ALACANT, 16 (EUROPA PRESS)
La Universitat d’Alacant (UA), a través del Departament de Filologia Espanyola i el Centre d’Estudis Literaris Iberoamericans Mario Benedetti (CeMaB), organitza la jornada ‘Rafael Altamira: literatura, crítica literària i hispanoamericanisme’, en memòria de María Ángeles Ayala.
Aquesta activitat forma part dels actes de l’Any Altamira impulsat per l’Ajuntament del Campello en 2025. El febrer passat, les restes d’Altamira i la seua esposa van ser repatriades i inhumades en el cementeri d’este municipi, en un acte de recuperació de les seues arrels.
La jornada se celebrarà el dilluns 19 de maig, de 10.00 a 14.00 hores, al CeMaB de la Facultat de Filosofia i Lletres III, amb un enfocament en la faceta literària i hispanoamericanista de l’importància d’este intel·lectual alacantí. La sessió comptarà amb la participació de professors especialitzats que han investigat la vida i obra d’Altamira durant dècades.
La catedràtica de Literatura Hispanoamericana, Eva Valero, qui coordina les jornades amb Laura Palomo, ha destacat que estea activitat és un homenatge a Ayala, qui va dedicar-se a la recerca i documentació sobre Altamira.
Segons un comunicat de la UA, l’activitat es farà de manera presencial, limitant l’aforament, i també es podrà seguir en temps real per mitjà de plataformes digitals.
PROGRAMA DE LA JORNADA
A les 10.00 hores, la jornada s’iniciarà amb les paraules inicials de Catalina Iliescu, vicerectora de Cultura, Esport i Extensió Universitària, acompanyada per Beatriz Aracil, directora del CeMaB; Eva Valero i Laura Palomo, coorganitzadores de l’esdeveniment.
Després de les presentacions, hi haurà dues taules de conferències amb ponències d’experts en literature espanyola de la UA, incloent Ignacio Ramos Altamira, besnet d’Altamira i doctor en Filosofia i Lletres.
La primera taula, moderada per Helena Establier, inclourà xerrades de Enrique Rubio sobre els contes d’Altamira, Ángel Luis Prieto de Paula que discutirà la seua novel·la “Repòs de Rafael Altamira”, José María Ferri amb “Rafael Altamira, lector”, i finalment Laura Palomo abordant l’obra de l’autor en relació amb Gabriel Miró.
La segona taula estarà moderada per Carmen Alemany i comptarà amb la intervenció d’Ignacio Ramos Altamira sobre la seua relació amb Vicente Blasco Ibáñez, entre d’altres ponències que discutiran temes com la historiografia i l’exili d’Altamira, així com el seu hispanoamericanisme.
La jornada es clourà a les 13.30 hores amb paraules del degà de la Facultat, José María Ferri, i altres professors que han contribuït a la seua carrera.
ALTRES ACTIVITATS
Durant la mateixa setmana, la UA ha programat la projecció del documental ‘Rafael Altamira: una generació excepcional’, coordinat per la professora Magdalena Martínez. La projecció es realitzarà el dimecres 21 de maig a les 12.00 hores, adreçada a l’alumnat i al públic general fins a completar l’aforament. El documental, presentat per Ignacio Ramos, explora la vida i l’obra de Rafael Altamira.