12.4 C
València
Diumenge, 14 desembre, 2025

‘Machirulo’, ‘perreo’, ‘chundachunda’ o ‘VAR’, les noves paraules del Diccionari

El Diccionari de la Llengua Espanyola inclourà des de hui paraules noves com ‘machirulo’, ‘VAR’, ‘big data’, ‘cookie’, ‘perreo’ o ‘no binari’.

El director de la RAE i president de l’ASALE, Santiago Muñoz Machado, i la responsable de l’Institut de Lexicografia, Elena Zamora, han presentat este matí les novetats del Diccionari.

D’esta manera, la RAE afegeix noves paraules així com sinònims i antònims a la versió electrònica 23.7 del Diccionari de la Llengua Espanyola.

Termes com ‘chundachunda’, ‘oscaritzar’, ‘cochifrito’, ‘crack’, ‘colí’, ‘alien’, ‘reganyà’, ‘supervillano’, a més de la inclusió de formes compostes com ‘massa mare’, ‘pobresa energètica’ o ‘sensellarisme’ també són inclosos en esta nova actualització.

En concret, la RAE ha admés 3.152 novetats este any, ja que l’anterior actualització és de l’any 2021 i s’incloïen paraules com ‘bitcoin’, ‘bot’, ‘ciberassetjament’, ‘ciberdelinqüència’, ‘criptomoneda’, ‘geolocalitzar’ o ‘webinari’.

Últimes notícies

Pluges persistents i d’intensitat moderada en el sud de Castelló i el nord de València

Les pluges continuen amb persistència i intensitat moderada en el sud de Castelló i el nord de València, amb tempestes encara en la mar. Persistixen avisos roig i taronja i risc de ruixats molt intensos en les pròximes hores

Emergències manté les alertes per pluges intenses i demana extremar la precaució

Es mantenen les alertes per pluges amb nivell roig en el litoral de València. Emergències demana evitar zones inundables.

Municipis de la zona zero de la dana suspenen les classes este dilluns per les pluges

Diversos municipis han decidit suspendre les classes este dilluns per les alertes de pluges. València ho farà parcialment i la UPV i la UV suspendran al matí.

Pluges persistents i d’intensitat moderada en el sud de Castelló i el nord de València

Aemet ha informat que continua plovent amb persistència i intensitat moderada en el sud de Castelló i el nord de València. Es mantenen avisos rojos i taronges i no es descarta que algunes tempestes marítimes aconseguisquen la costa amb ruixats molt intensos.

Rescat a Vila-real: bombers evacuen en embarcació a una parella bloquejada per la pluja

Dos dotacions i una unitat de comandament han acudit al carrer del Riu per a auxiliar a un home i una dona el vehicle de la qual havia quedat immobilitzat per l'aigua. El Consorci ha atés a més incidències a Borriol i Nules.

Castelló manté les classes del dilluns i activa el protocol en la Marjalería

L'Ajuntament ha mantingut l'activitat lectiva prevista per al dilluns malgrat l'alerta taronja per pluges i ha activat el protocol en la Marjalería. La reunió del Cecopal ha incorporat mesures preventives com el tancament de la Pineda del Grau.

La Universitat de València suspén les classes presencials este dilluns fins a les 15.00

La UV ha declarat el nivell d'emergència 2 i ha suspés la docència presencial este dilluns fins a les 15.00. Les classes passen a format en línia quan siga possible.

Emergències manté l’alerta roja per pluges en el litoral de València i demana evitar zones inundables

Es mantenen els avisos per pluges intenses en el litoral de València. Aemet preveu rebaixar a taronja a partir de les 06.00, però persistixen riscos per zones.