13.9 C
València
Dissabte, 14 febrer, 2026

La serpent de Maceda

En relació a l’article de Víctor Maceda, publicat en El Temps (13-08-2023), titulat “Una serp d’estiu que fa dir-se serpent”, de crítica al document “Propostes per a una nova política lingüística”, des de Cercle Isabel de Villena (CIV), responem el següent:

Maceda afirma que fins al dia de la publicació de l’esmentat document, “Al País Valencià no coneixíem l’existència de l’anomenat Cercle Isabel de Villena” i insistix en la idea que eixe seria “el primer missatge del col·lectiu”. En realitat, hauria d’haver dit que ell no coneixia l’existència d’este grup, ja que si haguera investigat un poc, hauria comprovat que el CIV té publicats  articles, comunicats o notícies en el diari Levante-EMV, en La Veu del PV, en la pàgina web de Taula de Filologia Valenciana i en altres mitjans. A més, el Cercle també ha presentat propostes, informes, recursos i escrits diversos a la Direcció General de Política Lingüística, a l’Acadèmia Valenciana de la Llengua, amb anterioritat al canvi de govern en la Generalitat.

Maceda es referix al nostre col·lectiu com a un “grupet de persones” i uns “aficionats a la filologia”, potser insinuant que no tenim prou formació o coneiximents per a parlar de llengua. Però resulta que en el Cercle Isabel de Villena no només comptem amb activistes pel valencià, sinó també amb llicenciats en diverses filologies (entre elles, la catalana) que han publicat manuals de llengua, doctors en lingüística i lingüistes professionals. En l’article en qüestió l’autor també afirma que en el CIV hi ha un “acadèmic ociós”, una afirmació totalment falsa de què hauria de retractar-se.

En referència al model de llengua que defén el CIV, el periodiste afirma que “volen imposar les formes genuïnament valencianes, però no del país, sinó del cap i casal”, una afirmació gratuïta i sense fonament.

Logotip del Cercle Isabel de Villena

No entenem que per a expressar la disconformitat amb les nostres propostes, Maceda haja de recórrer a desprecis i difamacions. El seu libel despectiu es titula “Una serp d’estiu que fa dir-se serpent” i acaba amb la frase “O serpent, que dirien ells”. No sabem d’on s’ha tret que el CIV té preferència per eixa forma, però tal volta ell es pensa que serpent és un vulgarisme valencià. Siga com siga, si consultara el DNV o el CIVAL de l’AVL segurament se sorprendria en vore que és tan normativa com serp, i que multitud d’autors han usat o usen eixa paraula.

En conclusió, pensem que un periodiste amb solvència i categoria professional ha de contrastar la informació que vol publicar i no divulgar falsedats ni difamacions; altrament, no actua professionalment, sinó com un “aficionat”.  

*Leo Giménez i Josep Saborit en nom del Cercle Isabel de Villena

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Alerta roja a Castelló: Emergències emet un nou avís per ratxes de més de 140 km/h

La Generalitat ha emés un nou avís especial i s'ha activat l'alerta roja per vent en tota la província de Castelló, amb risc extrem. Des de la mitjanit i durant el dissabte s'esperen ratxes que poden superar els 140 km/h i fenòmens costaners en el litoral.

Morant acusa a Pérez Llorca d’encobrir assetjadors i li retrau el cas de l’alcalde de Jérica

La líder del PSPV-PSOE ha sostingut que Pérez Llorca encobrix als assetjadors i no ha demanat l'acta ni reprovat a l'alcalde de Jérica. També ha estés les seues crítiques a Alacant i a Mazón.

L’alerta per vent tanca parcs i suspén mercats i Carnestoltes en la Comunitat Valenciana

Els avisos taronja i roig per ratxes fortes per al dissabte han provocat tancaments preventius i la cancel·lació de mercats i actes de Carnestoltes en diverses ciutats.

La FFCV suspén tots els partits del dissabte en la Comunitat per vent

La FFCV ha informat de la suspensió de tots els partits de futbol i futbol sala del dissabte 14 de febrer per les alertes d'AEMET per vent. La federació també revisarà possibles tancaments municipals que afecten la vesprada del divendres i al diumenge.

Dos detinguts a Castelló per adhesius racistes en comerços de magrebins

La Guàrdia Civil ha detingut a dos jóvens i investigat a un altre a Borriana per col·locar adhesius amb lemes racistes en comerços de magrebins. Després d'analitzar denúncies similars, els jutjats de Vila-real han decretat la llibertat amb càrrecs per als arrestats.

Alerta roja a Castelló per ratxes de més de 140 km/h i avís especial d’Emergències

Emergències ha emés un avís especial per temporal de vent amb alerta roja en tota la província de Castelló. El dissabte es preveuen ratxes que poden superar els 140 km/h i es demana extremar la precaució, també en actes de Carnestoltes.

Xàbia guarda un minut de silenci per les dos víctimes de l’incendi de l’Arenal

Autoritats i veïns han guardat un minut de silenci després de l'incendi en un bloc de l'Arenal que va deixar dos morts i desenes de desallotjats. L'ajuntament ha decretat dol oficial i ha activat suport als afectats.

Desarticulada una xarxa de trànsit internacional de gasos fluorats: 10 detinguts i 17 investigats

La Guàrdia Civil ha desarticulat una xarxa que traficava internacionalment amb gasos fluorats, amb 10 detinguts i 17 investigats en deu províncies. El grup introduïa material des de la Xina a través del Marroc i Turquia, va comercialitzar més de 15 tones i va evitar quotes i impostos per uns 500.000 euros.