Una ciclogènesi explosiva podria portar a Mathieu

El mes de maig està deixant una successió de potents borrasques en latituds mitjanes de l'Atlàntic Nord, avisa Francisco Martín, expert d'Meteored.

Tot i circular per les seues rutes "normals" una d'elles podria afectar-nos a finals d'esta setmana i durant la que ve.

 

Els ingredients atmosfèrics

 

Estes borrasques estan sotmeses a dràstics processos d'aprofundiment per la presència d'un raig polar molt intens, un vigorós "riu" de vent que circula a uns 9 quilòmetres d'altitud separant les masses d'aire fredes (polars) de les temperades (subtropicals).

Durant gran part d'esta setmana, les borrasques no ens afectaran en la seua totalitat. L'anticicló que s'ha assentat a la Península Ibèrica causarà un temps estable i amb poques precipitacions fins dissabte.

Este centre d'altes pressions proporcionarà, a més, un augment de les temperatures, amb màximes per sobre dels 25 o 30 °C en zones de la meitat sud i centre de la península.

Una enèrgica borrasca atlàntica

 

Durant la jornada de dijous, 6 de maig, es formarà una potent borrasca sota el paraigua de l'esmentat raig polar intens. Previsiblement, el seu centre es traslladarà cap a les illes Britàniques, però des d'allà estendre un front fred molt actiu que arribarà diumenge a la Península Ibèrica per l'oest, causant una disminució significativa de les temperatures i ruixats bastant generals. Tot i la llunyania, quedarem sota el seu radi d'acció.

Tot i que els impactes d'esta borrasca poden ser significatius, de moment, estem a l'espera que siga nomenada. Possiblement es dirà Mathieu si els serveis meteorològics nacionals ºdel sud-oest d'Europa, entre els quals està l'AEMET, tenen la potestat de nomenar. Dependrà de si activen avisos de nivell taronja per vent i si no s'avança la britànica Met Office i els seus socis, que tenen una llista de noms paral·lela.

Possible ciclogènesi explosiva

 

Tornant als condicionants de la futura borrasca, la interacció entre el raig i les baixes pressions podria derivar en una autèntica ciclogènesi explosiva en ple mes de maig. La pressió mínima podria caure en 24 hores.

Tot i que la predicció d'estos processos d'aprofundiment tenen moltes garanties, la seua posició i intensitat varien a partir d'el diumenge 9 de maig i la següent setmana.

Últimes notícies

València ompli el Ciutat en una inauguració multitudinària dels Gay Games 2026

Els Gay Games XII València 2026 han arrancat al Ciutat de València amb més de 10.200 esportistes de 81 països, una desfilada de delegacions i actuacions musicals i de folklore valencià davant 13.500 persones.

La sàtira social ‘Filipiñana’ triomfa com a millor llargmetratge en Cinema Jove

La pel·lícula 'Filipiñana', de Rafael Manuel, s'ha endut el Luna de València a millor llargmetratge de Cinema Jove i també el guardó del Jurat Jove, en una edició que ha repartit premis entre films i sèries internacionals i produccions amb presència valenciana.

Pluges intenses i tronades este diumenge en zones d’Alacant i València sota avís groc

Aemet ha activat per a este diumenge l’avís groc per pluges de fins a 20 litres per metre quadrat en una hora i tronades amb granís i ratxes molt fortes de vent en distintes zones d’Alacant i València.

Diana Morant anuncia que vol optar a la Presidència de la Generalitat

Diana Morant ha avançat davant del Comité Federal del PSOE que es presentarà a les primàries del PSPV per a ser candidata a la Presidència de la Generalitat Valenciana tan prompte com s'òbriga el procés intern.

Oltra anima a frenar l’extrema dreta: si la gent no vol, no arribaran al poder

Mónica Oltra assegura en un acte a València que l’arribada de l’extrema dreta al poder no és inevitable i defensa que la democràcia ha de tornar a posar el poble al centre.

Baldoví reclama eleccions anticipades i acusa el Consell de no estar a l’alçada del poble valencià

El president del Consell Nacional de Més-Compromís, Joan Baldoví, ha demanat eleccions autonòmiques anticipades en considerar que el poble valencià és digne i mereix un govern decent. L’òrgan ha aprovat una resolució que reclama la dimissió del Consell del PP, sustentat per Vox, i la convocatòria immediata d’eleccions.

Confiscat un tonyina roig de 250 quilos de pesca furtiva davant la costa de la Vila Joiosa

La Guàrdia Civil ha intervingut un tonyina roig d’uns 250 quilos capturat presumptament de manera furtiva davant de la Vila Joiosa, el primer dia de la temporada, i ha tramitat cinc denúncies contra el patró.

El nou monoplaça híbrid de la UPV es prepara per a dominar la Formula Student europea

L’equip Formula Student de la Universitat Politècnica de València ha presentat el FSUPV-14, el seu primer monoplaça híbrid, amb tracció elèctrica davantera i nou paquet aerodinàmic, per a aspirar al número u mundial.