L’AVL participa en el Saló del Còmic de València amb tres tallers de creació de tebeos

L’Acadèmia Valenciana de la Llengua (AVL) participará, de l’1 al 3 de març, en el Saló del Còmic de València, on els visitants podran conéixer les publicacions de la col·lecció ‘Gràfica’, que inclou els còmics creats amb la col·laboració de la Diputació de València.

També estan previstos tres tallers de creació diferents: dos d’ells, ‘Qui hi ha darrere de la màscara?’ i ‘Una de roïns’, seran a càrrec de la companyia Luminària, i el tercer, ‘Fer un còmic’, el presentarà l’editorial Camacuc. A més, la dissenyadora Susana Monteagudo proposarà l’activitat ‘¡Fotonovela pop!’, amb el recurs de la fotografia sobre croma.

“Tornem al Saló del Còmic de València perquè és una oportunitat magnífica per a donar a conéixer el treball que fem en l’Acadèmia a través dels còmics, les historietes, els tebeos…, els podem anomenar de moltes formes. Una publicació on el continent, les imatges, la il·lustració, té una relació simbiòtica amb el contingut, el guió. Es retroalimenten i amplifiquen. És un llenguatge que guanya adeptes any rere any, sobretot, entre la població més jove“, expressa en un comunicat Immaculada Cerdà, presidenta de la Secció de Publicacions i Comunicació de la institució.

Cerdà, que també és secretària de l’Acadèmia, recorda que estos còmics acosten el valencià a primers lectors amb textos bellíssimament il·lustrats i els oferixen conéixer la nostra història, costums i personatges destacats de forma amena.

Acabem de publicar el còmic que explica l’últim dels Patrimonis Immaterials de la Humanitat que hem aconseguit: el toc manual de campanes. El tebeo està il·lustrat per Helga Ambar i el guió és de Jordi Pla. A més, estem acabant d’il·lustrar la història dels dolçainers de Tales, el bressol del nostre instrument més genuí. Són dos publicacions que estic segura que agradaran molt”, avança Cerdà.

Els còmics publicats per l’Acadèmia es poden adquirir en llibreries per un euro i també descarregant-los des de la pàgina web de l’Acadèmia Valenciana de la Llengua www.avl.gva.es.

La institució també regala un còmic als compradors de literatura infantil i juvenil en valencià, com a col·laboració amb les diferents places del llibre del 2024, organitzades per la Fundació FULL.

PERSONATGES HISTÒRICS I PATRIMONI

La col·lecció ‘Gràfica‘ de l’Acadèmia incorpora publicacions dedicades a personatges històrics, com el còmic Jaume I, i a autors valencians als quals la institució normativa del valencià ha nomenat escriptors de l’Any, com els còmics dedicats a Enric Valor i a Teodor Llorente, el titulat ‘Sant Vicent Ferrer, valencià universal’, el dedicat a Carmelina Sánchez-Cutillas i el de Vicent Andrés Estellés, ‘La clau que obri tots els panys’, o ‘La cançó del bedoll’, dedicat als escriptors valencians de l’exili.

Altres publicacions estan dedicades a les festes que han sigut declarades patrimoni de la humanitat, com són els còmics titulats ‘El Misteri d’Elx’, ‘Vols conéixer la festa d’Algemesí?’ i ‘Les Falles’, o a festes patrimonials, com ara El Sexenni de Morella i La Fira de Tots Sants de Cocentaina.

També les tradicions com Els pelegrins de les Useres tenen espai en la col·lecció. A més, hi ha lloc per a celebrar el centenari de les Normes de Castelló, amb el còmic ‘Llengua màgica’, un dia al parc de les Normes; per a recordar el tren a vapor que connectava les localitats de la Plana de Castelló, amb el còmic ‘La Panderola’, el tren que va volar, i per a reivindicar la valencianitat de les terres del sud, amb Andreu, un veí d’un altre temps.

Amb la col·laboració de la Diputació de València, apareixen publicats els còmics dedicats al fundador del primer hospital psiquiàtric d’Europa i germen de l’actual Hospital General, ‘El pare Jofré’; al gran humanista valencià Joan Lluís Vives, i ‘Badana. Quin dimoni de xiqueta!’, un còmic innovador dedicat a l’esport de la pilota valenciana. També s’ha publicat ‘El Tribunal de les Aigües. El juí de la séquia obstruïda’, sobre l’únic tribunal consuetudinari les sentències del qual, orals i en valencià, continuen dirimint els conflictes de l’aigua entre els regants, i que la Unesco va declarar patrimoni immaterial de la humanitat el 2009.

Amb guió de Vicent Baydal, cronista de la ciutat de València, s’ha publicat el còmic ‘La Germania de València‘, que ens relata la revolta agermanada.

Últimes notícies

Centenars de metges es manifesten a València per a exigir més personal i millors condicions laborals

Centenars de metges recorren el centre de València en la tercera jornada de vaga per a denunciar la precarietat, exigir més personal i canvis en les guàrdies i l'organització assistencial.

Educació manté oberta la negociació amb els sindicats docents i reclama avanços sense imposicions

La Conselleria d'Educació assegura que manté la porta oberta a continuar negociant amb els sindicats del professorat i demana un gest que permeta avançar sense imposicions en el conflicte.

Spring Festival 2026 reforça la seua aposta per a consolidar Alacant com a destí musical

El Spring Festival presenta la seua edició 2026 amb vint artistes, la gira de comiat de Love of Lesbian i un fort impacte turístic i econòmic previst per a Alacant.

Ajornada al 28 de maig la lectura de conclusions del juí a Juliol d’Espanya per agressió sexual

L'Audiència Provincial d'Alacant retarda al 28 de maig la lectura de les conclusions finals en el juí al metge i expresident Juliol d'Espanya, acusat d'agressió sexual i tracte degradant a dos pacients.

El promotor de les VPO de la Platja de Sant Joan nega vincles amb Pérez-Hickman i els seus fills

L'administrador únic de Fraorgi nega qualsevol relació amb María Pérez-Hickman i els seus fills en el cas de les VPO de la Platja de Sant Joan i detalla davant la jutgessa com es va formar la cooperativa i es van adjudicar les vivendes.

Juan Luis Gandia assumix el rectorat de la Universitat de València reivindicant humanisme, ciència i compromís cívic

Juan Luis Gandia pren possessió com a rector de la Universitat de València i marca com a eixos del seu mandat l'humanisme, la ciència i la responsabilitat cívica, defenent una universitat pública al servici de la societat.

Renfe eleva a sis els trens Euromed diaris per sentit entre Barcelona i València

Renfe incrementa de cinc a sis els trens Euromed diaris per sentit entre Barcelona i València, la qual cosa suposa 1.700 places més a la setmana i una reorganització dels servicis de llarga distància.

Tres mitjans aeris i diverses dotacions terrestres combaten un incendi forestal a Benimantell

Tres mitjans aeris i diverses dotacions terrestres treballen des de primera hora de la vesprada per a controlar un incendi declarat en una zona forestal de Benimantell, a la Marina Baixa.