13.2 C
València
Divendres, 13 febrer, 2026

L’AVL participa en el Saló del Còmic de València amb tres tallers de creació de tebeos

L’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) participará, de l’1 al 3 de març, en el Saló del Còmic de València, on els visitants podran conéixer les publicacions de la col·lecció ‘Gràfica’, que inclou els còmics creats amb la col·laboració de la Diputació de València.

També estan previstos tres tallers de creació diferents: dos d’ells, ‘Qui hi ha darrere de la màscara?’ i ‘Una de roïns’, seran a càrrec de la companyia Luminària, i el tercer, ‘Fer un còmic’, el presentarà l’editorial Camacuc. A més, la dissenyadora Susana Monteagudo proposarà l’activitat ‘¡Fotonovela pop!’, amb el recurs de la fotografia sobre croma.

“Tornem al Saló del Còmic de València perquè és una oportunitat magnífica per a donar a conéixer el treball que fem en l’Acadèmia a través dels còmics, les historietes, els tebeos…, els podem anomenar de moltes formes. Una publicació on el continent, les imatges, la il·lustració, té una relació simbiòtica amb el contingut, el guió. Es retroalimenten i amplifiquen. És un llenguatge que guanya adeptes any rere any, sobretot, entre la població més jove“, expressa en un comunicat Immaculada Cerdà, presidenta de la Secció de Publicacions i Comunicació de la institució.

Cerdà, que també és secretària de l’Acadèmia, recorda que estos còmics acosten el valencià a primers lectors amb textos bellíssimament il·lustrats i els oferixen conéixer la nostra història, costums i personatges destacats de forma amena.

Acabem de publicar el còmic que explica l’últim dels Patrimonis Immaterials de la Humanitat que hem aconseguit: el toc manual de campanes. El tebeo està il·lustrat per Helga Ambar i el guió és de Jordi Pla. A més, estem acabant d’il·lustrar la història dels dolçainers de Tales, el bressol del nostre instrument més genuí. Són dos publicacions que estic segura que agradaran molt”, avança Cerdà.

Els còmics publicats per l’Acadèmia es poden adquirir en llibreries per un euro i també descarregant-los des de la pàgina web de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua www.avl.gva.es.

La institució també regala un còmic als compradors de literatura infantil i juvenil en valencià, com a col·laboració amb les diferents places del llibre del 2024, organitzades per la Fundació FULL.

PERSONATGES HISTÒRICS I PATRIMONI

La col·lecció ‘Gràfica‘ de l’Acadèmia incorpora publicacions dedicades a personatges històrics, com el còmic Jaume I, i a autors valencians als quals la institució normativa del valencià ha nomenat escriptors de l’Any, com els còmics dedicats a Enric Valor i a Teodor Llorente, el titulat ‘Sant Vicent Ferrer, valencià universal’, el dedicat a Carmelina Sánchez-Cutillas i el de Vicent Andrés Estellés, ‘La clau que obri tots els panys’, o ‘La cançó del bedoll’, dedicat als escriptors valencians de l’exili.

Altres publicacions estan dedicades a les festes que han sigut declarades patrimoni de la humanitat, com són els còmics titulats ‘El Misteri d’Elx’, ‘Vols conéixer la festa d’Algemesí?’ i ‘Les Falles’, o a festes patrimonials, com ara El Sexenni de Morella i La Fira de Tots Sants de Cocentaina.

També les tradicions com Els pelegrins de les Useres tenen espai en la col·lecció. A més, hi ha lloc per a celebrar el centenari de les Normes de Castelló, amb el còmic ‘Llengua màgica’, un dia al parc de les Normes; per a recordar el tren a vapor que connectava les localitats de la Plana de Castelló, amb el còmic ‘La Panderola’, el tren que va volar, i per a reivindicar la valencianitat de les terres del sud, amb Andreu, un veí d’un altre temps.

Amb la col·laboració de la Diputació de València, apareixen publicats els còmics dedicats al fundador del primer hospital psiquiàtric d’Europa i germen de l’actual Hospital General, ‘El pare Jofré’; al gran humanista valencià Joan Lluís Vives, i ‘Badana. Quin dimoni de xiqueta!’, un còmic innovador dedicat a l’esport de la pilota valenciana. També s’ha publicat ‘El Tribunal de les Aigües. El juí de la séquia obstruïda’, sobre l’únic tribunal consuetudinari les sentències del qual, orals i en valencià, continuen dirimint els conflictes de l’aigua entre els regants, i que la Unesco va declarar patrimoni immaterial de la humanitat el 2009.

Amb guió de Vicent Baydal, cronista de la ciutat de València, s’ha publicat el còmic ‘La Germania de València‘, que ens relata la revolta agermanada.

Accede a nuestra hemeroteca Accedeix a la nostra hemeroteca Access our archive

Últimes notícies

Alerta roja a Castelló: Emergències emet un nou avís per ratxes de més de 140 km/h

La Generalitat ha emés un nou avís especial i s'ha activat l'alerta roja per vent en tota la província de Castelló, amb risc extrem. Des de la mitjanit i durant el dissabte s'esperen ratxes que poden superar els 140 km/h i fenòmens costaners en el litoral.

Morant acusa a Pérez Llorca d’encobrir assetjadors i li retrau el cas de l’alcalde de Jérica

La líder del PSPV-PSOE ha sostingut que Pérez Llorca encobrix als assetjadors i no ha demanat l'acta ni reprovat a l'alcalde de Jérica. També ha estés les seues crítiques a Alacant i a Mazón.

L’alerta per vent tanca parcs i suspén mercats i Carnestoltes en la Comunitat Valenciana

Els avisos taronja i roig per ratxes fortes per al dissabte han provocat tancaments preventius i la cancel·lació de mercats i actes de Carnestoltes en diverses ciutats.

La FFCV suspén tots els partits del dissabte en la Comunitat per vent

La FFCV ha informat de la suspensió de tots els partits de futbol i futbol sala del dissabte 14 de febrer per les alertes d'AEMET per vent. La federació també revisarà possibles tancaments municipals que afecten la vesprada del divendres i al diumenge.

Dos detinguts a Castelló per adhesius racistes en comerços de magrebins

La Guàrdia Civil ha detingut a dos jóvens i investigat a un altre a Borriana per col·locar adhesius amb lemes racistes en comerços de magrebins. Després d'analitzar denúncies similars, els jutjats de Vila-real han decretat la llibertat amb càrrecs per als arrestats.

Alerta roja a Castelló per ratxes de més de 140 km/h i avís especial d’Emergències

Emergències ha emés un avís especial per temporal de vent amb alerta roja en tota la província de Castelló. El dissabte es preveuen ratxes que poden superar els 140 km/h i es demana extremar la precaució, també en actes de Carnestoltes.

Xàbia guarda un minut de silenci per les dos víctimes de l’incendi de l’Arenal

Autoritats i veïns han guardat un minut de silenci després de l'incendi en un bloc de l'Arenal que va deixar dos morts i desenes de desallotjats. L'ajuntament ha decretat dol oficial i ha activat suport als afectats.

Desarticulada una xarxa de trànsit internacional de gasos fluorats: 10 detinguts i 17 investigats

La Guàrdia Civil ha desarticulat una xarxa que traficava internacionalment amb gasos fluorats, amb 10 detinguts i 17 investigats en deu províncies. El grup introduïa material des de la Xina a través del Marroc i Turquia, va comercialitzar més de 15 tones i va evitar quotes i impostos per uns 500.000 euros.