La serpent de Maceda

En relació a l’article de Víctor Maceda, publicat en El Temps (13-08-2023), titulat “Una serp d’estiu que fa dir-se serpent”, de crítica al document “Propostes per a una nova política lingüística”, des de Cercle Isabel de Villena (CIV), responem el següent:

Maceda afirma que fins al dia de la publicació de l’esmentat document, “Al País Valencià no coneixíem l’existència de l’anomenat Cercle Isabel de Villena” i insistix en la idea que eixe seria “el primer missatge del col·lectiu”. En realitat, hauria d’haver dit que ell no coneixia l’existència d’este grup, ja que si haguera investigat un poc, hauria comprovat que el CIV té publicats  articles, comunicats o notícies en el diari Levante-EMV, en La Veu del PV, en la pàgina web de Taula de Filologia Valenciana i en altres mitjans. A més, el Cercle també ha presentat propostes, informes, recursos i escrits diversos a la Direcció General de Política Lingüística, a l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, amb anterioritat al canvi de govern en la Generalitat.

Maceda es referix al nostre col·lectiu com a un “grupet de persones” i uns “aficionats a la filologia”, potser insinuant que no tenim prou formació o coneiximents per a parlar de llengua. Però resulta que en el Cercle Isabel de Villena no només comptem amb activistes pel valencià, sinó també amb llicenciats en diverses filologies (entre elles, la catalana) que han publicat manuals de llengua, doctors en lingüística i lingüistes professionals. En l’article en qüestió l’autor també afirma que en el CIV hi ha un “acadèmic ociós”, una afirmació totalment falsa de què hauria de retractar-se.

En referència al model de llengua que defén el CIV, el periodiste afirma que “volen imposar les formes genuïnament valencianes, però no del país, sinó del cap i casal”, una afirmació gratuïta i sense fonament.

Logotip del Cercle Isabel de Villena

No entenem que per a expressar la disconformitat amb les nostres propostes, Maceda haja de recórrer a desprecis i difamacions. El seu libel despectiu es titula “Una serp d’estiu que fa dir-se serpent” i acaba amb la frase “O serpent, que dirien ells”. No sabem d’on s’ha tret que el CIV té preferència per eixa forma, però tal volta ell es pensa que serpent és un vulgarisme valencià. Siga com siga, si consultara el DNV o el CIVAL de l’AVL segurament se sorprendria en vore que és tan normativa com serp, i que multitud d’autors han usat o usen eixa paraula.

En conclusió, pensem que un periodiste amb solvència i categoria professional ha de contrastar la informació que vol publicar i no divulgar falsedats ni difamacions; altrament, no actua professionalment, sinó com un “aficionat”.  

*Leo Giménez i Josep Saborit en nom del Cercle Isabel de Villena

Últimes notícies

Luís Castro avisa després de la victòria davant el Mallorca: si penses que està fet pots morir

Luís Castro celebra que el Llevant quede a un sol punt de la permanència matemàtica després de véncer al Mallorca, però advertix que no poden relaxar-se abans de l'últim partit davant el Betis.

Les tempestes descarreguen fins a 48,8 l/m² a Siete Aguas i obliguen a tallar la N-3

Les tempestes de la vesprada a l'interior de la Comunitat Valenciana han deixat fins a 48,8 l/m² en quatre hores a Siete Aguas i han obligat a tallar un tram de la N-3 per fang i pedres.

El Llevant s’avança al Mallorca després d’una greu fallada defensiva

Un gol de Carlos Espí després d'un greu error de David López posa per davant al Llevant davant el Mallorca, en un partit on els locals patixen una lesió i el meta Ryan evita l'empat.

Un golàs de Chust avança a l’Elx davant un Getafe amb deu al descans

L'Elx marxa al descans 1-0 gràcies a un gran gol de Víctor Chust després d'una primera part de domini total davant un Getafe que juga amb deu per l'expulsió de Djené.

El València remunta a la Reial Societat i marxa al descans amb avantatge a Anoeta

El València s'imposa per 1-2 al descans a Anoeta després de remuntar el gol inicial de Aihen gràcies als punts de Javi Guerra i Hugo Duro.

El València Basket frena a Jaworski i torna a guanyar en la Lliga Endesa

El València Basket s'imposa 88-83 al Surne Bilbao Basket, resistix els 31 punts i 8 triples de Justin Jaworski i tala una ratxa de tres derrotes en la Lliga Endesa.

Elustondo s’acomiada d’Anoeta com a capità en el seu últim partit amb la Reial Societat

Aritz Elustondo afronta el seu últim partit a Anoeta com a capità de la Reial Societat davant el València, després d'onze temporades en el primer equip i un emotiu comiat a l'afició.

Óscar Trejo s’acomiada de Vallecas com a titular en el Raig-Vila-real

Óscar Trejo torna a l'onze del Rayo Vallecano per a acomiadar-se de Vallecas com a titular davant el Vila-real, en el seu últim partit a casa abans de deixar el club.