Setmana d’intenses tempestes i una possible DANA

En les pròximes jornades la inestabilitat no desapareixerà del tot i es generaran ruixats i tempestes. Comptarem amb un ambient canviant, típic de l’època, amb possibilitat de pluges localment fortes.

La configuració atmosfèrica estarà determinada per un anticicló centrat en les illes britàniques, amb una col·locació en omega, propiciant l’entrada de vents de llevant. A més, un emborsament d’aire fred en altura que es traslladarà des del nord de l’arxipèlag Canari cap al Golf de Cadis. Tot això afavorirà un temps variable, amb nuvolositat canviant i risc de pluges i tempestes, tal com afirma Roger Solé, expert de Meteored (tiempo.com)

La setmana comença amb possibles aiguats tempestuosos que creixeran al llarg de la vesprada en el Sistema Central, Montes de Toledo, Ibèrica central i meridional, Extremadura i alguns punts muntanyencs andalusos que podrien ser localment forts. En la resta predominarà un ambient més estable, amb alguns núvols alts en la meitat nord, vessant mediterrani i Balears.

S’esperen pluges localment intenses durant les pròximes hores

El dimarts la situació es repetirà. Durant la vesprada augmentaran els núvols amb força, deixant pluges i tempestes. La major probabilitat s’espera a Terol i Castelló.

Plourà en Sierra Morena, Andalusia, sud d’Extremadura i a la província de Ciudad Real. L’acostament del xicotet emborsament d’aire fred (reabsorbit per la circulació de l’oest) de Canàries cap al Golf de Cadis incrementarà la inestabilitat durant el dimecres.

Les precipitacions es traslladaran d’oest a est pel centre i la meitat sud peninsular afectant Castella-la Manxa, interior d’Andalusia, Regió de Múrcia, Comunitat Valenciana i Balears.

Segons el nostre model, els ruixats s’intensificaran en el vessant mediterrani entre la vesprada del dimecres i el matí del dijous podrien generar-se problemes en zones de l’est i Balears.

Pluges intenses a Canàries

A Canàries la setmana arranca inestable a causa de la presència d’un emborsament d’aire fred. Es produiran ruixats i algunes tempestes, sobretot les vesprades del dilluns i el dimarts.

Les illes centrals i occidentals es veuran més afectades i en zones de la Palma, Tenerife i Gran Canària podrien acumular-se més de 50 l/m².

Fresc durant el matí i calor en les hores centrals

S’esperen temperatures normals per a l’època de l’any. Els valors màxims es trobaran entre els 25-30 °C en gran part del país. Es podria arribar als 32 °C a la vall del Guadalquivir i en el sud d’Extremadura.

L’amplitud tèrmica començarà a ser apreciable, sobretot a l’interior de la Península. Les nits seran pròpies de la tardor, amb temperatures entre els 12-17 °C en tots dos altiplans, Aragó, Catalunya, interior andalús i àrees muntanyenques de la Comunitat Valenciana. Al Pirineu, interior del País Basc, Serralada Cantàbrica i Alt Ebre el fred serà més destacable, amb valors mínims entre els 5-10 °C.

Despenge d’una DANA

A la fi de setmana podria despenjar-se una zona d’aire fred des de les illes britàniques cap a la Península Ibèrica. Es produiria un tàlveg profund, que s’esqueixarà, creant-se una DANA.

Les pluges podrien afectar gran part del país, però continua existint incertesa en la trajectòria de la DANA, però sembla que en uns certs punts ploga amb força.

En el seu ascens cap a Terranova, ex-Fiona podria generar el basculament de la dorsal cap a l’est, que al seu torn crearà l’escanyament del tàlveg.

Últimes notícies

L’incendi de vegetació de Torrent queda estabilitzat i ja sense mitjans aeris

L’incendi de vegetació declarat a la zona de Cumbres de Calicanto, a Torrent, ha quedat estabilitzat i els set mitjans aeris mobilitzats s’han retirat després de l’activació del nivell 1 del PEIF.

Sis mitjans aeris lluiten contra un incendi de vegetació a Torrent

Sis mitjans aeris i diversos efectius terrestres treballen en l’extincio d’un incendi de vegetacio declarat a Torrent, que ha obligat a activar la situacio 1 del Pla Especial front al Risc d’Incendis Forestals.

Panyols blancs a la plaça dels Estels per a la mascletà d’Alto Palancia que tanca les Fogueres

Pirotècnia Alto Palancia, de Castelló, ha tancat el concurs de mascletaes de les Fogueres de Sant Joan d’Alacant amb un espectacle de més de sis minuts i 150 quilos de pólvora que ha fet onejar panyols blancs a la plaça dels Estels.

Cau un lladre de vehicles i el seu còmplice després d’una onada de robatoris a Cabo de Palos i El Algar

La Guàrdia Civil ha detingut el presumpte autor d’una dotzena de robatoris vinculats a vehicles en zones del Mar Menor i investiga el seu principal col·laborador. Els robatoris, comesos sobretot a Cabo de Palos i El Algar, inclouen sostracció de vehicles, diners en efectiu i loteria.

Nou morts pel calor extrem en la Comunitat Valenciana, cinc d’elles a la província de València

La Comunitat Valenciana ha registrat nou morts atribuïdes a l’onada de calor des del 30 de maig, cinc d’elles a la província de València i totes en persones majors de 65 anys.

Micó exige a Sánchez reaccionar davant la corrupció encara que ja puga ser tard

Águeda Micó reprova a Pedro Sánchez la falta de resposta contundent davant els casos de corrupció que afecten el PSOE i li retreu les quatre setmanes que ha tardat a comparéixer al Congrés.

La nit de Sant Joan de 2026 a València, quasi tan calorosa com el rècord de 2003

La nit de Sant Joan de 2026 ha sigut la segona més calorosa registrada a València, amb una mínima de 22,8 graus, i deixa també valors molt alts a Castelló, Alacant i l’interior.

Un jove de 22 anys amenaça veïns amb una escopeta des d’un balcó a Castelló

Un jove de 22 anys ha sigut detingut a Castelló després de presumptament apuntar amb una escopeta a diversos veïns des del balcó del seu domicili. La Policia Local ha intervengut diverses escopetes i munició i ha traslladat el detingut a la Policia Nacional.