L’AVL participa en el Saló del Còmic de València amb tres tallers de creació de tebeos

L’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) participará, de l’1 al 3 de març, en el Saló del Còmic de València, on els visitants podran conéixer les publicacions de la col·lecció ‘Gràfica’, que inclou els còmics creats amb la col·laboració de la Diputació de València.

També estan previstos tres tallers de creació diferents: dos d’ells, ‘Qui hi ha darrere de la màscara?’ i ‘Una de roïns’, seran a càrrec de la companyia Luminària, i el tercer, ‘Fer un còmic’, el presentarà l’editorial Camacuc. A més, la dissenyadora Susana Monteagudo proposarà l’activitat ‘¡Fotonovela pop!’, amb el recurs de la fotografia sobre croma.

«Tornem al Saló del Còmic de València perquè és una oportunitat magnífica per a donar a conéixer el treball que fem en l’Acadèmia a través dels còmics, les historietes, els tebeos…, els podem anomenar de moltes formes. Una publicació on el continent, les imatges, la il·lustració, té una relació simbiòtica amb el contingut, el guió. Es retroalimenten i amplifiquen. És un llenguatge que guanya adeptes any rere any, sobretot, entre la població més jove«, expressa en un comunicat Immaculada Cerdà, presidenta de la Secció de Publicacions i Comunicació de la institució.

Cerdà, que també és secretària de l’Acadèmia, recorda que estos còmics acosten el valencià a primers lectors amb textos bellíssimament il·lustrats i els oferixen conéixer la nostra història, costums i personatges destacats de forma amena.

«Acabem de publicar el còmic que explica l’últim dels Patrimonis Immaterials de la Humanitat que hem aconseguit: el toc manual de campanes. El tebeo està il·lustrat per Helga Ambar i el guió és de Jordi Pla. A més, estem acabant d’il·lustrar la història dels dolçainers de Tales, el bressol del nostre instrument més genuí. Són dos publicacions que estic segura que agradaran molt», avança Cerdà.

Els còmics publicats per l’Acadèmia es poden adquirir en llibreries per un euro i també descarregant-los des de la pàgina web de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua www.avl.gva.es.

La institució també regala un còmic als compradors de literatura infantil i juvenil en valencià, com a col·laboració amb les diferents places del llibre del 2024, organitzades per la Fundació FULL.

PERSONATGES HISTÒRICS I PATRIMONI

La col·lecció ‘Gràfica‘ de l’Acadèmia incorpora publicacions dedicades a personatges històrics, com el còmic Jaume I, i a autors valencians als quals la institució normativa del valencià ha nomenat escriptors de l’Any, com els còmics dedicats a Enric Valor i a Teodor Llorente, el titulat ‘Sant Vicent Ferrer, valencià universal’, el dedicat a Carmelina Sánchez-Cutillas i el de Vicent Andrés Estellés, ‘La clau que obri tots els panys’, o ‘La cançó del bedoll’, dedicat als escriptors valencians de l’exili.

Altres publicacions estan dedicades a les festes que han sigut declarades patrimoni de la humanitat, com són els còmics titulats ‘El Misteri d’Elx’, ‘Vols conéixer la festa d’Algemesí?’ i ‘Les Falles’, o a festes patrimonials, com ara El Sexenni de Morella i La Fira de Tots Sants de Cocentaina.

També les tradicions com Els pelegrins de les Useres tenen espai en la col·lecció. A més, hi ha lloc per a celebrar el centenari de les Normes de Castelló, amb el còmic ‘Llengua màgica’, un dia al parc de les Normes; per a recordar el tren a vapor que connectava les localitats de la Plana de Castelló, amb el còmic ‘La Panderola’, el tren que va volar, i per a reivindicar la valencianitat de les terres del sud, amb Andreu, un veí d’un altre temps.

Amb la col·laboració de la Diputació de València, apareixen publicats els còmics dedicats al fundador del primer hospital psiquiàtric d’Europa i germen de l’actual Hospital General, ‘El pare Jofré’; al gran humanista valencià Joan Lluís Vives, i ‘Badana. Quin dimoni de xiqueta!’, un còmic innovador dedicat a l’esport de la pilota valenciana. També s’ha publicat ‘El Tribunal de les Aigües. El juí de la séquia obstruïda’, sobre l’únic tribunal consuetudinari les sentències del qual, orals i en valencià, continuen dirimint els conflictes de l’aigua entre els regants, i que la Unesco va declarar patrimoni immaterial de la humanitat el 2009.

Amb guió de Vicent Baydal, cronista de la ciutat de València, s’ha publicat el còmic ‘La Germania de València‘, que ens relata la revolta agermanada.

Últimes notícies

Reforma integral a Pont de Fusta per a modernitzar la Policia de la Generalitat

La Conselleria d’Emergències i Interior està reformant íntegrament la comissaria de Pont de Fusta, seu central de la Policia de la Generalitat, amb una inversió de 2,13 milions i un termini de 16 mesos, per a millorar ús, seguretat, accessibilitat i eficiència energètica d’un edifici històric protegit.

Trobada una bossa amb ossos humans a l’albelló de València

La Policia Nacional investiga una bossa amb restes òssies, presumptament humanes, localitzada en la xarxa d’albellons de València, a prop de la bomba de Cantarranas, al barri de Natzaret.

Xavi Albert fixa el repte de connectar amb La Fonteta sense rebaixar les expectatives

El nou entrenador del Valencia Basket, Xavi Albert, vol que lafició es veja reflectida en el joc i els valors de lequip, sense caure en comparacions amb la temporada anterior però tampoc rebaixar les expectatives.

Diversos pobles valencians ja passen dels 40 graus a migdia

Les comarques de València i Alacant han superat ja els 40 graus a migdia i tenen activat l’avís roig per màximes que podrien arribar als 44 graus.

Detingut a València per gravar i assetjar set menors, entre elles la seua fillastra

La Policia Nacional ha detingut a València un home de 51 anys acusat de gravar i assetjar huit dones, set d’elles menors, inclosa la seua fillastra. Ha quedat en llibertat amb una ordre d’allunyament mentres es revisa el material intervingut.

Presó de 17 anys per agredir sexualment dues xiquetes amb qui convivia a Castelló

L’Audiència de Castelló ha condemnat a 17 anys i mig de presó un home per agredir sexualment dues germanes menors amb qui va conviure entre setembre i novembre de 2024. A més de la pena de presó, se li imposen indemnitzacions, prohibicions d’acostament i inhabilitació per a treballar amb menors.

Aemet activa l’avís taronja per fortes pluges i tronades dijous a València i Alacant

Aemet ha activat per a este dijous l’avís taronja per pluges de fins a 40 l/m2 i tronades en l’interior d’Alacant i el sud de València, amb avisos grocs per pluja i calor en la resta de la Comunitat Valenciana.

València tanca l’accés a la Devesa i extrema les mesures davant l’onada de calor extrema

L’Ajuntament de València ha tancat l’accés a la Devesa de El Saler fins divendres, ha activat canons d’aigua i ha reforçat la vigilància per l’alerta roja per calor i l’elevat risc d’incendis forestals.