Les associacions Víctimes DANA Octubre 2024 i Víctimes Mortals DANA 29-O impulsen Lladres de sobretaula, una cançó solidària que reunix a Panxo de ZOO, Pablo Sánchez de L’Arrel, Malifeta, Abril, Tito Pontet, Els Chikos de la Dacsa i Pxllet. El tema naix per a salvaguardar la memòria de les famílies afectades i coincidix amb el primer aniversari de la DANA que va assolar part de la província de València el 29 d’octubre de 2024. Amb la música com a ferramenta d’unió, el projecte busca visibilitzar el dol col·lectiu i reforçar un missatge de justícia compartit per les víctimes.
La cançó es publicarà este dijous i estarà disponible en plataformes digitals el divendres 24 d’octubre a les 00.00. Els beneficis es destinaran íntegrament a les associacions de víctimes, de manera que cada reproducció i cada compra contribuïxen a la seua labor de memòria i reivindicació. El llançament digital facilita un abast ampli i immediat, clau perquè el missatge arribe més enllà dels municipis afectats i connecte amb els qui es mobilitzen en suport de les famílies.
Un llançament per a mantindre viva la memòria
Els artistes presten les seues veus per a acompanyar a les famílies i donar força a un lema comú: ‘Llaura tots alcem la veu per qui ja no pot alçar-la‘ (‘Ara tots alcem la veu per a qui ja no pot alçar-la’). Lladres de sobretaula està escrita i composta per Toni Sánchez ‘Panxo’ i produïda per Toni Fort ‘Pxllet’, membres dels inactius ZOO. La peça denuncia la falta de responsabilitat política, l’abandó als afectats i la distància entre les institucions i la realitat dels pobles, transformant el dolor en una anomenada a la reparació. La col·laboració de diferents escenes musicals reforça eixe missatge coral i subratlla que la reivindicació naix des de la base social.
El videoclip, que s’estrena al costat de la cançó, combina escenes dels artistes amb imatges reals de la DANA: els pobles afectats, la labor dels voluntaris i la devastació provocada per les pluges torrencials. El muntatge situa a l’espectador davant la magnitud dels danys i l’esforç veïnal que va sostindre les primeres respostes. És un retrat que dona veu al dolor, la impotència i la dignitat de les famílies que, un any després, continuen reclamant ‘veritat, justícia i reparació‘.
Lladres de sobretaula és, a més, un homenatge als qui ja no estan, a qui ho va perdre tot, a les famílies de les víctimes i als voluntaris que es van organitzar per a alçar barris sencers coberts d’aigua i fang. Els seus impulsors subratllen que es tracta d’un gest per a mantindre viva la memòria dels qui van patir les conseqüències d’aquella tragèdia i recordar que les ferides d’aquell ‘octubre traïdor’ continuen obertes.
Homenatge i mobilització a València
Dissabte que ve, dia 25, a les 11.30 hores, se celebrarà en el Teatre Olympia de València un homenatge a les víctimes, en una trobada oberta a tota la ciutadania, sense representació institucional, on el protagonisme recau en les famílies i en el seu missatge. L’assistència serà mitjançant reserva prèvia per aforament limitat, amb un format pensat per a escoltar i compartir, prioritzant el respecte i la proximitat amb els qui han sostingut la reclamació durant este any.
Els artistes unixen forces de cara a la mobilització del dissabte que tindrà lloc a València, exigint responsabilitats polítiques al govern valencià per la gestió de la tragèdia. La cançó i el seu videoclip actuen com a altaveu d’eixa demanda i com a punt de trobada per als qui reclamen memòria, justícia i reparació, articulant un relat comú entorn de l’experiència dels pobles afectats.