17.9 C
València
Dijous, 15 gener, 2026

Una ciclogènesi explosiva podria portar a Mathieu

El mes de maig està deixant una successió de potents borrasques en latituds mitjanes de l'Atlàntic Nord, avisa Francisco Martín, expert d'Meteored.

Tot i circular per les seues rutes "normals" una d'elles podria afectar-nos a finals d'esta setmana i durant la que ve.

 

Els ingredients atmosfèrics

 

Estes borrasques estan sotmeses a dràstics processos d'aprofundiment per la presència d'un raig polar molt intens, un vigorós "riu" de vent que circula a uns 9 quilòmetres d'altitud separant les masses d'aire fredes (polars) de les temperades (subtropicals).

Durant gran part d'esta setmana, les borrasques no ens afectaran en la seua totalitat. L'anticicló que s'ha assentat a la Península Ibèrica causarà un temps estable i amb poques precipitacions fins dissabte.

Este centre d'altes pressions proporcionarà, a més, un augment de les temperatures, amb màximes per sobre dels 25 o 30 °C en zones de la meitat sud i centre de la península.

Una enèrgica borrasca atlàntica

 

Durant la jornada de dijous, 6 de maig, es formarà una potent borrasca sota el paraigua de l'esmentat raig polar intens. Previsiblement, el seu centre es traslladarà cap a les illes Britàniques, però des d'allà estendre un front fred molt actiu que arribarà diumenge a la Península Ibèrica per l'oest, causant una disminució significativa de les temperatures i ruixats bastant generals. Tot i la llunyania, quedarem sota el seu radi d'acció.

Tot i que els impactes d'esta borrasca poden ser significatius, de moment, estem a l'espera que siga nomenada. Possiblement es dirà Mathieu si els serveis meteorològics nacionals ºdel sud-oest d'Europa, entre els quals està l'AEMET, tenen la potestat de nomenar. Dependrà de si activen avisos de nivell taronja per vent i si no s'avança la britànica Met Office i els seus socis, que tenen una llista de noms paral·lela.

Possible ciclogènesi explosiva

 

Tornant als condicionants de la futura borrasca, la interacció entre el raig i les baixes pressions podria derivar en una autèntica ciclogènesi explosiva en ple mes de maig. La pressió mínima podria caure en 24 hores.

Tot i que la predicció d'estos processos d'aprofundiment tenen moltes garanties, la seua posició i intensitat varien a partir d'el diumenge 9 de maig i la següent setmana.

Últimes notícies

El pont de l’estació de Paiporta continuarà obert al trànsit durant la seua reconstrucció

El pont de l'estació de Paiporta es mantindrà obert amb dos carrils mentres s'intensifiquen les obres. Els treballs seran per fases i hi haurà talls puntuals comunicats amb antelació.

Jordi Sevilla demana al PSOE canviar el rumb i pactar amb grans partits, no amb Junts, ERC ni Podemos

Jordi Sevilla ha instat el PSOE a corregir el rumb i a buscar pactes amb grans partits per a afrontar vivenda i ocupació juvenil, no amb Junts, ERC ni Podemos. Emmarca el seu missatge en el manifest 'Socialdemocràcia 21' i ha demanat a PP i PSOE frenar la polarització.

Catarroja inicia la segona fase de les obres del clavegueram per via d’emergència

L'Ajuntament ha activat una nova actuació de rehabilitació del clavegueram per la via d'emergència després dels danys de la DANA d'octubre. Els treballs es repartixen en diversos punts, duraran huit mesos i compten amb 264.124,11 euros de pressupost.

Pérez Llorca veu el finançament com a ‘cartell electoral’ de Montero i demana una reunió amb presidents

Pérez Llorca sosté que la proposta del Govern manca de consens i la vincula a la candidatura de María Jesús Montero. Reclama una trobada amb tots els presidents autonòmics per a abordar un model real i urgent per a la Comunitat Valenciana.

Morant demana als presidents autonòmics no torpedinar un model de finançament sense perdedors

La ministra ha reclamat als presidents autonòmics que no bloquegen la reforma del finançament i ha defés que el model no resta a cap comunitat i millora de manera notable els recursos de la Comunitat Valenciana. Agents socials han avalat la proposta i han demanat acompanyar-la d'un fons transitori i de la condonació parcial del deute.

Montero descarta que Feijóo porte a Sánchez un model alternatiu de finançament

Montero ha sostingut que Feijóo no presentarà el dilluns una proposta pròpia de finançament autonòmic perquè no la té. Ha urgit a aprofitar l'oportunitat per a reformar el sistema.

La nova estació de València Sud s’obri este divendres amb més accessibilitat i resiliència

L'estació de València Sud s'obri este divendres, elevada un metre i amb tres ascensors, la qual cosa completa l'accessibilitat de tota la xarxa i reforça la resposta davant temporals. El projecte s'integra en la reconstrucció després de la dana, amb inversions en el complex i un pla anual per a millorar línies.

Morant se suma a baixar la crispació, però rebutja la ‘recepta’ de Jordi Sevilla

Diana Morant ha defés que cal baixar la crispació, però no amb la 'recepta' de Jordi Sevilla. Rebutja el manifest 'Socialdemocràcia 21' i reivindica pensions, SMI i reforma laboral.