La Línia 10 de Metrovalencia en funcionament des de hui

El president de la Generalitat, Ximo Puig ha assegurat que la nova Línia 10 de Metrovalencia constitueix l’aposta de la Generalitat per la cohesió social i territorial de la ciutat de València, així com per una mobilitat sostenible.

Així ho ha manifestat durant l’acte de posada en servei de la nova línia de Metrovalencia, que uneix el centre de València i el barri de Natzaret, al qual també ha assistit el conseller d’Hisenda i Model Econòmic, Arcadi España, i la consellera de Política Territorial, Obres Públiques i Mobilitat, Rebeca Torró.

El president ha destacat que recuperar la connexió del barri de Natzaret amb la resta de la ciutat a través de l’L10 suposa complir amb «un deure pendent«, i ha subratllat que es tracta d’una obra que cohesiona la ciutat, atés que connecta el centre amb la Ciutat de la Justícia, la Ciutat de les Arts i les Ciències i Caixa Fòrum, que es posarà en marxa en un mes, i el barri de Natzaret.

De la mateixa manera, ha explicat que la nova línia constitueix un instrument de cohesió social, atés que permet igualar en oportunitats a tots els veïns de la ciutat posant a la seua disposició més infraestructures, més instal·lacions accessibles i amb facilitats per al seu ús.

A més, ha assenyalat que l’L10 permetrà reduir a la meitat el temps que es tarda a realitzar el desplaçament d’un extrem a l’altre de la línia, atés que el recorregut del tramvia entre l’estació d’Alacant i la de Natzaret tindrà una duració de 16 minuts, i entre Alacant i Ciutat Arts i Ciències-Justícia, el trajecte serà d’11 minuts.

Ximo Puig s’ha referit al tramvia de València com un projecte «emblemàtic» de la Generalitat per impulsar València i el seu transport públic, i ha recordat que la primera línia de metro es va posar en marxa en 1988 amb el president Lerma i el primer tramvia, en 1994 amb el conseller Enrique Burriel, que va convertir València en la primera ciutat espanyola que va reimplantar el tramvia.

Gran pacte energètic

Durant la seua intervenció, el cap del Consell ha reivindicat un gran pacte energètic que compatibilitze el creixement amb la sostenibilitat i la disposició de serveis públics «potents«, tal com demanda la ciutadania, per al que ha apostat per la innovació i les energies netes.

Així mateix, ha manifestat que «és l’hora de la mobilitat sostenible» per a això es requereix més energia verda, per la qual cosa ha fet una crida a treballar conjuntament per a multiplicar la producció d’energia renovable.

Finalment, ha subratllat el suport que suposaran els fons europeus per a posar en marxa nous projectes que permeten recuperar línies, i abaratir tarifes per a ajudar a les famílies, com el Pla de Millora de Freqüències de Metrovalencia, que compta amb 235 milions; la Xarxa de Mobilitat Metropolitana Alacant-Elx, amb 316 milions, o el Pla de Mobilitat Metropolitana de Castelló, amb 117 milions.

5 quilòmetres de recorregut

Les obres de la Línia 10 de Metrovalencia, originalment T2, es van iniciar l’any 2007, van ser paralitzades en 2011 i es van reprendre en 2019 per a escometre els treballs d’infraestructura i superestructura de via en els trams subterranis i nous de superfície; arquitectura i equipament; senyalització i comunicacions; electrificació i subestacions; i la construcció del depòsit i taller provisional de Natzaret.

Cal destacar que la seua construcció ha sigut cofinançada per la Unió Europea, a través del programa operatiu del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) de la Comunitat Valenciana 2014-2020.

Aquesta línia (Alacant-Natzaret) té una longitud de 5.035,55 metres (2.222,40 en subterrani i 2.813,15 metres en superfície), 8 estacions (3 subterrànies: Alacant, Russafa i Estimat Granell-Montolivet; i 5 en superfície: Quatre Carreres, Ciutat Arts i Ciències-Justícia, Oceanogràfic, Moreres, i Natzaret) i se situa en l’est de la ciutat de València.

