11 C
València
Dijous, 1 gener, 2026

Una ciclogènesi explosiva podria portar a Mathieu

El mes de maig està deixant una successió de potents borrasques en latituds mitjanes de l'Atlàntic Nord, avisa Francisco Martín, expert d'Meteored.

Tot i circular per les seues rutes "normals" una d'elles podria afectar-nos a finals d'esta setmana i durant la que ve.

 

Els ingredients atmosfèrics

 

Estes borrasques estan sotmeses a dràstics processos d'aprofundiment per la presència d'un raig polar molt intens, un vigorós "riu" de vent que circula a uns 9 quilòmetres d'altitud separant les masses d'aire fredes (polars) de les temperades (subtropicals).

Durant gran part d'esta setmana, les borrasques no ens afectaran en la seua totalitat. L'anticicló que s'ha assentat a la Península Ibèrica causarà un temps estable i amb poques precipitacions fins dissabte.

Este centre d'altes pressions proporcionarà, a més, un augment de les temperatures, amb màximes per sobre dels 25 o 30 °C en zones de la meitat sud i centre de la península.

Una enèrgica borrasca atlàntica

 

Durant la jornada de dijous, 6 de maig, es formarà una potent borrasca sota el paraigua de l'esmentat raig polar intens. Previsiblement, el seu centre es traslladarà cap a les illes Britàniques, però des d'allà estendre un front fred molt actiu que arribarà diumenge a la Península Ibèrica per l'oest, causant una disminució significativa de les temperatures i ruixats bastant generals. Tot i la llunyania, quedarem sota el seu radi d'acció.

Tot i que els impactes d'esta borrasca poden ser significatius, de moment, estem a l'espera que siga nomenada. Possiblement es dirà Mathieu si els serveis meteorològics nacionals ºdel sud-oest d'Europa, entre els quals està l'AEMET, tenen la potestat de nomenar. Dependrà de si activen avisos de nivell taronja per vent i si no s'avança la britànica Met Office i els seus socis, que tenen una llista de noms paral·lela.

Possible ciclogènesi explosiva

 

Tornant als condicionants de la futura borrasca, la interacció entre el raig i les baixes pressions podria derivar en una autèntica ciclogènesi explosiva en ple mes de maig. La pressió mínima podria caure en 24 hores.

Tot i que la predicció d'estos processos d'aprofundiment tenen moltes garanties, la seua posició i intensitat varien a partir d'el diumenge 9 de maig i la següent setmana.

Últimes notícies

Presó provisional per al detingut per l’incendi de Crevillent en el qual va morir una jove

Un jutjat ha acordat presó provisional, comunicada i sense fiança, per al sospitós de l'incendi d'un edifici a Crevillent. La causa està oberta per incendi, assassinat i lesions.

Mor Enric Mestre als 89 anys, referent de la ceràmica contemporània

L'Ajuntament d'Alboraia va anunciar la defunció del ceramista als 89 anys. La seua obra geomètrica va deixar empremta en espais públics del municipi i la seua última aparició va ser al novembre amb un premi a l'excel·lència.

Un incendi en un edifici de Paiporta deixa 11 ferits, cinc traslladats a l’hospital

Onze persones d'entre 3 i 79 anys han sigut ateses després d'un incendi en un edifici del carrer l'Horta. Cinc han sigut traslladades, quatre per fum i una per cremades.

Rescaten a diverses persones a Paiporta per un incendi en un pis de la primera planta

Bombers han rescatat a diverses persones en un edifici de Paiporta després de declarar-se un incendi en un pis de la primera planta. El fum s'ha propagat cap a les plantes superiors i diverses persones han rebut atenció sanitària.

Estenen tres dies la busca dels espanyols desapareguts a Indonèsia

Les autoritats indonèsies van decidir estendre fins al diumenge la busca de tres espanyols després del naufragi del vaixell turístic KM Putri Sakinah. La mesura arriba després de set jornades de rastreig i una petició formal de l'Ambaixada d'Espanya.

Rescaten a diverses persones d’un edifici de Paiporta després d’un incendi en la primera planta

Un incendi en un pis de la primera planta d'un edifici de Paiporta ha generat un dens núvol de fum i ha obligat a rescatar a diverses persones. El foc ha sigut extingit després de la mobilització de sis dotacions.

Estenen tres jornades la busca dels espanyols desapareguts a Indonèsia

Indonèsia va prolongar fins al diumenge l'operatiu per a localitzar a tres espanyols desapareguts després del naufragi d'un vaixell turístic en Komodo. L'ampliació es recolza en les dades de set dies de rastreig i en la petició formal de l'Ambaixada d'Espanya.

El Vila-real busca trencar la seua mala ratxa d’estrenes davant l’Elx en el Martínez Valero

L'equip groc visita el Martínez Valero en la primera jornada de 2026 després de dos derrotes seguides en els seus primers partits de l'any i un llarg període invicte.