8.5 C
València
Dijous, 25 desembre, 2025

El juny podria ser un poc més plujós a l’espera d’un estiu amb calor normal

Este estiu podríem no tindre massa calorades | Arxiu

 

La sensació d’este mes de maig és que no ha fet tanta calor com anys arrere i que els arruixons i les tempestes ens han visitat amb prou de freqüència, cosa que és totalment normal per a l’època, després d’un inici de primavera molt sec. Haurem de fer balanç quan acabe el mes per a vore si estes dades es confirmen. De cara al juny, les previsions indiquen, ara per ara, que tindríem temperatures dins de la normalitat amb pluges potser un poc més abundants del normal. De cara al conjunt dels tres mesos d’estiu (juny, juliol i agost), pareix ser que la calor serà l’habitual per a l’estació.

 

Així ho indiquen els mapes a llarg termini del model nord-americà de previsió estacional NOAA, un dels que té més prestigi a nivell internacional en este camp. No obstant, les previsions a tants dies vista sempre tenen una fiabilitat prou baixa i, com sempre diguem, no ens hem d’agarrar al peu de la lletra el que indiquen. De moment, el maig ha apagat un poc la greu sequera territorial que arrastràvem este 2019 a nivell valencià.

 

Quant a les temperatures, els mapes indiquen que serien prou normals per a l’època, és a dir, calor pràcticament d’estiu, tenint en compte que el dia 21 del mes donarem la benvinguda a la nova estació i es produirà el solstici d’estiu.

 

Mapa d'anomalia de temperatures per aquest juny

Mapa d’anomalia de temperatures per este juny | NOAA

 

Si ens fixem en les precipitacions de juny, les previsions indicarien unes quantitats, en general, normals per a l’estació de l’any.

 

Mapa d'anomalia de precipitacions per aquest juny

Mapa d’anomalia de precipitacions per este juny | NOAA

 

Estiu amb calor i pluges normals

De cara a la resta d’estiu, pareix ser que tant el juliol com l’agost tindríem un temps prou normal per a l’època. Això implicaria un juliol prou sec i un agost amb més tempestes de vesprada, mentres que les temperatures serien càlides però dins de la normalitat, sense descartar alguna calorada puntual.

 

El temps en Espanya i Europa

Si seguim la previsió del mateix model meteorològic nord-americà, les temperatures seran prou normals este estiu en tota Espanya, però un poc més baixes del normal en punts del sud-est peninsular. Quant a la pluja, seria més abundant del normal en gran part del país en juny, al juliol es concentrarien en el nord les més quantioses i, en l’agost, serien prou similars a la mitjana –amb un dèficit en Galícia.

 

L’estiu podria ser un poc més càlid i sec del normal en el centre d’Europa | Arxiu

 

I en la resta d’Europa, l’estiu podria ser prou sec en gran part del continent, especialment en el centre, salvant-se zones del Mediterrani i dels Alps, on plouria més del normal. Quant a la calor, en faria més del normal al principi de l’estació en el centre continental i el Regne Unit, però els valors seran prou normals en conjunt.

Últimes notícies

Alerta groga demà en el litoral nord d’Alacant per pluges de fins a 60 l/m² en 12 hores

Aemet ha activat per al dijous 25 l'alerta groga en el litoral nord d'Alacant per acumulats de fins a 60 l/m² en 12 hores. Hi haurà cels nuvolosos, baixada de màximes i vent del nord en la costa.

Compromís avisa: la flexibilització de la ZBE a València és un baló d’oxigen temporal

Compromís considera que la flexibilització de la ZBE en 2026 només aporta alleujament temporal i no resol trànsit ni contaminació. Advertix risc de perdre fins a 115 milions en fons europeus i critica la inacció municipal.

Roig fixa 2026 com l’any per a repetir Champions

Roig va afirmar que 2025 ha sigut un bon any i va situar 2026 com el curs per a repetir Champions per primera vegada. Va demanar a Marcelino i als jugadors mantindre la regularitat en LaLiga.

El raïm de la sort busquen mantindre el seu mercat davant l’entrada de raïm estranger

La campanya nadalenca del raïm Aledo del Vinalopó afronta competència importada i una producció elevada amb minvament que obliga a més treball en magatzems. El sector demana triar DOP per a Nit de cap d'any.

Un feix de llum enlluerna a un pilot sobre El Campello i activa un operatiu policial

Un pilot va ser enlluernat en sobrevolar El Campello i va avisar a la torre de control. Les autoritats alerten de sancions de fins a 600.000 euros i demanen avisar al 112 o via Alertcops.

Emergències duplica el personal del 112 en Nit de Nadal i reforça el torn de nit

La Conselleria d'Emergències i Interior ha duplicat els efectius del 112 per a esta Nit de Nadal i concentra el major reforç en la nit; el 25 hi haurà 60 operadors.

Catalá celebra la flexibilització del decret de ZBE i confia a mantindre les ajudes en 2026

L'alcaldessa de València ha qualificat de sorpresa grata la flexibilització del decret estatal de ZBE, que permet a l'Ajuntament continuar optant a ajudes en 2026. Atribuïx el canvi a la situació de municipis que encara no havien implantat la ZBE i manté la petició a Costas vinculada al projecte del Museu Sorolla.

La Generalitat aconseguix que el Govern exonere d’impostos les ajudes per la DANA

El Govern eximix d'IRPF, Patrimoni i Societats les ajudes de la Generalitat a empreses i autònoms afectats per la DANA, amb efecte retroactiu des del 29 d'octubre de 2024. El president celebra la decisió però la considera insuficient i reclama més mesures.