L’AVL participa en el Saló del Còmic de València amb tres tallers de creació de tebeos

Ejemplo de shortcode con estilo
Presenten la col·lecció 'Gràfica', amb obres com 'El toc manual de campanes”' i la història dels dolçainers de Tales

L’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) participará, de l’1 al 3 de març, en el Saló del Còmic de València, on els visitants podran conéixer les publicacions de la col·lecció ‘Gràfica’, que inclou els còmics creats amb la col·laboració de la Diputació de València.

També estan previstos tres tallers de creació diferents: dos d’ells, ‘Qui hi ha darrere de la màscara?’ i ‘Una de roïns’, seran a càrrec de la companyia Luminària, i el tercer, ‘Fer un còmic’, el presentarà l’editorial Camacuc. A més, la dissenyadora Susana Monteagudo proposarà l’activitat ‘¡Fotonovela pop!’, amb el recurs de la fotografia sobre croma.

«Tornem al Saló del Còmic de València perquè és una oportunitat magnífica per a donar a conéixer el treball que fem en l’Acadèmia a través dels còmics, les historietes, els tebeos…, els podem anomenar de moltes formes. Una publicació on el continent, les imatges, la il·lustració, té una relació simbiòtica amb el contingut, el guió. Es retroalimenten i amplifiquen. És un llenguatge que guanya adeptes any rere any, sobretot, entre la població més jove«, expressa en un comunicat Immaculada Cerdà, presidenta de la Secció de Publicacions i Comunicació de la institució.

Cerdà, que també és secretària de l’Acadèmia, recorda que estos còmics acosten el valencià a primers lectors amb textos bellíssimament il·lustrats i els oferixen conéixer la nostra història, costums i personatges destacats de forma amena.

«Acabem de publicar el còmic que explica l’últim dels Patrimonis Immaterials de la Humanitat que hem aconseguit: el toc manual de campanes. El tebeo està il·lustrat per Helga Ambar i el guió és de Jordi Pla. A més, estem acabant d’il·lustrar la història dels dolçainers de Tales, el bressol del nostre instrument més genuí. Són dos publicacions que estic segura que agradaran molt», avança Cerdà.

Els còmics publicats per l’Acadèmia es poden adquirir en llibreries per un euro i també descarregant-los des de la pàgina web de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua www.avl.gva.es.

La institució també regala un còmic als compradors de literatura infantil i juvenil en valencià, com a col·laboració amb les diferents places del llibre del 2024, organitzades per la Fundació FULL.

PERSONATGES HISTÒRICS I PATRIMONI

La col·lecció ‘Gràfica‘ de l’Acadèmia incorpora publicacions dedicades a personatges històrics, com el còmic Jaume I, i a autors valencians als quals la institució normativa del valencià ha nomenat escriptors de l’Any, com els còmics dedicats a Enric Valor i a Teodor Llorente, el titulat ‘Sant Vicent Ferrer, valencià universal’, el dedicat a Carmelina Sánchez-Cutillas i el de Vicent Andrés Estellés, ‘La clau que obri tots els panys’, o ‘La cançó del bedoll’, dedicat als escriptors valencians de l’exili.

Altres publicacions estan dedicades a les festes que han sigut declarades patrimoni de la humanitat, com són els còmics titulats ‘El Misteri d’Elx’, ‘Vols conéixer la festa d’Algemesí?’ i ‘Les Falles’, o a festes patrimonials, com ara El Sexenni de Morella i La Fira de Tots Sants de Cocentaina.

També les tradicions com Els pelegrins de les Useres tenen espai en la col·lecció. A més, hi ha lloc per a celebrar el centenari de les Normes de Castelló, amb el còmic ‘Llengua màgica’, un dia al parc de les Normes; per a recordar el tren a vapor que connectava les localitats de la Plana de Castelló, amb el còmic ‘La Panderola’, el tren que va volar, i per a reivindicar la valencianitat de les terres del sud, amb Andreu, un veí d’un altre temps.

Amb la col·laboració de la Diputació de València, apareixen publicats els còmics dedicats al fundador del primer hospital psiquiàtric d’Europa i germen de l’actual Hospital General, ‘El pare Jofré’; al gran humanista valencià Joan Lluís Vives, i ‘Badana. Quin dimoni de xiqueta!’, un còmic innovador dedicat a l’esport de la pilota valenciana. També s’ha publicat ‘El Tribunal de les Aigües. El juí de la séquia obstruïda’, sobre l’únic tribunal consuetudinari les sentències del qual, orals i en valencià, continuen dirimint els conflictes de l’aigua entre els regants, i que la Unesco va declarar patrimoni immaterial de la humanitat el 2009.

Amb guió de Vicent Baydal, cronista de la ciutat de València, s’ha publicat el còmic ‘La Germania de València‘, que ens relata la revolta agermanada.

Últimes notícies

Continua ingressat l’home ferit de bala a València amb pronòstic reservat

L’home de 46 anys ferit de bala dimarts a la nit prop del Palau de Congressos de València continua hospitalitzat amb pronòstic reservat, mentres la Policia Nacional busca el presumpte autor dels trets.

Les rendes de 2025 de Pérez Llorca i Mazón: quasi 88.000 i 86.000 euros

Juanfran Pérez Llorca ha declarat rendes de 87.886,98 euros en 2025, mentre que l’expresident Carlos Mazón ha comunicat percepcions salarials netes de 86.372,12 euros, segons les declaracions remitides a Les Corts Valencianes.

Un estudi valencià descobreix com la inflamació en la cirrosi danya el cervell

Un equip investigador de València ha identificat el paper de les vesícules extracel·lulars en el deteriorament cognitiu associat a la cirrosi i ha comprovat que la rifaximina pot neutralitzar-ne els efectes en el cervell.

EUPV es presentarà a les generals de novembre dins de Frente Amplio

Esquerra Unida del País Valencià ha acordat en un Consell Polític Nacional extraordinari integrar-se en el paraigua de Frente Amplio per a les eleccions generals del 29 de novembre. La formació defensa una candidatura unitària de l’esquerra valenciana per reforçar la veu de la Comunitat Valenciana al Congrés.

Dimecres ennuvolat a la Comunitat Valenciana i temperatures a la baixa en l’interior

Este dimecres s’espera cel ennuvolat a la Comunitat Valenciana, pluges febles sobretot al sud i un descens lleuger de les màximes en l’interior.

Mesa electoral en les eleccions generals: com saber si t’ha tocat, quines excuses pots presentar i quant es cobra

Els ajuntaments designen per sorteig els presidents, els vocals i els suplents. La notificació explica el càrrec assignat i permet iniciar els tràmits si hi ha un impediment justificat.

El Valencia Basket frega la gesta davant l’Olympiacos però cau en una pròrroga cruel

El Valencia Basket ha arribat a dominar de quasi 30 punts el vigent campió de l’Euroliga, l’Olympiacos, però ha acabat perdent per 97-102 en una pròrroga decidida pel dominicà Jean Montero, antic ídol del Roig Arena.

El Villarreal remunta davant el Nàpols i trenca la seua mala ratxa europea

El Villarreal ha derrotat el Nàpols per 3-1 en Champions, trencant una llarga sèrie sense victòries en la competició europea.