villena (CIV), responem el següent:

Maceda afirma que fins al dia de la publicació de l’esmentat document, “Al País Valencià no coneixíem l’existència de l’anomenat Cercle Isabel de Villena” i insistix en la idea que eixe seria “el primer missatge del col·lectiu”. En realitat, hauria d’haver dit que ell no coneixia l’existència d’este grup, ja que si haguera investigat un poc, hauria comprovat que el CIV té publicats  articles, comunicats o notícies en el diari Levante-EMV, en La Veu del PV, en la pàgina web de Taula de Filologia Valenciana i en altres mitjans. A més, el Cercle també ha presentat propostes, informes, recursos i escrits diversos a la Direcció General de Política Lingüística, a l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, amb anterioritat al canvi de govern en la Generalitat.

Maceda es referix al nostre col·lectiu com a un “grupet de persones” i uns “aficionats a la filologia”, potser insinuant que no tenim prou formació o coneiximents per a parlar de llengua. Però resulta que en el Cercle Isabel de Villena no només comptem amb activistes pel valencià, sinó també amb llicenciats en diverses filologies (entre elles, la catalana) que han publicat manuals de llengua, doctors en lingüística i lingüistes professionals. En l’article en qüestió l’autor també afirma que en el CIV hi ha un “acadèmic ociós”, una afirmació totalment falsa de què hauria de retractar-se.

En referència al model de llengua que defén el CIV, el periodiste afirma que “volen imposar les formes genuïnament valencianes, però no del país, sinó del cap i casal”, una afirmació gratuïta i sense fonament.

Logotip del Cercle Isabel de Villena

No entenem que per a expressar la disconformitat amb les nostres propostes, Maceda haja de recórrer a desprecis i difamacions. El seu libel despectiu es titula “Una serp d’estiu que fa dir-se serpent” i acaba amb la frase “O serpent, que dirien ells”. No sabem d’on s’ha tret que el CIV té preferència per eixa forma, però tal volta ell es pensa que serpent és un vulgarisme valencià. Siga com siga, si consultara el DNV o el CIVAL de l’AVL segurament se sorprendria en vore que és tan normativa com serp, i que multitud d’autors han usat o usen eixa paraula.

En conclusió, pensem que un periodiste amb solvència i categoria professional ha de contrastar la informació que vol publicar i no divulgar falsedats ni difamacions; altrament, no actua professionalment, sinó com un “aficionat”.  

*Leo Giménez i Josep Saborit en nom del Cercle Isabel de Villena

Últimes notícies

PP i Vox tomben totes les propostes de l’oposició i exhibixen fractura en immigració i finançament

PP i Vox han rebutjat totes les propostes de l’oposició en el debat sobre l’estat de la Comunitat Valenciana i han evidenciat discrepàncies en immigració i finançament autonòmic, tot i mantindre acords en matèria de vivenda.

Avís per fortes pluges des de dijous al migdia a la Comunitat Valenciana

La Comunitat Valenciana afronta des de dijous al migdia un episodi de pluges molt intenses i estàtiques, amb risc d’inundacions i barrancades, que pot arribar a nivell roig en punts de Castelló, València i nord d’Alacant.

Una desena de municipis valencians suspenen les classes per l’alerta per pluges intenses

Almenys deu municipis de la província de València han suspés per a dijous l’activitat lectiva per l’alerta taronja per pluges intenses i tempestes. L’avís afecta també Castelló i el litoral nord d’Alacant, amb recomanacions d’extremar la precaució fins divendres.

Presó provisional per a l’home detingut per matar la seua parella a Benidorm

El jutjat de Violència sobre la Dona de Benidorm ha ordenat l’ingrés a presó provisional, comunicada i sense fiança, per a l’home detingut per matar presumptament la seua parella al domicili comú. Altres dos arrestats queden en llibertat provisional, investigats per encobriment.

Jasiel Rivero es queda al Valencia Basket fins al final de temporada

El Valencia Basket ha ampliat fins al final de temporada el contracte mensual de Jasiel Rivero, que ha rendit a bon nivell en el seu retorn. El cubà disputarà així la seua tercera etapa al club taronja després del període 2021-2023.

Solís somia estrenar el Nou Mestalla jugant competició europea

El director general del València CF, Javier Solís, confia que el Nou Mestalla puga inaugurar-se en competició europea el curs 2027-28 i garantix que els abonaments mantindran preus similars o més baixos que l’actual estadi.

El Valencia es mostra molt confiat que el Nou Mestalla siga seu del Mundial 2030

El director general del Valencia, Javier Solís, s’ha mostrat molt optimista perquè València aculla partits del Mundial 2030 al Nou Mestalla, amb unes obres que avancen segons el calendari i una inauguració prevista per a l’estiu de 2027.

El PSPV portarà a Anticorrupció el dosier sobre Juanfran Pérez Llorca

Diana Morant anuncia que el PSPV presentarà una denúncia davant la Fiscalia Anticorrupció pel contingut del dosier sobre el president de la Generalitat, Juanfran Pérez Llorca. El cap del Consell es declara tranquil i insta que el porten al jutjat.