Les mesures que hauràs de seguir en els museus i biblioteques en la fase 1

 

La Direcció General de Cultura i Patrimoni, de la Conselleria de Cultura, ha elaborat protocols amb recomanacions per a quan es passe a la fase 1 de desescalada i es puga procedir a l’obertura de les biblioteques i els museus dependents de la Generalitat. El document arreplega les mesures de seguretat i higiene per als empleats, usuaris, visitants, documents i obres d’art.

 

Els dos protocols coincidixen en les normes de seguretat generals relatives a mantindre la distància de dos metres entre persones, planificar i adquirir proteccions individuals i estructurals per als treballadors i els usuaris, desinfectar i tindre higiene personal i d’espais de manera constant i limitar l’aforament en espais públics a un terç. Però cada text té unes normes específiques segons les característiques particulars de cada espai cultural.

 

Protocol per als museus

En els museus, s’instal·laran, si és necessari, mampares divisòries transparents per a taulells o taules de recepció, s’establiran recorreguts marcats i amb sentit únic, es col·locaran dispensadors amb gel hidroalcohòlic per a ús del públic, marques de les distàncies davant de les obres en les que es pot acumular públic i cartelleria amb les noves normes d’ús per als visitants en l’entrada i en lloc visible i, en els museus a on siga necessari, s’habilitarà una porta exclusiva per a l’eixida.

 

A demés, per a evitar el contagi, es retiraran les audioguies i els fullets; els elements museístics tàctils han d’estar fora d’ús o bé ser desinfectats després d’utilitzar-los i les taquilles de guarda-roba han d’estar tancades; en el cas de què siguen utilitzades per a guardar motxilles o paraigües, el centre proporcionarà als visitants bosses individuals.

 

Quant als espais públics i les obres d’art, l’IVCR+i ha elaborat unes recomanacions per als responsables dels centres del depòsit cultural i per al personal responsable de la seua gestió. L’IVCR+i desaconsella una desinfecció generalitzada perquè els espais han estat tancats sense entrar en contacte amb el virus i els béns culturals no s’han de tocar.

 

El que sí que s’aconsella és la desinfecció diària d’espais d’ús comú o de pas, utilitzant paper o draps de microfibra humitejats amb una solució hidroalcohòlica o sabons neutres, evitant sempre les gotes i les polvoritzacions. Si resulta imprescindible actuar directament sobre ells, les accions de neteja sempre les ha de fer una persona experta en conservació i restauració de béns culturals.

 

També aconsella habilitar un espai, preferiblement ventilat, per a la quarantena d’entre 10 i 14 dies de béns de nou ingrés, de béns que tornen per finalització de préstec temporal o de béns que hagen tingut contacte amb personal extern.

 

Protocol per a les biblioteques

Les biblioteques estaran obertes per a oferir el servici de préstec i devolució de materials, però en cap cas es faran activitats culturals (presentacions de llibres, clubs de lectura, etc.) ni activitats d’estudi en sala.

 

Es prioritzarà la petició prèvia, via correus electrònics o telèfon, de manera que quan els usuaris vagen a la biblioteca ja estiguen preparats els préstecs per a arreplegar-los. L’accés a la consulta de la col·lecció per a informar l’usuari del material disponible es facilitarà per guies bibliogràfiques o amb consulta del catàleg de la biblioteca (via Internet), fotocòpies de caràtules de llibres, etc.

 

Els usuaris han de guardar la distància social i complir les normes de senyalització i d’higiene, com portar guants i desinfectar-se les mans amb el gel a la seua disposició. Estarà limitat l’accés lliure a la col·lecció i serà el personal del centre l’encarregat de manipular els materials.

 

Es clausuraran els ordinadors d’ús públic, els catàlegs d’accés públic en línia i altres catàlegs, que només podran ser utilitzats pel personal de la biblioteca.

 

Els materials de la biblioteca retornats passaran un procés de quarantena durant un període mínim de 14 dies. Per tant, es prepararà una zona de devolució segura i s’habilitarà un espai tancat per a emmagatzemar els materials durant el temps requerit, amb contenidors, caixes o bosses necessàries per a aïllar-los correctament. Cada contenidor s’etiquetarà amb la data de devolució i la data de finalització de la quarantena per a facilitar el control dels fons.

Últimes notícies

Presó provisional per a tres dels cinc detinguts per l’homicidi d’un estatunidenc a Sagunt

El Jutjat de Sagunt ordena presó provisional sense fiança per a tres dels cinc jóvens detinguts per l'homicidi d'un ciutadà estatunidenc el cadàver del qual va aparéixer en un edifici abandonat en 2025.

Mor un home de 80 anys en bolcar el seu tractor en una pista agrícola de Figueroles

Un home de 80 anys ha mort en bolcar el seu tractor en una pista forestal del terme municipal de Figueroles. Els bombers i els servicis sanitaris només han pogut certificar la defunció del conductor.

Morant manté la gestora del PSPV a Alacant i la veu amb molta faena per davant

Diana Morant descarta posar fi a curt termini a la gestora del PSPV a Alacant, defén el seu projecte polític i càrrega contra el repartiment de vivendes de protecció pública a la Platja de Sant Joan.

La confraria de Sagunt que va vetar a les dones inicia les seues processons sense incidents

La Confraria de la Puríssima Sang de Sagunt celebra la seua primera processó després de votar contra la incorporació de dones, en plena polèmica legal i turística.

El PSPV exigix una comissió d’investigació pel contracte de l’esposa de Pérez Llorca en la Diputació de València

El PSPV-PSOE reclamarà en la Diputació de València una comissió d'investigació sobre la contractació de l'esposa del president Juanfran Pérez Llorca i acusa el PP d'utilitzar les institucions en el seu benefici.

Castelló llança la seua nova marca turística per a un model sense massificacions

L'Ajuntament de Castelló presenta la marca turística 'Castelló, viure l'autèntic' per a posicionar la ciutat com a destí mediterrani de qualitat, pròxim i allunyat de la massificació.

La jutgessa imposa a Ciutadans una fiança de 3.000 euros per a acusar en el cas de VPP d’Alacant

La magistrada de la Plaça 5 del Tribunal d'Instància d'Alacant imposa a Ciutadans una fiança de 3.000 euros per a personar-se com acusacion popular en la causa sobre les VPP de la Platja de Sant Joan.

Sindicats convoquen una vaga educativa en la Comunitat Valenciana el 31 de març

Els sindicats STEPV, CSIF, CCOO i UGT criden a una vaga educativa el 31 de març en la Comunitat Valenciana per a reclamar millores salarials i laborals i desbloquejar la negociació amb la Conselleria d'Educació.