El seu traçat, per tant, permet unir el centre de la ciutat de València amb un dels principals actius turístics de la ciutat, la Ciutat de les Arts i les Ciències, i amb altres punts que diàriament suposen una gran demanda de mobilitat, com la Ciutat de la Justícia, l’estadi actual i futur del València Basket., i altres àrees esportives. A més, molts barris de la ciutat comptaran per primera vegada amb transport públic d’alta capacitat com Russafa, Montolivet, Na Rovella, Quatre Carreres, Moreres i el barri de Natzaret.

Reducció d’emissions i futures ampliacions

S’estima que la posada en servei de la Línia 10 de Metrovalencia suposarà reduir en 1.000 tones les emissions de CO₂ durant el primer any de funcionament, i de 2.000 tones anuals quan s’aconseguisca la demanda prevista de 4 milions de viatges a l’any.

Cal assenyalar la previsió d’ampliar aquesta línia atés que els seus primers quilòmetres de recorregut seran compartits per les futures Línies 11, que es desviarà a la Ciutat de les Arts i de les Ciències (Pont l’Assut de l’Or) fins al Grau, i la Línia 12, que prendrà un traçat alternatiu, després de l’estació d’Estimat Granell-Montolivet i abans de la parada de Quatre Carreres, fins a aconseguir l’hospital La Fe.

Últimes notícies

Emergències atén 115 incidents per les pluges a la Comunitat Valenciana, 53 a Castelló

El Centre de Coordinació d'Emergències ha gestionat 115 incidències per les pluges i tempestats a la Comunitat Valenciana, amb especial afectació a la província de Castelló. València ha concentrat 51 avisos i Alacant, 11.

Fortes pluges a la Vega Baixa i un llamp calfa una palmera a Torrevella

Una tempesta amb intensa activitat elèctrica ha deixat fins a 33 l/m2 a la Vega Baixa i ha calfat una palmera a les salines de Torrevella. Les precipitacions han sigut moderades però generalitzades en municipis com Oriola i San Miguel de Salinas.

El festival Love to Rock suspén la jornada de divendres per l’alerta taronja a València

Love to Rock ha suspés la jornada de divendres per l’alerta taronja per pluges a València, però manté la programació de dissabte i oferix devolucions i canvis d’entrada.

Asaja alerta que els preus del llima a Alacant cauen malgrat la forta demanda

Asaja Alacant denuncia que la indústria del llima està oferint només 10 cèntims per quilo malgrat la gran demanda de suc, i insten els agricultors a no vendre per davall dels costos de producció.

La tarta de xocolata de Rubén Alan Díaz triomfa com a millor del món a Elx

La tarta de xocolata del pastisser mexicà Rubén Alan Díaz, del grup Puratos México, ha sigut guardonada com la millor del món en el Premi Internacional de Alta Pastelería Paco Torreblanca, celebrat dins del certamen Alicante Gastronómica a Elx.

Morant acusa PP, Vox i Junts de bloquejar els decrets d’habitatge i de “no tindre sentiments”

La ministra Diana Morant critica que PP, Vox i Junts hagen derogat al Congrés dos decrets llei sobre habitatge i els acusa de no representar els interessos del carrer. Pilar Bernabé assegura que, davant el bloqueig de la dreta, els socialistes continuaran impulsant polítiques d’habitatge.

El Fòrum de Compra Pública de València reclama canvis per blindar una alimentació saludable

El Fòrum Internacional de Compra Pública Alimentària de València ha exigit més voluntat política, recursos i canvis normatius per convertir la compra d’aliments en una política pública estable que done suport a l’agricultura familiar i millore l’alimentació ciutadana.

Les pluges alleugen la sequera al camp valencià però colpegen el caqui de la Ribera

L’episodi de pluges ha sigut positiu per al camp valencià en general, però el granís ha arrasat fins al 100% del caqui en algunes finques de la Ribera Alta i ha causat pèrdues de 4 milions d’euros.