LaLiga ha anunciat que ha decidit cancel·lar el partit de la dessetena jornada de Primera Divisió que estava previst per a desembre a Miami entre el Vila-real i el Barcelona, al·legant ‘la incertesa generada a Espanya durant les últimes setmanes’.
Segons la patronal, després de converses amb la promotora del Partit Oficial de LaLiga a Miami, esta va comunicar la seua decisió de cancel·lar l’organització de l’esdeveniment per eixa causa. LaLiga ha lamentat profundament la marxa arrere i l’ha presentada com una oportunitat històrica i inigualable per a la internacionalització del futbol espanyol.
En el seu argumentari, l’organització ha defés que la celebració d’una trobada oficial anara de les fronteres hauria suposat un pas decisiu en l’expansió global de la competició, en reforçar la presència internacional dels clubs, el posicionament dels jugadors i la marca del futbol espanyol en un mercat estratègic com l’estatunidenc. Sense eixe aparador, es reduïxen opcions de captar noves audiències i patrocinis i de generar ingressos addicionals en un entorn cada vegada més competitiu.
LaLiga ha subratllat a més que el projecte complia plenament la reglamentació federativa i no afectava la integritat de la competició; assegura que les institucions competents van ratificar este extrem, encara que es van oposar per altres circumstàncies. El xoc de criteris i la contestació interna han contribuït a la ‘incertesa’ que la promotora va esgrimir per a fer marxa arrere.
Segona temptativa frustrada
Esta és la segona vegada que l’intent de portar un partit oficial als Estats Units es veu frenat: ara, principalment pel rebuig de l’Associació de Futbolistes Espanyols, i anys arrere —després de l’acord amb la firma Relevent en 2018— per l’oposició de la Real Federació Espanyola de Futbol. El pols resumix la resistència sindical i federativa a disputar jornades d’una lliga nacional anara del seu territori.
LaLiga i l’RFEF van ser a juí fa cinc anys per la negativa federativa a autoritzar el Girona-Barcelona de la temporada 2018-2019 als Estats Units. La patronal va perdre en un jutjat del mercantil de Madrid al març de 2020, en l’Audiència Provincial al desembre de 2021 i en el Tribunal Suprem al setembre de 2024.
En aquell litigi, l’RFEF va donar suport a la seua postura en la posició de la FIFA i en el principi general que els partits oficials d’una competició nacional regular han de disputar-se en el territori de la mateixa associació. A més, fa un any la FIFA va introduir canvis en el Reglament de Partits Internacionals relatius a l’autorització de trobades fora del territori de la federació corresponent, ponderant l’equilibri competitiu, els possibles trastorns per a equips del país amfitrió, la seguretat d’aficionats i futbolistes i qualsevol factor que afecte la integritat del partit.
En este context, i amb competicions com la Premier League o la UEFA Champions League augmentant el seu abast i capacitat per a generar recursos, LaLiga ha insistit que iniciatives d’este tipus són essencials per a garantir la sostenibilitat i el creixement del futbol espanyol. Al seu juí, renunciar a estes oportunitats dificulta la generació de nous ingressos, limita la capacitat d’inversió dels clubs i reduïx la projecció internacional de l’ecosistema futbolístic. L’organització ha agraït als clubs la seua disposició i ha assegurat que continuarà treballant per a portar el futbol espanyol a tots els racons del món.