13.8 C
València
Divendres, 26 desembre, 2025

Mahler i Berlioz amb la batuta de Mark Elder obrin la programació simfònica dels Arts

Mark Elder assumirà el protagonisme de l’activitat simfònica en Els Arts durant els primers mesos de 2026. Sota la seua batuta, la Orquestra de la Comunitat Valenciana (OCV) afrontarà per primera vegada dos fites de repertori: la Quinta simfonia de Gustav Mahler i l’oratori ‘La infància de Crist’ de Hector Berlioz, obertura d’una programació que situa al mestre britànic en el centre del projecte musical.

Després de clausurar el vinté aniversari dels Arts en 2025 amb ‘Luisa Miller’ —la seua primera òpera a València com a nou titular de la OCV—, Elder passa del fossat al podi simfònic per a concentrar-se en dos dels seus compositors fetitxe, amb els quals ha firmat algunes de les pàgines més celebrades de la seua carrera.

Quinta de Mahler en el Auditori

La primera gran cita serà el 3 de gener de 2026 en el Auditori, quan la OCV aborde per primera vegada una de les obres cabdals del repertori orquestral: la Quinta de Mahler. L’estrena interna d’esta simfonia per a la formació suposa una fita artística i tècnic, en exigir un alt grau de concentració, equilibri entre seccions i una àmplia paleta dinàmica. L’elecció de Elder, mahlerià de referència, reforça l’ambició del programa i apunta a una lectura de gran relleu expressiu.

El titular dels Arts és considerat un dels intèrprets més benvolguts de la simfonia més cèlebre del compositor bohemi. El seu cèlebre adagietto ha transcendit l’àmbit simfònic com a icona del dol i la contemplació, peça que Luchino Visconti va immortalitzar en ‘Mort a Venècia’.

Elder substituïx en este concert a Philippe Jordan, qui s’ha vist obligat a cancel·lar el seu debut a València per motius de salut. El canvi garantix la continuïtat del programa previst i consolida la presència del titular de la OCV al capdavant de l’arrancada simfònica de l’any.

El retorn de ‘La infància de Crist’

Els melòmans tenen una segona cita al febrer amb una obra simfònic-coral encara inèdita en Els Arts: ‘La infància de Crist’ de Hector Berlioz. La OCV i el Cor de la Generalitat la interpretaran el 6 de febrer de 2026 en el Auditori de Castelló i, l’endemà, el dissabte 7, en el Auditori dels Arts. Es tracta d’un oratori per a solistes, cor, òrgan i orquestra que recorre episodis des del somni d’Herodes fins al refugi de la Sagrada Família en Sais, concebut com una commovedora invitació al recolliment.

La partitura inclou passatges de forta identitat en el repertori, com el ‘Cor dels pastors’, que brindarà al Cor de la Generalitat un dels moments més emotius del concert. Per la seua naturalesa narrativa, l’obra exigirà especial cura en l’equilibri entre paraula i so, amb protagonisme compartit entre les veus i l’orquestra.

La carrera de Elder està estretament vinculada a Berlioz. Reconegut com a gran referent del compositor francés en les últimes dècades, el director musical dels Arts és considerat hereu de la tradició dels grans berliozianos britànics, una ascendència que recolza l’elecció del títol i anticipa una interpretació d’estil i pols dramàtic.

‘La infància de Crist’ no s’escolta a la ciutat de València des de 1964, quan l’Orfeó Universitari la va estrenar a Espanya juntament amb l’orquestra municipal sota la batuta de José María Franco Gil. El seu retorn, més de sis dècades després, amplia el mapa sonor de la ciutat i oferix al públic l’oportunitat de retrobar-se amb una obra clau del segle XIX.

Amb les dos fites, Els Arts perfila un inici de 2026 de fort segell autoral: la OCV expandix el seu repertori, elabora un relat que unix València i Castelló i situa a Mark Elder com a fil conductor entre el gran sinfonismo de Mahler i l’espiritualitat coral de Berlioz.

Últimes notícies

Josep Puerto reivindica el creixement del València Basket sense perdre l’essència

El capità del València Basket, Josep Puerto, va valorar el creixement del club l'any del trasllat al Roig Arena i va subratllar que l'essència es manté. Va destacar l'ambient en el nou pavelló, l'impacte a la ciutat i el suport de més de 500 aficionats en l'entrenament nadalenc.

Pérez Llorca trasllada el suport del Consell a la candidatura del belenismo com a Patrimoni de la UNESCO

El Consell ha recolzat la candidatura del belenismo a la Llista Representativa de la UNESCO i ha animat a visitar els pesebres de la Comunitat. La Generalitat està elaborant l'expedient al costat del Govern, Itàlia i 14 comunitats, amb presentació prevista al març.

El València Basket reunix més de 500 aficionats en el seu entrenament nadalenc obert

L'equip masculí va obrir les portes de l'Alqueria del Basket i va reunir 500 seguidors, amb un altre centenar a l'espera. López-Arostegui va completar quasi tota la sessió i podria tornar davant Morabanc Andorra.

L’IVAM proposa un Nadal amb Cristina García Rodero, Kara Walker i Andrea Canepa

L'IVAM reunix estes festes una agenda amb Cristina García Rodero, Kara Walker i Andrea Canepa, al costat de col·lectives i permanents. Horari especial el 31 i tancaments l'1 i 6 de gener

Cinc persones rescatades en l’incendi d’una vivenda a Quart de Poblet

Cinc persones han sigut rescatades d'un edifici de Quart de Poblet després de declarar-se un incendi en una vivenda de la primera planta. També s'ha posat fora de perill a un gos.

El València tornarà als entrenaments este dissabte després de l’aturada nadalenca

L'equip reprendrà el treball el dissabte a les 17.00 després d'una setmana de descans, amb la permanència com a prioritat i un gener clau en Lliga i Copa.

Detingut a València per vendre droga oculta en un rellotge intel·ligent

La Policia Nacional ha detingut a València a un home de 39 anys quan venia droga al carrer. Ocultava dosi en el compartiment d'auriculars d'un rellotge intel·ligent i portava cocaïna i tusi.

Immobilitzen 112 quilos de gamba roja per captura i emmagatzematge il·legals a Santa Pola

El Seprona ha immobilitzat 112,33 quilos de gamba roja en un magatzem no autoritzat de Santa Pola i ha denunciat al responsable. Els expedients s'han remés a l'Administració autonòmica, Salut Pública i l'Ajuntament.