9.9 C
València
Dimarts, 20 gener, 2026

Setmana d’intenses tempestes i una possible DANA

En les pròximes jornades la inestabilitat no desapareixerà del tot i es generaran ruixats i tempestes. Comptarem amb un ambient canviant, típic de l’època, amb possibilitat de pluges localment fortes.

La configuració atmosfèrica estarà determinada per un anticicló centrat en les illes britàniques, amb una col·locació en omega, propiciant l’entrada de vents de llevant. A més, un emborsament d’aire fred en altura que es traslladarà des del nord de l’arxipèlag Canari cap al Golf de Cadis. Tot això afavorirà un temps variable, amb nuvolositat canviant i risc de pluges i tempestes, tal com afirma Roger Solé, expert de Meteored (tiempo.com)

La setmana comença amb possibles aiguats tempestuosos que creixeran al llarg de la vesprada en el Sistema Central, Montes de Toledo, Ibèrica central i meridional, Extremadura i alguns punts muntanyencs andalusos que podrien ser localment forts. En la resta predominarà un ambient més estable, amb alguns núvols alts en la meitat nord, vessant mediterrani i Balears.

S’esperen pluges localment intenses durant les pròximes hores

El dimarts la situació es repetirà. Durant la vesprada augmentaran els núvols amb força, deixant pluges i tempestes. La major probabilitat s’espera a Terol i Castelló.

Plourà en Sierra Morena, Andalusia, sud d’Extremadura i a la província de Ciudad Real. L’acostament del xicotet emborsament d’aire fred (reabsorbit per la circulació de l’oest) de Canàries cap al Golf de Cadis incrementarà la inestabilitat durant el dimecres.

Les precipitacions es traslladaran d’oest a est pel centre i la meitat sud peninsular afectant Castella-la Manxa, interior d’Andalusia, Regió de Múrcia, Comunitat Valenciana i Balears.

Segons el nostre model, els ruixats s’intensificaran en el vessant mediterrani entre la vesprada del dimecres i el matí del dijous podrien generar-se problemes en zones de l’est i Balears.

Pluges intenses a Canàries

A Canàries la setmana arranca inestable a causa de la presència d’un emborsament d’aire fred. Es produiran ruixats i algunes tempestes, sobretot les vesprades del dilluns i el dimarts.

Les illes centrals i occidentals es veuran més afectades i en zones de la Palma, Tenerife i Gran Canària podrien acumular-se més de 50 l/m².

Fresc durant el matí i calor en les hores centrals

S’esperen temperatures normals per a l’època de l’any. Els valors màxims es trobaran entre els 25-30 °C en gran part del país. Es podria arribar als 32 °C a la vall del Guadalquivir i en el sud d’Extremadura.

L’amplitud tèrmica començarà a ser apreciable, sobretot a l’interior de la Península. Les nits seran pròpies de la tardor, amb temperatures entre els 12-17 °C en tots dos altiplans, Aragó, Catalunya, interior andalús i àrees muntanyenques de la Comunitat Valenciana. Al Pirineu, interior del País Basc, Serralada Cantàbrica i Alt Ebre el fred serà més destacable, amb valors mínims entre els 5-10 °C.

Despenge d’una DANA

A la fi de setmana podria despenjar-se una zona d’aire fred des de les illes britàniques cap a la Península Ibèrica. Es produiria un tàlveg profund, que s’esqueixarà, creant-se una DANA.

Les pluges podrien afectar gran part del país, però continua existint incertesa en la trajectòria de la DANA, però sembla que en uns certs punts ploga amb força.

En el seu ascens cap a Terranova, ex-Fiona podria generar el basculament de la dorsal cap a l’est, que al seu torn crearà l’escanyament del tàlveg.

Últimes notícies

La borrasca Harry encara deixa hui pluges, neu a l’interior i vent fort en la Comunitat Valenciana

Els últims efectes d'Harry mantenen les precipitacions en tota la Comunitat, amb episodis localment forts, neu des de 1.000-1.400 m i ratxes intenses del nord.

2-2: Akor Adams rescata al Sevilla amb un doblet i castiga la relaxació de l’Elx

El Sevilla va empatar en el Martínez Valero amb dos gols de Akor Adams, l'últim de penal en el 92. L'Elx va malgastar un 2-0 i va pagar els seus dubtes.

2-2: Akor Adams evita la derrota del Sevilla i castiga els dubtes de l’Elx

Akor Adams va firmar un doblet i va rescatar al Sevilla amb un penal en el descompte per a empatar 2-2 en el Martínez Valero. L'Elx va malmetre una renda de 2-0 i va mostrar dubtes en la gestió del resultat.

2-2: Akor Adams rescata al Sevilla en el descompte i castiga els dubtes de l’Elx

Akor Adams va firmar un doblet, el segon de penal en el 92, per a evitar la derrota d'un Sevilla que va arribar a anar 2-0 a baix. L'Elx es va relaxar amb la renda i ho va pagar car.

Podem felicitar les festes i Nadal. A triar

Leo Giménez és lingüista i en el seu article d'esta setmana denuncia la polarització política actual, on qualsevol detall —fins i tot una paraula en una felicitació— és utilitzat per desqualificar l’adversari, exagerant-ne el significat i carregant-lo d’intencions que no tenen base real

El greu accident ferroviari d’Adamuz deixa 40 víctimes mortals i obliga a decretar tres dies de dol oficial

Hi ha 41 persones hospitalitzades, 12 d’elles a l’UCI, mentre continuen les tasques d’identificació i la investigació sobre les causes del sinistre

L’excés de fred deixa 125 morts en la Comunitat Valenciana des del 20 de novembre

MoMo estima 125 morts per excés de fred en la Comunitat Valenciana des del 20 de novembre, un 7,2% menys que un any abans. La majoria s'han concentrat al gener.

Jutjat de Llíria cita al subdirector d’Emergències per la filtració de l’àudio del 112

El Jutjat d'Instrucció 6 de Llíria ha citat a Jorge Suárez com a testimoni per la filtració a la premsa d'un fragment de l'àudio entre Aemet i el 112 durant la DANA. La Guàrdia Civil assenyala que dos ex alts càrrecs van copiar la crida en una memòria portàtil.