Què ens depararà el temps a l’octubre?

El mes de setembre s’ha desenvolupat de la manera habitual, amb el seu característic temps canviant que ens ha deixat zones amb tempestes i pluges intenses, mentre que en altres punts l’estiu s’ha prolongat. Tant és així, que en el litoral mediterrani es continuen registrant nits tropicals.

En tot just uns dies començarà octubre, un dels mesos més plujosos en gran part d’Espanya. És habitual que en este mes es produïsquen els primers temporals de rellevància a conseqüència de borrasques atlàntiques o episodis de DANA, amb les temudes riuades catastròfiques que es produeixen en el vessant mediterrani.

 

A tot això, hem de sumar que les nits ja són més llargues el que fa que les temperatures descendisquen a l’interior de la península.

 

Temperatures més altes del normal en el nord i sud peninsular

 

Durant la primera quinzena comptarem amb un temps variable, alternant cicles frescos i inestables amb uns altres més estables i càlids. En els primers dies s’espera un temps regirat a causa de l’arribada d’un front fred d’origen atlàntic.

En el nord-oest peninsular (Galícia, nord de Castella i Lleó i Extremadura) els termòmetres se situaran entre 1 i 3 °C per davall del normal.

Enfront d’això, en l’est de la península i Andalusia les temperatures es trobaran entre 1 i 3 °C per damunt dels valors mitjans. No es preveuen grans desviacions respecte als valors comuns en el centre peninsular, Canàries i Balears.

En la segona meitat del mes predominaran les altes pressions entre la península i Centreeuropa, la qual cosa propiciarà temperatures d’entre 1 i 3 °C més altes del normal en tot el país, a excepció de l’arxipèlag canari on rondaran la mitjana.

 

Precipitacions sense anomalies

 

A Galícia, Astúries i Cantàbria s’esperen precipitacions abundants durant els primers dies del mes. En la meitat sud i els arxipèlags la situació serà diferent amb temps estable i sec, degut en gran part al predomini dels vents del nord-oest.

En la resta de la primera quinzena s’esperen pluges entorn de la mitjana o lleugerament per damunt a la Regió de Múrcia, Comunitat Valenciana, Almeria, Balears, meitat occidental de Castella-la Manxa, Aragó, Catalunya i en el Cantàbric Oriental durant la primera quinzena d’octubre.

A la fi de mes les pluges atendran la mitjana excepte en el Sistema Central, on se situaran per damunt de la mitjana.

En qualsevol cas, en estes dates s’ha de contemplar la possibilitat que en algunes zones localitzades puguen recollir-se grans quantitats de pluja en poc temps i canviar totalment la distribució de les anomalies.

Últimes notícies

Policia i Guàrdia Civil reforcen amb les autonomies la seguretat als museus per l’onada de robatoris

Policia Nacional i Guàrdia Civil han compartit amb les comunitats autònomes informació clau per reforçar la seguretat als museus després de tres robatoris recents, un d’ells al Museu de Villena. La Generalitat critica que el Ministeri de Cultura no haja presentat encara un pla de treball concret.

Desmantellen a Figueres un gran arsenal d’armes amb enviaments des de la Comunitat Valenciana

La Policia Nacional ha intervingut 644 armes en un traster de Figueres que funcionava com a taller clandestí, amb enviaments continuats des de la Comunitat Valenciana. L’operació, encara oberta, ha acabat de moment amb set detinguts i la confiscació de prop de 400 armes detonadores i milers de cartutxos.

Capturats més de 5.300 porcs senglars en el pla de xoc contra la sobrepoblació

El pla de xoc de la Generalitat contra la sobrepoblació de porcs senglars ha permés capturar 5.337 exemplars a la Comunitat Valenciana, amb especial incidència a la província de València. El dispositiu combina batudes amb caçadors, gàbies de trampeig i ajudes econòmiques als participants.

Un estudi situa les primeres vinyes de la península fa 3.000 anys al Mediterrani oriental

Una investigació internacional liderada per la Universitat de València conclou que les primeres vides cultivades de la península ibèrica arribaren fa uns 3.000 anys del Mediterrani oriental i que el seu llinatge encara és present en varietats actuals com la passa valenciana.

Mor als 81 anys Artur Heras, referent de l’art contemporani valencià

L’artista Artur Heras, figura clau del nou realisme i el pop art valencià, ha mort als 81 anys. Xàtiva iniciarà els tràmits per a nomenar-lo fill predilecte.

Levante i Elx disparen el seu límit de gasto; Vila-real i València es mantenen

Levante i Elx han multiplicat el seu límit de cost de plantilla per a esta temporada, mentres Vila-real i València es mantenen en valors similars als del curs passat, segons les xifres fetes públiques per LaLiga.

La Conselleria de Cultura reclama al Ministeri un pla urgent contra els robatoris en museus

Educació, Cultura i Universitats ha tornat a exigir al Ministeri de Cultura un pla coordinat i una fulla de ruta per a reforçar la seguretat als museus després dels últims robatoris registrats a Espanya.

Extingit l’incendi forestal de Polop dos dies després de declarar-se

El Consorci Provincial de Bombers d’Alacant ha donat per extingit l’incendi forestal declarat dimarts en la partida de Bacorero, a Polop de la Marina, després de dos dies de treball intensiu. El foc ha afectat unes 36 hectàrees de terreny rural muntanyós.